Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 12-10-2018, 23:30   #1
Majster Cziter
 
Pipboy79's Avatar
 
Reputacja: 1 Pipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputację
Generator tajemnic i sekretów

Generator tajemnic i sekretów




Wstęp



Tajemnice. Każdy z nas ma jakieś. Są powody dla których o pewnych rzeczach wolimy nie mówić, nie chwalić się, nie przyznawać się do nich albo udawać, że w ogóle ich nie ma. Ale one są. Są i dążenie do ich zachowania, pozostawienia ich pod dywanem potrafi nas zmusić do różnych, czasem całkiem zaskakujących zachowań. Podobnie można użyć tego schematu do wzbogacenia sesji. Stąd pomysł na ten generator tajemnic.



Co to jest?



Jest to generator różnych sekretów i tajemnic. Do pewnego stopnia przypomina podobne mechanizmy jakimi czasem posługują się różne systemy do generowania różnych cech charakteru, wad i zalet czy wydarzeń z przeszłości postaci. Ten tutaj myślę, bazuje na podobnym schemacie. Te różne sekrety i tajemnice są czysto przykładowe więc jak ktoś chce może sobie pozmieniać czy powstawiać jakieś inne.



Po co to jest?



Myślę, że głównie dla BN-ów. Naturalnie są gotowe scenariusze, czy to MG sam wymyśla czy są podane jakoś inaczej więc może nie ma potrzeby wymyślać jakiegoś generatora na to. Ale jednak czasem nie ma weny, czasem przydałoby się jakiś hak, zadzior czy pieprzyk w scenie. Taki generator może to jakoś urozmaicić gdy okaże się, że ten zwykły karczmarz w kolejnej karczmie czy kolejny najemnik ma jakieś ukryte drugie dno które będzie go motywować do działania. Może nawet w pewnym stopniu być generatorem zachowań BN-ów, ich motywów a więc i relacji i reakcji na sesji, zwłaszcza w jakichś wątkach detektywistycznych.



Jak to działa?



Prosto. Wybierz sobie jakiś sekret z tabelki albo wylosuj za pomocą k20. Jak chcesz dokładniej to kolejny rzut k20 może ustalić skalę, jak bardzo poważne, zaawansowane, groźne to jest. Roboczo zakładam, że im bliżej 1 tym łagodniejsza sprawa a im bliżej 20-ki tym bardziej hardcore.


Rzut k20 - Tajemnica - Krótki opis


1 - alkoholizm - Osoba “ma problemy z piciem” lub po prostu jest alkoholikiem.

2 - autodestrukcja - Przejawia różne autodestruktywne zachowania.

3 - donosiciel - Świadomie lub nie, przekazuje innym co wie przez co stanowi niezłe źródło informacji.

4 - domowy tyran - Taka osoba tyranizuje swoją rodzinę, partnerów, bliskich, jest dla nich toksyczna czy wręcz patologiczna.

5 - dwie twarze - Postać posiada dwa, skrajnie różne zestawy zachowań tych powierzchownych i tych głębszych.

6 - egoista - Mimo, że postać wydaje się w porządku to wbrew pozorom dba tylko o siebie.

7 - fetysz - Ktoś ma fantazje erotyczne i seksualne do których się nie przyznaje.

8 - hazard - Gra w karty za poważne stawki, obstawia zakłady itd.

9 - malwersant - kto ma tendencje do malwersowania i machlojek z nie swoimi zasobami.

10 - niejasne pochodzenie - Osoba przybyła znikąd albo ma luki w swojej biografii albo sama nie jest pewna lub jej nie obchodzi.

11 - potomek - Ma potomka z nieoficjalnego lub dawnego związku, znajomości, przygody, może o tym wie a może nie.

12 - psycho - Postać mimo pozorów normalności jakimi się otacza jest tak naprawdę psychopatą.

13 - romans - Ktoś ma lub miał z kimś romans poza oficjalnym związkiem lub po prostu zaliczył/a skok w bok.

14 - skryte hobby - Ma hobby czy pasję które ukrywa, wstydzi się lub po prostu się z tym nie afiszuje.

15 - skryte uczucie - Ktoś tu żywi do kogoś żywe uczucie czy pożądania, zazdrości, zawiści, odwetu ale się z tym nie obnosi.

