Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - play by forum > Sesje RPG - DnD > Archiwum sesji z działu DnD
Zarejestruj się Użytkownicy

Archiwum sesji z działu DnD Wszystkie zakończone bądź zamknięte sesje w systemie DnD (wraz z komentarzami)


 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 25-04-2023, 15:30   #31
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Zakładam, że każdy napotkany NPC może mieć dla mojej postaci questa wartego rozważenia. Nie inaczej jest w przypadku popleczników, bo niby czemu? Usłyszawszy nieco o tym, kim są, ciekawi mnie, za co by chcieli się zabrać w niedalekiej przyszłości. Oczywiście przedstawiam im też moje propozycje - jak chociażby wyprawa do ruin nawiedzonej posiadłości.

Odpowiedzi na moje pytanie szukam w Tome of Adventure Design.

Cytat:
Types of Missions (1d100)
1d100 = 27
item

Item-Based Missions (1d100)
1d100 = 95, 77
steal while in transit
statue or idol (portable)
Szepcząc przy karczemnym stole wspominają, że słyszeli plotki o nadchodzącej procesji wyznawców Złotego Cielca ulicami miasteczka. Będzie to idealna okazja, aby ukraść przedmiot kultu - odlany ze szczerego złota posąg byczka. Druga taka okazja może się prędko nie powtórzyć!

Brzmi jak heist movie! Mam nawet pewien pomysł. Zadaję im pytanie, czy pod ulicami miasteczka znajdują się jakieś tunele, korytarze, ścieki, inne podziemia (50/50 or Unknown)? Niestety nie albo o nich nie wiedzą (83). A szkoda. Już wyobrażałem sobie, jak moi poplecznicy wysadzają czarnym prochem ulicę pod religijną procesją, wspólnymi siłami porywamy posąg Złotego Cielca i uciekamy kanałami przed fanatycznymi kultystami...

Może nie wszystko stracone? Może poznani wcześniej żebracy wiedzą coś o podziemiach pod miasteczkiem? Tylko czy moim nowym kompanom uśmiecha się angażowanie gildyjnych żebraków w całe to przedsięwzięcie? Według rzutu na reakcję (2d6=11), tak. Złota starczy dla wszystkich. Zmieniamy więc stolik i dosiadamy się do żebraków.

Nie tak dawna wymiana zdań z żebrakami zakończyła się raczej w niezbyt przyjemny sposób. Przypomnijmy sobie, jak:

Cytat:
Napisał Clutterbane Zobacz post
Najchętniej przespałbym się z decyzją o podjęciu się tego zadania, bo chciałbym jeszcze porozmawiać z kapłanem-wynalazcą, który niespodziewanie powrócił do miasteczka z pobliskiego lochu. Jak na moją propozycję zareagowali moi rozmówcy?

Zareagowali obraźliwie i napastliwie, jakby chcąc wywrzeć na mnie presję i jak najszybsze działanie. Z jednej strony łatwo ich zrozumieć, bo znajdują się w trudnym położeniu, a z drugiej nie lubię być do czegoś zmuszany, tym bardziej kiedy na szali kładę swoje życie. Muszę to dobrze rozegrać, bo inaczej jeszcze nie raz napsują mi krwi w tym miasteczku.
Podejrzewam, że ich nastawienie szybko się nie zmieniło, ale sprawdźmy to jeszcze rzutem na reakcję.

Cytat:
reaction roll
2d6 = 1+1 = 2
hostile
attacks on sight / flee
Nawet nie chcieli ze mną rozmawiać. Skoro zawodzące słońce zdążyło się ponownie pojawić, opuścili tawernę. Pewnie ruszyli na żebry, rzucając na odchodnego jakąś obraźliwą uwagę w moim kierunku. Będę musiał wypróbować czegoś innego, jeśli chcę się dowiedzieć o tutejszych podziemiach. Może warto ich śledzić przez jakiś czas? Czy też znaleźć inne źródło informacji?

Zastanowię się nad tym później. Co z moimi nowymi poplecznikami? Po przedstawieniu typowych obowiązków dedekoidowego henchmana i kolejnym rzucie 2d6 (9) czeladnicy gildyjnego alchemika zgodzili się towarzyszyć mi w dalszych przygodach w zamian za podręcznikową stawkę (równowartość 12 gp na miesiąc i 15% udziału w łupie), chyba że inicjatywa wychodzi bezpośrednio od nich, tak jak w przypadku powyższego questa - wtedy ewentualnym łupem dzielimy się po równo. Nie wynika to z podręcznika, ale w jakiś sposób chcę docenić pomysły towarzyszących mi bohaterów niezależnych.

