Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Systemy RPG > Inne systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

« - | Deadlands »

komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Historia Barsawii<!-- google_ad_section_end -->
Historia Barsawii
Autor artykułu: Vengar
30-07-2004
Historia Barsawii

W Twoim kierunku kieruje się przygarbiony, chudy krasnolud z dużymi - jakby cały czas zdziwionymi - oczyma.
"Witaj. Nazywam się Keldord i jestem opiekunem tej biblioteki. Więc chcesz dowiedzieć się czegoś o Barsawii tak? Więc siadaj i słuchaj albowiem długa historia to będzie.
Historia ta zaczyna się prawie 100 lat przed powstaniem Królestwa Throalu w którym się teraz znajdujemy. Wtedy to Elianar Messias będąc na wygnaniu wraz z grupą uczonych odnajduje Księgi Cierpienia, z czasów gdy poziom energi magicznej był jeszcze niższy niż obecnie. Po kilku latach towarzysze znaleźli martwego Messiasa nad księgami wraz z kawałkiem pergaminu obok niego:
Oto są Księgi Cierpienia.
Nasza zguba i nasze wybawienie,
Poznajcie je dobrze, albowiem inaczej wszyscy zginiemy.


Tej samej nocy sześciu uczonych ginie zabitych przez jakiegoś potwora. Następnego dnia elf Kearos Navarim wraz z przyjaciółmi opuszcza klasztor i udaje się poza południowe granice Barsawi, i osiada na Morzu Selestreńskim w miejscu nazwanym przez niego Nehr'esham.
Wieści o Księgach Cierpienia dotarły do wielu Dawców Imion. Napływ uczonych spowodował że Nehr'esham rozrósł się do wielkości małego miasta.
Navarim doszedł do wniosku że podobnych do Ksiąg Cierpienia zapisków musi być więcej, więc wysyła poszukiwaczy na cały świat. Wtedy też decyduje się na budowę Wiecznej Biblioteki w której przechowywane będą te dzieła.
W tym samym czasie w Górach Throalskich zaczynają osiedlać się krasnoludy które niedługo potem nazywają się Królestwem Throalskim.
Minęło wiele lat od tych wydarzeń i z różnych części Barsawii zaczęły docierać informacjie jakoby po świecie chodziły potężne potwory z przestrzeni astralnej. Uczniowi Navarim'a udaje się przetłumaczyć Pierwszą Księgę Cierpienia która opisuje nadejście Pogromu który przykryje cały świat mrokiem oraz potężne potwory zwane od tamtej chwili Horrorami.
Nehr'esham zostaje przemianowane na Therę czyli "fundament". Navarim nie skupia sie bynajmniej na mieście ale na tlumaczeniu dalszych ksiąg cierpienia i na ostrzeganiu innych królestw. Szkoła Cieni założona przez Navarima odkrywa moc żywiołów zawartą w esencjach powietrza, ziemi, ognia, wody i drewna. Wtedy to Theranie budują swoje budowle które nie mogłyby powstać bez magii.
W 212 TH(wg. kalendarza Throalu ) pierwsi Theranie przybywają do Barsawii a w 216 TH przybywa tam flota handlowa. Wtedy też pojawiła się siła której nikt sie nie spodziewał i nikt nie mógł się przeciwstawić... a to był dopiero początek."
W tej chwili Keldord zrobił przerwę aby złapać oddech lub być może przypomnieć sobie resztę historii.
”Władza Theran wzrastała z roku na rok. Wszyscy zazdrościli Therze jej znakomitych magów oraz odkryć. Jednak sława nie potrafi utrzymać przy życiu... więc w 341 TH umiera Kaeros Navavrim założyciel Thery. Ciało jego zostało zatopione w bursztynie i wystawione przed wielką cytadelą obok grobowca Elianara Messiasa. W roku 346 TH Meach Vara Lingam nowy Starszy Thery ujawnia światu dzieło Kearosa Navarima zatytułowane Rytuały Ochrony i Przetrwania.
Navarim twierdził że przed potęgą Horrorów może chronić tylko całkowita izolacja – w tym wypadku ukrycie się w podziemnych „kaerach” które trzeba wybudować. Navarim zastrzegł jednak że może to okazać się niewystarczające... i miał rację.