16 - szara eminencja - Wbrew pozorom osoba ma zaskakujące mocne plecy, powiązania, władzę i zasoby.

17 - ukryta choroba - Ktoś tu ma ukrytą chorobę, skażenie, mutację, wszczep lub podobną kłopotliwe czy groźną przypadłość.

18 - wstydliwy dowód - Osoba została jakoś uwieczniona na zdjęciach, pamiętnikach, listach i wolałaby tego nie obwieszczać.

19 - zaskakujące powiązania - Okazuje się, że postać czasem nawet z zaskoczeniem dla siebie stwierdza, że ma powiązania z kimś z pozoru całkiem obcym.

20 - zobowiązania - Postać ma długi do spłacenia, zobowiązanie czy przusługę do wykonania, zaciągnęła dług honorowy itd.


---


Omówienie



1 - alkoholizm - osoba jest uzależniona od alkoholu. Różnie może to wyglądać i mieć różne odcienie. Czasem po pracy ktoś zachodzi na “kilka kolejek” do pubu, czasem obala w domu winko albo dwa, a czasem ktoś wpada w alkoholowy ciąg kiedy pije na umór codziennie ale poza tymi ciągami jest mniej więcej taki jak i inni koledzy i koleżanki.

Możesz rzucić kostką by sobie pomóc wymyślić skalę. Przy 1 to by było coś subtelnego prawie mieszczącego się w zwyczajowej średniej. Przy średnich rzutach to już regularny nałóg ale taki co jeszcze da się kontrolować czy ukrywać. Przy wysokich rzutach to już podchodzi pod patologię, skierowanie na odwyk i tego typu klimaty.


2 - autodestrukcja - ktoś ma problemy sam ze sobą, z zaakceptowaniem samego siebie, własnej przeszłości czy przyszłości. Przejawia się to skłonnościami do autodestrukcji. Objawy mogą być różne od depresji, apatii, przedłużony sen czy na odwrót bezsenność aż po pakowanie się w kłopoty i próby samobójcze.

Możesz sprawdzić kostką jak bardzo silne są te objawy. Przy niskich rzutach to coś niewiele wybiegającego poza średnią ot, nerwowość czy lekkie zaburzenia emocjonalne. Przy średnich rzutach mowa już o rzucających się w oczy objawach jakie mogą budzić już zastanowienie. Przy wysokich są to już poważne zaburzenia z samookaleczaniem i próbami samobójczymi włącznie.


3 - donosiciel - osoba wydaje się z pozoru taka jak wszyscy inni. Ale jednak jej sekret polega na tym, że przekazuje komu trzeba zdobyte na innych informacje. Może to być klasyczna menda która donosi na kolegów a może być po prostu pleciuga która sama mówi co wie stając się przekaźnikiem trosk, zwierzeń i problemów innych o jakich zdążyła się dowiedzieć.

Znowu możesz użyć kostki jeśli chcesz oszacować skalę tego procederu. Przy niskich rzutach to ktoś może powtarzać jakieś drobiazgi albo o osobach które nie lubi lub jakoś mu/jej się naraziły czy podpadły albo trzeba ją trochę urobić zanim coś powie lub okoliczności ku temu muszą być sprzyjające. Przy średnich rzutach to tych oporów i wyjątków jest o wiele mniej ale jeszcze ktoś taki może oszczędzać sekrety najważniejsze swoich bliskich przyjaciół. Przy wysokich rzutach prawie nie ma wyjątków i ktoś taki leci bez trzymanki z tym co się dowiedział/a.


4 - domowy tyran - z pozoru całkiem zwyczajna osoba w domu lub w podobnym kręgu bliskich zmienia się w prawdziwego tyrana. Musi być tak jak on/ona chce inaczej biada, zaczynają się szykany, szpile, wyzwiska, kłótnie czy wreszcie regularna, pełnowymiarowa przemoc psychiczna i/lub fizyczna. Przy bliższym i długotrwałym kontakcie taka osoba na dłuższą metę okazuje się bardzo toksyczna.

