|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
31-07-2022, 21:03 | #1 |
Reputacja: 1 | Przygotowanie lub lenistwo MG Czołem! Ja mam dwa pytania do obgadania. 1/ Co powinien wnieść na sesje dobrze przygotowany MG? 2/ Czy jak kupujecie podręcznik to raczej dla mechaniki czy dla fluffu? Komentarz: No ja miałem pecha do przygotowanych MG korzystających z mechaniki. Otóż nigdy takiego nie spotkałem. Jednak pisze teraz jakąś tam autorkę i nie wiem jak bardzo upraszczać zasady, żeby gracze chcieli je używać na porządku dziennym, a nie tylko od święta. A co do wkładu MG to na pewno przygoda, na pewno mapa świata i na pewno jakaś mapa taktyczna potyczek, jakaś ulubiona muzyka z komputera. Kostki i podręcznik wspólne. |
01-08-2022, 18:39 | #2 |
Reputacja: 1 | Jak dla mnie dobrze przygotowany MG, to taki który wie jaką historię chce opowiedzieć i umie to zrobić. Jeżeli chodzi o kwestie czysto techniczne, to scenariusz jest podstawą. Można się bawić w totalną improwizację, sam nie raz tak robiłem, ale historię do których mamy choć szkic fabuły, bardziej zapadają wszystkim w pamięć. Z pozostałych kwestii dodałbym opracowanie głównych NPC-ów. Nie muszą to być wielostronicowe biografie, ale fajnie, jak zawczasu MG przygotuje sobie kilka zdań opisu ważnych postaci niezależnych. To nadam im pozorów życia i sprawi, że gracze będą traktować ich poważniej, a nie jak kartonowe atrapy. Inne rzecz, jak mapy, statystki potworów, ilustracje, muzyka na sesję, czy też cała sceneria w pokoju, światło, czy inne materiały dla graczy, to fajne dodatki, które niewątpliwie budują klimat, ale nie są moim zdaniem niezbędne. Na graczach zawsze to robi wrażenie, ale uważam że można się bez tego obejść. Z ważnych rzeczy dodałbym też znajomość zasad, jeżeli gra opiera się na jakieś konkretnej mechanice i jest ona często wykorzystywana. Nie ma bowiem nic gorszego niż MG, który w czasie gry wertuje podręcznik, aby odszukać jaki rzut należy teraz wykonać lub jaka zasada dotyczy danej sceny. Psuje to nie tylko tempo rozgrywki, powoduję znudzenie i zniecierpliwienie u graczy, ale przede wszystkim sprawia, że taki MG wychodzi na niekompetentnego i właśnie nie przygotowanego do gry. ___ Co do kupowania podręczników, to kiedyś kupowałem je, by po prostu móc grać w dany system. Kiedyś światek erpegowski nie był tak rozbudowany, jak teraz, a dostępność materiałów bardzo słaba. Podręcznik, więc stanowił podstawowy i niezbędny element, by w ogóle zacząć zabawę w danym uniwersum. Dzisiaj to dla mnie głównie pasja kolekcjonerska. Lubię postawić sobie na półce fajne, oryginalne wydawnictwo. Mam wiele podręczników do systemów w które nigdy nie grałem. Przy czym nie jestem jakimś mega fanem konkretnej linii i nie ma jestem zafiksowany na tym, aby zebrać wszystkie suplementy w danej linii. Lubię po prostu zbierać ciekawe i dobrze wydane książki. ____ I trzeci temat. Pisanie autorek. Ogólnie temat rzeka. Pokrótce, to fajna rzecz i szczerze zachęcam do ich tworzenia. Radziłbym się jednak skupić na samym mięsie, fluffie, plocie, czy jak tam chcesz nazwać esencję i trzon danego uniwersum. Mechanik uniwersalnych, darmowych, a także tych bardzo znanych i powszechnie dostępnych jest tyle, że chyba nie ma co wywarzać otwartych drzwi. Tym bardziej, że do stworzenia kompletnej i przede wszystkim działającej mechaniki niezbędny jest, może nie sztab, ale na pewno grupa ludzi. Do tego rzecz jasna trzeba dobrze znać przynajmniej kilka innych mechanik i o zgrozo (przynajmniej dla mnie) matematykę. Osobiście uważam, że lepiej zaadoptować pod swoje potrzeby coś co już istnieje. Najlepiej coś co znasz zarówno ty, jak i twoi potencjalni gracze. Dopiero na tym można budować nowe zasady, dopasowane do autorskiego uniwersum. Szkoda marnować czas i energię na tworzenie czegoś całkowicie od podstaw, bo rezultat będzie raczej średni. |
05-08-2022, 16:41 | #3 |
