|
Sondy rekrutacyjne W tym dziale możesz umieścić sondę na temat zbliżającej się rekrutacji, zasadności swoich pomysłów lub po prostu "zbadać rynek" pod kątem przyszłej sesji - zarówno z pozycji gracza jak i MG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
07-01-2012, 22:59 | #1 |
Reputacja: 1 | Sesja w settingu Fate/Stay Night Czym jest Fate/Stay Night? Jest to jedna z najpopularniejszych marek tzw. Visual Novels, czyli japońskiego medium przypominającego tradycyjne gry paragrafowe, w których czytelnik w miarę czytania opowieści napotyka na kluczowe wybory decydujące o kierunku w którym popłynie wątek przygody. Świat F/SN przypomina bardzo współczesne settingi takie jak WoD czy Unknown Armies, w których za fasadą codziennego życia rozgrywają się potyczki podziemia okultystycznego oraz różnego rodzaju nadnaturalne fenomeny nieodwracalnie kształtujące życie ludzkie. Mamy więc potężne, światowe organizacje takie jak Stowarzyszenie Magiczne czy Kościół (wzorowany na chrześcijańskich wyznaniach i z już zupełnie stereotypową "Inkwizycją" ), mamy długoletnie waśnie między rodami magów, magię dziedziczoną z pokolenia na pokolenie oraz mocną dozę okultyzmu, z poszukiwaniem starożytnych artefaktów i włącznie z rzucaniem terminami takimi jak Prana, linie geomanatyczne czy Drzewo Życia na lewo i prawo.Dlaczego więc nie zagrać w którychś z powyższych tytułów lub w [___]? Mówiąc szczerze, chciałem oprzeć rozgrywkę na Magu:Przebudzenie i innych tytułach nWoDa takich jak Hunter, ale z nagięciem realiów właśnie w stronę odpowiadającej F/SN. Dlaczego? Wizytówką serii jest istnienie tzw. Wojny Świętego Grala, czyli rytuału, w którym 7 magusów zbiera się w miejscu pojawienia owego artefaktu by walczyć ze sobą na śmierć i życie o spełnienie swego życzenia, które to ów osławiony przedmiot (czy może stan?) może zapewnić jednej wybranej osobie, Mistrzowi, który zwycięży wszystkich innych. Każdy z tzw. Mistrzów przywołuje sługę, czyli ducha znanego bohatera z przeszłości (przykłady: Medea, Herkules, Aleksander Wielki, Cúchulainn, Król Artur), który ma walczyć u jego boku i zapewnić mu zwycięstwo w tej potyczce.Hmm...czyli co konkretnie proponujesz? Chciałbym was zaprosić do semi-swobodnej dyskusji na temat takiego pomysłu, acz z rzeczy bardziej konkretnych rozważałem:Cele - stworzenie intrygi opartej w dużej mierze o relacje gracz-graczO MG Na LI uczestniczyłem w 3 sesjach, nie prowadziłem żadnej. W pierwszych dwóch mój styl był nieco niestandardowy, a uczestnictwo w ostatniej zostało niestety szybko przerwane poważnymi problemami osobistymi. Nie mogę określić więc dokładnie stylu narracji jaki przyjmę, ale celem moim jako MG jest popracowanie nad opisywaniem scen akcji i przerzucenie ciężaru fabularnego na relacje zewnętrzne, tzn. będę starał się ograniczyć "przemyślenia wewnętrzne postaci" do kilku wybranych, ważnych scen, napędzając dynamikę raczej innymi metodami takimi jak dialogi i opisy zachowań.Pytania do uczestników sondy a) Czego oczekiwalibyście od takiej sesji? Czy mielibyście ochotę w niej uczestniczyć? *PvP w moim rozumieniu określa sesję, w której prawdopodobieństwo, że gracze mogą zginąć z rąk innych graczy lub MG jest mocno podwyższone Nie oznacza to jednak, że celem takiej sesji jest przeżycie - jeśli gracz dalej chciałby snuć wątek związany z jego postacią, po konsultacjach na pewno mógłby się wcielić w rolę jednego z NPC lub nawet Sługi bądź Mistrza innego gracza. P.S. z góry przepraszam za błędy, jeśli jakieś umknęły mojej pośpiesznej korekcie |
09-01-2012, 12:06 | #2 |
Reputacja: 1 | A gdzie tu sonda? |
09-01-2012, 21:57 | #3 |