I jak chcesz możesz wspomóc się kostką by określić skalę tego zjawiska. Przy niskich rzutach ktoś po prostu robi się nużący, męczący, irytujący czy wkurzający przy bliższym poznaniu więc o ile to możliwe naturalną reakcją większości ludzi jest ograniczenie kontaktów z kimś takim. Przy średnich rzutach osoba okazuje się być wredna i toksyczna co drastycznie ogranicza jej/jego bliższe i długotrwałe relacje z innymi ludźmi. Pracownicy odchodzą, partnerzy też za długo nie wytrzymują i niewiele osób ma tyle determinacji czy wymuszonej sytuacji by przebywać z kimś takim na dłuższą metę. Przy wysokich rzutach mogą być już potrzebne interwencje sąsiadów, policji czy psychologów, zaczynają się rozwody, rozstania, zmiany pracy byle uniknąć kontaktów z takim tyranem.


5 - dwie twarze - trochę podobnie jak wyżej ale bardziej rozciągnięte i stonowane. Ktoś taki może przy bliższym poznaniu okazać się zaskakująco odmienny niż wskazuje jego zewnętrzna powierzchowność czy opinia otoczenia. Na przykład facet podobający się kobietom może okazać się pantoflarzem a dziewczyna - słodziak może okazać się prawdziwą, toksyczną heterą z jaką trudno wytrzymać. No albo na odwrót, osoba powierzchownie ordynarna i prostacka, zrażają do siebie ludzi może okazać się przy bliższym poznaniu zaskakująco lojalna, czuła i opiekuńcza.

Znowu można użyć kostki by sprawdzić skalę takich zachowań. Przy niskich rzutach to jest to dość drobny dysonans poznawczy który rzuca się w oczy i zaskakuje ale jeszcze za bardzo nie odbiega od normy. Przy średnich rzutach mowa już o sporym zaskoczeniu albo i rozczarowaniu. Przy wysokich rzutach mowa prawie o dwóch innych osobowościach tej, na pokaz, publicznej i tej prywatnej, w domu, przy znajomych czy bliskim gronie współpracowników.


6 - egoista - osoba wydaje się z pozoru taka jak inne. Jednak tak naprawdę, wbrew tym pozorom, postać jest egoistą i myśli tylko o sobie, własnym przetrwaniu, korzyściach, wpływach i siebie stawia na piedestale. Ktoś taki nawet jak się wydaje dobrym kolegą czy kumplem wbrew pozorom potrafi zostawić na lodzie jeśli pomoc potrzebującemu miałaby jakoś wymóc własne ubytek komfortu, wpływów czy bezpieczeństwa.

I są kostki pomocnicze. Można dzięki nim ustalić jak bardzo ktoś jest tym egoistą. Przy niskich rzutach osoba ogranicza się w działaniach do przeciwników czy dalszych sojuszników a przy bliższych ma jeszcze jakieś poczucie zobowiązania ale robi to z rozterkami, kalkulacjami czy wahaniem. Przy średnich rzutach ktoś taki może mieć jeszcze wahania i rozterki przy angażowaniu się w pomoc najbliższym ale resztę poświęci bez mrugnięcia okiem. Przy wysokich rzutach taka osoba jest rasowym egoistą i myśli wyłącznie o sobie. Jeśli ktoś ma z tym problem to jest to jego problem a nie egoisty.


7 - fetysz - osoba która ma jakieś fantazje, potrzeby, preferencje erotyczne i seksualne do jakich się oficjalnie nie przyznaje lub przyznać nie może. Na przykład członek nacjonalistycznego gangu może być skrycie zafascynowany kolorowymi laskami. Albo szanowany pan senator lubi chodzić na postronku surowej dominy czy porządna businesswoman lubi mieć przygodny seks w przygodnym miejscu.

I znowu przy niskich rzutach na kostkach skala tego zjawiska jeszcze oscyluje wokół normy. Ot ktoś ma jakieś fantazje, sympatie czy preferencje które może by spróbował/a zrealizować w sprzyjającej sytuacji ale nie więcej. Przy średnich rzutach to już mocna przypadłość i osoba dąży do realizacji takich zachcianek. Przy wysokich rzutach postać jest mocno uzależniona od tych swoich potrzeb i jest skłonna zaryzykować sporo by je spełnić.


