Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > O forum > Pomoc > Tutoriale
Zarejestruj się Użytkownicy

Tutoriale Artykuły pomocnika forum


Zamknięty artykuł
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Pimp my recruitment!<!-- google_ad_section_end -->
Pimp my recruitment!
Autor artykułu: Kutak
07-05-2007
Pimp my recruitment!

Każda, najlepsza i najgorsza sesja, musi się od czegoś zacząć. I chociaż, jak to mawiał Leszek Miller, „mężczyznę poznaje się nie po tym jak zaczyna, a po tym jak kończy”, to warto dobrze zacząć. A początkiem sesji PBF jest niemal zawsze rekrutacja. Że niby później odchodzi daleko do archiwów, nie przydaje się do niczego? Może. Ale to w dużej części od niej zależy powodzenie scenariusza.

Parę razy słyszałem już od kilku MG typowy argument- „Ale to tylko rekrutacja!”. Pewnie. Jednak musimy pamiętać, od czego zależy „jakość” sesji- zarówno od MG, jak i od graczy. A na forum rekrutacji pełno, potencjalny uczestnik sesji może w nich przebierać i wybierać. W końcu któraś przyciągnie jego wzrok, w końcu przeczyta jedną z nich w całości i postanowi spróbować. I tu musimy wcielić się w „handlowców”- musimy dobrze sprzedać naszą sesje. Bo nawet najlepszy produkt podany w odrapanym, obrzydliwym opakowaniu i z reklamą zachęcającą co najwyżej do puszczenia pawia nie zadziała dobrze na konsumenta. Musimy więc spróbować swoistego „marketingu”, by zwabić do siebie grających. Niby prawie zawsze znajdzie się jakiś gracz, ale- jak wiadomo- jeden drugiemu nierówny. A jeżeli już napracowaliśmy się nad scenariuszem to chyba chcemy, by grali w niego sami najlepsi…

Myślę, że widać już, jak wielką rolę w naszej sesji odgrywa rekrutacja. Teraz więc przejdźmy do jej konstrukcji, uzależnionej zresztą od funkcji tego tekstu. Po pierwsze, co już wiemy, ma ona zachęcić gracza do gry właśnie u nas. I tu wielu Mistrzów popełnia wielki błąd, już na samym początku! Sam układ tekstu agitującego do wzięcia udziału w sesji to, chociaż może wydawać się to dziwne, sprawa bardzo ważna! Nie bójmy się kliknąć parę razy w klawisz Enter, nie powinniśmy lękać się kursywy, zmiany koloru czy pogrubienia istotnej informacji. Musimy czarować „opakowaniem” naszego produktu- schludny, porządny układ tekstu, bez żadnych kłujących kolorów czy setek emotek, z jednym-dwoma obrazkami i wprowadzającym tekstem- to może być klucz do sukcesu!

No właśnie, tekst. Niektórzy uznają go za zbędny bajer, i kto wie- może mają trochę racji. Krótki tekst, prolog do sesji, opis może pozornie bezsensownych zdarzeń, które w trakcie sesji nabiorą znaczenia… A może, gdy chcemy zagrać w świecie rodem z książki, mały cytat, albo lepiej- nasza parafraza danego fragmentu? Taki tekst pozwala potencjalnemu BG wyczuć zarówno klimat sesji jak i styl pisania preferowany przez prowadzącego. A jak wiele znaczy porozumienie między graczami a MG, który kontroluje niemal cały świat dla ich przygody, to chyba wszyscy wiemy.

Podsumowując to, co dotychczas napisałem, tekst musi być schludny, przejrzysty i ładnie przygotowany do wysłania na forum. O ewentualnych błędach mówić nie muszę, od czegoś w końcu jest Word czy funkcja sprawdzania pisowni w FireFoxie 2.0 (chociaż osobiście polecam zapisywanie wcześniej całości w formacie .doc, łatwiej zadbać o układ tekstu w Wordzie czy OpenOffice). Radzę też pamiętać, by nie przesadzić z kolorami- do przedszkola nam daleko, a strona pełna kolorów cieszy co najwyżej dzieci z zerówki.

