lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Sondy rekrutacyjne (http://lastinn.info/sondy-rekrutacyjne/)
-   -   [dnd5] sandbox od 1szego do 20ego poziomu, na lata (http://lastinn.info/sondy-rekrutacyjne/18555-dnd5-sandbox-od-1szego-do-20ego-poziomu-na-lata.html)

Amon 29-09-2019 19:11

[dnd5] sandbox od 1szego do 20ego poziomu, na lata
 
Cześć.
Niektórzy z was może pamiętają, że miała kiedyś być wielka rotacyjna kampania dnd5?
No cóż, dla tych którzy jednak nie pamiętają to zaspojleruje: nie było :(
Chciałbym wskrzesić pomysł i rozpocząć przygodę sanboxową przygodę dla 3-4 graczy, którą po kilku poziomach doświadczenia któryś z nich mógłby przejąć (...albo nie)


Świat jest w pełni kompatybilny ze wszystkim co można robić w dnd. To powiedziawszy, jest to wariant świata low-magic. Na samym początku Kraina (miejsce akcji nazywam po prostu Krainą) nie jest dobrze opisana, to jest sandbox który chcę odkrywać przed graczami i budować wraz z nimi przez lata.
Szukam od 3 do czterech graczy chcących rozwijać postać od 1 do 20 poziomu. Postacie są podróżnikami, nie jest istotne skąd pochodzą, po prostu nie są tutejsi. Spotykają się u bram najdalej wysuniętego w dzicz grodu Krainy, mając nadzieję przeczekać tam nadchodzącą zimę. I tam zacznie się przygoda.