8 - hazard - osoba ma żyłkę hazardzisty lub jest pełnoprawnym hazardzistą. Może obstawiać stawki w kartach, przesiadywać przy ruletce, stawiać zakłady wyścigów, walk czy meczy. Raz na jakiś czas, regularnie lub prawie co tydzień, przy każdej okazji. Chodzi też ile obstawia i to raczej w zestawieniu jego realnych dochodów niż konkretnych sum. Utrata miesięcznych poborów przeciętnego pracownika nie muszą być realnie odczuwalne dla prezesa korporacji ale dla samego przeciętnego pracownika i jego rodziny to poważne nadużycie stabilizacji finansowej.

Przy pomocniczym rzucie kostką niskie rzuty oznaczają, że ktoś może obstawia jakieś zakłady czy grywa w karty na pieniądze ale raczej albo rzadko albo za niskie sumy jak na swoje możliwości finansowe. Przy średnich rzutach to już oznacza możliwość zaryzykowania swoich miesięcznych dochodów, coś co w ciągu kilku miesięcy da się jeszcze wygrzebać jeśli się nie przydarzy nic nowego ale już nerwy są poważne. Przy wysokich rzutach oznacza zawodowego hazardzistę który obstawia właściwie bez limitów.


9 - niejasne pochodzenie - pochodzenie, przeszłość czy jakaś jej część postaci jest niejasna, biografia czy cv ma wyraźne luki itd. Ładnie się to wpisuje w ludzi o których mówi się, że są bez przeszłości, znikąd, przybyli z daleka lub nikt dotąd nie zadał odpowiednich pytań lub zadał ale nie uzyskał odpowiednich odpowiedzi. Nawet sam zainteresowany może o tym nie wiedzieć bo podano mu inną wersję lub ma luki w pamięci. Może się okazać, że ktoś jest zbiegiem albo bohaterem, rodzicem lub dzieckiem. Albo, niejasna sytuacja z przeszłości może mieć całkiem inne zabarwienie niż się wydawało lub mieć kolejne dno.

By pomóc sobie w tych dywagacjach możesz rzucić kostką. Na niskich rzutach będzie chodzić o jakiś drobiazg. Ktoś kogoś czy o czymś zapomni albo będzie próbował. Niemniej jeszcze jest to w pobliżu normy ludzkich pomyłek, gapiostwa czy dziurawej pamięci. Przy średnich rzutach chodzi już o coś mocno zaskakującego. Okazuje się że ktoś pełnił rolę w ważnych wydarzeniach np. Aferze, bitwie lub wojnie. A jeśli o tym wiadomo to może prawda okazać się dość odmienna od oficjalnej wersji. Przy wysokich rzutach mowa o czymś całkiem zaskakującym. Okaże się, że ten ktoś jest nieslubnym dzieckiem kogoś całkiem innego niż to było sadzone, może nawet niż ta osoba sama sądziła całe życie. Taka informacja może obrócić czyjeś życie, poglądy czy karierę o 180*, doprowadzić do załamania nerwowego czy podobnych dramatycznych reakcji.


10 - malwersant - osoba ma tendencję do manewrowania cudzymi zasobami dla własnych korzyści. A to skubnie troszkę że służbowej kasy, a to wystawi prywatny bankiet na koszt firmy, a to bezprawnie użyje cudzego logo do promowania własnego biznesu, zawiezie trochę materiałów z budowy państwowej do budowy własnej posiadłości i tak dalej w tych klimatach. Generalnie taka osoba ma tendencję do prywaty cudzym kosztem.

Skalę tego zjawiska możesz ustalić za pomocą kostki. Niskie rzuty to jeszcze względne drobnostki na tle danego społeczeństwa, firmy, zawodu czy branży. No wiesz, jak każdy dorabia na boku, zwykle klnąc przy okazji korupcję i kolesiostwo to ten jednak dorabia na tym boku bardziej niż inni. Przy średnich rzutach ktoś już kręci lub kręcił niezłe przekręty. Takie za jakie mógłby już nieźle beknąć, polecieć z pracy i by afera była, może sąd i policja. Przy wysokich rzutach to już mistrz afer i przekrętów ale widać jakoś nadal działa w branży więc albo jest wybitnym farciarzem albo ma naprawdę mocne plecy.


