|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
|
03-12-2006, 20:04 | #1 |
Reputacja: 1 | Dyskusja Dark a Heroic fantazy Właśnie jak rozumiecie pojęcia Dark Fantazy i Heroic Fantazy. Jakie są między nimi różnice w czym są podobne? Ja ze względu że jestem na radiowym internecie i padam ze zmęczenia wypowiem się do 4 grudnia, poniedziałek, do godziny 19. Zachęcam wszystkich do napisania swego poglądu na te dwa style prowadzenia sesji jak i Koncepcje Świata.
__________________ Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.— Cyceron Mędrzec jest mędrcem tylko dlatego, że kocha. Zaś głupiec jest głupcem, bo wydaje mu się, że miłość zrozumiał.— Paulo Coelho |
03-12-2006, 20:36 | #2 |
Reputacja: 1 | Heroic Fantasy - polegające na przygodach wiielkich bohaterów. Dark Fantasy - czyli nieznajomi podróżnicy w nieznanym mroku. Różnice widać przede wszystkim w: Bestiaruszu - w Heroic mamy przeróżnych przeciwników, zazwyczaj ciężkich, zdarzają się egzotyczne typy; W Dark natomiast większa część to potwory, istoty niematerialne i martwe związane z animacją, zmartwychwstaniem czy ożywieniem. Czyli nieumarlaki, duchy, pełzacze, wampiry lub inne, równie mroczne. Heroic rozgrywa się, gdzie chce; Dark musi mieć solidne podłoże i podstawę w postaci scenerii dopasowanej do klimatu (zresztą, Heroic też powinien mieć, ale ma ją bardziej zróżnicowaną) - a w przypadku D jest to najciemniejsze zakątki świata. W D nawet dzień jest nocą. Postacie - w Heroic - koniecznie herosi poszukujący glory i chwały. W Dark - prawdopodobnie romantycy, wędrowcy lub typy z (przynajmniej) pół ciemnej gwiazdy. Zasady - w Heroic jasne jak słońce, w D pomieszane, nieznane, niewiadome, albo takie, w których dobre na pewno wywołują sprzeciw większości.
__________________ Soulmates never die... |
03-12-2006, 22:15 | #3 |
Reputacja: 1 | O ile do definicji heroic u poprzednika się nie czepnąłbym, o tyle dark już tak. I zanim mnie ktoś posądzi o niepohamowaną złośliwość, wyjaśniam, iż to mój prywatny pogląd, którego siłą nikomu nie narzucam Dark - rzeczywistość rządząca się surowymi prawami, do bólu realna, wulgarność, dająca odczuć egoizm i brutalność innych członków populacji. Niekoniecznie musi mieć coś wspólnego z mrokiem, wystarczy że odczuwa się ciężki klimat. Z charakterystycznych cech dla fantasy będą to przegniłe zęby lub ich brak, ogólny brud i trud życia codziennego, a dla sci-fi: narkotyki. Pieniądz to władza, a jej nigdy za mało.
__________________ I Don't Care If Your World Is Ending Today 'Cause I Wasn't Invited To It Anyway |
04-12-2006, 14:38 | #4 |
Reputacja: 1 | Jak zapowiedziaÅ‚em o to moje wizja do Darc i Heroic Fantazy. Åšwiat w klimacie Darc Fantazy: Najlepszym przykÅ‚adem Å›wiata tego typu jest Warhammer. Åšwiat umiera Chaos wygra zepsucie jest wszÄ™dzie. Nie chodzi mi tu o tak widoczne zepsucie jak Å›lady Chaosu(Mutacje) ale to o wiele groźniejsze wewnÄ™trzne. Osiemnastolatka uprawiajÄ…ca prostytucje by zapÅ‚acić czesne. Policja(Straż miejska) która woli zamknąć sprawÄ™ z braku dowodów niż rozpocząć żmudne i rzetelne Å›ledztwo. O wszelkich naciskach na nie ze strony wpÅ‚ywowych i bogatych także należy wspomnieć. Dodajcie do tego zÅ‚otÄ…(Bogata i zepsutÄ…) mÅ‚odzież uprawiajÄ…ca wszelkie ekstremy z nudy, od narkotyków