Bohaterowie graczy mogą wywodzić się spośród następujących ras:
Ludzie: Najpowszechniejsza rasa Krainy w której toczy się rozgrywka i z tego co wiadomo, całego cywilizowanego świata. Typowi ludzie z settingu fantasy. Po prostu “średniowiecze”, ksenofobia, zabobon. Na zachód od Krainy, przyjęła się już na dobre wiara w Jedynego, czyli taka kalka chrześcijaństwa - tyle trzeba wiedzieć na tym etapie. W Krainie, jest jeszcze sporo pogaństwa takiego słowiańsko/wikingowskiego - typowe fantasy. Tam gdzie toczy się rozgrywka to “stare” i “nowe” jeszcze ze sobą egzystuje. Ludzie są świadomi istnienia innych ras, ale większość z nich nigdy ich nie zobaczy przez całe swoje życie. W Krainie jest trochę więcej nieludzi czyli pewnie około 10%.
Niziołki: Najliczniejsi nieludzie w Krainie oraz całym cywilizowanym świecie. Bardzo często uchodzą po prostu za ludzkie dzieci, co z jednej strony może być pomocne, z drugiej wręcz przeciwne. Niziołki można znaleźć zarówno w dużych miastach jak i na wsi. Niziołki dojrzewają w podobnym tempie co ludzie do mniej więcej dziesiątego - czternastego roku życia. Od tej pory ich wygląd i wzrost w zasadzie zatrzymuje się w miejscu i pierwsze zmarszczki pojawią się na ich twarzach dopiero po około stu latach. Mówi się, że niziołek może żyć nawet dwa stulecia i wygląda wtedy jak pomarszczony, zasuszony skrzat z siwą brodą, zupełnie jak postać z bajek.
Niziołki zazwyczaj są poganami choć zdarza się też, że przechodzą na nową wiarę (która w większości denominacji zakłada zbawienie także nieludzkich dusz)
Postacie graczy mogą być w wieku pomiędzy 20-80 lat.
Krasnoludy: Mimo iż są drugą po niziołkach najliczniejszą rasą nieludzi, widuje się o wiele rzadziej. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt iż nawet ci żyjący w ludzkich krainach większość czasu spędzają w kopalniach. Ci nieliczni osiedli w miastach czy miasteczkach zajmują się handlem lub rzemiosłem. Te wyższe krasnoludy mogą mierzyć nawet półtorej metra wzrostu przez co łatwo im uchodzić za niskich ludzi (których i tak przezywa się krasnalami czy karłami toteż przeciętny człowiek nie wie czy ma do czynienia z niskim człowiekiem czy krasnoludem).
Krasnoludy rosną znacznie wolniej od ludzi i wbrew obiegowej opinii, nie rodzą się z brodą. Po prawdzie mężczyznom tej rasy zarost zaczyna rosnąć dopiero przed czterdziestym rokiem życia. Mówi się, że krasnolud może żyć wiele setek lat.
Krasnoludy zazwyczaj są poganami choć zdarza się też, że przechodzą na nową wiarę (która w większości denominacji zakłada zbawienie także nieludzkich dusz)
Postacie graczy mogą być w wieku pomiędzy 50-90 lat.
Elfy: Najrzadsza z nieludzkich ras spotykana w cywilizowanym świecie, stanowiąca w Krainie około 1% populacji miast. Choć jest ich tam zdecydowanie mniej niż na przykład krasnoludów to mimo wszystko bardziej rzucają się w oczy. Powody są proste: Elfy wciąż wydają się ludziom atrakcyjne, nawet jeśli bigoci nigdy tego nie powiedzą. Elfy choć nieliczne zajmują też częściej niż inni nieludzie wyższe społeczne pozycje. Elfy często są nauczycielami, architektami, czy napawający prosty lud trwogą czarownikami pracującymi dla księcia czy burmistrza. Nie oznacza to, że elfy mają zawsze uprzywilejowaną pozycję, to jak powodzi się tym nielicznym i uwagę jaką na sobie skupiają sprawia iż ludzie czują względem nich częściej zazdrość i wrogość. Nawet najbardziej uprzywilejowany elf nigdy nie będzie zajmował przywódczej pozycji w ludzkim mieście czy wiosce. Jak wśród wszystkich ras tak i wśród elfów zdarzają się jednostki upadłe, umoczone w światku przestępczym.
Fizycznie elfy rozwijają się jeszcze wolniej niż krasnoludy. Pozostają niemowlętami przez całe lata. Przypominają ludzkie dzieci mniej więcej do pięćdziesiątego roku życia i dopiero na progu pierwszego stulecia wyglądają jak osoby dorosłe.
Elfy pomiędzy pierwszym a drugim wiekiem egzystencji są właśnie tymi które spotyka się najczęściej w cywilizowanych obszarach. Elfi czarodziej czy czarodziejka na dworze księcia może mieć koło trzech stuleci, podobnie mieszkańcy elfich osiedli ukrytych głęboko w niezmierzonych kniejach.
Jak długo żyją Elfy? Legendy mówią, że wiecznie. Najstarszy potwierdzony przedstawiciel tej rasy o którym wiadomo, że żyje współcześnie był wzmiankowany w kronikach już blisko tysiąc lat temu.
Wierzenia religijne elfów trudno jest współczesnym przypisać do jakiejkolwiek znanej doktryny czy tradycji. Jest to bardziej zbiór pewnej filozofii.
Postacie graczy mogą być w wieku pomiędzy 100-200 lat.

Inne rasy:
Można zgłosić inne rasy jak na przykład gnoma czy półelfa. Ten pierwszy to będzie fabularnie jakiś półelf-półniziołek. Jeśli chodzi o półorki to też można ale tutaj muszę wyjaśnić od razu gobliny i hobgobliny:
Elfy i gobliny to kiedyś była ta sama rasa. Podzielili się po jakiejś mitycznej wojnie domowej setki tysięcy lat temu. Pisałem o tym, że elfy wyglądają i są niskie jak ludzkie dzieci całe dziesięciolecia? Gobliny mają tak samo, więc są małe dlatego, że są właśnie “młode” mają kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Wzrastają w przemocy, głodzie, trudnych warunkach, ciągłej walce ale pod tymi bliznami, tatuażami itp humanoidy przypominają elfie dzieci z dłuższymi zębami i trochę bardziej dzikimi rysami. Hobgobliny to po prostu dorośli przedstawiciele tej rasy, tacy którzy żyją ponad sto lat.
To skąd są orkowie?
Orkowie to gobliny przekształcone przy użyciu alchemii i innych nienaturalnych metod. Ich młode ciała zostały nafaszerowane środkami które przyspieszyły ich wzrost. Partycypanci tego procesu muszą być bardzo młodzi, dlatego orkowie wydają się ludziom i innym rasom “głupi”. W istocie nie upośledzeni a raczej jeszcze nie rozwinięci. Mają mentalność dzieci… goblińskich, wypaczonych dzieci. Z czasem ork może zdobyć wystarczająco życiowego doświadczenia by osiągnąć intelektualny poziom typowy dla osoby dorosłej. To jednak zdarza się rzadko gdyż życie orków bywa raczej brutalne i krótkie. Podobnie jest zresztą z samymi goblinami. Hobgobliny są bardzo rzadkie… - na szczęście dla cywilizowanych ras.
Wracając do Orków. Większość goblinów przeistoczonych w orki jest płci męskiej. Jest ku temu przynajmniej jeden dobry powód. Kobiety goblinów są trzymane dla celów reprodukcyjnych, są zbyt cenne dla plemion, które nieustannie borykają się z głodem. Gobliny i zarządzające nimi hobgobliny trzymają silne i niewyżyte orki z daleka od własnych kobiet. Fakt ten jeszcze bardziej potęguje agresję w orkach które wszystkie swoje frustracje i żądze przeniosą na swoich wrogów.
Niewiele kobiet przeżyło napaść orków. Z tych nielicznych zapewne jedynie jedna na sto powiła dziecko. Z dziesięciu które doczekały porodu tylko jedna taki przeżyła.
Półoki są tak rzadkie, że tylko prawdziwy uczony i mędrzec byłby w stanie zrozumieć czym ta istota naprawdę jest. Dla wszystkich innych Półork jest po prostu potworem.