11 - potomek - okazuje się, że postać ma potomka. Okoliczności mogą być różne. A to efekt całkiem legalnego ale dawnego związku. Albo skoku w bok czy regularnego romansu. Przelotnej przygody jaką zostawiła po sobie tą niespodziankę. W każdym razie efektem jest ciąża, dziecko czy nawet bardziej dorosły potomek. Ktoś taki może być tego świadom od początku a może się dowiedzieć całkiem niedawno. Jak zareaguje to już indywidualna sprawa.

Znowu można użyć kostki do sprecyzowania tej reakcji. Przy niskich rzutach taka osoba reaguje względnie łagodnie. Może się wcześniej domyślać i jedynie się potwierdziło te domysły, może być pozytywnie nastawiony do takiego potomka albo sam ma powody by pomóc go ukrywać przed światem. Przy średnich rzutach osoba reaguje głównie zaskoczeniem i niechęcią. Będzie się starała odciąć i ukryć tą wstydliwa w swoim mniemaniu sprawę. Przy wysokich rzutach może się nawet pokusić o jakieś bardziej aktywne działania w celu zatuszowania sprawy.


12 - psycho - taka osoba ma zadatki na sadyste, socjopate czy psychopate. Przejawia zachowania jakie powszechnie uznaje się za naganne i zwykle są karalne. Ktoś może lubi torturować albo przeprowadzać zbrodnicze eksperymenty. Może jest podpalaczem, drugim Kubą Rozpruwaczem, lubi pryskać twarz kwasem albo urządzać polowania na ludzi w roli zwierzyny łownej. Wszystko to co skrajnie łamie reguły społeczne.

Kostka pomocnicza pomoże ustalić skalę takich odchyleń. Przy niskich rzutach jest to coś słabego, co można jeszcze posadzić o nadgorliwość czy bezwzględność np. twardego śledczego albo strażnika. Przy średnich rzutach to mowa już o rażących przypadkach brutalności co znacznie odbiega od akceptowalnych norm grupy czy społeczeństwa. Przy wysokich rzutach ma się do czynienia z pełnoprawnym psychopata który z premedytacją uprawia swój proceder.


13 - romans - ktoś ma lub miał z kimś romans. Może ma stałego, wieloletniego partnera, może z jakiś powodów nie chce lub nie może pozwolić sobie na jakikolwiek związki a jednak mu czy jej się trafiło, może to jakiś przygodny skok w bok albo regularnie ktoś korzysta z nadarzających się okazji.

I można użyć kostki pomocniczej do sprawdzenia częstotliwości i/lub zaangażowania w dany romans. Przy niskich rzutach to pewnie jednorazowa przygoda a w ogóle to dawno i nieprawda. Niemniej gdzieś może to może się tlić na dnie czyjejś duszy a nawet osoba taka może mieć wyrzuty sumienia z tego powodu. Przy średnich rzutach sprawa jest albo aktualna albo wciąż świeża albo ktoś w sprzyjających okolicznościach lubi sięgnąć po ten zakazany owoc. Zaś przy wysokich rzutach ktoś jest otoczony przez romans. Albo ma je często albo i prawie nieoficjalnego partnera.


14 - skryte hobby - ktoś tu ma skryte hobby, pasję czy zainteresowania po jakich na pozór trudno by się po takiej osobie spodziewać. Osoba zaś albo ukrywa swoje pasje, albo się po prostu z nimi nie afiszuje albo może i sama nie zdaje sobie z nich sprawy dopóki na nie nie trafi. Ktoś może lubi bawić się kolejkami a ktoś ma słabość do swojej kolekcji.

Znowu można wspomóc się rzutem kostki. Przy niskich rzutach hobby to coś może zaskakującego jak to, że jakiś ważniak ma w domu cały pokój zastawiony kolejkami których puszczanie go relaksuje albo ktoś po prostu się z daną pasją nie afiszuje ale i nie robi z tego tajemnicy. Przy średnich rzutach hobby jest dość dziwne czy specyficzne albo ktoś już raczej traktuje je bardzo osobiście i może to być jego słabostka którą ukrywa. Przy wysokich rzutach to już coś bardzo dziwnego, podejrzanego nawet co osoba będzie kitrać przed innymi ile sił.


