Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 15-10-2005, 09:47   #1
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 1 Darken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumny
Styl pisania RPG

Przez ostatni rok miałem możliwość przeczytania naprawdę wielkiej masy materiałów do RPG. Kupiłem, lub czytałem parę podręczników, i doszedłem dzisiaj do pradoksalnego wniosku:
Im tekst bardziej ciekawy, klimatyczny to mniej treści zawiera.
Pewnie to nie jest odkrywcze ale...
CZytałem podręcznik Forgotten Realms. Pierwszy etap to był zachwyt: Co Oni gadają, jednak fajny system, spoko, extra.
Pózniej, juz w trakcie czytania, książka zaczeła mnie nużyć. Owszem, informacje są świetnie posegrowane, wiemy jak krainy handlują, kogo nie lubią i kto tam mieszka.
Ale co z tego skoro tego nie przeczytamy? Nie wiem czy jestem wyjątkiem, ale czytanie tego było dla mnie masochizmem. Po prostu taki sposób [encyklopedyczny] jest mi nie na ręke. Bo nudzi, pomimo znakomitej treści. Bo Forma kuleje.

Zapewne znacie tzw. Styl Trzewikowski [Ignacy Trzewiczek]. Człowiek znany jest z tego że formę wypowiedzi ma na poziomie wysokim [90%, 4k12+2, 6k6, czy co tam jeszcze chcecie].
Wraz z innymi, stworzył Neuroshimę oraz Monastyra. O tym drugim chiałem dzisiaj mówić[pisać].
Otóż podręcznik skonstruowany jest w sposób "klimatyczny". Praktycznie każde jego zdanie przybliża nas do klimatu Świata, i to w sposób bardzo subtelny.
Problem jest inny: z różnym natężeniem, mam problemy ze szczegółami. Oczywiście że będą dodatki, ale w niektórych miejscach przesadzili z formą zapominając o treści.
Książke czyta się z najwyższą przyjemnością. Ale dużo pózniej zastanawiana się, jak wygląda np. struktura kościoła. A coś takiego bardzo by się przydało.

Chwale obydwa podręczniki, jeden za doskonała treść, drugi za piękną formę.
Obydwa są dobre, ale co ważniejsze, nie są doskonałe.
Czy zgadzacie się z tym co tutaj skrobnełem, czy może znacie taki podręcznik który jest i w treści i w formie tak samo dobry?

Ps. Nie lubię mechaniki d20, ale nie przyszkadza mi to szanować świat napisany do niej.
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-10-2005, 10:57   #2
 
Yakcyll's Avatar
 
Reputacja: 1 Yakcyll ma wyłączoną reputację
rzeczywiście, masz rację. ja zakupiłem podręcznik mistrza podziemi do D&D 2nd ed. i z chęcią, od razu po powrocie ze sklepu, usiadłem do lektury. Wytrzymałem równo 1h 30 min, doszedłem do 4 rozdziału i padłem. Język, którym oni to napisali jest taki... Ścisły , przez co nie da się uznać go za lekturę do poduszki kiedy graliśmy z kolegami w D&D, ustawiłem sobie wcześniej specjalnie zakładki, bo zdążyłbym zapomnieć, czego szukałem, zanim to znajdę udało im sie wszystko ścisnąć w 230 stronach i to był błąd. powinni przystosować się do każdego gracza, nawet małolata, który i tak zrozumiałby co drugie słowo. To jeden z powodów, dla których przerzuciłem sie na NS 8)
 
__________________
Jeden z dziesięciu:
-Ile par oczu ma mucha?
-100 milionów
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
Yakcyll jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-10-2005, 14:35   #3
 
Rezo's Avatar
 
Reputacja: 1 Rezo ma wyłączoną reputację
Ludzie, nie wiem jak Wy, ale ja nigdy nie czytalem podrecznika od deski do deski. Wiadomo, ze to strasznie nudzi. Czytajcie tylko to co w danym momencie trzeba albo to, co Was interesuje np: system magii czy walki. Z czasem poznalem prawie caly podrecznk na pamiec, a nie czytalem go systematycznie.
 
