Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 15-09-2006, 21:00   #1
 
Yarot's Avatar
 
Reputacja: 1 Yarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnie
"Fantazyn" - pierwsze starcie

[center:12ddb4e47f] [/center:12ddb4e47f]
Na przystanku wieje i zanosi się na deszcz. Spoglądam w stronę ulicy czy przypadkiem nie podjeżdża mój autobus. Widzę jego charakterystyczny kształt i wiem, że nie zmoknę tego popołudnia. Choć czeka mnie kawałek do przejechania, to wiem, że i nuda mnie nie dopadnie. W plecaku czeka dzisiejsza zdobycz - nowy numer "Fantazynu" a autobus jest równie dobrym miejscem do jego przeczytania. Wsiadam, łapię wolne miejsce i zaczynam czytanie.
ROZBRAT 02
Najpierw rzut oka na całość. Wcześniej miałem kontakt z jednym numerem pisma, ale obecne wydanie to potężny skok naprzód. Kolorowa okładka, ponad 60 stron tekstu, jasny podział pomiędzy poszczególnymi działami oraz więcej grafik. Jest co czytać, tym bardziej, że na okładce widzę zapowiedzi tego, co w środku - Neuroshima, Zapomnianie Krainy, Wampir oraz WFRP. Nie sposób też pominąć wpis dotyczący Jacka Piekary. Jak na razie to zapowiada się ciekawie.
PL. NA ROZDROŻU 06
Wstępniak jak każdy inny. Ale przynajmniej wiadomo, że "Fantazyn" ma ambicje wypłynąć na szerokie wody. Zwiększył się nakład, wygląd oraz zawartość. Czyżby ze zwykłej, lokalnej gazetki, wyrósł konkurent "Gwiezdnego Pirata" oraz spadkobierca poprzedników? Zobaczymy i poczytamy. Na początek recenzje. I to od razu do nowej edycji podręcznika gracza do d20 (wersja 3.5) oraz settingu kampanijnego "Miasto Pajęczej Królowej". Dla miłośników d20 to pozycje niezbędne, choć bez "Miasta..." można przeżyć. Całość uzupełnia recenzja "Łowcy Mutantów. Zabójca Maszyn" do Neuroshimy oraz relacja z Coruscon, gdzie zebrali się fani Gwiezdnych Wojen.
MARSZAŁKOWSKA 02
Opowiadanka. Liczyłem na jakiś tekst Piekary, ale on tylko występuje w wywiadzie o sobie, zatem musiałem obejść się smakiem. Można za to poczytać sobie o połączeniu nanotechnologii z Sauronem i pierścieniem władzy ("Upadek władzy"), o onirycznej podróży samolotem ("Eternix") czy też o ludziach w czerni w służbie Kościoła ("Deus Ex Cubus"). Luźne połączenie z Tolkienem wyszło całkiem fajnie, choć nie przepadam za takim ujęciem tematu, choć pomysł jest przedni. W pozostałych dwóch tekstach króluje nastrój, który najlepiej odczuć w "Eternixie". Osobiście uważam, że takich opowiadań można znaleźć sporo u nas na forum i w niczym nie ustępują one prezentowanym w numerze. I jeszcze tylko jedno zdanie w sprawie "Deus Ex..." - bardzo mi to przypomina "Vidoque", tylko dzieje się w pseudo-Polsce. Ciekawe rozwiązanie, klimat oraz epoka w jakiej dzieje się akcja. Dla Panów Braci jest fragment najnowszej książki Jacka Komudy "Bohun" oraz kilka słów od samego autora. Na deser pozostaje wspomniany wywiad z Piekarą o jego początkach i twórczości fantastycznej jako takiej oraz z Witoldem Jabłońskim o kompleksie Polaków na punkcie własnej historii. Całość zajmuje 20 stron czyli jedną trzecią czasopisma. To godziwa równowaga pomiędzy częścią przeznaczoną na RPG a częścią ogólną. Szkoda tylko że nie ma komiksu, który był w poprzednim numerze, ale nie można mieć wszystkiego.