15 - skryte uczucie - ktoś do kogoś coś czuje. Porządnie, zawiść, zazdrość, żal, zemstę sympatię lub antypatię. Ale na co dzień z sobie znanych powodów nie obnosi się z tym. No np. koleżanki z pracy, niby się kumplują i jest fajnie ale tak naprawdę jedna zazdrości drugiej urody, powodzenia, faceta czy awansu. Albo on, skrycie pożądający jej. Albo jak szef, w gruncie rzeczy obawia się lub nie ufa swojemu podwładnemu.

Można znowu użyć kostki pomocniczej by pomóc sobie ustalić skalę zjawiska. Przy niskich rzutach pewnie trudno to będzie wychwycić i taka osoba może ograniczyć się do zdawkowych spojrzeń czy wypowiedzi w sprzyjających okolicznościach. Przy średnich rzutach taka postać może w sprzyjających okolicznościach skorzystać z okazji by dać upust swoim skrytym uczuciom. Może tego kogoś obgadać czy wybuchnąć z pozoru nie zawiniona awantura. Przy wysokich rzutach to już mowa o skrajnych emocjach, osoba może być zmotywować by samej zainicjować jakieś zdarzenia zgodne z jej skrywanymi uczuciami np. nie poprzeć niby lubianego kolegi w głosowaniu czy wniosku o awans albo wpisać coś brzydkiego do akt podwładnemu.


16 - szara eminencja - ktoś tak naprawdę jest kimś innym lub kimś jeszcze niż to wygląda na pozór dnia codziennego. Tak naprawdę trzyma władzę lub ma mocne plecy. Na przykład zwykły biznesmen może być członkiem mafii, polityk tak naprawdę szefem siatki agentów a jakiś z pozoru zwykły lokal może być dziupla kartelu narkotykowego.

Można do tego rzucić kostką. Przy niskich rzutach to jeszcze coś pokrewnego z oficjalnym wizerunkiem ot ktoś może być nieformalnym liderem jakiejś grupki czy zespołu, mieć spory autorytet z jakiegoś powodu nawet jeśli oficjalnie jest tylko kolejnym, szeregowym członkiem tej grupy. Przy średnich rzutach jest to już mocno zaskakujące. Ktoś ma niespodziewane plecy i zasoby jakich może użyć do osiągnięcia swoich celów. Przy wysokich rzutach to coś całkiem niespodziewanego jak to, że burmistrz jest szefem jakiś kultystów albo z pozoru zwykła rzeźnia służy mafii do utylizacji ciał więc zadarcie z obsługą to kopnięcie w tyłek mafii.


17 - ukryta choroba - czyli choroba, słabość, fobia która dręczy czy zżera od środka daną osobę. Może być to coś co przez całe lata i dekady toczy organizm a może być i śmiertelna choroba jaka sprawia, że zjeżdża ona po równi pochyłej i do ostatecznego końca zostały jej kwartały, miesiące czy tygodnie. Jest to na tyle silna przypadłość, że w mniejszym lub większym stopniu determinuje zachowanie i decyzje postaci. Może ona szukać jakiegoś leku, terapii, dawcy czy specjalisty. Niemniej z jakichś powodów chory ukrywa przed światem zewnętrznym swoją chorobę.

I jest kostka pomocnicza. Przy niskich rzutach jest to coś z czym da się żyć przez lata, coś co jest uciążliwe i dokuczliwe ale nie zagraża życiu bezpośrednio. Przy średnich, to już poważna sprawa, może wykończyć człowieka czy przykuć do łóżka w ciągu kilku lat. Przy wysokich rzutach mowa o czymś śmiertelnie groźnym co we względnie krótkim czasie może wpędzić człowieka do grobu.


18 - wstydliwy dowód - z jakiś powodów ktoś ma świadomość, że są na tym świecie “kwity” które gdyby dostały się w niepowołane ręce to narobiłyby mu sporo kłopotów. Mogą to być najróżniejsze rzeczy jakich dana osoba wolałaby nie ujawniać. Dowód przyjęcia łapówki, księgi rachunkowe ujawniające jakieś malwersacje, legitymacja członkowska z jakiejś kłopotliwej partii, dowody tchórzostwa, dezercji, romansu. Mogą być też świadkowie, dawni wspólnicy, kochankowie, szefowie czy podwładni którzy są żywymi dowodami takich wstydliwych spraw. Efekt jest taki, że ktoś z takim wstydliwym dowodem na karku wolałby aby otoczenie i reszta świata nie dowiedziała się o tym w ten czy inny sposób.

