09-01-2009, 14:27 | #11 |
Reputacja: 1 | Dziś opublikowałem zajawkę, w której chciałbym przybliżyć wiedźmiarstwo - jeden z trzech rodzajów rzucania czarów w Klanarchii. Przykłady są żywcem wyjęte z ostatnich sesji: Artykuł p.t. Wiedźmiarstwo Zapraszam do lektury! Jeśli macie pytania, piszcie tutaj, chętnie odpowiem.
__________________ Regulamin, 10. Sygnatura może zawierać do 4 linijek i nie można w niej używać żadnej grafiki ani odnośników do innych stron, można natomiast dodawać linki wewnątrz lastinn. Ostatnio edytowane przez Furiath : 09-01-2009 o 14:36. Powód: literówki |
09-01-2009, 16:54 | #12 |
Reputacja: 1 | Sam pomysł na pewno oryginalniejszy od większości pomysłów na rozwiązanie problemu magii w RPG, które znam. Na pewno wspomaga klimat, ale czy nie spowalnia akcji? Np. Podobnie przeprowadzony rytuał podczas walki? Pozdr |
09-01-2009, 18:57 | #13 |
Reputacja: 1 | Kitsune, wierz mi nie spowalnia. Co prawda na moich sesjach wiedźmiarze mieli spore tendencje do umierania bardzo wcześnie na sesji ale to tylko i wyłącznie wina graczy |
09-01-2009, 19:02 | #14 |
Reputacja: 1 | Na moich sesjach spowalnia. Każdy test (uważam) zawsze spowalnia akcję, dziki rytuał jako pełny pojedynek z całą ich serią, spowalniał, ale nie tak tragicznie. Weź też pod uwagę, że te przykłady dłużej się czyta, niż one trwały podczas sesji. Dlatego do pełnego pojedynku z Ciemnością sięgamy tylko, jeśli efekt jest istotny i kluczowy dla intrygi. W innym razie wiedźmiarz wykonuje tylko jeden szybki test (uznajemy, że odpowiada on wynikowi takiego pojedynku). Choć teoretycznie trudno zdefiniować granicę, to na sesjach nawet początkujący gracze nie mieli problemów z określeniem kiedy ich efekt jest kluczowy, a kiedy drugorzędny.
__________________ Regulamin, 10. Sygnatura może zawierać do 4 linijek i nie można w niej używać żadnej grafiki ani odnośników do innych stron, można natomiast dodawać linki wewnątrz lastinn. |
09-01-2009, 19:22 | #15 |
Reputacja: 1 | Kapuję, kluczowe momenty można podeprzeć rozbudowanym opisem tworzenia rytuału, wesprzeć mechaniką. Uczynić z tego jeden z elementów kluczowych dajmy na to punktu kulminacyjnego przygody. A mam pytanie z innej dziedziny. Czy w jakiś sposób mechanika konfliktu społecznego przypomina tę w Burning Wheel? Po przeczytaniu opisu jednej z sesji (Powrót do Katedry Szkarłatnych Witraży) i zawartego tam skrótu z przebiegu jednego z konfliktów społecznych, takie miałem właśnie wrażenie. Pozdr |
09-01-2009, 19:38 | #16 |
Reputacja: 1 | Manewry w BW dotyczą obranej strategii retorycznej. Cała grupa (Avoid the topic, dismiss, feint, incite, obfuscate, point oraz rebuttal) wskazuje na styl prowadzenia dyskusji no i w danej rundzie gracz może zagrać tylko jedną z nich. W Klanarchii całość jest nieco inaczej rozwiązana po to, by graczy nakręcić na odgrywanie i aby lepiej sobie mogli wizualizować przebieg takiej dysputy. Gracze mają możliwość wybrania strategii ogólnej (Schemat Pentagramu - można powiedzieć, że jest on właśnie uproszczonym elementem strategii BW). Potem wybierają z jakiej umiejętności społecznej pragną skorzystać: pasja - jeśli mówisz dokładnie to, co sądzi i czuje twoja postać; blef gdy kłamiesz, lub podajesz fakty, co do których tylko możesz domniemywać, ze są prawdą; negocjacje gdy wykazujesz korzyści swoich rozwiązań i straty rozwiązań przeciwnika i gdy zbijasz argumenty). Do tego każdy gracz ma prawo do wsparcia w jednej rundzie trzema