Ok. Ruszam więc do tawernowej łaźni, aby spotkać się ponownie z awanturnikami, których spotkałem na samym początku tej kampanii...

Co o nich wiemy? Kilka faktów z poprzednich wpisów:
- Było ich łącznie dziesięciu (a ciekawe, ilu teraz jest?)
- Podejrzewali, że mam coś wspólnego z zaginięciem wynalazcy i jego córki
- Grozili zaciągnięciem siłą do lochu
- Wydawali się przygnębieni, przybici, zniechęceni, upadający na duchu
- Udali się na wyprawę do ruin nawiedzonej posiadłości


Cytat:
reaction roll
2d6 = 2+1 = 3
unfriendly
attack if weapons are drawn
I have a bad feeling about this... O czym chcą rozmawiać?

Cytat:
NPC focus
1d100 = 27
last action
O ostatnich przygodach. Jaki mogą mieć w tym cel?

Cytat:
NPC Motivation Verb & Noun
2d100 = 63, 24
offend
the public
Chcą mnie ośmieszyć? Obrazić? Jednak nie tylko mnie. Wszystkich zebranych tutaj awanturników i bywalców tawerny (the public)?

 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 27-04-2023 o 00:59.
Lord Cluttermonkey jest offline  
Stary 27-04-2023, 01:12   #32
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Próbuję szybko ocenić, tak na pierwszy rzut oka, jak im poszła ta wyprawa. Wykorzystamy tutaj zasady Abstract Dungeons do ACKS.

Cytat:
Dungeon level: 1 (bo zakładam, że ruiny nawiedzonej posiadłości to taki pierwszy loch wprowadzający do tej kampanii)

Resolution modifier: -8 (bo mówimy o wyprawie zero-poziomowych postaci na loch adekwatny dla pierwszych poziomów)

Group size: +2 (bo było ich dziesięciu)

Encounters: zaledwie 1, więc +1 (zapytałem się graczy z moich poprzednich kampanii, w ile by celowali)

Resolution roll (1d8+1d12-8+2) = 5+3-8+2+1 = 3

Dreadful: 1d6 (3) adventurers suffer mortal wounds. No treasure is earned from this set of encounters.

Mortal wound #1:
You are grievously wounded. You die unless healed to 1hp within 1 turn. If you are healed, you need 2 week's bed rest.

One of your ears is crushed/mangled (-1 to hear noise throws, -1 to surprise rolls).

Mortal wound #2:
You are in shock. You recover with 1hp. You need magical healing and one night's bed rest; or 1 week's bed rest.

You suffer damage to your hips and lower back (cannot force march).

Mortal wound #3:
You are grievously wounded. You die unless healed to 1hp within 1 turn. If you are healed, you need 2 week's bed rest.

One of your legs is severed or crushed (crutch or peg required, movement reduced by 30', DEX reduced by 1/3 for AC purposes).

Żeby prawidłowo ocenić śmiertelność ran, musiałem również ustalić, czy mieli w drużynie kogoś znającego się na leczeniu. Rzuciłem po prostu dziesięć razy na profesje z Dungeon Crawl Classics. Healer co prawda wypadł, ale odniósł jedną z powyższych ran śmiertelnych (1-3 na 1d10 szans) - tą pierwszą. W związku z tym healer jak i pacjent nr 3 zginął. Przeżył jedynie nr 2.
Wygląda więc na to, że awanturnicy chwalą się raczej nie zdobytymi skarbami, a odniesionymi bliznami. Prawdopodobnie mają ku temu powód. Może to dzięki ich poświęceniu udało się uratować zaginionego wynalazcę? Tłumaczyłoby to też zmianę w nastroju - nie wyglądają na przygnębionych i przybitych, skoro tak łatwo przychodzą im przechwałki.
 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 27-04-2023 o 01:20.
Lord Cluttermonkey jest offline  
Stary 06-05-2023, 18:00   #33
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
W łaźni pojawiłem się wraz z moimi nowymi kompanami, więc zależy mi, żeby wyjść z tej rozmowy z twarzą, bo inaczej równie dobrze moi czeladnicy alchemika mogliby towarzyszyć w przygodach tym głośnym awanturnikom, a nie mnie. Jednak nie zamierzam iść w otwartą konfrontację, czy to słowną, czy z użyciem broni. Spotkanie to wydaje mi się świetną okazją na zebranie informacji (np. o ruinach nawiedzonej posiadłości), połączenie sił (tj. zwerbowanie nowych popleczników, rzecz jasna), a może i coś jeszcze.

