Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 27-05-2011, 17:29   #1
 
kymil's Avatar
 
Reputacja: 1 kymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputację
Światotworzenie w PBF

Mam parę pytań do teorii i praktyki w PBF szczególnie do tych, co na PBF "zęby zjedli".

Jakie stosujecie jako MG zasady odnośnie światotworzenia sesji przez graczy? Jakich odradzacie?
Co jako gracze lubicie, a czego nie polecacie?

Czy każecie zawieszać graczom akcję, a sami jako MG ją kontynuujecie, czy też gracz musi opisać jak np. zabija orka, bo inaczej ork zabije jego w następnym poście.

Sam doszedłem niedawno do wniosku, że światotworzenie w PBF jest konieczne. I to odróżnia PBF od real time RPG.

Jeśli Mg ma "słabszy" dzień i zostawi post w punkcie, gdzie jedyne co Bg musi zrobić to "przetrawić" w swoim poście, co Mg napisał, to światotworzenie ratuje sesję.

Jeśli jako MG czekam tylko na to, co Bg zobaczył swoimi oczami z mojego postu i nie dodaje nic w zamian, to też mam gorszy dzień...

Chciałbym poznać Wasze zdanie...
 

Ostatnio edytowane przez kymil : 27-05-2011 o 19:31.
kymil jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 27-05-2011, 19:23   #2
 
Panicz's Avatar
 
Reputacja: 1 Panicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputacjęPanicz ma wspaniałą reputację
Gracze powinni mieć możliwość kształtowania świata w swoim najbliższym otoczeniu na zasadzie 'opisywania widoku'. Wszyscy przechodzący ludzie, wygląd budynków, detale, szczegóły, drobnostki. Jeśli MG opisuje jakąś lokację, która nie jest kluczowa to myślę, że można sobie z nią spokojnie poeksperymentować w granicach rozsądku, jeżeli nie stoi to w sprzeczności z jego opisem.

Standardowa scenka w mieście przed ratuszem. MG opisuje, że ratusz ma tyle, a tyle wież; że jest tłum ludzi i straż; są kramy i kupieckie stoiska itd. Teraz jest w gestii Graczy bawienie się tym obrazem i nie powinni jedynie obalać tego, co ustalone <plac jest pusty, nikogo nie ma> i nie wprowadzać rzeczy kompletnie idiotycznych <na latających miotłach przylatuje stado orków>.

Kwestia zawieszania akcji jest kwestią pewnego wyczucia, które trzeba nabyć po prostu obserwując innych i grając w PBF'y. Kluczowi NPC, bądź potwory, które mają stanowić istotne wyzwanie nie mogą paść z ręki Gracza, który pofolguje sobie w opisie. Powinien wręcz swój opis zawiesić przed uczynieniem im jakiejkolwiek szkody, pozostawiając ocenę jego starań prowadzącemu sesję. Ewentualnością jest opisanie 'pewnej' szkody wyrządzonej przeciwnikowi: czy to zranienia czy np. użycia jakiegoś sprytnego triku, który nie raniąc przyczyni się do zmiany dalszego przebiegu walki. Tu też skuteczność planów zweryfikuje MG.

Ale co do orków... Przeciwników-pionków można zwykle siekać wedle gustu. Zachowując zdrowy umiar. Ubicie 3 orków spoko, ale 7 już niekoniecznie.

Światotworzenie to podstawa, bo zostaje przynajmniej w pewnym stopniu zasypana przepaść m-dy MG a Graczami. Obie strony potrafią się wzajemnie zaskakiwać i teraz dopiero można mówić o budowaniu wspólnej historii, a nie tylko wtedy, gdy BG idzie jak po sznurku, niczym aktor w drobiazgowym scenariuszu.

Oi!
 
Panicz jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 28-05-2011, 00:33   #3
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
Cytat:
światotworzenie w PBF jest konieczne. I to odróżnia PBF od real time RPG.
Zacznę od tego, że tutaj się całkowicie nie zgadzam. Światotworzenie jest zawsze potrzebne w każdym RPG. Oczywiście można je ograniczać - czy to przez załozenia systemu, czy przez sposób prowadzenia, "jakość" graczy, czy w końcu przez szybkośc akcji, ale to światotworzenia zawsze jest. Najbardziej jaskrawy przykład - Wolsung, gdzie gracz rzucając kartę ma prawo do wprowadzenia do rozgrywki własnych elementów...
Jak wspomniał Panicz - bez światotworzenia PC po prostu idą po sznurku zaliczjąc kolejne sceny scenariusza. Przecież żaden Gracz nie zada szeregu pytań (czy w pokoju karczmianym jest łóżko? czy okno się otwiera?, czy potrafię związać linę w węzeł? czy potrafię zejść po linie? czy...) tylko złoży deklarację: "w pokoju przywiązuję linę do łóżka, otwieram okno i znajduję się na dole"! Ponieważ - jeżeli jest pokój w karczmie to ma on swoje "wyposażenie". Jeżeli jest targ to można na nim kupić podstawowe dobra. ETC, etc, etc. To nawet nie jest "common sense" to zwykła logika.