Reputacja: 1 | To bardzo dobre pytanie - nie zamieściłem ankiety ponieważ informacje z niej nie byłyby tak przydatne dla mnie przy tworzeniu potencjalnego scenariusza jak odpowiedzi w tym wątku. Zakładając test wyboru np. z zapytaniem o lokalizację niewiele uzyskałbym - mógłbym oczywiście otrzymać statystykę, że np. większość zainteresowanych skłonna byłaby grać w Europie, a gdybym sporządził bardzo szczegółowe pytania możnaby zawęzić odpowiedzi do kraju, ale nie otrzymałbym "dlaczego?". Zdaję sobie sprawę, że wymaga to od was większej dozy zaangażowania, ale jedno zdanie w tym temacie z uzasadnieniem byłoby dla mnie na wagę złota, np. "Włochy, ze względu na obecność Kościoła, żywiołową kulturę i czar Wenecji" "Singapur, ze względu na wysokie wieżowce, egzotykę i nocne życie miasta" "Mniejsze miasto w Japonii [np. w prefekturze Nagano], bo góry, egzotyka, bliskość przyrody i małomiasteczkowa mentalność." Jeśli jednak chcecie ankiety lub jest ona wymagana do przeprowadzenia tutaj sondy, to założę ją. |
13-01-2012, 21:47 | #4 |
Reputacja: 1 | Nie jestem pewny czy dobrze zrozumiałem. Chcesz połączyć dwa światy? Czy tylko użyć mechaniki do FSN? Co prawda świat wykreowany w novelce jest dość ubogi i uproszczony, ale nie wiem czy wzbogacanie go innym światem byłoby dobrym wyjściem. A jeśli chcesz zapożyczyć tylko mechanikę to w porządku. W tym przypadku proponowałbym ze zaznajomieniem się samej mechaniki FSN. Na oficjalnej wiki widziałem sporo o tym choć nie wiem skąd to wytrzasnęli. Ale przejdźmy do ankiety: a) PVP, walki. Nie oszukujmy się inny typ sesji nie pasowałby do tego tytułu. I być może bym zagrał, zależy czy miałbym ciekawy pomysł na ubarwienie sługi. b) Nie znam się, ale sądzę, że mogą być spore problemy z odzwierciedleniem walki. Spora część pojedynków polegała(by) na "zwykłej" wymianie ciosów, co trudno osądzić. A pójście w drugą stronę czyli bezlitosny system może zabić czar i upodobnić to do hack'n'slasha. Ale jak powiedziałem jestem w tym temacie amatorem. c) Be cool d) Nie mam typu, ale myślę, ze czasy sprzed wynalezienia radia i telewizji mogą być klimatyczniejsze. Większa swoboda do zbrodni itd. e) Jak się nie mylę Wojna Świętego Graala jest ograniczona do jednego miasta, ale kto by się przejmował. Osobiście nie podobał mi się ten motyw w tym dziele. Najchętniej bym chyba widział najpierw zdobycie artefaktu do rytuału. Może w stylu Indiany Jonesa albo Lary Croft, a następnie pokierowanie ich w konkretne miejsce na świecie. To mogłoby być zabawne, gdyby Mistrz z sługą Ramzesem dotarłby do w pełni "obwarowanego" miasta w Japonii i musiał walczyć ze straconej pozycji. Osobiście znowu nie mam typu co do lokacji. Choć Indie/Chiny mogły by być ciekawe. f) Lubię angielski odbierać. Posługiwać się nim na taką skale dla mnie byłoby męczące. Po za tym nie wiem czy byłaby to dobra reklama. Więc jestem na nie. Z drugiej strony nawet nie obiecuje zagrać w sesji więc trochę gadam po próżnicy. Nie wiem czy moje odpowiedzi będą pomocne, ale ze względu na moje upodobanie do serii musiałem dodać trzy grosze. |
13-01-2012, 23:06 | #5 |