Można znowu rzucić kostką. Przy niskich rzutach może chodzić o jakąś błahostkę a raczej osoba z takim wstydliwym dowodem na karku uważa coś takiego, że lepiej by się nie wydało no ale ostatecznie jak się wyda no strat narobi ale jakoś to będzie. Przy średnich rzutach zaczynają się poważnie sprawy. Taka osoba może pójść na spore ustępstwa by dane dowody odzyskać, zniszczyć czy inaczej się ich pozbyć. Przy wysokich rzutach mowa już o czymś co ujawnienia światu, otoczeniu, rodzinie dana osoba sobie nie chce wyobrażać. Zrobi prawie wszystko lub wszystko by zlikwidować lub podporządkować się temu zagrożeniu


19 - zaskakujące powiązania - niespodziewanie, czasem nawet dla samej osoby, może się okazać, że jest jakoś powiązana z kimś z kim na pozór żadnych związków nie ma. Gliniarz na patrolu może rozpoznać w rabusiach dawnego kolegę ze szkoły. Ktoś z bandy obrabiającej jubilera może rozpoznać w jednym z klientów lekarza który kiedyś uratował mu życie. Tego typu powiązania i relacje mogą wpływać na zdawałoby się nieracjonalne zachowanie takich osób. Ktoś kogoś przepuści przez sito obławy, wypuści zakładnika, będzie zwlekał ze zgłoszeniem przestępstwa albo w ogóle go nie zgłosi i tego typu sprawy.

I jak zwykle można się posłużyć kostką pomocniczą. Przy niskich rzutach może chodzić o jakąś drobnostkę. Coś co przy pogrzebaniu nieco w otoczeniu może i by samo wyszło. Może chodzić o przypadkowe, zaskakujące dla obu stron spotkania, przyjemne lub nie, coś co raczej niezbyt ciąży na dalszych latach życia albo pozostaje bardzo marginalnym wątkiem tego życia. Przy średnich rzutach może chodzić o coś poważniejszego. Taka osoba mogła się przez takie dziwne powiązania wplątać w jakieś machlojki, tajemnicze sprawy i kłopoty, może dawniej, może niedawno, może wplącze się dopiero w sesji. Przy wysokich rzutach może się okazać, że te powiązania poważnie ciążą takiej osobie. Albo ktoś dotarł do takich dziwnych powiązań i zaczął zadawać niewygodne pytania, albo zrobił ciekawe zdjęcia czy nagrał jakieś spotkanie albo postać została przymuszona do przez kogoś, przez własne sumienie do zrobienia czegoś czego normalnie może by i nie zrobiła.


20 - zobowiązania - ktoś tutaj ma zobowiązania względem kogoś. Może chodzić o dług karciany, dług wdzięczności, dług honorowy. Ktoś wpadł w kłopoty z której wyratował taką osobę ktoś inny. W każdym razie nad taką osobą ciążą z jakichś powodów, jakieś zobowiązania. A te zobowiązania mogą przymusić ją do uregulowania tego długu. Jakiś radny może lubić pokera i przegrać z miejscowym przedsiębiorcą sporą sumkę. Ten zgodzi się odpuścić jeśli radny przeforsuje korzystny dla niego kontrakt czy ustawę. Ktoś inny może mieć dług u mafioza. Ten może żądać jego uregulowania w pieniądzach lub jakiejś przysłudze. Ktoś może mieć dawnego partnera który obecnie nie jest zbyt wygodny. W zamian za opłacenie czy przysługę może chcieć się go czy jej, pozbyć albo zapewnić milczenie.

