lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Dyskusja Dark a Heroic fantazy (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/2131-dyskusja-dark-a-heroic-fantazy.html)

Bortasz 03-12-2006 19:04

Dyskusja Dark a Heroic fantazy
 
Właśnie jak rozumiecie pojęcia Dark Fantazy i Heroic Fantazy. Jakie są między nimi różnice w czym są podobne? Ja ze względu że jestem na radiowym internecie i padam ze zmęczenia wypowiem się do 4 grudnia, poniedziałek, do godziny 19. Zachęcam wszystkich do napisania swego poglądu na te dwa style prowadzenia sesji jak i Koncepcje Świata.

Solfelin 03-12-2006 19:36

Heroic Fantasy - polegające na przygodach wiielkich bohaterów.
Dark Fantasy - czyli nieznajomi podróżnicy w nieznanym mroku.

Różnice widać przede wszystkim w:
Bestiaruszu - w Heroic mamy przeróżnych przeciwników, zazwyczaj ciężkich, zdarzają się egzotyczne typy;
W Dark natomiast większa część to potwory, istoty niematerialne i martwe związane z animacją, zmartwychwstaniem czy ożywieniem. Czyli nieumarlaki, duchy, pełzacze, wampiry lub inne, równie mroczne.

Heroic rozgrywa się, gdzie chce; Dark musi mieć solidne podłoże i podstawę w postaci scenerii dopasowanej do klimatu (zresztą, Heroic też powinien mieć, ale ma ją bardziej zróżnicowaną) - a w przypadku D jest to najciemniejsze zakątki świata. W D nawet dzień jest nocą.

Postacie - w Heroic - koniecznie herosi poszukujący glory i chwały. W Dark - prawdopodobnie romantycy, wędrowcy lub typy z (przynajmniej) pół ciemnej gwiazdy.

Zasady - w Heroic jasne jak słońce, w D pomieszane, nieznane, niewiadome, albo takie, w których dobre na pewno wywołują sprzeciw większości.

Yelonek 03-12-2006 21:15

O ile do definicji heroic u poprzednika się nie czepnąłbym, o tyle dark już tak.
I zanim mnie ktoś posądzi o niepohamowaną złośliwość, wyjaśniam, iż to mój prywatny pogląd, którego siłą nikomu nie narzucam :)

Dark - rzeczywistość rządząca się surowymi prawami, do bólu realna, wulgarność, dająca odczuć egoizm i brutalność innych członków populacji. Niekoniecznie musi mieć coś wspólnego z mrokiem, wystarczy że odczuwa się ciężki klimat. Z charakterystycznych cech dla fantasy będą to przegniłe zęby lub ich brak, ogólny brud i trud życia codziennego, a dla sci-fi: narkotyki. Pieniądz to władza, a jej nigdy za mało.

Bortasz 04-12-2006 13:38

Jak zapowiedziałem o to moje wizja do Darc i Heroic Fantazy.

Świat w klimacie Darc Fantazy: Najlepszym przykładem świata tego typu jest Warhammer. Świat umiera Chaos wygra zepsucie jest wszędzie. Nie chodzi mi tu o tak widoczne zepsucie jak ślady Chaosu(Mutacje) ale to o wiele groźniejsze wewnętrzne.
Osiemnastolatka uprawiająca prostytucje by zapłacić czesne.
Policja(Straż miejska) która woli zamknąć sprawę z braku dowodów niż rozpocząć żmudne i rzetelne śledztwo. O wszelkich naciskach na nie ze strony wpływowych i bogatych także należy wspomnieć.
Dodajcie do tego złotą(Bogata i zepsutą) młodzież uprawiająca wszelkie ekstremy z nudy, od narkotyków zaczynając po najbardziej szalone i najbardziej plugawe z możliwych czynów. Świat Darc Fantazy to świat gdzie na każdym kroku jest zepsucie i zgnilizna.
Gdzie Mrok i Zło czai się w każdym.

Świat w klimacie Heroic fantazy: jest to świat Lśniących zbroi przepięknych księżniczek oraz zła które nie czai się w mroku twej duszy. Tylko staje z tobą do walki fizycznie. Czy to w świetle słońca czy w mrokach nocy możesz mięć pewności ze są rzeczy niezmienne i trwałe takie jak Honor, przyjaźń i miłosierdzie.
Światem heroic jest Feurun Masz Zentarimów zło realne, masz drowy zło realne. Zło istnieje jako ci "źli" nie jako zepsuty świat w którym każdy orze jak może.
Świat heroic fantazy to świat gdzie mrok stoi pewnie na ziemi i jest realne.

