Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 18-06-2007, 12:06   #11
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 1 Darken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumny
Przepraszam, ale oryginalnie ten temat powstał by omawiać sesje nie-forumowe.
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18-06-2007, 15:44   #12
Konto usunięte
 
Midnight's Avatar
 
Reputacja: 1 Midnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputację
Drogi Darkenie nasza dyskusja moze sie tyczyc zarowno gry w realu jak i na forum. Niewiem skad wzielo sie u ciebie przeswiadczenie ze mowimy tylko i wylacznie o tych drugich.

Vienu zgodze sie z toba. Z tym ze tradycyjnie mam jakies "ale". Otoz nie mozna przeciez wymagac od kazdego MG doskonalej znajomosci psychologi... Rozumiem ze powinien jak najczesciej rozmawiac z graczami, wczowac sie tez po czesci w nich ale znowu bez przesady. Jestesmy zwyklymi ludzmi od ktorych inni ludzie wymagaja dobrej zabawy (bo to ze ktos zostal przyjety do sesji ma ponoc mu to gwarantowac) z tym ze zapominaja o drobnym szczegole. MG to tez zwykla istota a nie nadnaturalne stworzenie posiadajace wszelka wiedze o tym co sie moze, a co nie podobac jego graczom :P. Nie zapominajmy tez ze bycie MG to przeciez nie tylko ciezka praca. My tez chcemy sie bawic.
 
__________________
[B]poza tym minął już jakiś czas, odkąd ludzie wierzyli w Diabła na tyle mocno, by mu zaprzedawać dusze[/B]
Midnight jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18-06-2007, 16:26   #13
 
Vienu Racadi's Avatar
 
Reputacja: 1 Vienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłość
Mądrze to ujęłaś, Midnight - rzeczywiście jesteśmy tylko ludźmi i popełniamy błędy. Grając w sesji nie powinniśmy zapominać, że naszemu mistrzowi również może się to zdarzyć.
Oczywistym jest, że niewielu prowadzących może poszczycić się znajomością psychologii. Z drugiej strony, jak widzę, oboje zgadzamy się, że osoba MG powinna - skoro znajomość psychologii jest wyjątkowo rzadka - rozwijać swoje umiejętności społeczne w takim zakresie, w jakim jest stanie. Nie musi ślęczeć z nosem w podręcznikach akademickich, powinna natomiast starać się słuchać swych graczy, zachęcać ich do opowiadania o swych postaciach oraz próbować zrozumieć oczekiwania z grą związane.

Po cichu zdradzę, że ja sam uważam się za raczej średniego MG.
 
__________________
"Tym, co łączy nas na najbardziej podstawowym poziomie, jest to, że wszyscy jesteśmy mieszkańcami tej planety. Wszyscy oddychamy tym samym powietrzem. Wszyscy troszczymy się o przyszłość naszych dzieci. I wszyscy jesteśmy śmiertelni" - John F. Kennedy.

Ostatnio edytowane przez Vienu Racadi : 18-06-2007 o 16:39.
Vienu Racadi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18-06-2007, 17:01   #14
Konto usunięte
 
Midnight's Avatar
 
Reputacja: 1 Midnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputacjęMidnight ma wspaniałą reputację
Ciesze sie ze wreszcie doszlismy do w miare wspolnego zdania . Ja tez zbyt dobra nie jestem, a wlasciwie to nawet czasami tragiczna (moze wlasnie dlatego tak walcze z teza ze MG jest w pelni odpowiedzialny za sesje :P )
 
__________________
[B]poza tym minął już jakiś czas, odkąd ludzie wierzyli w Diabła na tyle mocno, by mu zaprzedawać dusze[/B]
Midnight jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18-06-2007, 19:32   #15
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 1 Darken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumny
1. MG zna preferencje graczy, dlatego lepiej by to on decydował o spornych sytuacjach.
To że Mg ma za zadanie kontrolę nad grą, nie oznacza w cale że gra musi się opierać o jego decyzje. Ale dlaczego to jeden człowiek ma prawo oceniać czy mój pomysł jest fajny/głupi. Tak naprawdę uważam, że gra nie powinna być ściśle kontrolowana przez MG. Są na to sposoby, są systemy. Kwestia tego, czy komuś odpowiada obecny stan jego gry, czy szuka czegoś nowego.

2. To od MG zależy czy sesja była udana, bo to on ma dopilnować by wszyscy dobrze się bawili.
Bzdura, przecież sesja to zwyczajne spotkanie towarzyskie. Każdy z graczy poświęca swój czas i przychodzi na parę godzin zagrać. Każdy z nich może być powodem nieudanego spotkania.

