Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Świat Mroku
Zarejestruj się Użytkownicy Oznacz fora jako przeczytane

Świat Mroku Świat Mroku


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 12-10-2007, 10:17   #1
 
Mira's Avatar
 
Reputacja: 16894 Mira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputację
Thumbs up Mhroczne porady: Podręczniki

Biorąc za wykładnik dyskusję o clanbookach i dodatkach wydawanych przez White Wolf (Clanbooki, dodatki, edycje), należy stwierdzić, że tego typu pozycje wydawnicze faktycznie przydają się, aby stworzyć spójny świat sesji.

Prawdą jest jednak, że podręczników jest mnóstwo. Jedne są mniej, jedne bardziej przydatne. Niektóre to tylko mechanika, inne są studium klimatu...

Jakie clanbooki i dodatki Wy byście polecili, i dlaczego?
No i analogicznie, których na pewno nie polecacie?

Może dzięki temu uda nam się chociaż tu na forum LI usystematyzować wiedzę o WoDzie.
 
__________________
Co dzieje się z naszymi marzeniami, gdy uświadomimy sobie, że nigdy się nie spełnią?
Stają się naszymi najgorszymi koszmarami.
Mira jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2007, 13:12   #2
fds
 
fds's Avatar
 
Reputacja: 14 fds nie jest za bardzo znany
Podstawowe pytanie to: a o którą wersje Świata Mroku pytasz? O cWoDa, nWoDa czy obie?

Nowego świata mroku jeszcze za dobrze nie znam. Ponieważ, teoretycznie już niedługo ma się pojawić polska wersja, zwyczajnie mi się nie chciało wydawać pieniędzy na angielską. Wyjątek zrobię pewnie jedynie dla Changelinga, którego jakość tłumaczenia staje się coraz bardziej dyskusyjna.

Biorąc pod uwagę serię do Wilkołaka: Apokalipsy książki które uważam za obowiązkowe (podręcznik główny to oczywistość, nie ma sensu wymieniać) to podręcznik gracza i podręcznik narratora. Podręcznik gracza powinien znać każdy, natomiast podręcznik narratora graczom do szczęścia nie jest potrzebny, choć pozwala doprecyzować wiele elementów.

Podczas gry jedynie Wilkołakami, na zasadach revised, można ewentualnie też zrezygnować z podręcznika gracza. Podręcznik revised jest wystarczająco obszerny i pełen informacji. Jeśli planujemy grać którymś z pozostałych zmiennokształtnych podręcznik gracza (obie edycje) jest bardzo pomocny. Ewentualnie dla fanów kotołaków polecam "Changing Breed Books - Bastet". Kolejne Breedbooki dla pozostałych ras są średnie. Jak ktoś bardzo chce może sobie poczytać, ale bez przesady, wszystko zależy od zainteresowania konkretną rasą (np ja się interesowałem Ananasi i ich wojnami).

Ogólnie tribebooki można sobie darować, wprowadzają więcej zamętu niż potrzeba. Za to warto przeczytać "Book of the Weaver" oraz "Book of the Wyrm".

To tyle jeśli chodzi o książki zwiększające wiedzę w grze, czy wprowadzające nowe elementy. Pozostałe są idealne do poczytania w łóżeczku. Zaletą White Wolfa jest świetny styl pisania, podręczniki tego wydawnictwa czyta się czasem lepiej niż niektóre książki. Takie książki, które można przeczytać w celu np rozwinięcia stylu własnej gry to "A Guide to Pentex", "Valkenburg Foundation", "World of Rage" oraz "Kinfolk - Unsung Heroes".

Dla chcących wcielić się w sługi Żmija są "Chronicles of the Black Labyrinth", "Monkeywrench! Pentex" oraz "Possessed - A Players Guide" (no i oczywiście book of the wyrm ).

Z tego jest jedna książka na którą aktualnie zbieram kasę. Po prostu muszę ją kupić i trzymać na półce. Jest to "Art of Werewolf The Apocalypse". Nie spotkałem się z osobą, która po obejrzenia tych świetnych rysunków, nie zechciałaby zagrać w W:A
 
__________________
Ludzie mi ufają. Cały czas przychodzą do mnie mówiąc "Nie zawiedź mnie znowu".
George W. Bush

Ostatnio edytowane przez fds : 12-10-2007 o 17:39. Powód: chochlik forumowy
fds jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-10-2007, 13:14   #3
 
Mira's Avatar
 
Reputacja: 16894 Mira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputację
No nie sprecyzowałam celowo, czyli chodzi mi o obie odsłony Świata Mroku.