Trójka na reaction roll, idąc zasadami z On the NPC, daje mi modyfikator -2 do niektórych dalszych testów i trzy akcje w tej rozmowie.

1. Mimo że awanturnicy nastawieni są na konfrontację, zamiast dać się sprowokować zamierzam zacząć od niezobowiązującej rozmowy skupionej na nich. Uprzejmie dopytam o rzeczy, które już zdążyłem zaobserwować - że nie wszyscy są tu obecni, iż niektórzy odnieśli rany, itd. Gram w otwarte karty - nie ukrywam żadnych informacji o sobie ani o moich ostatnich działaniach, bo na ewentualnych próbach kłamstwa lub ukrywania prawdy mogłaby mi się powinąć noga.

Cytat:
Converse (reaction roll) - potrzebuję wyniku 6+
2d6-2+2 = 3+5-2+2 = 8 (unsure, discuss people & creatures encountered)
-2 za wrogie nastawienie
+2 za diplomacy proficiency

If reaction is hostile, raises it to neutral. Provides a +1 bonus on further rolls or an additional 1d4 actions.

Źródło: On the Non-Player Character
Żeby sobie lepiej wyobrazić ten small talk, zamierzam rzucić na meaning tables z Mythic GM Emulator w celu określenia charakteru, ogólnego flow tej rozmowy.

Cytat:
Meaning Tables: Actions 1 & 2
2d100 = 96, 82
truce
riches


Źródło: Mythic GM Emulator 2nd Edition
Jak interpretuję wyniki pierwszych rzutów? Na samym początku rozmowy awanturnicy próbowali mnie wyśmiać, nie wiedząc zupełnie, co udało mi się osiągnąć w miasteczku wtedy, kiedy oni eksplorowali loch. Wymiana zdań szybko zeszła na temat galaretowatego sześcianu i śluzowatych zombie grasujących po okolicy (discuss people & creatures encountered). Nie omieszkałem wspomnieć o tym, że źródłem tych potworów prawdopodobnie jest dom wynalazcy, którego uratowali. Rzuca to co prawda cień na ich dokonanie, ale jako że zareagowali na te słowa otwartą wrogością, mają prawdopodobnie na tyle oleju w głowie, by nie patrzeć na świat w czarno-białych barwach. Ponadto, kiedy błysnąłem zdobytymi łupami, zaczęli na mnie patrzeć jak na równego sobie (truce riches).

Skoro mieliśmy okazję dyskutować o napotkanych istotach i potworach, dowiedziałem się także, co im tak porachowało kości. Omawianego potwora wygenerowałem za pomocą Random Esoteric Creature Generator.

Cytat:
Unnamed Horror #24222
# Appearing: 1
Armor Class: 2 [5E: 19]
Hit Dice: 2 [5E HD Die: d8, HP Adj: +4]
Movement: 120 (Jumping)
Size: Medium
Attacks: 1 (Bite) [5E To Hit Adj: +2]
Damage: 1d6 [5E Dmg Adj: +2]
Extra Attacks: Claws
Body Shape: Biped
Basic Characteristics: Crustacean
Distinctive Features: Wet/Drenched Body
Conflict Motivation: Fear
Combat Strategy: Random
A wygląda tak:


2. Zauważyłem wcześniej, że nie zdobyli żadnych łupów. Chcę to wykorzystać. Proponuję, że wszystkie przyszłe kolejki oraz żarcie idzie na mnie, mimowolnie wspominając o skarbach, jakie wpadły w moje ręce po rozprawieniu się z galaretowatym sześcianem. Ponadto będę chciał wydać trochę monet na reserve xp (powiedzmy z 50%) - hulanka w tawernie to dobry pretekst do obu tych działań.

Cytat:
Drink (reaction roll) - potrzebuję wyniku 6+
2d6+2+1 = 3+6+2+1 = 12
+2 za diplomacy proficiency
+1 za converse

If accepted, modify future rolls in this encounter by +2.

Źródło: On the Non-Player Character
Alkohol czyni jednak ludzi nieprzewidywalnymi, więc z ciekawości chcę sprawdzić losowe reakcje i moich rozmówców, i mojej postaci - w tej kolejności.