Thera nie mogła czekać aż Horrory przyjdą – potrzebowała armii. Armii która będzie w stanie oprzeć się w jakimkolwiek stopniu Horrorom. Aby zbudować potężną armię Theranie zaczęli skupować najcenniejszy i najmocniejszy z metali – orchilak. Gdy handel orchilakiem rozwinął się do wysokiego poziomu – zainteresowały się tym trolle z Lśniących Szczytów. Zaczęły atakować i rabować transporty w swych powietrznych statkach. Zamiast sprzymierzyć się przeciwko piratom władcy poszczególnych krain woleli walczyć pomiędzy sobą. Przez następne 40 lat toczyły się wojny zwane Wojnami Orchilakowymi. Były to krwawe i brutalne wojny w których zostali obaleni prawie wszyscy władcy. Po „wywołaniu” wojny Trolle wróciły do Lśniących Szczytów i czekały na rozwój sytuacji. Jednak gdy kończyły się zapasy znów atakowali statki handlowe. Thera wysłała do ochrony transportów baty, jednak okręty kryształowych łupieżców – tak bowiem nazywani byli ci trolle – były szybsze i zwinniejsze. Następnie do ochrony zostały wysłane kile – kamienne typowo wojenne okręty. Ale przez to ataki tylko się nasiliły. Theranie stracili sporą część floty i nie mogli sobie pozwolić na przełknięcie tej zniewagi. 60 dni później pokazali całą swą potęgę.
Trolle obudziły się przy ryku rogów alarmowych. Na południowy – wschód od Lśniących Szczytów kierował się na nich ogromny statek powietrzny. Nie był podobny do zadnych innych statków. Wyglądał jak gigantyczny kamień napędzany magią... był to Behemot. Theranie wysłali posłańca z prośbą o poddanie się ale trolle zabili go i ruszyli do ataku. Z Behemota leciały ogniste pociski wytworzone za pomocą magi niszczą prawie całą flotę łupieżców. Gdy flota rozpierzchła się Behemot skierował się wprost nad lśniące Szczyty i zaczął niszczyć domostwa trolli. Trolle poddały się i zostały przetransportowane na Therę jako niewolnicy.
W roku 443 TH starszy Thery, człowiek Thom Edro ogłasza powstanie Imperium Therańskiego i uznaje Barsawie za swoją prowincję. Theranie gwarantują obronę tym którzy przyłączą się do Imperium oraz pomoc w ochronie przed Horrorami.
Jaron – jeszcze żyjący pomocnik Messiasa nie kryje obaw że Imperium kieruje się w złą stronę. Za każdym razem gdy ogłaszał to znikał jeden z jego przyjaciół lub pomocników. Gdy zniknął jego najbliższy asystent, Jaron wykorzystał żywiołaki do zbudowania ogromnego sfinksa. Rankiem otoczył sfinksa i siebie magiczną barierą i przemówił do ludzi. Przypomniał im nauki Messiasa oraz to że Thera wkracza na drogę ciemności. Gdy skończył przemówienie żywiołaki weszły w sfinksa zabierając go ze sobą. Wtedy sfinks otworzył swe błękitne oczy i spojrzał w stronę Najwyższej Cytadeli. Magowie dalej nie wiedzą na jak go usunąć lub boją się to zrobić. Mijają lata ale żaden z władców Thery nie odważy się ogłosić Imperatorem.
Theranie nie zdominowali całkowicie Barsawii i część królestw nie chciała przyjąć jej „pomocy”. Z niewyjaśnionych powodów części z nich pomogły smoki. Thera obawiała się tego więc wysłała 3 ekspedycje przeciwko trzem najpotężniejszym smokom. Dwie z nich zakończyły się sukcesem jednak trzecia która miała zabić Lodoskrzydłego znalazła tylko jego pustą leżę. Pewnego dnia o zachodzie słońca marynarze dostrzegają siedzącego na Sfinksie smoka. W następnych tygodniach zginęły dwa tuziny ludzi mających jakiś zysk z walki ze smokami. Wtedy też Thera ogłosiła aby zostawić smoki w spokoju. Od tego czasu smoki nie udzielały już żadnych informacji o Pogromie który zbliżał się wielkimi krokami.”