Nie oszukujmy się wydatek, jakim jest zakup podręcznika, jest dość spory, powinien zatem być przemyślany.
Często gęsto recki wydawnictwa są na wyrost i dopiero praktyczny kontakt z podręcznikiem może być wykładnikiem jego jakości.

Jeśli już został wspomniany "Art of Werewolf The Apocalypse", to powiem szczerze, że również jestem pod wrażeniem, widząc zaledwie kilka grafik. Nie zamieszczam jednak szerszej notki, ponieważ miałam do czynienia tylko z „reklamowymi” ilustracjami, a pytanie oczywiście brzmi, jak to wszystko komponuje się w całość. Może za kilka tygodni uda mi się dostać w łapki ten book, to wrzucę tutaj recenzję.
 
__________________
Co dzieje się z naszymi marzeniami, gdy uświadomimy sobie, że nigdy się nie spełnią?
Stają się naszymi najgorszymi koszmarami.
Mira jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19-10-2007, 09:26   #4
 
Fanael's Avatar
 
Reputacja: 23 Fanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodzeFanael jest na bardzo dobrej drodze
To ja może od strony Wampira

Na pierwszy ogień (poza podstawką rzecz jasna), Book of Nod i Revelations of the Dark Mother. Pierwszy opisujący historię Kaina i ogólnie wampiryzmu, drugi historię Lilith. Przede wszystkim ze względu na walory „historyczne” , ale i ze względu na dobrze napisany tekst i sporo smaczków dotyczących Kaina, Lilith i ich wzajemnych sympatii i animozji. Nota bene te dwa podręczniki(?) mogą spodobać się też tym, którzy z WoD-em nie mają nic do czynienia, ale lubią fantastykę. Doskonały materiał do tworzenia opowieści z dreszczykiem.
Druga linia, to Podręcznik Gracza, Storyteller’s Handbook i Sabat. Ostatnia pozycja zdecydowanie nadobowiązkowa i raczej dla wprawionych graczy. Dlaczego akurat te? Rozszerzenie świata o nowe klany, podstawy narracji, zarówno dla graczy jak i dla narratora. Dla fanatyków duże rozbudowanie karty postaci :Wady i Zalety, zdolności drugorzędne, możliwość odejścia od Człowieczeństwa na rzecz ścieżek.
Trzecia linia to już moje własne skrzywienie, jako osoby lubiącej wampira politycznego, intrygującego i knującego. Counsel of Primogen, Gilded Cage, Elysium i Prince’s Primer. Wszystkie powyższe podręczniki dotyczą polityki, relacji różnych frakcji wampirzego społeczeństwa, celów i przede wszystkim sposobów sprawowania i zdobywania władzy. Zaznaczam, że ze względu na dość hermetyczną (słyszałem takie opinie) dla niektórych osób mogą wydać się nudne i żmudne

Świadomie pomijam w zasadzie wszystkie clanbooki. Zasadniczo jeżeli ktoś chce grać klanem X, to wiadomości z podręcznika wystarczą w zupełności. To czy gracz będzie chciał rozwinąć swoją postać, ubrać ją w klanowy prestiż, zaznaczyć jej status i pozycje, to już inna sprawa. Jeśli tak, stanowczo polecam clanbook i te podręczniki, które tyczą się danego tematu. Ale to już bardzo indywidualna sprawa, i nie da się odgórnie powiedzieć jaki podręcznik się przyda.
 
__________________
Księciu nigdy nie powinno brakować powodów, by złamać daną obietnicę.
Fanael jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-11-2007, 11:02   #5
 
Mira's Avatar
 
Reputacja: 16894 Mira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputacjęMira ma wspaniałą reputację
Wilkołak: Apokalipsa


Osobiście dopiero od niedawna gram w Wilkołaka: Apokalipsę i choć już trochę o tym systemie wiedziałam, to dopiero teraz usystematyzowałam sobie tę wiedzę w kontakcie z podstawką.