Cytat:
Meaning Tables: Character Conversations
2d100 = 24, 7
crazy
anxious
Po kilku głębszych moi rozmówcy wyjawili, że po tej wyprawie, mimo iż zakończyła się pewnym sukcesem, bo w końcu uratowali ważnego dla lokalnej społeczności wynalazcę, wręcz głupieją z obawy przed tym, co widzieli w ruinach. Nie wiedzą, co dalej zrobić. Niepokoi ich, że mogą skończyć podobnie jak ta dwójka, której nie udało się wrócić z lochu.

Cytat:
Meaning Tables: Character Conversations
2d100 = 72, 99
mistrust
warm
Kurt Bain natomiast okazał nieufność. Przy kieliszku i w żartobliwy sposób, ale bądź co bądź zabrzmiał tak, jakby przeczuwał, że któryś z tych awanturników skrywa jakąś tajemnicę. Tak na pewno jest, nie wiem jeszcze tylko który i jaką, jednak w przyszłości, w dogodnym dla gry momencie rzucę na tabelkę Henchman & Hireling Problems z Downtime & Demesnes, aby to dookreślić.

3. Próbuję ich zwerbować. Mają liczebność i jakieś pierwsze doświadczenia, ale widać po wyniku tej wyprawy, że brakuje im przywódcy umiejącego odpowiednio pokierować drużyną. Wynagrodzenie proponuję takie samo, jak moim obecnym poplecznikom.

Cytat:
Hire (reaction roll) - potrzebuję wyniku 9+
2d6+2+1 = 3+1+2+1+2 = 9
+2 za diplomacy proficiency
+1 za converse
+2 za drinking

Accept means that the NPC has agreed to become the character's hireling for the stated terms.
Żeby sobie życie utrudnić, powtórzyłem ten rzut, z takimi samymi modyfikatorami, osiem razy, jednak w żadnym przypadku nie otrzymałem wyniku poniżej 9. Pełen sukces. Mam więc drużynę złożoną z mojej postaci i dziesięciu popleczników, z czego bezpośrednio pode mnie podlega dwóch eks-czeladników alchemika oraz dwóch "awanturników z widłami" - dwóch nadających się najbardziej na liderów. Ich zdolności przywódcze są akurat ważne, bo każdy z nich dowodzi trzema innymi awanturnikami.

Wspomniałem wcześniej, że podczas mojego pobytu w tawernie chciałbym poświęcić przynajmniej 50% zdobytego łupu na reserve XP. Dla nieobeznanych z tą zasadą ACKS, przypomnienie z SRD poniżej.

Cytat:
Unless the player begins playing an existing henchman, a character's heir is assumed to be a new 1st level character, and a player is only allowed to leave a character inheritance one time. A player can allow his heir to begin at a higher level by establishing a reserve fund of experience points that will be available to the player should his original character be permanently killed and he needs to roll up an heir. The number of experience points in the reserve is equal to 90% of the gold piece value of money allocated to the reserve.

Money is allocated to the reserve by spending it to no other tangible game benefit whatsoever. This could include anonymous tithes to churches; reckless spending on wine, women, and song; elaborate funeral pyres for deceased henchmen; and so on.

Example: Amargein, a 5th level fighter, returns from a successful adventure laden with gold. In a reckless orgy, he spends 3,400gp carousing through a large port city. As this is money spent to no real in-game benefit, Amargein's player notes that he has set aside a reserve XP fund of 3,060xp (90% of the amount spent carousing). On his next adventure, Amargein is tragically slain. When Amargein's player rolls up a new character, he will begin with 3,060xp, which is used to advance his character before play begins.
W trakcie tej hulanki chciałbym przede wszystkim dłużej porozmawiać z wszystkimi moimi poplecznikami na interesujące mnie tematy. Pierwsze pytanie, które chodzi mi po głowie, to czy ktokolwiek ze świeżo zrekrutowanych ma jakieś pojęcie o podziemiach pod miasteczkiem.

Cytat:
Question
50/50 or Unknown
1d100 = 93
Exceptional No
Nic nie wiedzą. Co więcej, pukają się w głowę, słysząc to pytanie. Pewnie nie będą zbyt zadowoleni, jeśli będziemy poświęcać wspólny czas na dalsze szukanie odpowiedzi. Uważają, że to oczywiste, iż żadnych podziemi pod miasteczkiem nie było i nie ma. Ciekawi ich, dlaczego pytam, a ja nie ukrywam, po co mnie ta informacja - do wysadzenia czarnym prochem procesji kultu Złotego Cielca. Jak reagują na ten plan?