Rezo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-10-2005, 15:43   #4
Administrator
 
fleischman's Avatar
 
Reputacja: 1 fleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputacjęfleischman ma wspaniałą reputację
Heh jak ja dostałem podręcznik do Deadlands to czytałem go jak dobrą książkę od deski do deski.
Fajny język i sposób napisania i niesamowite pomysły autorów dotyczące świata i mamy coś co nie czyta się z musu a z przyjemnością...
 
fleischman jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-10-2005, 15:56   #5
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 1 Darken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumny
Rezo, nie sprzeczam się z tobą, ale to zależy od podejścia.
Bo po pierwsze wole mieć pełne spojrenie na świat.
Po drugie lepiej chyba, gdy podręcznik wciąga? Tu pochwale Monastyr'a bo już w trakcie czytania miałem pomysły na grę. A w Forgotten Realms już nie bardzo.
Bo mój tekst tyczy się tez innego problemu. Czy lepszy jest opis "kumpla", który w mig rozumiem i moge używać, czy opis "naukowca" przystosowany właściwe tylko dla "symulacji".
Ale można to poddumować: Lubisz "Dramat" czyli skupienie się na postach, lub "symulacja" tzn, odzwierciedlenie [jak naj dokładniejsze] świata.
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-10-2005, 23:03   #6
 
LMGray's Avatar
 
Reputacja: 1 LMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnie
Według mnie sprawa jest prosta:
Czym podręcznik bardziej przypomina książkę fabularną tym bardziej możemy sami zmieniać i tworzyć zasady gry. Jeżeli natomiast mamy do czynienia z podręcznikiem takim jak wspomniany już wcześniej DnD to w zasadzie nie możemy wszystkiego zmieniać, gdyż zawsze coś zależy od czegoś innego. Dlatego też dla gracza nie zaawansowanego taka lektura jest jak najbardziej właściwa, gdyż w sposób prosty (czasem nudny) ukazuje tajniki gry. Natomiast dla osób które grają już kilka lat w kilkanaście systemów sztywny zbior zasad jest tylko i wyłącznie uciążliwy. Nie wiem, czy u was jest tak samo, jednak najpiękniejsze moje sesja polegały na story tellingu połączonym z doskonałym klimatem. Żadna koska nie psuła nastroju i gracze mogli bez problemu drżeć ze strachu. Zauważyłem równierz, iż czym dłużej gram tym mniej stosuję sie do mechaniki narzuconej w podręczniku.
Dlatego moim zdaniem, każdy język danej książki jest dobry, jednak dla określonej grupy osób. Jeżeli daje mnóstwo inwencji twórczej (np. Wampir) początkujący gracz może sobie nie poradzić, jednak gdy jest zbyt sztywny (dnd) może wydać sie nudny dla gracza, który już dłużej gra.
 
__________________
"Niektórzy patrzą na świat i pytają: Dlaczego?
Inni patrzą na swoje marzenia i pytają: Dlaczego nie?"
George Bernard Shaw
LMGray jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16-10-2005, 05:13   #7
 
Hood's Avatar
 
Reputacja: 1 Hood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłośćHood ma wspaniałą przyszłość
Hmm... Ciekawy temat Ktoś czytał podręcznik do niesławnych Kryształów Czasu? Chociaż system i mechanikę toto miało równie debilną i pokręconą co rozum snotlinga na karuzeli, czytało się go wprost z zapartym tchem. I to nie tylko historię... Ale i opisy klas, ras itd...