DW. ZACHODNI 02
Wreszcie część RPG. Na pierwszy ogień idzie część poświęcona d20. Przygoda "Dzwon, który wezwał Przeklętych" prowadzi nas do Zapomnianych Krain i wplątuje w zdarzenia marynistyczno-demoniczne porównywalne do tych z "Piratów z Karaibów". Mamy więc piratów, nieumarłych, wyzwalanie dusz oraz tańce "na umrzyka skrzyni". Autor wspomina, że przygoda powstała przed wyświetlaniem filmu, ale i tak nie da się ustrzec porównań. Całość jest sprawnie przedstawiona i może posłużyć dla drużyn, które wybierają się na morze. Godnym uwagi jest przedstawienie jednego z NPC-ów - Hermana "Rekiniego Zęba". Niesztampowy bohater, ciekawa historia jego życia oraz to "coś", co pozwala zauważać go pośród masy innych postaci - to duży plus dla autora przygody. Polecam jego powiedzonka - są super - "Statek zatonął, bo zapałki leżały nie na miejscu". A jeśli komuś jeszcze mało, to jest obowiązkowa lista szant do przesłuchania oraz lista kar marynarskich na wszelkie okazje.
Uzupełnieniem części poświęconej d20 jest opis magicznego uniwersytetu - "Collegium Magicum" oraz gazeta wprost z samego Waterdeep. Opis uniwersytetu jest na tyle uniwersalny i bez powiązań z czymkolwiek konkretnym, że może być z powodzeniem wykorzystane w dowolnym mieście czy kraju a nawet w innym systemie grania. Sam opis uzupełniony jest o różne haczyki do przygód. Niektóre z opisów bardzo mocno przypominają mi szkołę magiczną gdzie uczęszczał Harry Potter, choć nie było to Waterdeep czy inne większe miasto Zapomnianych Krain. A skoro już przy nich jestem to przejdę do "Blasku Waterdeep" czyli numeru pierwszego gazety miejskiej. Znamy już to z łamów "Portalu", zatem bez porównań się nie obejdzie. Jedyne co zarzucam pomysłowi to brak jego rozwinięcia. Owszem, w gazecie są wieści i zdarzenia, ale brak jest większych szczegółów czy wręcz osobnego opisu dla MG co z danym zdarzeniem można zrobić i co się pod nim kryje. Tak było właśnie w gazecie dotyczącej Middenheim we wspomnianym piśmie i było to prawdziwą kopalnią dla Mistrza. Tutaj tego zabrakło, choć liczę na rozwinięcie tematu w następnych numerach.
DOJAZDOWA 02
Część poświęcona popularnemu Warhammerowi to zbiór świetnych tekstów oraz jednego, który równie dobrze mógł wypaść ze składu bez straty dla pisma. Kto miał za złe drugiej edycji WFRP, że pozbawiła go niektórych profesji czy potworów znanych z I edycji, może już nie narzekać. W numerze bowiem dostaje Fimirów oraz opis Dawnej Wiary wraz z druidami i kapłanami druidzkimi. Opisy są utrzymane w konwencji II edycji zatem nie da się zgubić czy utyskiwać na kompatybilność. Teksty są warte uwagi, szczególnie jeśli ktoś przyzwyczaił się do druidów czy fimirów. Całość uzupełniona jest przygodą wykorzystującą właśnie tą rasę o tytule "Jednooki interes". Znów brawa dla autora za opis maga oraz ciekawe zastosowanie Punktów Przeznaczenia. W końcu kot ma dziewięć żywotów - dlaczego nie nagradzać tego właśnie wspomnianymi PP-kami? Bardzo dobre posunięcie, szczególnie że przygoda nie powala na kolana i niejeden MG ma podobną w zanadrzu.