Cytat:
Meaning Tables: Character Conversations
2d100 = 6, 3
angry
aggressive


Żeby zinterpretować ten rezultat, dodatkowo wsparłem się testem reakcji:
2d6 = 4+3 = 7
unsure
flee from
Bez wahania zadeklarowali, że umywają ręce od tego pomysłu. Nie są ani wrogami ani przyjaciółmi kultu Złotego Cielca, ale nie chcą pakować się w takie kłopoty dla złota. Na kolejne próby namowy zareagowali wściekle i agresywnie. Pytam więc, podobnie jak eks-czeladników alchemika, czy słyszeli albo widzieli coś wartego naszej uwagi? Odpowiedzi podobnie jak wtedy szukam w Tome of Adventure Design.

Cytat:
Types of Missions
1d100 = 24,
Individual

Individual-Based Missions
2d100 = 21, 31
Deliver/transport
Magic-user


 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 06-05-2023 o 18:22.
Lord Cluttermonkey jest offline  
Stary 09-05-2023, 16:07   #34
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Powyższe rzuty interpretuję tak, że odnaleziony wynalazca zaplanował już kolejną wyprawę do ruin nawiedzonej posiadłości. Zrekrutowani przeze mnie awanturnicy mają mu w niej towarzyszyć. Chętnie dołączę do tej ekspedycji. Tym bardziej, że wreszcie będę miał się okazję spotkać z bohaterem niezależnym, o którym słyszę już od początku tej kampanii.
 
Lord Cluttermonkey jest offline  
Stary 15-05-2023, 13:37   #35
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Zanim ruszę do lochu, chciałbym usłyszeć od moich świeżo zrekrutowanych popleczników, co tam widzieli podczas ich ostatniej wyprawy. Ich odpowiedzi wygeneruję za pośrednictwem solowej partyjki w Ex Umbra.

Ex Umbra zaczyna się od krótkiej discussion phase - ustawienia oczekiwań, założeń, typu lochu. To już poniekąd zostało zarysowane w trakcie sesji.

Niedaleko od portowego miasteczka na obrzeżach tropikalnej dżungli znajdują się ruiny nawiedzonej posiadłości - podobnie jak w module The Sinister Secret of Saltmarsh.

Według plotek to legowisko Bestii: Niewiele o niej wiadomo, bo i mało kto widział coś więcej niż jej przerażający cień w blasku pochodni... Ponoć to straszliwe monstrum porusza się na czterech potężnych odnóżach i ma trzy pary ramion zdolne rozerwać chłopa na strzępy!

Z jakiegoś jeszcze bliżej nieokreślonego powodu lochem tym interesował się lokalny kapłan-wynalazca, który wyruszył do ruin razem ze swoją córką. Wrócił zapłakany z martwym dzieckiem na rękach.

Gdzieś po drodze tej sesji podejrzewałem, że może ci mieszkańcy zapomnianej i podupadającej kolonii to tak naprawdę kultyści składający Bestii ofiary w ludziach w zamian za możliwość przetrwania na wrogiej ludzkiemu życiu planecie?

Poza tym nie do końca jeszcze wiem, kto wzniósł tą posiadłość czy zamek (używałem obu słów zamiennie), ale to na pewno nie gildyjni kolonizatorzy. Raczej ta rasa, która stworzyła technologię portali, a której miliony zdziczałych spadkobierców, niezdolnych już posługiwać się owocami złotej epoki, kryją się po tutejszych dżunglach. Skoro nie było to dookreślone wcześniej, to dodam to teraz do listy oczekiwań względem lochu.

Czy coś jeszcze mam do dodania na etapie discussion phase? Raczej nie. Dla przypomnienia oczywiście dalej poruszamy się po space fantasy, a technicznie powinien być to łatwy i mały loch na początek solokampanii.

Ok. Pierwszą fazę Ex Umbra mam za sobą. W świecie gry wyglądało to tak, że Kurt Bain - moja postać - rozpoczął rozmowę o lochu z awanturnikami od kilku powszechnie znanych ogólników. Kiedy czas pozwoli biorę się za planning phase, gdzie określę rozmiar lochu, trudność i aspekty.