3. Na sesji nie należy wchodzić w dyskusję z MG, bo to psuje sesje.
Wolę przerwać sesję i dogadać się co do szczegółów, niż mieć pogawędki "po" (ojej, zabiłeś moją postać to nie fer). Nie widzę powodu by nie dochodzić do jakiegoś kompromisu na sesji. Co do kłótliwych graczy którzy mogą to wykorzystywać; jeżeli ktoś nie ma podobnych celów w grze co ja, to dziękuje mu. Mogę się z nim spotkać poza sesją w pubie.

4. Mg ma prawo zmieniać zasady podczas gry, by lepiej się grało.
Nie, chyba że wszystko przy stole się co do tego zgadzają. Zresztą sprawa jest trochę drażliwa, bo skoro MG ustala trudność oraz statystyki npców, to nie ma znaczenia czy przestrzega/nie przestrzega zasad. MG jest w wielu grach poza zasadami, nie musi tworzyć niczego wg. jakiś schematów tak jak gracze. A to przy okazji prowadzi do konkluzji, że nie ma znaczenia że gracze mają swoje postacie, bo MG i tak wszystko na oko daje.
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19-06-2007, 14:36   #16
 
Szarik's Avatar
 
Reputacja: 1 Szarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłośćSzarik ma wspaniałą przyszłość
Uważam, że jednak nie da się podzielić odpowiedzialności po równo między graczy i MG. Zaangażowanie graczy, moim zdaniem, zależy w ogromnej mierze od jakości przygotowanego scenariusza, który musi uwzględniać styl graczy i opowiadać ciekawą historię. Gdy przychodzi do tworzenia scenariusza staram wymyślić jakąś historię, którą chętnie bym widział w filmie/czytał w książce, potem rozwijam pomysł, a na koniec zastanawiam się jak gracze mogliby "pomieszać szyki". I tak w wielkim skrócie wychodzi mi przygoda. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby mi powiedzieli, że któraś była zła
Druga sprawa to, niestety, umiejętności moderatorskie - a to przychodzi z doświadczeniem. Połączenie tych dwóch elementów daje udaną sesję i gracze musieliby się wykazać naprawdę złą wolą (a nie brakiem "umiejętności" grania) żeby taką sesję pogrążyć.
To tak apropos punktu 2. Co do reszty to:
Ad. 1 i ad. 3: MG znajomość preferencji graczy wykorzystuje przy tworzeniu scenariusza, jeżeli pojawiają się niejasności, sporne sytuacje to należy rozwiązać je natychmiast, nawet kosztem przerwania sesji w jakimś kluczowym momencie - lepiej na chwilę stracić klimat niż stracić obrażonego gracza na resztę wieczoru.
Ad. 4: Jak najbardziej. Mechanika/zasady gry są pomocą przy zabawie a nie jej podstawą, jeżeli przeszkadzają należy je nagiąć. Oczywiście jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli MG cieszy się zaufaniem i szacunkiem swoich graczy, a to też trzeba sobie wypracować.
 
Szarik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 21-06-2007, 06:19   #17
 
drozdal's Avatar
 
Reputacja: 1 drozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodzedrozdal jest na bardzo dobrej drodze
Cytat:
Napisał Szarik Zobacz post
Uważam, że jednak nie da się podzielić odpowiedzialności po równo między graczy i MG. Zaangażowanie graczy, moim zdaniem, zależy w ogromnej mierze od jakości przygotowanego scenariusza, który musi uwzględniać styl graczy i opowiadać ciekawą historię. Gdy przychodzi do tworzenia scenariusza staram wymyślić jakąś historię, którą chętnie bym widział w filmie/czytał w książce, potem rozwijam pomysł, a na koniec zastanawiam się jak gracze mogliby "pomieszać szyki". I tak w wielkim skrócie wychodzi mi przygoda. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby mi powiedzieli, że któraś była zła
Takie podejście sprawdza się jedynie wtedy, gdy gracze przychodzą rozegrać "historię" (w domyśle przygodę) stworzoną przez MG..

Zaangażowanie graczy zależy od tego czy mają co robić w danej scenie czy też nie (czytaj czy ich postacie są wplątane w dany konflikt i czy ten konflikt jest dla nich / ich postaci ważny).

Cytat:
Napisał Szarik Zobacz post
Druga sprawa to, niestety, umiejętności moderatorskie - a to przychodzi z doświadczeniem.
Z tym się zgodzę, MG musi wiedzieć kiedy zakończyć dywagacje przy stole i przejść do mechanicznego zakończenia sceny.

