lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Teatr (http://lastinn.info/teatr/)
-   -   Czyli gramy... (http://lastinn.info/teatr/2029-czyli-gramy.html)

Solfelin 22-10-2006 17:14

Czyli gramy...
 
Chcemy zagrać w RPG, ale jesteśmy bez preferencji, albo jesteśmy początkującymi, czy też - po prostu - mamy niewielkie możliwości stworzenia całkowicie zgodnej z kilkoma zasadami przyjętego oficjalnie świata, systemów już wydanych i akceptowanych przez społeczeństwo RPG'owców.

Co zrobić? Mamy ochotę zagrać, ale nie wiemy, w co. Taki problem występuje często przy znudzeniu "starymi" systemami lub przy braku wyraźnego maniactwa na punkcie jakiegoś systemu / świata.

Przez cały tekst będzie się przewijał motyw "dwóch wyjść". Pierwszym wyjściem na początek, będzie rozpoczęcie wyboru ciała sesji od świata, pewnego uniwersum. Ustalacie uniwersum, w których chcecie grać, na podstawie prostych pytań:

Świat zwykły, fantasy czy s-f? (klimat)
Współczesność, future, średniowiecze? (technologia)
Dobrzy, źli, neutralni, czarnobiali? (charaktery)
Czy będą: potwory, inne rasy, ludzie? (istoty)

Drugim wyjściem jest wybór postaci. Wtedy najpierw ustalacie, kim chcielibyście grać i później dopasowujecie rzeczywistość. Tu też można zadać sobie kilka cennych pytań.

Kim jest Twoja postać z zawodu? (rola w świecie, uzależnia poziom technologiczny)
Co Twoja postać chce osiągnąć? (motywacje, uzależnia typ świata, heroiczny lub zwykły)
Opisz wnętrze swej postaci. (emocjonalność i mentalność, wyróżni kolory moralności w świecie)

Mamy zatem postacie i świat. Oczywiście, dość ogólnie. Co teraz? Znowu mamy dwa wyjścia. Przedtem jednak zastanówmy się nad jedną ważną kwestią. Czy Wasza twórczość (kreacja postaci oraz świat) przypomina któryś z tych oficjalnych systemów? Czy postacie przyjmują cechy tamtych postaci i czy Wasze wykreowane tło jest podobne do tła innego, już wykonanego i wydanego systemu? Jeśli jest, to albo znaleźliście doskonały system, na którym możecie oprzeć sesję (wyjście 1), albo macie zbyt utarte upodobania i zapewne będziecie grać w to, w co już setki lub dziesiątki razy graliście. By ominąć drugie "albo" trzeba wybrać drugie wyjście, które można zastosować i przy wielkim podobieństwie do któregoś ze znanych Wam systemów. Jest to stworzenie własnego świata, autorskiego.

Podczas gdy pierwsze wyjście jest wiadome, zaczynacie grać wedłgu zasad określonego systemu, już w całości napisanego, to drugie wyjście zawiera w sobie pewne schodki. Schody są wysokie, lecz - można rzecz - prowadzą do nieba.

Wpierw wybierzcie znowu jedną z dwóch dróg. Pierwsza to tworzenie świata na żywo, podczas sesji, a zasad w zależności od aktualnych potrzeb i obserwacji fizyki świata oraz niepowołanych efektów. Druga, to kreowanie/pisanie świata w wolnych chwilach, a późniejsze komplementowanie poszczególnych tekstów do systemu.

Chociaż to wyjście jest bardzo długie i czasochłonne, to jednak bardzo twórcze - bo podczas niego tworzymy swój system, system autorski.

Życzę wszystkim graczom najlepszej i najowocniejszej gry! :-)


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:02.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172