Klasy
Trzeba nadmienić, że większość mieszkańców świata nie jest przedstawicielami klas do jakich dostęp mają gracze. Jeśli są to jacyś zbrojni to nie są to fighterzy/wojownicy a jeśli są to jakieś wiedźmy to nie są to wizardzi/czarodzieje. Mogą być, ale nie muszą.
Bohaterowie graczy mogą wywodzić się spośród następujących klas:

Cleric: Większość ludzi na świecie słyszało o magii i cudach. Większość przeżyje całe życie nigdy jej nie doświadczając. Osoba potrafiąca leczyć i czynić inne cuda i magię na pewno wzbudzi powszechne zainteresowanie. Pogański Cleric może szybko narazić się wyznawcom monoteistycznej religii Krainy, zostać okrzyknięty szarlatanem, czarownikiem i tak dalej. Cleric Jedynego z kolei będzie podejrzliwie traktowany przez pogan, a sam kler Jedynego będzie patrzył mu uważnie na ręce. Wiadomo - heretyk jeszcze gorszy od poganina…

Wizard: Większość ludzi na świecie słyszało o magii. Większość przeżyje całe życie nigdy jej nie doświadczając. Osoba czyniąca prawdziwą magię w większości cywilizowanych miejsc będzie budziła trwogę i ogólnie pojętą niechęć. Świat pełen jest opowieści o złych wróżkach, okrutnych czarodziejach i tym podobnych. Oczywiście są też bajki o tych dobrych ale… obcych zawsze oskarża się lepiej o czyny złe a nie dobre.

Fighter: Mieszkańcy Krainy nawykli do widoku zbrojnych i wydaje im się, że dobrze rozumieją przynajmniej podstawy walki. Sztuczki jakie jest w stanie robić Fighter na wyższych poziomach są częścią opowieści o legendarnych wyczynach wielkich bohaterów minionych (czy nigdy nie byłych) epok.

Rouge: Akrobatyczne sztuczki znane są z cyrku, o pomysłowości złoczyńców słyszy się wiele a nieczystą walkę zna się z ulic. Wciąż, prawdziwy rouge to postać legendarna, jak herszt góralskich bandytów…

Inne klasy.
Jeśli ktoś bardzo chce to może spróbować innych klas, np łowcę, barbarzyńcę czy paladyna. Myślę, że nie trzeba już więcej rozpisywać jak to będzie wyglądać.

Magia.
Nie mam zamiaru ograniczać przedstawicieli klas czarujących w tym co mogą rzucać itp. Postacie graczy są wyjątkowi w tym świecie - to właśnie dlatego są bohaterami. Mieszkańcy świata co prawda słyszeli o magii ale zazwyczaj nigdy jej naocznie nie doświadczyli. Znalezienia npc “kapłana” mogącego wskrzeszać do epicki quest sam w sobie. Jest natomiast możliwe, że jakiś król, może mieć kilka poziomów clerica bo wiadomo - dłonie króla uzdrawiają...