Jak będzie wyglądał generowany dungeon? Kilka inspiracji:










Ok. Chyba starczy. Aż kusi zrobić z tego coś znacznie większego niż początkowo zakładałem.

Promptem co prawda było: ruins of dreaded fortress built by aliens on the outskirts of town surrounded by tropical jungle, ale coś mnie jeszcze skusiło do rzutów na tabele z Tome of Adventure Design.

Wylosowałem nazwę: Toxic Pavilion of the Insane Exile.

Wrzucenie tego do Midjourney przeszło moje najśmielsze oczekiwania.








Mimo że wizualizacje Toxic Pavilion of the Insane Exile pobudzają wyobraźnię, to koncepcyjnie zostanę raczej przy wynikach poprzedniego prompta - bardziej pasuje do obecnego teatru działań.
 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 15-05-2023 o 14:26.
Lord Cluttermonkey jest offline  
Stary 17-05-2023, 20:21   #36
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Ok. Ex Umbra. Planning phase czas zacząć.

Jakiego rozmiaru jest nasz loch? Muszę się zdecydować na liczbę pomiędzy 2 a 12, a sugerowany rozmiar to od 3 do 5 lub wielokrotność liczby graczy. Niech będzie 4.

Póki co zastanawiam się, czy ta metoda w ogóle będzie działać dobrze z takimi staroszkolnymi lochami - czytam dalej, że rozmiar 4 przekłada się na jakieś 4-5 komnat. Zobaczymy.

Wybrany rozmiar określa też liczbę tur ekploracyjnych (exploration turns) i tzw. tremor turns, podczas których w lochu zachodzą zmiany na dużą skalę. Nic mi to póki co nie mówi, ale notuję 8 tur eksploracyjnych i 1 tremor turn.

"Zegar" tur, które rozegram, będzie wyglądał następująco:
1st exploration turn -
2nd exploration turn -
3rd exploration turn -
4th exploration turn -
5th exploration turn -
6th exploration turn -
7th exploration turn -
8th exploration turn -
tremor turn -
heart turn -

Ta ostatnia tura różni się nazwą - według założeń gry heart turn to dodatkowa tura eksploracyjna skupiona na głównej komnacie tworzonego lochu.

Jakiej trudności loch projektuję? Do wyboru mam cztery: bezpieczny (safe), ryzykowny (risky), niebezpieczny (dangerous), morderczy (murderous)...

Zaraz, zaraz. To istnieją w ogóle lochy, które nie są mordercze?

Praktyka podpowiada mi, że nie. Jednak zgodnie z rekomendacją twórcy Ex Umbra wybiorę domyślną trudność - ryzykowny.

Pomnożenie wybranego rozmiaru (4) przez trudność (2) daje nam osiem żetonów zagrożeń (threat tokens) i cztery żetony nagród (reward tokens), tworzące razem pulę lochu (dungeon pool).

Gdyby były fizyczne, powinienem je umiejscowić obok równie fizycznej mapy, której nie mam.

Jest jeszcze pula serca (heart pool), w której umieszczam 2 plus wybrany rozmiar (2) żetony zagrożeń oraz połowę tego w formie żetonów nagród. Ok.

Mamy już prawie wszystko poza najciekawszym - aspektami lochu (dungeon aspects).

Według tej gry przynajmniej jeden powinien odnosić się do środowiska lub "naturalnych" niebezpieczeństw.

Aspekty lochu:
1. Legowisko tajemniczej Bestii.
2. Ośrodek badawczy obcej rasy naszpikowany śmiercionośnymi pułapkami i zagrożeniami - laserami, wieżyczkami, promieniowaniem, itp.
3. Hologramowe pamiętniki - interaktywne nagrania twórców i dawnych użytkowników tudzież mieszkańców lochu.

Wymyślałem te aspekty tak, aby pokryć różne "filary gry" - niezależnie, czy dzielimy D&D tak jak w piątej edycji na combat, exploration, social, czy na encounters, exploration, extraction jak proponował Courtney Campbell, dla każdego znajdzie się coś dobrego.

Ex Umbra ciąg dalszy. Discussion phase oraz planning phase mamy już za sobą. Czas na foundation phase.

W ramach tej fazy you will start preparing the foundations for the dungeon’s overall shape and more.

Zaczynam od narysowania abstrakcyjnych linii (guide lines) - abstrakcyjnych, bo ponoć nie odzwierciedlają architektury lochu, a służą tylko jako dalsza struktura do tej gry.

Mam cztery linie do dyspozycji, bo cztery to rozmiar mojego lochu.