W tej chwili Keldord oparł się o stojące nieopodal krzesło. „Ehh... nie jestem już w takiej formie jak kiedyś. Teraz gadanie mnie męczy. Ale i tak opowiem ci tą historie do końca!
Wszyscy próbowali na własny sposób zabezpieczyć się przed horrorami. Jedni budowali podziemne wioski zabezpieczone korzeniami, inni cytadele z malowanym każdym z osobna kamieniem. Krasnoludy z Throalu wydrążyły prawie całą największą górę i tam zbudowały swój kaer. Każde doniesienie o pojawieniu się Horrora powodowało że zwiększano tempo prac.
Niektórzy w ogóle nie chcieli słuchać o układzie z Imperium. Zaliczała się do nich Królowa Alachia władczyni elfów ze Smoczej Puszczy. Nie chciała poddac się Theranom więc nakazała magom stworzyć kaer z żywych drzew. Zastrzegła ze każdy elf który skorzysta z pomocy Theran zostanie wykluczony z kultury elfów. Jednak inne królestwa elfickie odpowiedziały na wezwanie Theran i Alachia nie uznała opornych za odłączonych.
Wiesz młody dokładnie nie wiadomo kiedy rozpoczął się Pogrom. My krasnoludy z Throalu uważamy że było to w 1008 TH – czyli w 565 TE. Jednak o tej dacie zadecydowało jedno a mianowicie zamknięcie dostępu do Thery. Ostatnim posłaniem Theran przed zamknięciem były życzenia przetrwania Pogromu oraz zapewnienia o potędze Imperium. Potem podpalono złożoną z esencji ognia i powietrza kopułę która osłaniała Therę aż do końca Pogromu. Zaczęło pojawiać się coraz więcej Horrorów więc lokalna straż i Adepci nie byli w stanie dać eliminować ich. Stada bezmyślnych bestii przemierzają Barsawię poszukując ofiar. Inne bardziej inteligentne studiują ochronę kaerów i próbują się do nich dostać.
Throal czekał do ostatniej chwili z zamknięciem kaeru aby każdy mógł się ukryć. Parlainth – czyli Therański ośrodek władzy w Barsawi – chciał wykorzystać magię aby ukryć jakiekolwiek życie w mieście i zmienić jego wzór astralny.
Throalczycy nie próżnują. Domyślili się że 600 lat które ma trwać Pogrom to wystarczająco aby państwa zatraciły swą kulturę. Krasnoludy spisały Księgę Jutra która opisuje całą historię barsawii i thery oraz cały język krasnoludzki. Zawarto w niej wiedzę o tym jak odróżnić osobę pod wpływem Horrora – otóż widzisz taka osoba nie jest w stanie stworzyć nic pięknego.
W roku 1050 TH Throal zamyka swe wrota. Jednak z legend wynika że w środku znajdował się Horror którego pokonały krasnoludy. Król Varulus II w 1270 TH ogłosił wydanie Wspólnej Deklaracji która zawierała informacji o prawie własności oraz znosiła niewolnictwo. Otóż Throal miał zamiar po Pogromie stworzyć lepszy świat – świat bez władzy Theran.
W 1262 TH do kaeru Dworu Elfów zaczęły przedostawać się Horrory. Elfy dokonały wtedy przerażającego odkrycia. Otóż najpotężniejsze z Horrorów nie zabijają szalonych lub cierpiących elfów. Nie potrzeba było wiele czasu żeby dojść do wniosków z tego odkrycia.
Gdy Horrory już przebijały się przez ostatnią powłokę kaeru, Mistrzowie Żywiołów odprawiają rytuał krwi który przemienia wszystkie elfy w kaerze. Ciała ich przebiły wyrastające z wnętrza ciała kolce. Rosły i rozszarpywały skórę, mięśnie zadając nieustanny ból. W Puszczy nie zostało nic co interesowałoby Horrory jednak wiele elfów nie dożyło aby zobaczyć to. Od tej chwili nazywamy ten las Krwawą Puszczą. Elfy przetrwały... ale zapłaciły za to straszliwą cenę.
W kaerach zbudowanych według planów Therańskich znajdowała się kula z esencji ziemi która zostaje zawieszona nad powierzchnią misy z wodą. W miarę jak moc magiczna będzie słabła tak kula będzie się obniżała. Horrory będą zmuszone do wycofania się w miarę zanikania magii.