Drugą z funkcji rekrutacji jest funkcja informacyjna. To właśnie tutaj powinniśmy się dowiedzieć o wszelkich szczegółach dotyczących zarówno świata gry, jak i po części samej rozgrywki. W jakim gramy systemie, jakie wprowadzamy w nim zmiany, gdzie w danym świecie będzie toczyć się nasza przygoda, jaki „klimat” będzie dominującym na sesji, co ze stroną mechaniczną… Dalej, jakich oczekujemy postaci, co z mechaniką, skąd mają pochodzić, jakie mają rasy do dyspozycji, może mają mieć coś szczególnego, co doprowadzi ich do miejsca, gdzie rozpocznie się przygoda… To bardzo ważne, by napisać jak najwięcej się da o świecie i wymaganiach co do postaci. Możesz być pewien, drogi MG, że nic tak nie denerwuje gracza jak ciągłe zmiany postaci z nie swojej winy (chociażby niedoinformowanie przez MG)… A nam przecież zależy na obustronnej przyjemności!

Co innego ze „światami autorskimi”. Ich, że się tak wyrażę, autentyczność i pełność poruszona została już w innym temacie na forum. Tekst w stylu „To mój świat, ale nie jest on ważny w tej chwili, róbcie postacie bez niego” to jeden z grzechów głównych podczas pisania rekrutacji! Nikt nie wymaga od was wielkich esejów, traktatów czy reportaży z podróży po zmyślonym świecie- starczy krótki, ciekawy tekst wprowadzający w klimat świata, chociażby jak ten, który popełnił Kitsune w swoich ”Słowach na piasku” (Słowa na piasku). Opis nie jest przesadnie długi, a jednak pozwala wczuć się w klimat i stworzyć postać dopasowaną do świata, w tym przypadku Błogosławionej Rzeczpospolitej. Nie muszę chyba dodawać, że opisy wszelkich ras czy nietypowych klas są również konieczne- w końcu gracze muszą coś wiedzieć o otaczającym ich świecie!

Funkcjonalność, oto trzecia z domen dobrej rekrutacji. Nie chodzi już nawet o układ tekstu, chodzi o jego zawartość. Czy ustaliliśmy, ilu potrzebujemy graczy? Jak często mają odpisywać? Jak długie mają być posty? To kolejne z informacji niezbędnych, dzięki którym dobierzemy graczy, których styl gry i priorytety podczas gry są podobne do naszych. A chyba o to chodzi w grze, czyż nie? Warto się też upewnić, czy podaliśmy wszystkie dane niezbędne do stworzenia postaci.

Tekst spełniający w pełni te trzy główne „zasady” powinien zajmować 3-5 tysięcy znaków. Dłuższe rekrutacje mają sens jedynie w przypadku tłumaczenia zawiłości świata autorskiego, wielu fragmentów „klimatycznych” tekstów i naprawdę licznych rzeczy, które gracze muszą wiedzieć. W końcu nikt nie lubi czytać tasiemców na monitorze, szczególnie gdy w kółko wałkuje się w nich sposób wyboru postaci…

Starczy tego teoretycznego gadania i trzech punktów. Muszę wam powiedzieć, że dla mnie samego zakładanie rekrutacji to jeden z najprzyjemniejszych elementów sesji. Uwielbiam je spisywać, staram się dopasować klimat tekstu do klimatu sesji, a późniejsze czytanie świetnych kart postaci to świetna sprawa. Mam jednak parę swoich sposobów, którymi chciałbym się z wami podzielić…

Po pierwsze, nawet przed otwarciem rekrutacji szukam potencjalnych graczy. Czy to rzucam hasło na Shout Boxie, czy zagaduje do znajomych z forum- staram się zrobić pewne rozeznanie w terenie. Znaleźć dwie, może trzy osoby, które chciałyby zagrać w daną sesje (opowiadam o niej w paru słowach)- wtedy mogę bezpiecznie założyć rekrutacje, bez graczy nie zostanę. I nawet, jeżeli z czasem nie pojawią się ci „BG z moich marzeń”, to i tak będę miał co najmniej paru dobrych graczy. A nic tak nie motywuje graczy jak inni gracze…

W trakcie zbierania graczy lubię też „podgrzać” trochę atmosferę. Wrzucenie opisu ważnego dla przygody miejsca czy informacji o bohaterze z danego regionu nie tylko spodoba się wielu osobom, ale także ułatwi później grę i pozwoli zobaczyć graczom nasz sposób postrzegania danego świata. To ważne.

Celem każdej rekrutacji jest, rzecz jasna, jej zakończenie i wybór dobrych graczy. Dobrze jest więc ustalić konkretny termin, kiedy zamierzamy ogłosić nasz „werdykt”, lecz to mniejszy problem. Wybór- to większy problem. Mam jedną, krótką radę, by nie przedłużać tego i tak już przydługawego tekstu- decydujcie się na dopasowanie postaci do sesji, nie na cudowne historie o osobie, która nijak do waszej rozgrywki nie pasuje. Czasem nawet świetny gracz może w taki sposób- całkowicie przypadkowo- zniszczyć doskonale zapowiadającą się sesje.

