lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Sondy rekrutacyjne (http://lastinn.info/sondy-rekrutacyjne/)
-   -   Feudalna telenowela (http://lastinn.info/sondy-rekrutacyjne/19251-feudalna-telenowela.html)

Bardiel 15-06-2021 08:56

Feudalna telenowela
 
Cześć.

Ostatnio rozmyślam nad rozegraniem sesji polegającej na odgrywaniu członków możnego, feudalnego rodu (ale nie przesadnie możnego - tak mniej więcej na poziomie hrabiego/margrabiego). Low fantasy, technologicznie w realiach rozwiniętego lub późnego średniowiecza. Inspiruję się mocno "Pieśnią Lodu i Ognia", niemniej nie chcę rozgrywać tego w realiach stworzonych przez Martina - uważam, że za słabo znam ten świat (pomimo przeczytania książek), aby mistrzować taką sesję. Poza tym chciałbym mieć więcej swobody.


Fabularnie:
Mamy możny, feudalny ród. Na jego czele stoi margrabia o bardzo dużych zdolnościach i autorytecie - byłby to mój NPC. Owa głowa rodu jest już jednak bardzo stara i schorowana - coraz więcej zadań deleguje do innych członków rodu. Prawdopodobnie niebawem przekaże władztwo całkowicie lub po prostu umrze. Pytanie: kto ostatecznie przejmie władzę lub komu zostanie ona przekazana? O to właśnie mogą grać postaci - rywalizując ze sobą, z npcami lub też współpracując dla chwały rodu (gdyż zagrożeń zewnętrznych też nie będzie brakować).
Każdy z graczy jest w jakiś sposób związany z rodem, głównie poprzez pokrewieństwo/powinowactwo (poza jednym wyjątkiem). Do wyboru byłoby kilka narzuconych archetypów:
- dziedzic - pierwszy syn margrabiego. Na starcie ma największe szanse na odziedziczenie władztwa, ma bonus do relacji z ojcem i miał najwięcej okazji, aby się od niego uczyć,
- drugi syn - swych szans na bogactwo i sławę upatruje w wojnie oraz turniejach rycerskich,
- trzeci syn - mól książkowy, ojciec planuje dla niego zakon - oznaczałoby to jednak zrzeczenie się praw do dziedziczenia majątku oraz celibat,
- ambitna córka - próbuje rywalizować z braćmi o władzę, ale ojciec widzi w niej głównie kartę przetargową do zaaranżowania korzystnego mariażu,
- rycerka - kłopotliwa córka, która nie chce być damą - chce walczyć tak jak mężczyźni!
- zakładnik - syn/córka z wrogiego rodu, która został wychowany na dworze margrabiego jako zakładnik i gwarant pokoju. Może mieć zupełnie inne cele niż reszta postaci,
- wuj/stryj - młodszy brat margrabiego. Ma już swoje lata, ale nie jest jeszcze niedołężny. Cieszy się dużym autorytetem i może spróbować przejąć lenno lub wprowadzić na niego swojego syna,
- macocha - druga żona margrabiego. Niedawno urodziła mu syna, który obecnie ma 3 lata. Chce, aby to właśnie syn z drugiego małżeństwa przejął lenno - ona oczywiście do tego czasu trzymałaby ster rządów,
- bękart - uznany bękart margrabiego.

Archetypy byłyby zarysowane ogólnie, tak by nadać tylko społeczno-polityczny kierunek postaci. Kreacja zależałaby już od gracza. Nie jest powiedziane, że wszystkie te archetypy wystąpią w sesji.
Oprócz archetypu, gracz musiałby wybrać dla swojej postaci talent oraz wadę.
Przykładowe talenty: heraldyka, tropienie, pływanie, jeździectwo, zielarstwo, gra na instrumencie, uroda.
Przykładowe wady: rozpusta, pijaństwo, okrucieństwo, hazard, bycie tumanem, chorowitość, panikarstwo.


Mechanicznie:
Od razu zaznaczę, że bardzo istotny będzie tutaj storytelling i to jak gracz rozegra dany problem. Raczej sporo pisania, sporo czytania, sporo dialogów.
Problemy można rozwiązywać na trzy sposoby:
1) SPRYT (uciekanie, atakowanie z zaskoczenia, ukrywanie się, dezorientowanie, wciąganie w pułapkę, oszustwo itp.)
2) PRZEMOC (wszelkie siłowe rozwiązania, walka, wojna, tortury itp.)
3) DYPLOMACJA (przekupstwo, manipulacja, zastraszanie itp.)
Każda postać będzie miała określoną ilość punktów w tych aspektach (zależnie od archetypu, wad, talentu oraz indywidualnego rozdysponowania ich przez gracza).
Ogólnie: postać ma określoną liczbę punktów SPRYTU/PRZEMOCY/DYPLOMACJI - zależnie od tego ile ich ma, rzuca tyloma kośćmi k4. Jej wynik jest następnie porównany z wynikiem drugiej postaci/problemu. Jeśli jest wyższy - próba udana.
I tutaj wchodzi mocno storytelling i to JAK podchodzi postać do problemu fabularnie. Jeśli w ocenie MG podejście jest bez sensu - obligatoryjna porażka. Jeśli podejście jest bardzo dobre - zamiast kośćmi k4, postać rzuca kośćmi k6, co znacznie poprawi jej wynik.