O ile zwykle niechętnie czytam teoretyczne wywody nad tym, co w praktyce i tak różnie wychodzi, z tą pozycją poszło mi nadzwyczaj sprawnie.
Oto moje spostrzeżenia:

- Komiks. Podobała mi się forma wstępu zorganizowana w postaci komiksu. Niby opowiadanka nie są złe i bardziej budują klimat, ale dzięki obrazkowości łatwiej wyobrazić sobie pewne rzeczy i potem do nich wrócić. Np. Zaraz, zaraz to jak wyglądał mniej więcej hispo? Kreska mogłaby być lepsza, ale nie czepiajmy się. Uważam, że WW osiągnął tu swój cel – zainteresował i przedstawił w skrócie, o co chodzi.
- Czcionka. Nie od dziś wiadomo, że przy jednolitym tekście wzrok się szybko męczy. Tu, szczególnie na początku podstawki, wydawca dba o nasze oczęta, a co za tym idzie – skupia uwagę - jest więc dobrze.
- Szata graficzna. Nie jest zła, ale widziałam też lepszą. Klasyfikuję ją więc na poziomie przyzwoitej. Jakości rysunków czasami można coś zarzucić, ale w sumie tworzą spójny obraz.
- Słownik. Za słownik duuuuży plus. Bardzo się przydaje nawet teraz, gdy potrzebuję do czegoś wrócić. To oszczędza sporo szukania. Do słownika podpięła bym tez wskazówki co do języka Garou - miło czasem pobawić się w taką stylizację, a tu mamy podstawy.
- Ogólna zawartość. Jak dla mnie mogłoby być więcej opisów, szczególnie tych tyczących się plemion, a mniej mechaniki. Przypuszczam jednak, że to kwestia gustu i znajdzie się ktoś z wręcz odwrotnym zdaniem. Uznajmy więc, że WW udało sie tę sprawę jakoś wypośrodkować.

Ogólna ocena:
8/10 – Jest bardzo dobrze i w sumie nie zauważyłam jakiejś rażącej wpadki, jednak prawdą też jest, że nic mnie nie zachwyciło swoją odmiennością. Niemniej polecam, polecam...
 
__________________
Co dzieje się z naszymi marzeniami, gdy uświadomimy sobie, że nigdy się nie spełnią?
Stają się naszymi najgorszymi koszmarami.
Mira jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-11-2007, 15:54   #6
 
Szusaku's Avatar
 
Reputacja: 23 Szusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodze
Podręczniki do nWoD

Nowy WoD. Ponieważ miałem okazję przejrzeć kilka podręczników (kilka przeczytać w całości jednak większość tylko przerzucić) postaram się przekazać kilka uwag. Ograniczę się tylko do podstawowego systemu i dodatków do niego jako że nie miałem okazji poznać innych serii wystarczająco dogłębnie.

Podstawka:
"World of Darkness" (storyteling rules system)

Wiele osób na forach zdawało się bardzo negatywnie nastawionym do tego że WW zdecydował się osobno wydać mechanikę do swojej nowej edycji Świata Mroku. Chcą zarobić więcej, bo trzeba kupić dodatkowy podręcznik - było najczęstszym krytycznym argumentem. Dla mnie jednak pomysł jest dobry. Wszystkie następne podręczniki nie muszą już zajmować się mechaniką. Mogą skupić się na specyfice settingu (np. Wampira czy Wilkołaka). Poza tym pozwala to na łatwiejsze łączenie tych odrębnych światów w jeden. Bo przecież łatwiej MG przygotować opowieść w której grupa wilkołaków natknie się na wampiry kiedy obie "rasy" są tworzone na tej samej podstawie.

Co mnie wyjątkowo w podręczniku odpowiada to fakt, że atrybuty, umiejętności i w zasadzie cała mechanika jest świetnie usystematyzowana i logicznie podzielona. To sprawia że wszystko nabiera dla mnie sensu, łącznie z dużymi uproszczeniami, które przecież naturalnie muszą występować w tak lekkim pod względem mechaniki systemie. Oczywiście jest to wynikiem tego, że WW już długo nad tą mechaniką pracuje (od początków oWoD-a a może i jeszcze wcześniej).

Podręcznik, pomimo tego że jest w zasadzie całkowicie poświęcony mechanice dobrze się czyta, dzięki świetnym opowiadankom, które doskonale wprowadzają w klimat świata. Ponadto każdy nawet krótki przykład (a wiele ich w podręczniku) staje śię okazją do podszepnięcia graczowi/MG pomysłu na przygodę czy przynajmniej scenę.