No cóż, to już koniec tego tekstu. Podstawowy „zaczynania sesji” wyłożone, pewnie nie napisałem o niczym odkrywczym, ale podsumowanie całej mojej wiedzy o tej części PBF-owego grania przyda się, mam nadzieje, nie tylko mi. Jeżeli nie stanie się nic wielkiego, planuje kolejną część artykułu, tym razem skupiająca się na „opublikowanych” już rekrutacjach- przykłady, wytykanie błędów i , kto wie, może jakieś małe ćwiczenia? Zobaczymy.
Dla lastinn.info
Kutak, 7.05.2007, Kraków
I wielkie dzięki dla Kitsune za pomoc w wyłapaniu paru błędów
Autor artykułu
Kutak's Avatar
Zarejestrowany: Jan 2006
Miasto: Kraków
Posty: 2 161
Reputacja: 1
Kutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwuKutak jest godny podziwu

Oceny użytkowników
Język
94.2%94.2%94.2%
4.71
Spójność
89.2%89.2%89.2%
4.46
Kreatywność
89.2%89.2%89.2%
4.46
Przekaz
13.6%13.6%13.6%
0.68
Wrażenie Ogólne
15%15%15%
0.75
Głosów: 28, średnia: 60%

Narzędzia artykułu

  #1  
kitsune on 07-05-2007, 23:25
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
100%100%100%
5
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:93%
Gitesowo!

Na GG wyraziłem swe zdanie, tu potwierdzam. Tekst ciekawy. I chyba cofam zarzut, że za długi. Sporo rzeczy do omówienia zostało. Wielki plus! (a nawet plus jeden )
POzdr
  #2  
Hammen on 07-05-2007, 23:37
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
100%100%100%
5
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:93%
Przydatność tego artykułu nie podlega żadnym wątpliwościom. Styl jakim został napisany z pewnością przemówi do wielu userów, tak jak to było w moim przypadku. Tyle.
  #3  
Diriad on 08-05-2007, 14:18
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
100%100%100%
5
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:93%
Podoba mi się Nawet zastanawiałem się, czy moja ostatnia (a zarazem pierwsza) rekrutacja się pod ten tekst podłoży i z dumą stwierdziłem, że w zdecydowanej większości punktów i owszem. A wyniki? Znalazłem świetnych graczy, co mogę powiedzieć już, po kilku dniach.
PS: Kiedy można spodziewać się kontynuacji?
PS2: W dacie chyba powinien być maj, a nie czerwiec, czyż nie?
  #4  
Kutak on 08-05-2007, 14:46
Szfak, racja, z datą pomyłka (tak to jest jak się ma szóstego maja urodziny, maj się z szóstką kojarzy ), dzięki za zwrócenie uwagi

A co do kontynuacji- pomysł mam, materiały zbiera, będzie pewnie w przeciągu tygodnia, o ile Bozia pozwoli
  #5  
Angrod on 08-05-2007, 15:03
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
100%100%100%
5
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:93%
Ktoś mógłby się postarać o oryginalniejszą ocenę. No ale mniejsza o to. Co by nie gadać Kutak w sesji to niezła reklama. Może nie?
  #6  
Redone on 08-05-2007, 15:36
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
100%100%100%
5
Kreatywność
100%100%100%
5
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:100%
O a ja się wybiję i dam trzy piątki Bo się należy.

Żeby jeszcze tylko ludzie to przeczytali przed zakładaniem rekrutacji... Kiedy widzę rekrutację, która ma paręnaście linijek i właściwie nic nie wyjaśnia, to mnie aż strzyka