Z drugiej strony, kiedy tworzymy spójny świat, tak bogaty jak Forgotten Realms nie możemy pozwolić sobie na opisanie go tylko i wyłącznie beletrystyką i ogólnikami. Opis świata tak dokładnie stworzonego wymaga równie dokładnego i skrupulatnego opisu. Natomiast czytanie całego podręcznika to pomyłka - z kilku powodów:

1) nikt (żadna postać) nie zna całego świata, więc i gracze nie powinni go znać; a całą frajdę sprawia eksplorowanie świata dopiero;
2) MG powinien świat znać, ale przredewszystkim powinien orientować się w krainie, w której prowadzi przygodę; a z czasem, gdy drużyna się przeniesie, a akcja roziwnie, może doczytywać sobie coraz to nowe informacje;
3) ciekawym źródłem informacji o świecie (przede wszystkim dla graczy) są książki fantasy - jako, że BG mogą je traktować często jako powszechnie znane legendy

Z drugiej strony, Ci którzy lubią szukać pomysłów w podręczniakch, mając do dyspozycji tak dokładną książkę mają w ręku niemal niewyczerpane źródło pomysłów na przygody.

Ja osobiście sięgam do podręcznika przede wszsytkim po to, aby zapoznać się z nieznanymi mi realiami danego miejsca, uzupełnić swoją wizję czegoś informacjami zawartymi w oficjalnym podręczniku, ale nigdy jeszcze nie przeczytałem całego podręcznika od deski do deski... To jest jak ENCYKLOPEDIA... Tego się nie czyta (jak dla mnie rzecz jasna) tylko do tego się się sięga, kiedy jest taka potrzeba A do czytania są powieści w danych realiach :P
 
Hood jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16-10-2005, 15:34   #8
 
LMGray's Avatar
 
Reputacja: 1 LMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnie
Musiałbym sie raczej niezgodzić z przedmówcom. Otóż oczywiście graczowi nie potrzeba czytać całego podęcznika, ale mistrz MUSI znać CAŁY świat w którym rozgrywa się przygoda. Ja osobiście zawsze (jako mistrz) czytam cały podręcznik, a później oczywiście wracam do konkretnych momentów. Oprócz tego jeżeli czytamy np. tylko o Kislevie, a gracze dojdę do wniosku, iż mają zamiar wyruszyć sobie do Bretoni, nie zgodzą się na quest mistrza, to co masz zrobić??? Powiedzieć graczom:
"Sorry, albo robicie quest w Kislevie, albo przyjdźcie za dwa dni jak poczytam o Bretoni."
???????????????????????????????????
 
__________________
"Niektórzy patrzą na świat i pytają: Dlaczego?
Inni patrzą na swoje marzenia i pytają: Dlaczego nie?"
George Bernard Shaw
LMGray jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16-10-2005, 15:48   #9
 
Yakcyll's Avatar
 
Reputacja: 1 Yakcyll ma wyłączoną reputację
nie, po prostu uświadomić graczom, że ty jesteś mistrzem gry i nie powinni w ogóle podnosić głosu na twoje decyzje. bo albo jesteś mg, albo tylko pionkiem w rękach graczy, poddanym ich woli (co za epika ). rób jak chcesz, na moich trzech sesjach granych i 15 widzianych zawsze graliśmy tam, gdzie nas MG posłał. Koniec rozmowy, grasz według zasad MG albo wcale. to tak jak w cRPG: grasz wg zasad gry, wg zasad programistów a nie jak sam będziesz chciał.
 
__________________
Jeden z dziesięciu:
-Ile par oczu ma mucha?
-100 milionów
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
Yakcyll jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16-10-2005, 15:57   #10
 
LMGray's Avatar
 
Reputacja: 1 LMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnieLMGray jest jak niezastąpione światło przewodnie
Raczej właśnie nie o to chodzi w sesjach RPG, mimo tego iż większość graczy mowi mi, iż jestem ostrym MG, to jednak na każdej sesji mają wolną wolę. Jeżeli chcą budować własną wioskę, niech to robią. Jeżeli chcą szukać skarbów, niech to robia itd. A jeżeli mistrz trzyma sie określonego scenariusza, badź co gorsza scenariusza z jakiegoś dodatku, to co to za mistrz.
Mistrzem jest wszystkim, a nie tylko wycinkiem zycia w danym miejscu.
 
__________________
"Niektórzy patrzą na świat i pytają: Dlaczego?
Inni patrzą na swoje marzenia i pytają: Dlaczego nie?"
George Bernard Shaw
LMGray jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 11:48.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172