Sesja w klimacie Darc Fatazy: Sesje w tym klimacie jest ciężka. To sesja gdzie gracze są zwykłymi ludźmi chcącymi przeżyć. Oni nie szukają chwały i sławy. To nie boska opatrzności ich wybrała. Nie ma żadnej przepowiedni powiązana z nimi. Tylko zbieg okoliczności i warunki zmusiły ich do współpracy. Oni nie zbawiają świata oni chcą w nim żyć. Oni nie rzucą się na smoka jeżeli nie będą w tym mieli prostego celu przeżyć. Sesją w tym klimacie jest wampir. Gdy wampir zdaje sobie sprawę że staje się tylko Bestia gdy stara się nad nią zapanować. A nie ma żadnej ścieżki oświecenia. I musi być bardziej ludzki niż ludzie by być sobą. Taka sesja to próba przeżycia w zepsutym świecie. Świat darc jest jedynym dla tego typu sesji za którymi nie przepadam. W świecie heroic fantazy nie można poprowadzić takich sesji. Nawet jeżeli gracze będą zwykłymi ludźmi w Świecie heroic to ile razy było od zera do bohatera.

Sesja w Klimacie Heroic fantazy: Moje ulubione. Żeby było śmiesznie to w Świecie o klimacie Darc Fantazy prowadzi się najlepsze Sesje w klimacie Heroic fantazy. Nie ważne czy świat jest zepsuty czy nie. Nieważne czy zło czai się w mroku duszy czy nocy. Jestem Bohaterem. Walczę ze złem. Gdy inni mówią Nie warto i odwracają twarz ja nie dość że patrzę to i reaguje! Sesja w klimacie Heroic Fantazy wymaga by gracze byli „Niezwykli” i nie chodzi mi tu o moc czy pochodzenie. Chodzi mi o sposób patrzenia na świat. Gracze to Garou walczące za Gaje. Nie ważne że jest to walka przegrana. Nie ważne że wymieramy. Moim obowiązkiem i Honorem jest za nią walczyć. I będę walczył. Będę walczył zawsze i wszędzie. Nie ważne co ześlę mi los ja BĘDĘ Walczył! Nie przejdę koło gwałconej dziewczyny wołającej o pomoc obojętnym ja zareaguje.
Taka sesja to próba bycia bohaterem. Najprościej dla graczy gdy świat także jest heroic. O wiele łatwiej urwać łeb Smokowi niż zdecydować co robić w sytuacji kiedy szef zmusza nasza siostrę do sexu grożąc zwolnieniem. Nie można go zabić bo siostra będzie miała kłopot. Zastraszyć go? A jeżeli się nie przestraszy i wyrzuci siostrę z pracy? Co zrobi jej rodzina pozbawiona pieniędzy? Siostra do tej pory spała z jednym dla kasy, teraz ma stanąć pod latarnią?

Uważam że najczęściej prowadzę sesje w klimacie Heroic. Świat może być Mroczny lub jasny, lecz gracze mogą się wyrwać z szarości. Mogą sięgnąć do gwiazd. Rzecz jasna wrodzona złośliwości i wredny charakter sprawia że utrudnię im to maksymalnie. Będę rzucał kłody pod nogi wyśmiewał słabości i błędy. Będę złem. Lecz tylko w ten sposób, według mnie, można zostać Bohaterem. Walcząc z trudnościami. Walcząc ze złem.
Nie przepadam za sesjami gdzie gracze chcą być źli.

Zgadzam się zatem z Solfelin, w heroicu. A z Snezz, w Darcu.
Że Solfelin, Snezz i ja gadzamy sie w heroicu było do przewidzenia.
Że wizje Darca się róznią także.

Zapraszam pozostałe osoby do wypowiedzenia swojego zdania.

Kutak 12-12-2006 17:11

Dark fantasy to nie tyle mroczny, co ciężki klimat. Tutaj upadek zdarza się często i najczęściej kończy się w błocie, tutaj w karczmie miast urodziwej dziewki spotkamy grubego karczmarza z bielmem na lewym oku. Tu zginiemy od ciosu wideł wieśniaka, a nasza śmierć nie będzie bohaterska- będziemy konać nadzy, zwinięci i ograbieni ze wszystkich dóbr, gdzieś daleko w lesie... To świat zwyczajny, nawet trochę przerysowany, ale na tą "gorszą" stronę. Nie pasuje mi tutaj, szczerze mówiąc, klimat świata zmierzającego ku zagładzie w sensie dosłownym- Bogowie, którzy pragną zniszczyć świat to raczej w heroiczno-mrocznej wersji, jakkolwiek dziwnie to brzmi. Tu świat niszczą ludzie, a największym wrogiem każdej żywej istoty jest druga żywa istota...