Dziękujemy Kutaku za podzielenie się wiedzą Pradawnych Borsuków
  #7  
homeosapiens on 08-05-2007, 20:27
Nic nie dodam, niestety. By wkurzyć kucię powiem Redone +1 !
  #8  
Milly on 08-05-2007, 22:00
Od jakiegoś czasu śledzę bardzo uważnie rekrutacje i stwierdzam, że niektóre są wręcz tragiczne. Dlatego taki tekst jest bardzo przydatny na forum, gdzie cała zabawa rozpoczyna się od rekrutacji. Jak to już padło w niejednej rozmowie na gg czy na żywo - wyplenienie fatalnych rekrutacji i pokazanie ludziom, że można inaczej, to również zwiększenie szans na to, że będziemy mieć lepsze sesje na forum, których gracze i MG nie będą porzucać w połowie. Dodałabym jeszcze jedną, smutną prawidłowość, którą da się zaobserwować - im gorzej zrobiona rekrutacja, tym pewniejsze to, że sesja będzie nie tyle fatalna, co jej MG będzie do niej podchodził mało poważnie. Rekrutacja, w którą ktoś wkłada wiele pracy i wysiłku to także gwarancja tego, że MG naprawdę będzie się starał oraz że wybierze naprawdę dobrze zrobione postacie. No właśnie - problemem są też same postacie robione przez graczy. Ostatnio czytałam ciekawą rekrutację, która mogłaby przerodzić się w fajną sesję, ale twory, które dorzucili do niej gracze były bardziej żałosne, niż niejedna kiepska rekrutacja. Dlatego trochę miejsca w drugiej części sugerowałabym poświęcić tworzeniu tudzież wybieraniu odpowiednich postaci, ewentualnie skonkretyzowaniu wymagań, jakie stawia się graczowi i jego bohaterowi.

I okrutna puenta (którą jako pierwszy zauważył Arango, ale nie zdążył napisać ) - najgorsze w tym wszystkim jest to, że do tej pory wypowiedziały się tu tylko te osoby, których ten temat nie dotyczy. Zastanawiam się ile osób, którym przydałyby się warsztaty, przeczyta tego arta, a ile jeszcze z nich weźmie to sobie do serca. Obawiam się, że ten artykuł dotrze tylko do tych, którzy żadnych problemów nie mają i na forum dalej będzie to co było.

Taki smutny, deszczowy dzień, to i na pesymizm mi się zebrało
  #9  
Niles Elmwood on 08-05-2007, 23:14
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
100%100%100%
5
Kreatywność
80%80%80%
4
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:93%
Artykuł jak najbardziej trafiony!
Nie prowadziłem sesji, nie wiem czy będę, ale moje pierwsze obserwacje z punktu widzenia gracza, użytkownika forum, jeśli chodzi o rekrutacje są identyczne jak u Ciebie Kutaku. Niestety jest tak, że jaka rekrutacja taka sesja. Nawet świetny pomysł na sesję, źle sprzedany nie będzie miał pożądanego przez MG odzewu wśród potencjalnych graczy. Prowadzi wtedy tę sesję albo na siłę, albo na odwal, albo od niechcenia albo z łaski. Odbiera to ochoty do grania jak diabli

Wyobrażam sobie sytuację, o której napisała Milly, ale jeśli MG nie ma w czym wybierać, to lepiej nie brać się za sesję wcale, cierpliwie czekać na bardziej sprzyjające okoliczności. Po to jest rekrutacja, żeby robić przesiew. Jeśli ktoś wypieścił sobie mizernie scenariusz "perełkę" to nie powinien później doprowadzać do sytuacji, w której będzie ganiał za "wieprzami". Od strony technicznej karta postaci, jej historia jest taką samą wizytówką jak rekrutacja. Profesjoinalna rekrutacja z miejsca ustwia wysokość poprzeczki. Bla, bla wszyscy to wiedzą... a od czasu, kiedy jestem na forum pojawiło się dziesiątki rekrutacji z ciekawymi pomysłami, w większości których brakuje złotego środka, który Kutak podsuwa pod nos. Właśnie jak wielu to zauważy? Może przykleić w rekrutacjach?

Co nasuwa mi się na myśl to działania trochę drastyczne, lecz cóż, może bardziej skuteczne jak art, który z pewnością niewielu przeczyta i weźmie sobie do serca. Ja byłbym za selekcją rekrutacji, zwłaszcza u nowych, nieznanych lub początkujących jako MG użytkowników. Zanim jakaś rekrutacja zostałaby otworzona dla "plebsu", powinna przejść swoistą kwarantannę, tak by nie siać później flustracji, fermentu. Tak jak rekrutacja sama w sobie werbuje MG-owi graczy, jakość forum podniosłaby się dla korzyści wszystkich, gdyby same rekrutacje do sesji przechodziły etap dopuszczalności do użytku publicznego przez nie. Zaoszczędziłoby to w dużej mierze skutków ubocznych graczom, którzy często łapią się na wszelakie eksperymenta błyskotkowych miszczuf.
Zamknięty artykuł



Zasady Pisania Postów
You may post new articles
You may post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:00.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172