Reputacja: 1 | Otóż fajny GM to taki, który potrafi sprawić, iż jak najwięcej uczestników zabawy, włącznie z nim samym, się świetnie bawi. I nie jest istotne, jak to robi, czy przez drobiazgowe przygotowania, czy totalną improwizację. Cóż powinien więc wnieść GM: 1. dobre poznanie graczy, znaczy GM musi wiedzieć czego gracze chcą, co dostarcza im przyjemności oraz co jemu samemu dostarcza przyjemności grania. Owo poznanie obejmuje zarówno samą grę, sposób prowadzenia, jak i elementy okołogrowe. Są osoby, które nie trawią muzyki podczas gry, zaś uwielbiają obrazki, choćby moja skromna osoba. Inny przykład: świeczki na sesji Wampira: większość osób noszących okulary strasznie męczyła się podczas owej zabawy, czy czytając kartę, czy nawet gapiąc się na migoczące świece. Nie ma sensu ustawienie jakiegoś standardu, który z definicji jest lepszy. GM więc musi poznać graczy oraz aktywnie dostarczać wszystkim przyjemności gry. 2. kreatywność. GM musi być kreatywny, musi wymyślać, szukać, kombinować, wciągać graczy swoimi pomysłami, akcją oraz niekiedy jakimiś gadżetami. GM pewien na przykład prowadził scenę, gdzie gracze mieli wyciągnąć pewien klucz z pojemnika wypełnionego krwią, odchodami, kawałkami rozmaitych fragmentów. Oczywiście gracze spokojnie wyjaśnili, iż to właśnie wykonują. Wspomniany GM więc przyniósł im przygotowany kubeł wypełniony kawałkami od rzeźnika. Wrzucił klucz oraz rzekł graczom: wyciągajcie. 3. elastyczność. Tutaj można wyróżnić 2 elementy: a. nieprzywiązywanie się zbytnie do własnego scenariusza, jeśli utrzymywanie go psułoby grę. Wiem, że narobienie się przy scenariuszu, który chce się zrealizować oraz uważa za fajny stanowi naturalną chęć GMa, ale czasami potrzeba zrezygnować ze swoich zamiarów, przełożyć je na inny termin oraz kreować cokolwiek nowego, właściwie pasującego, |
06-08-2022, 17:02 | #4 |
Reputacja: 1 | Nuada ja raczej się nie zgodzę, że własna mechanika to marnowanie czasu. Po pierwsze hobby. Takie robienie mechaniki to wspaniały zapychacz czasu i myśli. Po drugie jak ktoś dłużej gra w jednej grupie to wie czego mu brakuje w komercyjnych mechanikach. A po trzecie to... fajna okazja do samorozwoju. |
06-08-2022, 18:19 | #5 |
Reputacja: 1 | Bonifacy, jasne, że tak. Jeden lubi zbierać znaczki, a drugi rozwiązywać łamigłówki. I luz. Dla każdego coś innego. W projektowaniu mechaniki też nie ma nic złego. Uważam to jednak za marnowanie czasu, skoro jest taka różnorodność i niemal nieograniczony dostęp masy do silników erpegowych. Można przebierać do woli i używać wedle uznania. Jeżeli jednak to lubisz i sprawia ci to przyjemność, to dobra twoja. Nie zamierzam cię od tego odwodzić, ani podcinać ci skrzydeł. Dla mnie to jednak nadal wyważanie otwartych drzwi i tyle. ____ Ja z kolei pozwolę sobie wejść w polemikę z Kellym. Zapewne krótką, ale co tam. Ilość sesji online w jakich brałem udziałem, zdecydowanie przeczy temu, że dobry MG powinien znać swoich graczy i ich potrzeby. Każdy zapewne brał udział w sesjach z ludźmi, których nie znał, a czasami nie wiedział o nich nic poza jakimś tam internetowym nickiem. Czy to przeszkodziło w tym, żeby sesja była udana? Oczywiście, że nie. Dobra znajomość osobowości i potrzeb ludźmi z którymi gramy na pewno może pomóc stworzyć dobry klimat sesji, ale nie uważam, żeby to był warunek konieczny do czegokolwiek. Natomiast elastyczność i zdolność improwizacji, to na pewno ważna i użyteczna cecha. Scenariusz ważna rzecz i nawet jeśli gramy czysty railroading, to i tak warto umieć wprowadzać zmiany i reagować na poczynania graczy. Takiej umiejętności nabywa się wraz z ilością rozegranych gier i tylko tak można się tego nauczyć. Oczywiście doświadczony gracz też nie będzie, a raczej nie powinien psuć zabawy i na siłę iść wbrew pewnym założeniom gry, tylko po to aby obnażyć braki w umiejętności prowadzenie rozgrywki przez MG. Niejako powinien dobrowolnie dopasowywać decyzje podejmowane przez postać którą kieruje do ogólnego schematu rozgrywki i nieraz godzić się, że idzie jak po sznurku, który przygotował MG. To jednak temat na zupełnie inną dyskusję, podobnie jak umiejętność pisania i przygotowywania elastycznych scenariuszy. Ostatnio edytowane przez Nuada : 07-08-2022 o 00:15. |