W roku 1415 TH kula zawisła dwa centymetry nad misą. Ale do pogromu zostały wtedy podobno stulecia. Po paru latach ludy z kaerów doszły do wniosku że kula już bardziej się nie obnizy. Część wyszła na odmieniony świat z którego odeszła większość Horrorów. Część jednak została.
Już w 1409 TH została wysłana pierwsza ekspedycja mająca sprawdzić co z Pogromem. Co roku sytuacja się powtarzała ale nikt nie wracał. Aż do 1412 TH gdy wyprawa Vaare Długozębnej wróciła.
W 1416 TH członkowie ekspedycji mającej uświadomić innych Dawców Imion, wciągnęli żagle na maszt statku „Przebudzenie Ziemi”. Ekspedycja udała się jednak nikt nie otwierał wrót innych kaerów.
W 1418Th Vaare ponownie obejmuje dowództwo „Przebudzenia Ziemi” i wyrusza w ekspedycję z której nigdy nie wróciła. Podobno „Przebudzenie Ziemi” jako wrak lata nad barsawią ale nie jest do udowodnione.
W 1420 TH Varulus III rozkazuje otworzyć bramy Throalu. Przez ponad rok nikt nie odwazył się wyjść z kaeru. Dopiero potem zaczął wypływać stamtąd potok Dawców Imion. Krasnoludy wyruszają w świat aby wręczyć władcom Wspólną Deklarację gdyż lada moment do Barsawii wrócą Theranie.
Thera otwiera się dopiero w 1449 TH i od razu przysyła emisariuszy do Barsawi. Jednak nikt nie witał ich z otwartymi ramionami...
Namiestnik prowincji wybiera rządy silnej ręki – atakuje pojedyńcze wioski miasta. Zrozpaczeni dawcy imion szukają pomocy u krasnoludów.
Varulus III wysyła więc Emisariuszy do wszystkich władców z prosbą o zjednoczenie się przeciw Therze. Słowa króla budzą zapał ale wszyscy boją się Thery.
Punktem zwrotnym okazał się rozkaz Nikodusa – ówczesnego Starszego Thery- aby atakować wszystkie miasta i wioski.
Tym razem gniew okazał się silniejszy od strachu. Pavelis – namiestnik Barsawii – rusza na Throal na czele nowo utwożonej armii. Throal nie był przygotowany na wojnę powietrzną ale z odsieczą przyszły t’skrangi, orki, trolle jak i wietrzniaki które służyly jako szpiedzy. Zdesperowany Pavelis postawił wszystko na jednego grzmotorożca i zaatakował Throal całymi siłami. Jednak zanim do tego doszło, w walkach partyzanckich zostały zniszczone zapasy więc udał się do Powietrznej Przystani i na tym zakończyła się ta wojna.
Minęło wiele lat od tamtych wydarzeń. Thera i Throal walczą o przetrwanie w handlu. Kryształowi Łupieżcy budują nowe statki na przyszłość. Orkowi nomandzi przemierzają kraj na rumakach. Elfy z Krwawej Puszczy zapłaciły straszną cenę za przetrwanie ale starają się z tym żyć. Wietrzniaki osiadają w pobliżach miejsc naturalnych a T’skrangi osiadają na brzegach Wężowej Rzeki. Potężni obsydianie podróżują po Barsawi oferując pomoc tym którzy jej potrzebują.
Jednak dalej nie jest bezpiecznie. Schodząc z traktu dalej można trafić na jakiś zniszczony kaer w którym przesiaduje żądny bólu Horror.
Hej! Nie śpij! Ehh... z tymi Adeptami to zawsze tak jest. Najpierw proszą o opowieśc a potem zasypiają w najciekawszym momencie.”
Na te słowa krasnolud odwrócił się i wrócił do przeglądania regałów z książkami.
Autor artykułu
Vengar's Avatar
Zarejestrowany: Jul 2004
Miasto: Glatz/Breslau
Posty: 462
Reputacja: 1
Vengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputacjęVengar ma wspaniałą reputację

Oceny użytkowników
 
Brak ocen. Dodaj komentarz aby ocenić.
 

Narzędzia artykułu

komentarz

« - | Deadlands »


Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:54.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172