RPG, czyli o istocie rzeczy, graczach i Mistrzu Gry >RPG, czyli o istocie rzeczy, graczach i Mistrzu Gry Na początek, jak zawsze, odrobina teorii. Mam świadomość, że trafiają do nas ludzie znający RPG od podszewki i zupełnie nowi, znający jedynie komputerowe granie na ekranie. Stąd ten zarys RPG, by poznali hasła i terminy. Potem będzie łatwiej. Znawcy tematu mogą spokojnie przejść dalej gdyż nie znajdą w tej części niczego odkrywczego. RPG, czyli po polsku gry fabularne (Role Playing Games z angielska), różnią się od szachów, planszówek czy gier komputerowych zupełnie innym podejściem do fabuły, bohaterów oraz sposobu rozgrywki. By zagrać potrzeba jedynie wyobraźni oraz grupki przyjaciół, z którymi ruszysz odkrywać nowe światy. Fabuła to osnowa przygody, która czeka bohaterów na szlaku. Gracze według własnego pomysłu tworzą bohaterów, Mistrz Gry (nazywany też MG) tworzy fabułę i przedstawia świat, stając się podczas gry główną wyrocznią we wszystkich sprawach. Połączenie działań Mistrza Gry i graczy tworzy przygodę, która rozgrywana jest na jednej lub kilku sesjach. Oczywiście poza innymi graczami oraz Mistrzem Gry potrzebna będzie minimalna wiedza o świecie, w którym przyjdzie grać. Skoro gracze decydują się na granie w realiach Star Wars, to raczej nie zabiorą na Hoth strojów plażowych, a na Tatoine skafandrów ocieplanych. Poza wiedzą potrzebna będzie również karta postaci, gdzie znajdą się wszelkie informacje o stworzonym przez Ciebie bohaterze - od wartości liczbowych siły po liczbę rodzeństwa. Ostatnią przydatną rzeczą są kości, dzięki którym możliwe będzie określenie szansy powodzenia działań przeprowadzanych przez bohatera. Ostatnią, dlatego że są systemy, gdzie kości nie są potrzebne, albo ich użycie jest bardzo ograniczone. Dla osoby, która dopiero próbuje swoich sił w grach fabularnych pozostaje wybór: gracz albo Mistrz Gry. Obie te role nie są łatwe i wymagają zupełnie innego podejścia do gry. Naturalną koleją rzeczy jest zaczynanie z pozycji gracza i przejście na pozycję Mistrza Gry, ale czasami nie da się inaczej i ktoś od razu jest wrzucany na głęboką wodę mistrzowania. Kiedy przychodzi czas sesji, Mistrz Gry wraz z Graczem tworzą Bohatera, który stanie się częścią grupy. Niektóre z atrybutów postaci (inaczej cech opisujących bohatera) są losowe, a część zależy od Gracza. Umieszczane są one na Karcie Postaci. Kiedy już każdy z graczy stworzy swojego Bohatera, powstaje się grupa, której zadaniem będzie sprostanie przygodzie, obmyślonej wcześniej przez Mistrza Gry. Ten ostatni w ramach przygody tworzy postacie (zwane Bohaterami Niezależnymi lub z angielska enpecami – od NPC – Non-Player Charakter), które napotka na swojej drodze grupa, ustala zależności pomiędzy nimi a zadaniami, oraz czuwa nad tym, by Los był sprawiedliwy i wynik działań odpowiedni do wysiłków w nie włożonych. Tyle mówi teoria. I tak to z grubsza wygląda na zwykłych sesjach, z prawdziwymi graczami i Mistrzem. Na forum z racji pewnych ograniczeń natury technicznej nie ma możliwości przeprowadzenia wszystkiego tak dokładnie, ale to, w co można zagrać tutaj, jest równie dobre, co rzeczywiste sesje i dość trafnie oddaje to, co może na nich zachodzić. Teraz przejdźmy już do grania na forum. | Autor artykułu | | Zarejestrowany: Jun 2005 Miasto: Warszawa
Posty: 2 247
Reputacja: 1 | |
Oceny użytkowników | Język | | 3.5 | Spójność | | 3.83 | Kreatywność | | 4.33 | Przekaz | | 2.5 | Wrażenie Ogólne | | 2.67 |
Głosów: 6, średnia: 67%
| | | |
Narzędzia artykułu | | | | |