Uproszczone przykłady:
Postać próbuje dyplomatycznie nakłonić NPC-a do pomocy. NPC to niezwykle honorowy rycerz, a gracz próbuje przekupstwa - automatyczna porażka.
Postać próbuje dyplomatycznie nakłonić NPC-a do pomocy. Wiadomo, że NPC jest kobieciarzem. Postać kobieca próbuje delikatnego flirtu i tajemniczej obietnicy większej zażyłości - wykonany zostanie rzut k6 x DYPLOMACJA.

Dodatkową pomocą lub przeszkodą będą też relacje z różnymi - mniej lub bardziej ważnymi - postaciami obecnymi na zamku. Mogą to być np. kowal, łowczy, kucharz czy kanclerz. Każda postać zacznie przygodę mając dobre stosunki z jedną z takich postaci i wrogie z inną.

Gracze będą w turze otrzymywać również pewną ilość punktów, które będą mogli wykorzystać na rozeznanie się w aktualnej sytuacji - mogą w ten sposób uzyskiwać informacje o innych graczach bądź NPC-ach lub o tym co dzieje się w świecie.

Oprócz Sprytu, Przemocy i Dyplomacji, każda postać będzie mieć również czwartą: AUTORYTET. Będzie ona wypadkową ich osobistych cech oraz reputacji. Będzie świadczyć o tym jak skutecznie postać będzie rozwiązywać problemy na poziomie całego lenna - np. dowodząc wojskiem, zarządzając większą ilością ludzi itp.

Tak to wygląda w zarysie. Teraz proszę o informację zwrotną czy kogoś taka rozgrywka interesuje. :)

Obca 15-06-2021 09:12

ZApowiada się ciekawie ni chce zaklepywac niczego ale zobaczę jak(kto) sie pozglaszaja ludzie.

Plomiennoluski 15-06-2021 09:27

Nie powinienem... ale jestem w sumie zainteresowany.

Lynx Lynx 15-06-2021 10:01

Wpiszę się wstępnie też. Mam pomysł dla archetypu zakładnika.

Lord Melkor 15-06-2021 11:37

Ciekawy pomysł jak znajdę czas to chętnie bym zagrał. Może wuj?

Wisienki 15-06-2021 12:09

Podoba mi się koncept zakładniczki, która rozgrywa własne interesy albo żony która spiskuje aby przejąć lenno dla swego syna.

PS.

Prośba o informacje na temat magii w świecie, czy istnieje czy nie a jeśli tak to skali jej obecności. Chciałabym świadomie zgłosić postać, a nie w trakcie przygody się zdziwić. Bez urazy.

Mag 15-06-2021 14:49

Archetyp rycerki by mi się podobał do odgrywania w takiej sesji :D

Bardiel 15-06-2021 15:00

Cytat:

Napisał Wisienki (Post 918690)
Prośba o informacje na temat magii w świecie, czy istnieje czy nie a jeśli tak to skali jej obecności. Chciałabym świadomie zgłosić postać, a nie w trakcie przygody się zdziwić. Bez urazy.

Widzę, że temat nadal świeży. ;)
Fireballami na pewno nikt nie będzie rzucać. Na pewno jednak będą ludzie, którzy twierdzą że "widzą" różne rzeczy - przyszłość bądź to co dzieje się w odległych krainach. Wiejskie szeptuchy będą za opłatą rzucać klątwy. Księża będą błogosławić. Lud będzie wierzyć w wąpierze i wilkołaki.
Jedni powiedzą, że magia istnieje, inni powiedzą że to zabobony i efekt nadmiernego spożycia ale. Ja nie zamierzam potwierdzać jako MG, którzy mają rację - tak samo jak nie zamierzam podawać innych informacji, które postać może odkrywać sama. Być może niektórzy będą mieli okazję wyrobić własne zdanie w trakcie rozgrywki.
Tak czy siak żaden z archetypów nie wiąże się z niczym mistycznym, więc ta informacja na kreację postaci nie wpłynie. Choć oczywiście nie zabronię nikomu wierzyć w to, że jest przeklęty lub błogosławiony. ;)

Mike 15-06-2021 15:19

Pomysł wygląda fajnie. Grałem w czymś podobnym i mała uwaga, musisz dać solidne zagrożenia zewnętrzne, żeby gracze nie pożarli się za bardzo ze sobą. Cały czas musi być bat nad postaciami by nie doszło przedwcześnie do fali tajemniczych zgonów wśród domowników :)

Obca 15-06-2021 17:14

Ocho widzę że się niezły tlok robi w sesji toteż wstrzymuje swoje zgloszenie. (mówie o ankiecie nie o osobach ktore już się wypowedzialy)


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 16:53.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172