Magiczne przedmioty istnieją, ale są bardzo rzadkie a o tworzeniu nowych praktycznie nie ma mowy.
Miecz +1 to artefakt stworzony w jakiś zamierzchłych czasach. Wykuły go elfy? Zaklęły smoki? A może został stworzony przy wykorzystaniu zaawansowanej technologii z pierwiastków nie znanych współcześnie? - nie wiadomo, po prostu jest magiczny.
Tak samo ze wszystkimi magicznymi napojami/miksturami - nie jest sprecyzowane czy to zawsze jest jakaś magia, czy może niezrozumiała współcześnie nauka.
Czary wymagają komponentów jak w podręczniku i mają takie jak opisane efekty. Jednak jak to naprawde działa na sto procent nie wiadomo. Np czy przyzywanie demonów to jest otwieranie wrót do innego świata? Czy tworzenie tych istot ad hoc? Czy przywołanie ich z pod ziemi? Itp itd.

Takie detale mogą być wyjaśnione przez graczy na wyższych poziomach.

Wzór karty postaci (wiem, że jest już dnd5 pl więc jak ktoś ma po polsku to niech sobie pisze po polsku:

Imię i/lub przydomek
Rasa klasa poziom (punkty doświadczenia)

HP ...
AC ...

STR ... DEX ... CON ... INT ... WIS …. CHA ...

Armor:
Weapons:
Tools:
Saving Throws:
Skills:
Senses:
Languages:
Speed:
Size:

Features:
Racial:
Background:
Class:
Inspiration (Y/N): N

Actions:
Broń lub czar. (to co ma w ręce i czym atakuje :) )

Ekwipunek:

Wygląd:

Historia:
Zapytany/a o swoją przeszłość … (trzy, cztery zdania)



A tak szczerze to ja osobiście nie jestem fanatykiem mechaniki i wie to każdy kto ze mną grał. Wystarczy że chętny wie na czym polega dnd (choćby 3 edycja) i się odnajdzie

I teraz moje pytania:
Czy są chętni?
Czy macie jakieś pytania?

:D

Darth 29-09-2019 19:21

Zawsze lubiłem duże sandboxy. Dużo łatwiej mi się w nie zaangażować niż w małe przygody.

Wolę pisać powieści, a nie opowiadania.

To powiedziawszy, nie jestem do końca pewny jak u ciebie miałoby to wyglądać z mechanicznego punktu widzenia. Dość dobrze znam 3.5 i 5, więc jest pytanie: Bawimy się w bardziej zabawne klasy, czy zostajemy przy tych bardziej standardowych?

Och, i jeszcze jedno: Złe postaci Tak/Nie?

Johan Watherman 29-09-2019 19:29

Jeśli chcesz zrobić dużą przygodę oraz postawić graczy jako postacie wyjątkowe (jak to zawsze w D&D bywa, bardzo słuszne przypomnienie odnośnie klas BG i BN) to ograniczenie tworzenia przedmiotów i mikstur wydaje się mi dość bolesne. Właśnie w dużych przygodach jest czas (i są PD, w 5 pewnie też przedmiot wymagają PD do tworzenia?) aby drużynowy czarodziej się trochę wykazał i posiedział nad księgami i warsztatem.

Amon 29-09-2019 20:15

Cytat:

Bawimy się w bardziej zabawne klasy, czy zostajemy przy tych bardziej standardowych?
To już trzeba by zobaczyć o jakie klasy chodzi. Wydaje mi się, że te podstawowe wystarczają plus te wszystkie druidy, zaklinacze itd. Ale, co ja tam wiem. Naprawdę musiałbym zobaczyć o jaką klasę danej osobie chodzi.
Cytat:

Och, i jeszcze jedno: Złe postaci Tak/Nie?
Nie będę korzystał z charakteru, w ogóle nie będzie takiej zmiennej w kartach. Bohaterowie będą tacy jacy chcą być.
Cytat:

to ograniczenie tworzenia przedmiotów i mikstur wydaje się mi dość bolesne.
Jeśli zdaży się gracz/gracze który będzie naprawdę ciągną w tym kierunku to będzie można założenie zrewidować. Na tym etapie chodzi mi po prostu o to, że w tym świecie magia jest żadka, i ci 1poziomowcy łatwo tych magicznych przedmiotów nie zdobędą.
Jak później na wyższych poziomach będzie to się zobaczy. To mogą być przecież lata realnego czasu :)


Jeszcze jedno z czego chciałbym skorzystać a było używane w wielu już sesjach:
miejsca w sesji są dla graczy. Jeśli jakaś postać zginie, można stworzyć nową. Ekwipunek i wszelkie fabularne wpływy przepadną, ale doświadczenie pozostanie. Tak więc jeśli ktoś straci postać na 3 poziomie, stworzy nową "gołą" na trzecim poziomie.