Wadą dla części graczy/MG będzie fakt że podstawka pozwala grać tylko ludźmi. Większość z nas szuka przecież w RPG czegoś bardziej fantastycznego, niezwykłego. Pomimo że mnie to osobiście nie przeszkadza to jednak może być to argument przeciw.

Jak pewnie wszyscy wiedzą ukaże się wkrótce po polsku. Cena wygląda zachęcająco.
Moja prywatna ocena - 9/10
Naprawdę polecam ten podręcznik wszystkim graczom RPG, którzy lubią systemy w których mechanika jest lekka i bardzo dobrze przemyślana. Polecam nawet jeżeli uwielbiajasz świat oWoD-a - bo myślę że każdy gracz/MG znajdzie jakiś element mechaniki, który mu będzie bardziej odpowiadał w nWoD-ie. Być może uda się przenieść ten element do starego settingu co może sprawić, że Wasze opowieści będą lepsze.

Dodatki:
"Mysterious Places" - Ocena 7/10 - Dodatek przedstawiający kilka tajemniczych miejsc z różnymi wyjaśnieniami dlaczego są niesamowite (począwszy od w miarę naturalnych do iście nieziemskich i przerażających). Dobry dodatek, zawierający kopalnie pomysłów na przygody albo tylko ich tło. Warto go przejrzeć aczkolwiek tylko dla MG. ("Empty Room" - ostatni rozdział tego podręcznika. Niesamowity!!! Rozważam poprowadzenie go kiedyś na LI.)
"Second Sight" - Wyjątkowe moce wkraczają w świat ludzi. Nie miałem okazji przeczytać.
"Tales from the 13th percinct" - Gotowy do użycia wydział policji w Świecie Mroku. Nie miałem okazji przeczytać.
"Armory" - Sprzęt. Nie miałem okazji przeczytać.
"Reliquary" - Sprzęt nie z tej ziemi. Nie miałem okazji przeczytać.
"Antagonists" - Przeciwnicy. Nie miałem okazji przeczytać.
"Ghost Stories" - Przygody z duchami. Kilka ciekawych pomysłów to na pewno. Osobiście jednak byłem zawiedziony (kwestia gustu).
"Asylum" - Szpitale psychiatryczne i ogólnie służba zdrowia w Świecie Mroku. Zacząłem czytać zapowiada się świetnie.
"Shadows of Mexico", "Chicago", "Shadows of UK" - Miasta i państwa ze swoją mroczną stroną. Nie miałem okazji przeczytać.
 
Szusaku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 13-11-2007, 21:18   #7
 
behemot's Avatar
 
Reputacja: 135 behemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znany
A czy ktoś czytał/zna podręcznik "miejski" czyli coś gdzie jest dokładnie opisane jakieś miasto i np wampiry w takim mieście?
 
__________________
Efekt masy sam się nie zrobi, per aspera ad astra
behemot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-11-2007, 01:00   #8
 
Szusaku's Avatar
 
Reputacja: 23 Szusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodzeSzusaku jest na bardzo dobrej drodze
Behemot - jeżeli chodzi o nowego WoDa i wampirze miasta to wiem o następujacych podręcznikach:

- Damnation City - podręcznik do tworzenia wąpierzych miast. Zawiera także wampirze Newcastle.

- City of the Damned: New Orleans - Ten akurat miałem okazję dokładniej przeglądnąć. Zawiera dokładny opis Nowego Orleanu. Z jego mieszanką kulturową i religijną. Na tym tle zarysowany jest konflikt trzech głównych frakcji wampirów - Księcia (Lancea Sanctum), Daeva kontrolującego francuską dzielnicę oraz Nosferatu który kontroluje biedne dzielnice i kult Voodoo. Oczywiście każdy klan (a w zasadzie wampir) ma swój cel w tym wszystkim. Ciekawy podręcznik z masą cennych, dokładnych informacji. A jednocześnie dający wybór MG tego co tak naprawdę w mieście się dzieje a co jest tylko plotką.

Pozatym czytałem gdzieś że podręcznik który wspominałem w swoim poprzednim poście (Chicago) daje świetny obraz miasta w którym współistnieją zarówno wampiry jaki i wilkołaki oraz magowie.
 
Szusaku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:51.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166