Heroic fantasy The Planewalkers. Bohaterowie, świadomi swojej siły i potęgi, zmierzają ku swojemu przeznaczeniu. Są potężniejsi niż każda inna istota wokół, potrafią zniszczyć zarówno demona jak i boga- dzięki swojej sile, magii i przedmiotom z półki oznaczonej słowem "magiczne". Tutaj sesja traci trochę na opisach stanów psychiki, traci na opisie "szarej rzeczywistości", najczęściej zastępuje ją akcja. To opowieść o bohaterach, odwadze i rycerstwie- o lżejszym klimacie i łatwiejszej do utworzenia atmosferze gry.

W chwili, gdy będę miał trochu więcej czasu rozwinę ten opis- ale teraz wybaczcie, czas kończyć ;)

Pozdr, Kutak

Fistus 12-12-2006 19:04

Bortasz, pisze się 'dark' a nie 'darc' ;).
Dla mnie esencją dark fantasy jest WFRP. Jest tak z powodu opisanego świata jak i dzięki mechanice. Wiele systemów jest niestety tak zbudowanych, że po zdobyciu odpowiedniej liczby PDków przez gracza, jego postać może samodzielnie wyciąć małą wioskę. Takich systemów nie da się poprowadzić bez wypadania, choćby momentami, w heroic fantasy. Prosty przykład - u mnie na sesji (WFRP), gracz zdenerwował pewnego młodzieńca, który go z resztą ostrzegał wcześniej, żeby ten się od...czepił od jego dziewczyny. Następnego dnia drużyna przy wyjeździe z zajazdu spotkała owego jego pana z kumplami - pozostali gracze nie chcieli się mieszać w to, więc odbyła się szybka walka 1vs1. Szybka, bo po pierwszym ciosie BNa gracze stojący z tyłu zebrali swojego kolegę, przymocowali do konia i wyruszyli do miasta. Niby tylko złamane żebro, ale cudów nie ma - jeszcze przez kilka sesji ta kontuzja mocno doskwierała graczowi. W DnD (sorry za porównanie) byle kapłan rzuciłby leczenie i po problemie - jakby nic się nie wydarzyło.

Bortasz 14-12-2006 13:46

Fistus, Według mnie mylisz się z kapłańskim leczeniem. Oglądałeś "I 7 dnia człowiek stworzył człowieka" Z schwartzenegarem? Jeden z złych klonów odczuwał ból w miejscach gdzie oberwała jego poprzednie ciało. Jest to niezły numer do wszystkich momentalnych uzdrowień. Nawet jak kapłan go wyleczy to ich umysł wciąż myśli że go boli. A co do przepakowania postaci to niestety jest to wszędzie ja wychodze z założenia że jeżeli BG mogą osiągnąć jakiś unkt swych umiejętności to wcześniej także się to zdażało i ludzie nauczyli się ich pacyfikować. WoD na szczęście ma tylko 7 stopni zdrowia więc nawet wieśniak z widłami może zabić szalejącą przepakowaną postać.

Kutak, Tak z złosiliwości będe ci przypominał o tej obietnicy ;) :P

Sir_herrbatka 23-12-2006 18:29

Esencja Dark fantazy:
Każdy napotkany bohater próbuje pozbawić na swój sposób pieniędzy gracza. Jedyne pobódki jakimi kieruje się świat są niskie; złoto, kobiety... Bohaterowie graczy jeżeli nawet zwyciężają to wojne i tak przegrają.

Tutaj nie ma poczucia zwycięstwa...

Esencja Heroik fantazy:
Każdy jest albo dobry, albo zły. Bohaterowie neutralni (których jest o dziwo najwięcej) są w tle. Dokonywanie rzeczy niemożliwych jest na porządku dziennym. Bohaterowie walczą i wiedzą że wygrają.

Tutaj nie ma groźby porażki...

Chcem tylko powiedzieć że należy przestać myśleć kategoriami dark/heroik. Świat jest różnobarwny! Twórzmy postacie nie szablonowe, rozwiązujmy zadania nie myśląc o konwencji ale o tym co jest ważne do naszej postaci!

To jest prawdziwa esencja RPG a nie jakieś głupie szufladki...

PS
Może by tak uprzejmy post moda z autografem który dłubał się w tym poście?

[ Moderowany przez: [color=#330000:c7983f6349]Solinarius @ [/b:c7983f6349]2006-12-24, 23:13 ][/color:c7983f6349]
Taa, uprzejmy post, zadziałała cenzura..., piszemy poprawnie ;)

adrianno1000 10-10-2014 22:39

Dark Fantasy : BG mają przej****
Heroic Fantasy: Przeciwnicy mają przej****
Dark Heroic Fantasy : i tu są dwie opcje
a) Postacie żyją w lepszej pozycji społecznej w baaardzo złym świecie
b) Bochaterowie są niesamowicie poteżni ale nie dość że za tą potęge płacą wysoką cene, to jeszcze w drużynie mają problem z pokonaniem jednego członka jakiejś organizacji.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 21:31.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172