socjotechnikami. Socjotechniki, tak samo jak manewry bojowe wykupuje się za PDki. Zamiast ogólnej strategii przypominającej podręcznik do retoryki, socjotechniki są bardzo szczegółowe i bazujące na patentach jakie zaobserwowaliśmy w popkulturze (niemal tylko film i kreskówki), a które nas nakręcały. A na końcu powinni odegrać to, czym się posiłkowali mechanicznie. ---- Poniżej przykład: Kronikarz klanowy, który odkrył spisek rozmawia z justycjariuszem, próbując go nakłonić aby ten zbrojnie zainterweniował i aresztował winowajców. Justycjariusz nie chce narażać swojej pozycji, bowiem osoby wskazane przez kronikarza to ważni decydenci a jeden z nich jest nawet krewniakiem justycjariusza. 1 runda Kronikarz klanowy: Rozważne natarcie (Schemat Pentagramu) + oparcie dyskusji na pasji (umiejętność) + "Zaufaj mi" (Socjotechnika jednorazowa) + Mądrości z Rękawa (socjotechnika wielokrotna); Justycjariusz: Wycofanie (Schemat Pentagramu) + oparcie dyskusji na blefie (umiejętność) + "Później" (Socjotechnika jednorazowa); Kronikarz klanowy:- Sam byłem świadkiem, jak Twój kuzyn i liturgiści spiskują ze Studniarzem! Jeśli mamy wierzyć w sprawiedliwość, musimy wierzyć w siebie samych i czynić sprawiedliwie. Mnie również zależy, aby ta sprawa pozostała w Rodzinie dlatego musisz ich aresztować, zanim inkwizytor Rytualistów wpadnie na ich trop. Justycjariusz: - Tumizuki, czyś ty oszalał?! Już Ci mówiłem co sądzę o twoich oskarżeniach. Wybacz, ale mam właśnie spotkanie z kupcami. Porozmawiamy o tym, gdy zdobędziesz dowody. Testy, turlu turlu i wygrywa kronikarz. Inkwizytor zatem nie zdołał się wycofać z konfliktu i stracił część Nieugiętości. 2 runda Kronikarz klanowy: Rozważne natarcie (Schemat Pentagramu) + oparcie dyskusji na pasji (umiejętność) + Mądrości z Rękawa (socjotechnika wielokrotna) Justycjariusz: Wściekły atak (Schemat Pentagramu) + oparcie dyskusji na pasji (umiejętność) + "Wiarygodny rozmówca Wściekłego ataku" (Socjotechnika wielokrotna) + "Groźba" (Socjotechnika jednorazowa) + Mocny Dowód (socjotechnika jednorazowa);; Kronikarz klanowy:- Jeślim nawet wariat - to nawet ze słów szalonego mądry coś wydobyć zdoła. Chcesz dowodu - proszę, oto zamówienia jakie złożyli u handlarzy z północy. Zerknij na pozycje, czytaj, proszę! Do czego im potrzebna krew Wygnańćów z Burzgor, jeżeli nie do uwolnienia Studniarza! Tuzo, rozumiem, że wśród nich jest twój kuzyn i trudno jest ci podjąć decyzję, ale u licha, jesteś justycjariuszem i musisz działać według prawa! Justycjariusz: - Bacz do kogo mówisz! Twój świstek papieru nie jest warty funta kłaków! Nie zapominaj się Tumizuki, bo zmusisz mnie do zabrania Ci dostępu do archiwum i wznowieniu sprawy z Twoją kroniką, która rzekomo spłoneła, a potem widziano ją w Klanie Modulatorów! Zatem morda w kubeł i zajmuj się rzetelnie swoimi obowiązkami a nie jątrzeniem i szukaniem bzdurnych spisków! Turlu rurlu, justycjariusz wygrał, ale kronikarz w odpowiedzi na przegraną rzuca "niewzruszony" (socjotechnikę jednorazową) i nie spada mu Nieugiętość. 