P22 Zapewne każdy pisarz swojego systemu zna P19. Pozwoliłem sobie dodać 3 dodatkowe pytania, które mówią, czy w ogóle warto robić ten projekt. Oto one: 1. O czym jest twoja gra? 2. Co robia postacie? 3. Co robia gracze(wliczajac w to mg, jeśli jest taki)? 4. W jaki sposób opisany świat(lub jego brak) wzmacnia to, o czym jest gra? 5. W jaki sposób tworzenie postaci wzmacnia to, o czym jest gra? 6. Jakie zachowania/style gry nagradza twoja gra(lub kaze, jesli to konieczne)? 7. W jaki sposób style gry/zachowania sa w twojej grze nagradzane lub karane? 8. Jak w twojej grze rozdzielone sa mozliwosci narracji i odpowiedzialnosc? 9. Co twoja gra robi, zeby przyciagnac uwage graczy, ich udzial i zaangazowanie(np. Co twoja gra robi, zeby sie przejmowali)? 10. Jaki jest sposob rozstrzygania/mechanika w twojej grze? 11. W jaki sposob rozstrzyganie wspomaga, to o czym jest gra? 12. Czy w twojej grze postacie sie rozwijaja? Jesli tak, to w jaki sposob? 13. W jaki sposob rozwoj postaci(lub jego brak) wspomaga to, o czym jest gra? 14. Jaki efekt chcesz swoja gra wywolac u graczy? 15. Jakie elementy towje gry zostaly dokladniej opisane. Dlaczego? 16. Jakie elementy twojej gry najbardziej cie ekscytuja/interesuja? Dlaczego? 17. Co twoja gra daje graczom, czego inne gry na daja, nie moga dac lub nie chca? 18. Czy chcesz swoja gre opublikowac i w jaki sposob? 19. Jaki jest twoj docelowy czytelnik? P22 MOJE: 20. Czy planujesz wydać grę w kilku językach? Jakich? 21. Czy szukasz kogoś do pomocy? Kogo? 22. Czy projekt pochłania Ciebie bez reszty? Lubisz go? Co o tym myślicie? |
Jest takie powiedzenie, że P19 dajesz komuś, kogo gry nie chcesz zobaczyć. Sprawa 1 Nie dowiedziono skuteczności tego narzędzia. Odpowiedzi na pytania dają jakiś pogląd na grę samemu autorowi. Wtedy wie, do czego dąży (teoretycznie), a nie bawi się "Mam pomysł i jeszcze jeden pomysł". Oglądanie odpowiedzi na te pytania podczas tworzenia gry to rachunek grzechów autora i próba odpowiedzi na to, czy nadal robi to, co zaplanował. Sprawa 2 Pytania dotyczą systemów bardzo różniących się od "standardów" przyjętych w społeczności rpgowej (z tym, że takie standardy nie istnieją, ale to już inna sprawa, na inny temat, tutaj może się zrobić z tego offtop). Przeglądając forum autorskie.fora.pl widziałem wiele p19stek które brzmiały tak samo, chociaż ujmowane były różnymi słowami. Nie, jak robisz fantasy Heartbreakra*, to nie potrzebujesz p19 Sprawa 3 Wiesz, ostatnie pytanie ma sens... i zarazem go nie ma. Jeżeli ktoś siada do robienia gry, musi wiedzieć po co ją robi. Jeżeli tego nie zrobi, zaczyna gadać od rzeczy typu: Chcę kiedyś wydać ten system. Btw. Istnieje taki serwis jak Lulu.com gdzie można opublikować swoją książkę, a następnie ludzie mogą ją zamawiać pojedynczo ze strony. Każda książka drukowana jest osobno, ale po dosyć niskich kosztach. Autor może ustalić, czy zwiększyć koszt druku o swój tantiem czy nie. To najtańszy, znany mi sposób wydania rpg. Co do pytania o wielojęzyczność, to naprawdę niewiele gier zostało wydanych w kilku językach. W domowych warunkach sukcesem jest skończenie jednej gry w rodzimych warunkach, a co dopiero tłumaczenie jej na inne języki. Druga sprawa, że to ma mały sens. Za granicą mają jeszcze więcej gier (w końcu po angielsku pisze gry więcej osób niż po polsku), i raczej nie zainteresują się kolejnym fantasy heartbreakerem*. *Heartbreaker fantasy to kolejna gra, która jest lepsza niż dnd, bo poprawia jego błędy, nie ma klas jest dowolność tworzenia i rozwijania postaci, jest bardziej realistyczna i ma 10-40 dodatkowych ras. I chronologię wydarzeń historycznych. |
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 12:30. |
Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0