Aiko 29-09-2019 20:16

bardzo żałuję że wtedy się nie powiodło :) chętnie bym przywróciła Leshanę do życia ;)

Amon 29-09-2019 20:18

Cytat:

Napisał Aiko (Post 851228)
bardzo żałuję że wtedy się nie powiodło :) chętnie bym przywróciła Leshanę do życia ;)

Tak jak widzisz po zajawce, to jest dość "randomowy" świat więc postacie z innych sesji można jak najbardziej recyclingować, przynajmniej jeśli należą do tych "normalniejszych" ras :)

Darth 29-09-2019 20:33

Cytat:

Napisał Amon (Post 851227)
To już trzeba by zobaczyć o jakie klasy chodzi. Wydaje mi się, że te podstawowe wystarczają plus te wszystkie druidy, zaklinacze itd. Ale, co ja tam wiem. Naprawdę musiałbym zobaczyć o jaką klasę danej osobie chodzi.

Na pewno pojawi się pytanie o psionikę, bo zawsze jest. A niektóre klasy po prostu lepiej pasują do archetypów. Jak ktoś chce być nekromantą, to lepiej pasuje mu Dread Necromancer, niż zwykły mag.

Cytat:

Napisał Amon (Post 851227)
Nie będę korzystał z charakteru, w ogóle nie będzie takiej zmiennej w kartach. Bohaterowie będą tacy jacy chcą być.

Goody. Bo zawsze jak widzę takie sandboxy to włącza mi się ta kochana zła ambicja.

Tyrania jest świetną rzeczą, zwłaszcza gdy sam zbudujesz sobie Imperium od podstaw ;)

Amon 29-09-2019 20:46

dla „średniowiecznego/fantasy” człowieka, psionika to też magia, czary i zuo, nieodróżnialne od innych złuf.
Osoiście nie myślałem o psionice, też dlatego, że od ponad dekady się nią nie bawiłem. Jeśli jakiś inny mg w przyszłości chciałby temat rozeinąć, można będzie do tego zagadnienia wrócić.
Jeśli sesja ruszy to moją głowę będą zajmować bardziej przyziemne problemy bliższe tematyce 1szo poziomowych wyzwań :)

Warlock 29-09-2019 20:52

Cytat:

Niektórzy z was może pamiętają, że miała kiedyś być wielka rotacyjna kampania dnd5?
Żeby to jedna taka była :) Wersja 3.5 i PF też miała mieć swoje rotacyjne kampanie, ale jak dotąd nikomu się to w pełni nie powiodło. No, ale za czwartym razem powinno już się udać. ;)

Wstępnie jestem zainteresowany.

Pytanie - czy mogę korzystać z D&D Beyond w celu stworzenia postaci? Chodzi mi o stworzenie dokumentu PDF ichniejszej karty postaci. Mam tam wszystkie podry jakie wypuścili i jakoś z tego nie korzystam, więc chyba najwyższa pora. Czy jednak podany szablon zobowiązuje?

Amon 29-09-2019 22:00

Cytat:

Pytanie - czy mogę korzystać z D&D Beyond w celu stworzenia postaci? Chodzi mi o stworzenie dokumentu PDF ichniejszej karty postaci. Mam tam wszystkie podry jakie wypuścili i jakoś z tego nie korzystam, więc chyba najwyższa pora. Czy jednak podany szablon zobowiązuje?
Byleby czytelne było bo koniec końców i tak będę musiał to przepisać do mniej więcej takiego skróconego formatu.
Ułatwia mi to odnajdywania się w kartach. Każdy gracz ma doc w którym mogę się z nim komunikować i taka karta jest tam wklejona.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 05:28.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172