Nigdzie nie wyczytałem, czy mapa powinna być horyzontalna, czy wertykalna, więc zgodnie z zaleceniami starej szkoły zaczynam od wertykalnej.

Każda linia na poniższym rysunku została oznaczona innym kolorem.


Mamy opadający w stronę morza ląd porośnięty dżunglą. Ruiny bazy znajdujące się nad klifem. Podziemny ośrodek badawczy ciągnący się bardziej w pionie niż w poziomie. A pod morzem dalszą, najmniej zbadaną część lochu.

Teraz Ex Umbra prosi mnie o wybranie, gdzie leży serce lochu (dungeon heart), czyli miejsce, gdzie znajdują się kluczowe wyzwanie i nagroda.

Powinienem je zaznaczyć figurą geometryczną. Ok. Dodaję czerwony sześciokąt na samiuteńkim końcu lochu.


Następnie mam opisać i zaznaczyć na mapie wejście do lochu (dungeon entrance).

Tylko jedno? Preferuję staroszkolne lochy, które mają kilka, jak nie kilkanaście wejść, ale na potrzeby gry zinterpretuję to tak, że to jedyne wejście, o którym wiedzą awanturnicy wypytywani o loch przez moją postać.

Zastanawiam się, czy nie mam pod ręką jakiejś tabeli z ciekawymi, nietypowymi wejściami. Chyba nie. Nawet Tome of Adventure Design na pierwszy rzut oka mnie zawiódł.

Za to w Ciekawskim kotku z serii Akademia mądrego dziecka tytułowy kot na jednej ze stronic napotyka wielką żabę i myli jej rozdziawioną paszczę z dziurą czy norą jakiegoś zwierzęcia.

To jest to. Bycie ojcem rozwija erpegowo.

Poszukiwacze przygód, z którymi rozmawiam, twierdzą, że nie da się wejść do wnętrza kompleksu bez zostania połkniętym przez wielką żabę czy ropuchę grasującą po tutejszej dżungli.

Najwyraźniej jej żołądek funkcjonuje jak bag of holding transportujący wszelkie połknięte przedmioty do lochu. Jakoś nawet to się łączy z tymi wszystkimi portalami, o których moja postać słyszała w trakcie kampanii.

Z tyłu głowy notuję, że muszę też ustalić, w jaki sposób udało im się opuścić loch...

Najgorzej, że nie do końca wiadomo, która z napotkanych żab czy ropuch teleportuje, a która nie.

Żeby pamiętać o tym, że jest to "ruchome" wejście, oznaczam je na tworzonej mapie taką schematyczną żabką blisko dżungli.


Ostatnim etapem foundation phase jest pociągnięcie dwóch kart lochu (dungeon cards).

Nie mam Ex Umbra w formie fizycznej, więc muszę wymyślić, jak je losować.

W pliku .pdf widzę 80 kart.

Dwa rzuty 1d80 załatwią sprawę. 69 i 43.




Przechodzimy do kolejnej fazy Ex Umbra - chyba najciekawszej - discovery phase, gdzie you will share rumors and stories about the dungeon as you draw its architecture. You will play Dungeon Cards, earn Threat and Reward Tokens and spend them to create Threats and Rewards.

Zaczynam od doboru dwóch dodatkowych kart lochu. 72 i 24.




Karty Ex Umbra będę łączyć z wymyślonymi wcześniej aspektami lochu - dla przypomnienia:

1. Legowisko tajemniczej Bestii.
2. Ośrodek badawczy obcej rasy naszpikowany śmiercionośnymi pułapkami i zagrożeniami - laserami, wieżyczkami, promieniowaniem, itp.
3. Hologramowe pamiętniki - interaktywne nagrania twórców i dawnych użytkowników tudzież mieszkańców lochu.

Mam już kilka pomysłów, ale o tym już następnym razem.

 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 17-05-2023 o 20:29.
Lord Cluttermonkey jest offline  
Stary 12-07-2023, 19:51   #37
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Ok. Kontynuujemy.

W każdej turze eksploracyjnej Ex Umbra muszę dodać komnatę lub korytarz do mapy mojego lochu, wytłumaczyć co ta zmiana na mapie oznacza i zagrać do trzech kart lochu (łącząc je z aspektami lochu), a następnie zdecydować, czy wydaję żeton zagrożenia lub żeton nagrody.