Ostatni z tekstów do WFRP to "Haj fantazy", czyli Warhammer z przymrużeniem oka. Tekst ten najmniej mi się podobał, choć miał być w założeniach śmieszny albo przynajmniej żartobliwy. Miejscami owszem, ale bardzo daleko jest mu do MiM-owych "Brudnych, złych i zielonych", które są genialne pod tym względem. Całość testu opisuje przygody pewnej drużyny, która oczywiście ciągle uwikłana jest w zdarzenia przekraczające normalność. Liczne używki, zielsko itp pojawiają się tonami i doprowadzają w ostateczności do upadku wspomnianej drużyny. A posłużyło to do wprowadzenia kilku zasad dotyczących haju, palenia, rodzaju zielska, grzybów i ... kaca. Na plus zaliczę żarty rysunkowe oraz ... narkomantów.
SIŁACZKI 02
Nie mogło się obejść w czasopiśmie bez Wampira. Mroczne strony, niepokojące wiersze oraz klimatyczna przygoda - to się spodoba każdemu prowadzącemu ten system. Ja, choć nie prowadzę, chętnie wykorzystam niektóre motywy, bo szkoda by było je tracić. I żal, że to jedyny taki tekst w materiale. Polecam "Confessię" każdemu - nie trzeba lubić Wampira by to przeczytać.
Drugim tekstem będącym jedynym przedstawicielem systemu jest "Postapokaliptyczne sporty" do Neuroshimy. Szkoda, bowiem autorzy naprawdę dobrze oddali klimat Neuro. Żart, ironia oraz naprawdę solidna dawka "dyscyplin" sportwych jest atutem tekstu. Co prawda i tak większość z rodzajów sportów związane jest ze strzelaniem oraz koniecznością wystawienia znacznej liczby zawodników rezerwowych, ale i tak każdy znajdzie coś dla siebie. Polecam szczególnie "Przerzucankę", której autorzy powinni dostać nagrodę Darwina. Obok dyscyplin są też i znani sportowcy, miejsca do jego uprawiania oraz sztuczki pomocne w zawodach. Neuro pełną gębą.
ORLĄT LWOWSKICH 02
Wyglądam przez okno by zobaczyć czy zdążę przeczytać ostatnią stronę. Na szczęście przestało padać i nie musiałem obawiać się, że zmoknę. Podbudowany przeczytałem ostatnią stronę. O systemach autorskich. Przedstawiony jest tam "Shadowkeep" - opisane są jego wady, zalety oraz styl w jakim jest stworzony. Oby ta rubryka nie zniknęła z działu "Fantazynu", bo brak jest informacji o tego typu grach w innych periodykach.

Idąc przed siebie zastanawiałem się nad dopiero co przeczytanymi tekstami. Siłą rzeczy muszą one być porównane z nieobecnymi na rynku "MiM"-em i "Portalem". To samo dotyczy "Gwiezdnego Pirata", który wyznaczył chyba kanon polskiego czasopisma o grach. "Fantazyn" broni się jeszcze, ale nie wiadomo, jak długo. Dwumiesięczny cykl wydawniczy daje sporo czasu na zebranie opinii oraz wprowadzenie zmian, które pozwolą nadać mu swój niepowtarzalny rys. Były kiedyś takie dwa pisma na rynku w Polsce - "Złoty Smok" oraz "Talizman". Były bradzo dobre i miały zupełnie inny styl niż obecny wtedy "MiM". Były. Czy "Fantazyn" podzieli ich los? Nie wiem. Chciałbym by było inaczej i tego zapowiedź jest, ale jak zawsze to czytelnicy wydają werdykt i osądzają. W mojej ocenie jest to 7/10. Kolejna weryfikacja już za dwa miesiące.
P.S. Nazwy części recenzji są nazwami przystanków i nie pojawiają się w treści pisma
 
__________________
...and the Dead shall walk the Earth once more
_. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : ._
Yarot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:17.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172