zaczynajÄ…c po najbardziej szalone i najbardziej plugawe z możliwych czynów. Åšwiat Darc Fantazy to Å›wiat gdzie na każdym kroku jest zepsucie i zgnilizna. Gdzie Mrok i ZÅ‚o czai siÄ™ w każdym. Åšwiat w klimacie Heroic fantazy: jest to Å›wiat LÅ›niÄ…cych zbroi przepiÄ™knych księżniczek oraz zÅ‚a które nie czai siÄ™ w mroku twej duszy. Tylko staje z tobÄ… do walki fizycznie. Czy to w Å›wietle sÅ‚oÅ„ca czy w mrokach nocy możesz mięć pewnoÅ›ci ze sÄ… rzeczy niezmienne i trwaÅ‚e takie jak Honor, przyjaźń i miÅ‚osierdzie. Åšwiatem heroic jest Feurun Masz Zentarimów zÅ‚o realne, masz drowy zÅ‚o realne. ZÅ‚o istnieje jako ci "źli" nie jako zepsuty Å›wiat w którym każdy orze jak może. Åšwiat heroic fantazy to Å›wiat gdzie mrok stoi pewnie na ziemi i jest realne. Sesja w klimacie Darc Fatazy: Sesje w tym klimacie jest ciężka. To sesja gdzie gracze sÄ… zwykÅ‚ymi ludźmi chcÄ…cymi przeżyć. Oni nie szukajÄ… chwaÅ‚y i sÅ‚awy. To nie boska opatrznoÅ›ci ich wybraÅ‚a. Nie ma żadnej przepowiedni powiÄ…zana z nimi. Tylko zbieg okolicznoÅ›ci i warunki zmusiÅ‚y ich do współpracy. Oni nie zbawiajÄ… Å›wiata oni chcÄ… w nim żyć. Oni nie rzucÄ… siÄ™ na smoka jeżeli nie bÄ™dÄ… w tym mieli prostego celu przeżyć. SesjÄ… w tym klimacie jest wampir. Gdy wampir zdaje sobie sprawÄ™ że staje siÄ™ tylko Bestia gdy stara siÄ™ nad niÄ… zapanować. A nie ma żadnej Å›cieżki oÅ›wiecenia. I musi być bardziej ludzki niż ludzie by być sobÄ…. Taka sesja to próba przeżycia w zepsutym Å›wiecie. Åšwiat darc jest jedynym dla tego typu sesji za którymi nie przepadam. W Å›wiecie heroic fantazy nie można poprowadzić takich sesji. Nawet jeżeli gracze bÄ™dÄ… zwykÅ‚ymi ludźmi w Åšwiecie heroic to ile razy byÅ‚o od zera do bohatera. Sesja w Klimacie Heroic fantazy: Moje ulubione. Å»eby byÅ‚o Å›miesznie to w Åšwiecie o klimacie Darc Fantazy prowadzi siÄ™ najlepsze Sesje w klimacie Heroic fantazy. Nie ważne czy Å›wiat jest zepsuty czy nie. Nieważne czy zÅ‚o czai siÄ™ w mroku duszy czy nocy. Jestem Bohaterem. WalczÄ™ ze zÅ‚em. Gdy inni mówiÄ… Nie warto i odwracajÄ… twarz ja nie dość że patrzÄ™ to i reaguje! Sesja w klimacie Heroic Fantazy wymaga by gracze byli „Niezwykli” i nie chodzi mi tu o moc czy pochodzenie. Chodzi mi o sposób patrzenia na Å›wiat. Gracze to Garou walczÄ…ce za Gaje. Nie ważne że jest to walka przegrana. Nie ważne że wymieramy. Moim obowiÄ…zkiem i Honorem jest za niÄ… walczyć. I bÄ™dÄ™ walczyÅ‚. BÄ™dÄ™ walczyÅ‚ zawsze i wszÄ™dzie. Nie ważne co zeÅ›lÄ™ mi los ja BĘDĘ WalczyÅ‚! Nie przejdÄ™ koÅ‚o gwaÅ‚conej dziewczyny woÅ‚ajÄ…cej o pomoc obojÄ™tnym ja zareaguje. Taka sesja to próba bycia bohaterem. NajproÅ›ciej dla graczy gdy Å›wiat także jest heroic. O wiele Å‚atwiej urwać Å‚eb Smokowi niż zdecydować co robić w sytuacji kiedy szef zmusza nasza siostrÄ™ do sexu grożąc zwolnieniem. Nie można go zabić bo siostra bÄ™dzie miaÅ‚a kÅ‚opot. Zastraszyć go? A jeżeli siÄ™ nie przestraszy i wyrzuci siostrÄ™ z pracy? Co zrobi jej rodzina pozbawiona pieniÄ™dzy? Siostra do tej pory spaÅ‚a z jednym dla kasy, teraz ma stanąć pod latarniÄ…? Uważam że najczęściej prowadzÄ™ sesje w klimacie Heroic. Åšwiat może być Mroczny lub jasny, lecz gracze mogÄ… siÄ™ wyrwać z szaroÅ›ci. MogÄ… siÄ™gnąć do gwiazd. Rzecz jasna wrodzona zÅ‚oÅ›liwoÅ›ci i wredny charakter sprawia że