Jako że gram solo, jestem według zasad tej gry zawsze graczem aktywnym - przy grze w więcej osób oddałbym po pierwszej turze eksploracji pałeczkę innej osobie, i tak dalej, i tym podobne.


W pierwszej kolejności dodaję zaznaczony niebieskim kolorem tunel łączący podziemną część mego lochu z morzem. To zalane wodą jaskinie, którymi awanturnicy - moi rozmówcy - wydostali się z podziemi podczas ostatniej wyprawy. Pamiętajmy przecież, że do tego lochu o wiele łatwiej jest wejść niż wyjść.

Podczas przeprawy tymi tunelami napotkali wspomnianego wcześniej potwora - skorupiaka rozmiarów co najmniej postawnego mężczyzny, który zabił dwóch poszukiwaczy przygód, a trzeciego ranił śmiertelnie.


Dlatego zagrywam kartę Grotesque w połączeniu z aspektem "ośrodka badawczego obcych" - eksperymenty prowadzone w tym kompleksie na organizmach żywych doprowadziły do powstania tak potwornych, ale jednocześnie unikatowych istot. Wydaję zarobiony żeton zagrożenia. To wszystko w tej turze eksploracji.

Zegar wygląda tak:
1st exploration turn - zalane wodą jaskinie łączące powierzchnię z podziemiami, Grotesque + "ośrodek badawczy obcych", groteskowe potwory będące wynikiem prowadzonych tu eksperymentów

2nd exploration turn -
3rd exploration turn -
4th exploration turn -
5th exploration turn -
6th exploration turn -
7th exploration turn -
8th exploration turn -
tremor turn -
heart turn -

Na "ręce" zostaje mi karta Hand, Overseer oraz Fire & Heat, ale jako że przechodzimy do drugiej tury eksploracji, dobieram dwie kolejne. Na wirtualnym 1d80 - 79 i 4.




Na mapie pojawia się... Oko.


Oko osadzone w pionowym szybie.


Z mglistymi flashbackami doskonałej przygodówki Beneath a Steel Sky i dźwiękami Magmy sączącymi się w słuchawkach zagrywam kartę Overseer w połączeniu z aspektem "hologramowych pamiętników". To oko to jest powód, dla którego tutejszy wynalazca organizuje ekspedycje do tego lochu. Ośrodek badawczy wciąż posiada swego nadzorcę. Mimo że kompleks został porzucony, dalej dogląda jego poprawnego funkcjonowania. Ponadto jego pamięć sięga do samych początków istnienia tego lochu.

Ściany lochu mają jego uszy, i oczy, i... dłonie. Zagrywam kolejną kartę - Hand. Na aspekt "ośrodka badawczego". Jedyną fizyczną manifestacją nadzorcy, z którą awanturnicy mają zwykle do czynienia, są mechaniczne, wykonane ze stali dłonie. Niektóre ludzkich rozmiarów i pełzające niczym crawling claws, inne takich, że dawniej mogły służyć za dźwig, a dziś raczej do rozsmarowywania po ścianach laboratoriów nieproszonych gości, czyt. poszukiwaczy przygód.

Mimo że te dłonie są raczej all over the place w podziemnej części ośrodka badawczego, zaznaczę je schematycznie na mapie dwiema rączkami wychodzącymi z "oka" Nadzorcy.


Wydaję jeden żeton zagrożenia z dwóch możliwych i jeden żeton nagrody.

Zegar wygląda tak:
1st exploration turn - zalane wodą jaskinie łączące powierzchnię z podziemiami,
Grotesque + "ośrodek badawczy obcych", groteskowe potwory będące wynikiem prowadzonych tu eksperymentów
1 żeton zagrożenia (wspomniany potwór)

2nd exploration turn - Nadzorca doglądający podziemnej części ośrodka badawczego i jego ręce wędrujące po komnatach laboratoriów
Overseer + "hologramowe pamiętniki"
Hand + "ośrodek badawczy
1 żeton zagrożenia (dłonie Nadzorcy) i 1 żeton nagrody (sekrety Nadzorcy)

3rd exploration turn -
4th exploration turn -
5th exploration turn -
6th exploration turn -
7th exploration turn -
8th exploration turn -
tremor turn -
heart turn -

Na wirtualnej ręce zostaje fire & heat, corpses & graves, trickster.

Trzecia tura eksploracyjna. Dobieram 62 i 77.




 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 12-07-2023 o 19:59.
Lord Cluttermonkey jest offline  
 



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 23:22.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172