Cytat:
Napisał Szarik Zobacz post
Połączenie tych dwóch elementów daje udaną sesję i gracze musieliby się wykazać naprawdę złą wolą (a nie brakiem "umiejętności" grania) żeby taką sesję pogrążyć.
Gracze wykazują "złą wole" wtedy kiedy się nudzą

Cytat:
Napisał Szarik Zobacz post
Ad. 4: Jak najbardziej. Mechanika/zasady gry są pomocą przy zabawie a nie jej podstawą, jeżeli przeszkadzają należy je nagiąć. Oczywiście jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli MG cieszy się zaufaniem i szacunkiem swoich graczy, a to też trzeba sobie wypracować.
Widzisz z twojego punktu widzenia mechanikę można nagiąć jedynie wtedy gdy przeszkadza MG (w czym przeszkadza? w odegraniu jego historii?), a co się dzieje kiedy mechanika przeszkadza graczom?
 
drozdal jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 21-06-2007, 13:09   #18
 
Vienu Racadi's Avatar
 
Reputacja: 1 Vienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłość
Cytat:
Napisał Szarik
Ad. 4: Jak najbardziej. Mechanika/zasady gry są pomocą przy zabawie a nie jej podstawą, jeżeli przeszkadzają należy je nagiąć. Oczywiście jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli MG cieszy się zaufaniem i szacunkiem swoich graczy, a to też trzeba sobie wypracować.
Cytat:
Napisał drozdal Zobacz post
Widzisz z twojego punktu widzenia mechanikę można nagiąć jedynie wtedy gdy przeszkadza MG (w czym przeszkadza? w odegraniu jego historii?), a co się dzieje kiedy mechanika przeszkadza graczom?
Z mojego punktu widzenia z wypowiedzi Szarika nic takiego nie wynika.
Natomiast gdy mechanika przeszkadza graczom, decyzję w tej sprawie nadal podejmuje ta sama osoba.
 
__________________
"Tym, co łączy nas na najbardziej podstawowym poziomie, jest to, że wszyscy jesteśmy mieszkańcami tej planety. Wszyscy oddychamy tym samym powietrzem. Wszyscy troszczymy się o przyszłość naszych dzieci. I wszyscy jesteśmy śmiertelni" - John F. Kennedy.

Ostatnio edytowane przez Vienu Racadi : 21-06-2007 o 13:12.
Vienu Racadi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 21-06-2007, 14:26   #19
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 1 Darken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumny
Vienu Racadi, jak to nie wynika?
Skoro MG może łamać zasady dla dobra historii, to dlaczego w podręcznikach nie ma zasady głoszącej że Gracz też może łamać zasady dla dobra historii?
Mg ma swój scenariusz i próbuje przewidzieć poczynania graczy, by mu nie rozwalili pomysłu. I dlatego może on łamać zasady dla jakiegoś tam dobra.
Ale w momencie, gdy gracz chce coś zrobić, to nie może tego przeforsować bo są zasady.
Przykład:
Postać Gracza może zostać postrzelona przez kogoś automatycznie, bo będzie ciekawie jak odwiedzą szpital bo tam...
PG nie może automatycznie trafić kogoś, bo musi wykonać cholernie trudny strzał bo koleś jest na dachu zamaskowany.

Mi nie chodzi o wywalenie w ogóle zasad, ale o zasady które zakładają albo inny podział ról, albo umieszczenie MG w zasadach gry.
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 21-06-2007, 15:11   #20
 
Vienu Racadi's Avatar
 
Reputacja: 1 Vienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłośćVienu Racadi ma wspaniałą przyszłość
Cytat:
Napisał Darken Zobacz post
Vienu Racadi, jak to nie wynika?
Skoro MG może łamać zasady dla dobra historii, to dlaczego w podręcznikach nie ma zasady głoszącej że Gracz też może łamać zasady dla dobra historii?
Darkenie, jak już pisałem, z mojego punktu widzenia problem, który opisał kol. Drozdal nie wynika z tego, o czym pisał kol. Szarik, i dlatego pozwoliłem sobie zwrócić na to uwagę.
Po drugie, jest dla mnie rzeczą oczywistą, że jeśli MG jest dobry w tym co robi i zna potrzeby swoich graczy, to gracze odczuwają w związku z grą przyjemność, i nie muszą się na nikogo obrażać ani awanturować. Innymi słowy nie ma potrzeby zmieniania tego, co już dobrze działa. Chęć zmiany pojawia się wtedy, gdy dotychczasowy stan rzeczy przestaje być atrakcyjny lub też staje się nieznośny.
Można oczywiście negocjować z MG różne rzeczy na boku, przy czym należy uznać jego ostatnie słowo za decydujące.
 
__________________
"Tym, co łączy nas na najbardziej podstawowym poziomie, jest to, że wszyscy jesteśmy mieszkańcami tej planety. Wszyscy oddychamy tym samym powietrzem. Wszyscy troszczymy się o przyszłość naszych dzieci. I wszyscy jesteśmy śmiertelni" - John F. Kennedy.

Ostatnio edytowane przez Vienu Racadi : 21-06-2007 o 15:27.
Vienu Racadi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 06:23.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172