utrudniÄ™ im to maksymalnie. BÄ™dÄ™ rzucaÅ‚ kÅ‚ody pod nogi wyÅ›miewaÅ‚ sÅ‚aboÅ›ci i bÅ‚Ä™dy. BÄ™dÄ™ zÅ‚em. Lecz tylko w ten sposób, wedÅ‚ug mnie, można zostać Bohaterem. WalczÄ…c z trudnoÅ›ciami. WalczÄ…c ze zÅ‚em. Nie przepadam za sesjami gdzie gracze chcÄ… być źli. Zgadzam siÄ™ zatem z Solfelin, w heroicu. A z Snezz, w Darcu. Å»e Solfelin, Snezz i ja gadzamy sie w heroicu byÅ‚o do przewidzenia. Å»e wizje Darca siÄ™ rózniÄ… także. Zapraszam pozostaÅ‚e osoby do wypowiedzenia swojego zdania.
__________________ Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.— Cyceron Mędrzec jest mędrcem tylko dlatego, że kocha. Zaś głupiec jest głupcem, bo wydaje mu się, że miłość zrozumiał.— Paulo Coelho |
12-12-2006, 18:11 | #5 |
Reputacja: 1 | Dark fantasy to nie tyle mroczny, co ciężki klimat. Tutaj upadek zdarza się często i najczęściej kończy się w błocie, tutaj w karczmie miast urodziwej dziewki spotkamy grubego karczmarza z bielmem na lewym oku. Tu zginiemy od ciosu wideł wieśniaka, a nasza śmierć nie będzie bohaterska- będziemy konać nadzy, zwinięci i ograbieni ze wszystkich dóbr, gdzieś daleko w lesie... To świat zwyczajny, nawet trochę przerysowany, ale na tą "gorszą" stronę. Nie pasuje mi tutaj, szczerze mówiąc, klimat świata zmierzającego ku zagładzie w sensie dosłownym- Bogowie, którzy pragną zniszczyć świat to raczej w heroiczno-mrocznej wersji, jakkolwiek dziwnie to brzmi. Tu świat niszczą ludzie, a największym wrogiem każdej żywej istoty jest druga żywa istota... Heroic fantasy The Planewalkers. Bohaterowie, świadomi swojej siły i potęgi, zmierzają ku swojemu przeznaczeniu. Są potężniejsi niż każda inna istota wokół, potrafią zniszczyć zarówno demona jak i boga- dzięki swojej sile, magii i przedmiotom z półki oznaczonej słowem "magiczne". Tutaj sesja traci trochę na opisach stanów psychiki, traci na opisie "szarej rzeczywistości", najczęściej zastępuje ją akcja. To opowieść o bohaterach, odwadze i rycerstwie- o lżejszym klimacie i łatwiejszej do utworzenia atmosferze gry. W chwili, gdy będę miał trochu więcej czasu rozwinę ten opis- ale teraz wybaczcie, czas kończyć Pozdr, Kutak
__________________ Kutak - to brzmi dumnie. |
12-12-2006, 20:04 | #6 |
Reputacja: 1 | Bortasz, pisze się 'dark' a nie 'darc' . Dla mnie esencją dark fantasy jest WFRP. Jest tak z powodu opisanego świata jak i dzięki mechanice. Wiele systemów jest niestety tak zbudowanych, że po zdobyciu odpowiedniej liczby PDków przez gracza, jego postać może samodzielnie wyciąć małą wioskę. Takich systemów nie da się poprowadzić bez wypadania, choćby momentami, w heroic fantasy. Prosty przykład - u mnie na sesji (WFRP), gracz zdenerwował pewnego młodzieńca, który go z resztą ostrzegał wcześniej, żeby ten się od...czepił od jego dziewczyny. Następnego dnia drużyna przy wyjeździe z zajazdu spotkała owego jego pana z kumplami - pozostali gracze nie chcieli się mieszać w to, więc odbyła się szybka walka 1vs1. Szybka, bo po pierwszym ciosie BNa gracze stojący z tyłu zebrali swojego kolegę, przymocowali do konia i wyruszyli do miasta. Niby tylko złamane żebro, ale cudów nie ma - jeszcze przez kilka sesji ta kontuzja mocno doskwierała graczowi. W DnD (sorry za porównanie) byle kapłan rzuciłby leczenie i po problemie - jakby nic się nie wydarzyło.