MG powinien się koncentrować tylko na tych opisach, które są istotne z punktu widzenia akcji, czy właściwego przedstawienia sytuacji. Oczywiście dorzucając kilka dodatkowych opisów "bzdurek", aby gracze się nie zorientowali co jest ważne, a co jest tylko zasłoną dymną. Reszta pozostaje już w gestii Graczy. Jeżeli Gracz chce uwiarygodnić działania swojej postaci to będzie światotworzył, ponieważ opis "wspinam się po budynku wykorzystując rynnę i ozdobne gzymsy" wygląda znacznie bardziej prawdopodobnie niż proste "wspinam się po budynku". Podobna sytuacja jest w walce, gdzie opis ciosu unaocznia MG cechy, o których mógł nie pomyśleć (ex. postać jest bardzo gibka) przy deklaracji "to ja go ciah!".

O wyczuciu sporo napisał Panicz. Dorzucę tylko, że przed zawieszeniem posta dobrze jest przy PBF zapytać MG o przewidywaną linię zdarzeń (jak go zaatakuję co się stanie? czy doprowadzić walkę do końca? jeżeli zrobię to i to to co się stanie?). Większość MG daje wtedy jasną odpowiedź, którą trzeba jakoś ubrać w posta, albo zawiesić akcję.
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 05-06-2011, 13:51   #4
 
kymil's Avatar
 
Reputacja: 1 kymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputację
A ja dalej swoje z uporem godnym lepszej sprawy.

Światotworzenie jest bardziej potrzebne w PBF. Pozwala przerzucić ciężar opisywania "bzdurek" - jak to wyżej ujął Aschaar - na graczy w większym zakresie niż w sesji na żywo. To MG z założenia powinien światotworzyć, kreować sceny, reagować, a nie gracze. Gracze mają tylko "przetrawić" co powiedział im MG. W PBFie - to moje zdanie - to uprawnienie przechodzi na graczy w szerszym zakresie.

Ale żeby było jasne nigdzie nie napisałem , że światotworzenie nie występuje w RPG na żywo. Po prostu w mniejszym stopniu. Z przyczyn praktycznych.

Dla porównania wyobraźmy sobie taką scenkę rodzajową: zakup miecza u płatnerza.

Na "żywej" sesji" BG mówi do MG: Chcę kupić miecz.
MG: Dobra, idziesz przez rynek, widzisz napis "Zbrojmistrz"
BG: Wchodzę
MG: Dobra, widzisz sędziwego gnoma z tatuażem w kształcie jeża na lewej ręce. Pyta się "czego?"
BG: No, chcę miecz zakupić:
MG: "Taaa" - odpowiada gnom.

I tak dalej.


W PBF, które z założenia mają nie wymagać od grupy grających ludzi znalezienia wspólnego czasu w jednym momencie można tę sytuację rozwiązać inaczej.
MG na deklarację gracza w Komentarzach do sesji/na gg odpowiada: Ok, jest tu płatnerz- gnom. On ci sprzeda mieczyk za 15 złotych monet. Tylko ma być zabawnie!

I gracz sam pociągnie scenę. A MG skupi się na "szkielecie" sesji, a później z przyjemnością przeczyta o wyczynach gracza w sklepie gnoma.

To m.in. mam na myśli twierdząc, że światotworzenie po stronie graczy tworzy grę w PBFy płynniejszą. Oczywiście jak to wskazaliśmy wyżej w pewnych granicach. Głównych BN-ów gracz jednym pierdnięciem zabić nie powinien
 

Ostatnio edytowane przez kymil : 05-06-2011 o 14:04.
kymil jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 05-06-2011, 14:27   #5
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
Szczerze - nie widzę problemu. Poważnie. Piszemy o dwu aspektach całej sytuacji. Ja piszę, że światotworzenie jest zawsze potrzebne; Ty, że potrzebniejsze w PBF... No i zgoda. PBFy bez światotworzenia ciągną się jak flaki z olejem, właśnie dlatego, że odnośnie sytuacji muszą się porozumieć ludzie (Gracz i GM), którzy z założenia nie mają wspólnego czasu.

Jednak - z drugiej strony - u mnie Gracz z Twojej scenki rodzajowej zagra dwie sesje - pierwszą i ostatnią (jednocześnie rzecz jasna). Nie znoszę graczy, których trzeba kopać w tyłek czy szturchać, aby coś zrobili, załatwili, poszli. Nie mam czasu na sesje, w których muszę prowadzić za rączkę, podsuwać pomysły i zmuszać do myślenia.

BG: Chcę kupić dobry miecz, szukam zbrojmistrza, kierując się na targ.
MG: Po krótkim spacerze znajdujesz dwa zakłady płatnerskie w tym miasteczku, jeden zdecydowanie lepiej zapowiadający się z zewnątrz - bliżej centrum i w lepszej okolicy.
BG: Wybieram właśnie ten, zdając sobie sprawę z tego, że ceny mogą być wyższe, jednak zależy mi na jakości. Wchodzę do środka, oglądam wystawioną broń szukając odpowiedniego miecza i czekając aż sprzedawca obsłuży innych klientów.
MG: Wybrałeś trzy miecze, które spełniają Twoje wymagania. Krasnoludzki sprzedawca podchodzi w końcu do ciebie i skłaniając głowę mówi: Widzę, ze szanownego pana interesują krótkie miecze. Polecam ten... (bla, bla, bla).



-----
...BlackBerry...
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 23:20.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172