3 runda Kronikarz klanowy sięga po asa w rękawie: wściekły atak (Schemat Pentagramu) + oparcie dyskusji na legendoznawstwie (umiejętność) + "Podparcie autorytetem" (socjotechnika wielokrotna - która zmusza obie strony do oparcia testów o legendoznawstwo. Kronikarz posiada doskonałe legendoznawstwo, justycjariusz przeciętne); Justycjariusz: wie, że testowo tego raczej nie wygra, próbuje zatem znów się Wycofać. Wycofanie (Schemat Pentagramu) + oparcie dyskusji na legendoznawstwie (umiejętność) i nie rzuca socjotechnik. Jako, że Justycjariusz wygrał ostatnią rundę, teraz on zaczyna dialog. Justycjariusz: - Śpiesz się powoli, tak od wieków mówią mędrcy. Nie podejmę tak ważnej decyzji bez namysłu. Idę, już dosyć zmarnowałeś mego czasu... Kronikarz klanowy:- Nasz wielki egzarcha, Uzur Wiedźmiarz, powiedział: "Kto jest bierny wobec zła, ten jest jego współuczestnikiem". Tak mówią przodkowie i Tradycja, na której stoi Unia. Kim jesteś, że pragniesz podważyć Tradycję i mądrość pokoleń? Kostuchy w ruch. Trulu turlu, justycjariusz traci całą pozostałą Nieugiętość. Przegrywa starcie. Justycjariusz (wzdycha po namyśle): - Masz rację, Tumizuki... Lepiej to szybko samemu rozwiązać we własnych murach i rozwiać wszystkie podejrzenia i domysły, niż zignorować i pozwolić aby wynikło coś z tego gorszego. Idź po siepaczy, przeprowadzimy aresztowania. --- ten post przyklejam z innego forum, gdzie padło niemal dokładnie te same pytanie, a przytoczone przykłady sa dobre, aby zobrazować przebieg konfliktu społecznego.
__________________ Regulamin, 10. Sygnatura może zawierać do 4 linijek i nie można w niej używać żadnej grafiki ani odnośników do innych stron, można natomiast dodawać linki wewnątrz lastinn. |
20-05-2009, 15:20 | #17 |
Reputacja: 1 | Po tylu miesiącach, wreszcie oddaliśmy podręcznik Klanarchii do druku. Premiera ok. 30 czerwca +/- 7 dni. Zapraszam do przedsprzedaży gry, warto z kilku powodów: * Po premierze będzie drożej na podręczniku o 30 zeta. * Nie jestem pewien, czy po premierze dostaniecie specjalne kości Q-workshop w zestawie. Niby kość to nic, ale lepiej mieć za free, niż nie mieć. Przy okazji możecie sprawdzić, czy dobrze w grze się sprawdza i jeśli tak, to kupić potem cały ich zestaw. * Opłaca się brac pakiety, bo nie dość że wychodzi ok. 50 zeta do przodu na koszcie jednego podręcznika to oszczędza się 16 zeta niż w przypadku zamówienia osobno pakietów graczy. Czyli w zestawie masz w sumie 65 zeta taniej i więcej kości q-workshop. * Przedsprzedaż określi zainteresowanie systemem. Im większe, tym chętniej wydawca wyłoży kasiorę na dodatki i gadżety. Więcej newsów na stronie informacyjnej
__________________ Regulamin, 10. Sygnatura może zawierać do 4 linijek i nie można w niej używać żadnej grafiki ani odnośników do innych stron, można natomiast dodawać linki wewnątrz lastinn. |
20-05-2009, 16:46 | #18 |
Reputacja: 1 | Aż mnie skręca z ciekawości jakie to planujecie dodatki i gadżety A premiery podręcznika nie mogę się doczekać, fajnie jakby wyszedł przed Avangardą, było by w co grać na konwencie
__________________ Poznaj mroczne tajemnice czterdziestego millenium |
20-05-2009, 20:46 | #19 |
Reputacja: 1 | Ja już zacząłem namawianie znajomych na pakiet MG (swoją drogą bardziej by chyba pasowała nazwa "pakiet drużynowy", czy coś takiego). Szkoda, że wcześniej nie zacząłem propagandy Klanarchii w swojej drużynie. I jak najbardziej podpisuję się pod zdaniem Machariusa o Avangardzie. Poprowadzisz?
__________________ "Wiadomo od dawna, ze Ziemia jest wklęsła – co widać od razu, gdy spojrzy się na buty: zdarte są zawsze z tyłu i z przodu. Gdyby Ziemia była wypukła, byłyby zdarte pośrodku!" |
20-05-2009, 21:13 | #20 |
Reputacja: 1 | Wakacje rozpoczynamy z Klanarchią System zapowiada się super i oczywiście moje klimaty. Rozmowy o Avangardzie niech toczą się w odpowiednim temacie |