__________________ "A flame which never dies, but brightens with the passing of time." |
14-12-2006, 14:46 | #7 |
Reputacja: 1 | Fistus, Według mnie mylisz się z kapłańskim leczeniem. Oglądałeś "I 7 dnia człowiek stworzył człowieka" Z schwartzenegarem? Jeden z złych klonów odczuwał ból w miejscach gdzie oberwała jego poprzednie ciało. Jest to niezły numer do wszystkich momentalnych uzdrowień. Nawet jak kapłan go wyleczy to ich umysł wciąż myśli że go boli. A co do przepakowania postaci to niestety jest to wszędzie ja wychodze z założenia że jeżeli BG mogą osiągnąć jakiś unkt swych umiejętności to wcześniej także się to zdażało i ludzie nauczyli się ich pacyfikować. WoD na szczęście ma tylko 7 stopni zdrowia więc nawet wieśniak z widłami może zabić szalejącą przepakowaną postać. Kutak, Tak z złosiliwości będe ci przypominał o tej obietnicy :P
__________________ Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.— Cyceron Mędrzec jest mędrcem tylko dlatego, że kocha. Zaś głupiec jest głupcem, bo wydaje mu się, że miłość zrozumiał.— Paulo Coelho |
23-12-2006, 19:29 | #8 |
Reputacja: 1 | Esencja Dark fantazy: Każdy napotkany bohater próbuje pozbawić na swój sposób pieniędzy gracza. Jedyne pobódki jakimi kieruje się świat są niskie; złoto, kobiety... Bohaterowie graczy jeżeli nawet zwyciężają to wojne i tak przegrają. Tutaj nie ma poczucia zwycięstwa... Esencja Heroik fantazy: Każdy jest albo dobry, albo zły. Bohaterowie neutralni (których jest o dziwo najwięcej) są w tle. Dokonywanie rzeczy niemożliwych jest na porządku dziennym. Bohaterowie walczą i wiedzą że wygrają. Tutaj nie ma groźby porażki... Chcem tylko powiedzieć że należy przestać myśleć kategoriami dark/heroik. Świat jest różnobarwny! Twórzmy postacie nie szablonowe, rozwiązujmy zadania nie myśląc o konwencji ale o tym co jest ważne do naszej postaci! To jest prawdziwa esencja RPG a nie jakieś głupie szufladki... PS Może by tak uprzejmy post moda z autografem który dłubał się w tym poście? [ Moderowany przez: [color=#330000:c7983f6349]Solinarius @ [/b:c7983f6349]2006-12-24, 23:13 ][/color:c7983f6349] Taa, uprzejmy post, zadziałała cenzura..., piszemy poprawnie
__________________ Arriving somewhere but not here |
10-10-2014, 23:39 | #9 |
Reputacja: 1 | Dark Fantasy : BG mają przej**** Heroic Fantasy: Przeciwnicy mają przej**** Dark Heroic Fantasy : i tu są dwie opcje a) Postacie żyją w lepszej pozycji społecznej w baaardzo złym świecie b) Bochaterowie są niesamowicie poteżni ale nie dość że za tą potęge płacą wysoką cene, to jeszcze w drużynie mają problem z pokonaniem jednego członka jakiejś organizacji. |
| |