Przy użyciu kostki pomocniczej to w niskich rzutach może chodzić o jakiś drobiazg. Coś co względnie da się załatwić w miarę od ręki bez poważniejszych konsekwencji. Na przykład dług karciany jest na tyle niski, że da się go uregulować w ciągu paru dni. Nadszarpnie pewnie codzienny budżet no ale da się jeszcze przeżyć. Przy średnich rzutach sprawa jest poważniejsza. Dług może wymagać już sporo zachodu aby go spłacić i ciążyć przez wiele tygodni i miesięcy zanim zostanie uregulowany. A przy wysokich rzutach mowa o bardzo poważnych tarapatach. Takie które mogą zachwiać pozycją, karierą czy nawet zagrażać życiu delikwenta. Poważny dług u mafii, komornik na karku, powracający bumerang z dalekiej przeszłości który wymaga uregulowania i tak dalej w ten deseń.



---



Jak tego używać?

Myślę, że jak typowego generatora do losowania czegokolwiek innego na sesji. Czyli takie pomocnicze narzędzie na sesję. Powyższa rozpiska i tabelka to tylko taki szkic, ściąga z podpowiedziami. Projektowałem go głównie pod BN-ów. I tych ważniejszych i tych mniej ważnych. Czy zaimplantować to w postacie Graczy to już zostawiam do własnej interpretacji.

Może się zdarzyć, że jakiś już gotowy BN ma w swojej charakterystyce jakieś podobne sekrety i tajemnice. Wtedy oczywiście nie trzeba korzystać z owego generatora albo można mu coś dorzucić. Może być też, tak, że wylosowane tajemnice kompletnie nam nie pasują do wizji, nawet dość mglistej, jakiejś postaci. Wtedy oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby rzucić kostkami jeszcze raz.

Ja sam, pobawiłem się trochę tym generatorem wklejając różne tajemnice w moich BN-ów na sesjach. Muszę przyznać, że taki ogólny generator, jakieś opisy i tabelki może wydawać się dość miałki. Ale gdy się weźmie konkretną postać, sprawdzi konkretny wynik, naprawdę gra nabiera rumieńców gdy się widzi co skrywa taka postać. Nawet taka jaka już trochę bywała na planszy sesyjnej.

Z technikaliów, ja sam proponuję rzucać 3k20. Z czego z trzech różnych wyników odrzucić jeden najmniej pasujący i zostawić dwa pozostałe. Można oczywiście rzucać inaczej, po swojemu. Podobnie nie opisuję kostki pomocniczej a jedynie dla orientacji wysokie czy niskie rzuty. Można tutaj wstawić taką kostkę jaka komu pasuje. Można nawet dla zabawy porzucać sobie i sprawdzić co wychodzi, jakiej postaci.

Ten generator wydaje mi się dość uniwersalny pod tym względem, że przy pewnej elastyczności można zastosować go do różnych systemów. Jeśli ktoś ma chęci może oczywiście pozmieniać te przykładowe tajemnice. Niektóre tajemnice są dość podobne jak nie z opisu to potencjalnym skutkiem np. romans i skryte uczucie albo dwie twarze i domowy tyran. Niemniej rozrysowałem to właśnie tak a nie inaczej, po trochu zostawiając właśnie miejsce na jakieś własne zamiany czy przeróbki tych tajemnic.

Cała zabawa z tym generatorem polega głównie na dodaniu jakiejś głębi i otoczki tajemnicy, zwłaszcza dla tej szarej masy BN, którzy są zwykle rozrysowani naprędce albo w ogóle. Potrzeba ukrywania jakiegoś sekretu może dodać odpowiedniego, czasem bardzo zaskakującego wektora ich zachowaniom. Może też rozbudzić chęć poznania tej tajemnicy a to wymaga większej interakcji i zaangażowania w daną sesję czy scenę co też może mieć pozytywne skutki. Może też jednak zaciemnić i zamataczyć obraz i scenę, być kolejnym detalem do zapamiętania dlatego każdy musiałby znaleźć swój własny pomysł na używanie lub nie, tego generatora.


- A tu podaję link do wersji w doc: https://docs.google.com/document/d/1...CBRoxSBw0/edit


- No i udanej zabawy życzę z tym generatorem, gdyby coś było niejasne to pisać, pytać i dyskutować śmiało
 
__________________
MG pomaga chętniej tym Graczom którzy radzą sobie sami

Jeśli czytasz jakąś moją sesję i uważasz, że to coś dla Ciebie to daj znać na pw, zobaczymy co da się zrobić
Pipboy79 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 14:23.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172