Reputacja: 1 | Jako tako IMHO lepiej opierać się na Fate/Zero. Niby to samo uniwersum, ale jednak różnica w domyślnym klimacie trochę jakby między DnD a Warhammerem. Ochotę uczestniczyć miałbym, ale jestem leniwy + nie znam wspomnianych systemów :P . Wydaje mi się, że sesja po angielsku przyciągnęłaby mniejszą liczbę chetnych a i posty mimo wszystko byłby gorsze (bariera lingwistyczna), poza tym... po co? A zmiana miejsca akcji to całkiem ciekawy pomysł, oczywiście potrzebne by było jego sensowne rozwinięcie. Czasy? Jako niedoszły przyszły historyk uważam, że wszystkie okresy* są ciekawe ^^ Sesja gracz vs gracz może być ciekawa, może też okazać się niewypałem. W ważniejszych testach spornych jakaś mechanika się pewnie przyda. Rada dla niedoświadczonego MG:wcinaj banany, jedz orzeszki, kupuj tanio, sprzedawaj drogo (mi możesz sprzedawać tanio). EDIT: Pytanie - gdyby sesja była rozgrywana w czasach powiedzmy z grubsza starożytnych, to czy będzie możliwość wezwania jako servanta np. Piasta Kołodzieja albo Zawiszę Czarnego? Wg. kanonu nie powinno z tym być problemu. EDIT2: A niech mnie, może się skuszę. Jeżeli ma być mechanika z jakiegoś systemu, to jak rozumiem Noble Phantasmy byłby traktowane jako jakieś spelle, czy zdolności specjalne? No i co z różnym doświadczeniem/siłą/możliwościami postaci? *poza PRL, który oczywiście znać trzeba ale nie jest tak ciekawy dla mnie subiektywnie jak np. renesans, Ostatnio edytowane przez Aramin : 13-01-2012 o 23:24. |
14-01-2012, 12:36 | #6 |
Reputacja: 1 | Dzięki za wasze opinie, odpowiadając na pytania: - nWoD jest u mnie na celowniku wyłącznie z powodu mojej znajomości systemu oraz relatywnej prostoty w tworzeniu postaci w nim. Da się zaimportować realia settingu F/SN, ale tak jak zauważyłeś SkyWei, byłoby to niepotrzebne utrudnienie i prowadziłoby do wielu komplikacji i dla mnie, i dla was. Notka też o mechanice - chcę, by jakaś była obecna, IMHO gdy sesja jest nastawiona na dużą interakcję PvP oraz zakłada pewną dozę elementów akcji jej używanie jest nieuniknione. Mechanika WoDa sprawdza się dobrze, ale ma też swoje grzeszki, które niestety wychodzą właśnie w trakcie walki, dlatego kwestia mechaniki jest sprawą otwartą. Obecnie próbuję wgryźć się w systemy takie jak BESM, Feng Shui Action Movie RPG oraz Weapons of the Gods gdyż są one zaprojektowane właśnie do prowadzenia przesadzonych pojedynków w stylu wuxia czy anime. Na pewno gdybym już tworzył rekrutację, przygotuję za wczasu kilka scen starć i przetestuję mechanikę by gdy już dojdzie do takowych w trakcie sesji zachować potrzebny minimalizm i dynamikę. Nie ma chyba nic gorszego niż przeciągające się i nudne sceny akcji. (btw, byłyby one najpewniej rozgrywane przez doca/irc/czat w jakichś limitach czasowych) - Aramin, myślę, że skończymy jednak prędzej w trochę mroczniejszej atmosferze a la F/Z - stworzycie pewnie dorosłych bohaterów, a ja nie mam najmniejszego zamiaru wprowadzać postaci tak nieudanej jak Shirou Nie ukrywam też, że sam zwykle grawituję ku cięższemu nastrojowi, ot, to moje małe zboczenie nabyte przez lata użerania się z WoDem, CoC i podobnymi - przy tworzeniu Sług nie ma problemu co do epoki z której pochodzą - jeśli zdecydowalibyśmy się nawet na czasy starożytne, postacie takie jak Ludmiła Pawliczenko w roli Assasina/Archera mogą tylko ubarwnić sesję Jeśli też mielibyście pomysł na stworzenie "bohatera z przyszłości", jestem otwarty na propozycje, choć wolałbym, by postacie wtedy ustalać indywidualnie przez PW i by nie było ich więcej niż 1. - tak jak wypowiadałem się, zdolności specjalne byłyby traktowane zgodnie z mechaniką, w wypadku WoDa byłyby to najpewniej "wielokropkowe" zdolności imitujące efekty użycia wysokich wartości arkan magicznych. W wypadku innych systemów - poinformuję was w tym wypadku, ale będą one na pewno odpowiednio przeskalowane - rozróżnienie między możliwościami postaci: nie chcę uśredniać mechanicznie i wprowadzać standardów, które postawią was sztucznie na podobnym poziomie. Co to oznacza w mojej wizji:
Sumując - arbitrem będzie mechanika, lecz jeśli będziecie mieli ciekawy pomysł na postać, nie obawiajcie się o różnice w umiejętnościach. Niektóre klasy uznaje się za silniejsze od innych, ale jak można zaobserwować i w F/SN i w F/Z, nie przenosi się to koniecznie na rzeczywistość, w której Sługa może planować zabójstwo swego Mistrza lub odwoływać się do innych nieczystych zagrywek, których bardziej honorowy bohater nigdy by nie zaakceptował. Pamiętajcie, każda postać, a tym bardziej legendarny bohater, jest indywidualnością z wielkimi przymiotami charakteru, jak i z jego ogromnymi wadami. Medea była bardzo rozsądną kobietą która w mitologii niejako "myślała za" Argonautów, pomagając im swoją mądrością i sprytem. Z drugiej strony Thor był silnym bogiem który nie miał sobie równych w walce, ale miał ogromne wady charakteru, był zapalczywy, łatwo wpadał w gniew, a i często można było mu przypisać pijaństwo i obżarstwo, co wykorzystał nie raz i nie dwa Loki. Przepraszam, jeśli wydaje się to zbyt uznaniowe, będę starał się już w rekrutacji rodzielić tak punkty mechaniczne między klasami, by nie spotkać się z sytuacjami z DnD (wojownik vs wysokiego poziomu mag) - podróże rozpatruję tak jak wy: Mistrzowie mogą być z różnych regionów świata, podróżować by odkryć artefakt pozwalający przyzwać silnego Sługę i odszukać "naczynie mieszczące Graala". Może to wyglądać np. tak - Prolog w 1863: ekskawacje archeologiczne w świątyni Karnak, podczas sesji potyczki w delcie Nilu i odszukanie naczynia wśród plemion Nomadów, by pod jej koniec spotkać się na ukończeniu przekopywania Kanału Sueskiego i tworzenia bardzo potężnej linii geomantycznej by dokończyć rytuał przyzwania. Wezmę pod uwagę wasze sugestie dotyczące miejsca akcji (Indie/Chiny przed XX wiekiem) Notka na koniec: Typemoon wiki dla bardzo zainteresowanych. Btw - nie jestem historykiem, wybaczcie mi jeśli będę miał jakieś spore braki, ale w ramach moich możliwości będę trzymał się jak najściśliej historii i używanych mitologii. Ostatnio edytowane przez Miriander : 14-01-2012 o 12:43. |
15-01-2012, 00:11 | #7 |
Reputacja: 1 | Kiedy otworzysz rekrutkę i jak duży nacisk kładziesz na PvP? Istnieje możliwość złożenia w parę BG Mistrza i BG Servanta, czy wszyscy gracze mają być przeciwko sobie (z założenia). Byłbyś w stanie pomóc przy tworzeniu postaci pod kątem mechanicznym? XX i XXI wiek wcale nie są takie złe:P |
15-01-2012, 06:13 | #8 |
Reputacja: 1 | Rekrutacji niestety nie otworzę szybko, jestem w trakcie gorącego okresu na uczelni, więc spróbuję rozpisać sesję i wrzucić ją nie wcześniej niż za 2-3 tygodnie. Współpraca między BG jaką proponujesz jest jak najbardziej na miejscu, a nawet jest pożądana Dwóch współpracujących ze sobą Mistrzów (lub innych postaci np. z ich rodziny, czy z organizacji będących "poza" Wojną Świętego Graala ) również jest rozsądną opcją i jak najbardziej będę przychylny takim powiązaniom. PvP będzie, ale jako jeden z elementów sesji - na pewno zaznaczony, może nawet dość silnie, ale nie dominująco - priorytezuję nad to stworzenie zajmującej fabuły i wątków poboczonych, uważam, że tym sposobem bardziej przekonam graczy do wytrwania w sesji . Gdy otworzę już rekrutację będziecie mogli mnie zasypywać całą masą pytań, na które chętnie odpowiem. Z chęcią też będę asystował w tworzeniu karty postaci. (w końcu każdy z nas będzie się uczył - ja po raz pierwszy prowadząc tutaj, wy poznając setting w moim wykonaniu ) EDIT Odpowiadając na post Sayane (Sprawy techniczne, pytania, wątpliwości dot. rekrutacji) zapowiadam, że zwrócę się z prośbą o zamknięcie tematu ostatniego dnia stycznia, do tego czasu zachęcam do dalszych wypowiedzi i burzy mózgów. Ostatnio edytowane przez Miriander : 20-01-2012 o 00:15. |