>
Zakładanie sesji, czyli o wirtualnych graczach, Mistrzu Gry oraz tworzeniu składu na sesje Zajmijmy się sesjami i graniem na forum. Tylko skąd wiadomo, co jest grane? Kto prowadzi? Jak się dostać na sesję lub założyć własną? Wszystkiego tego dowiesz się w jednym z tematów, który już pojawił się przy opisie wyglądu forum - w "
Rekrutacjach". Tutaj jest wszystko to, czego Ci potrzeba by znaleźć graczy lub Mistrza Gry. Każda sesja ma swoją rekrutację, którą otwiera Mistrz Gry. Zwykle nosi ona tytuł wg wzoru:
„[System] Nazwa przygody” - co może przybrać taki oto wygląd „
[Warhammer] Smocza Góra”.
Otwórz sobie dowolną rekrutację i przeczytaj to, co umieścili tam Mistrzowie Gry. Nie wszystkie są idealne, ale większość zawiera pewien schemat, który w prosty i łatwy sposób pozwoli poinformować potencjalnych graczy o nowej sesji. Zwykle powinny tam znaleźć się następujące elementy:
- ilu graczy jest mu potrzebnych;
- jakie są preferowane rasy, profesje czy ekwipunek
- w jakim okresie historycznym będzie działa się przygoda;
- warunki przyjęcia do sesji (może być to szybkość zgłoszenia – wpis w rekrutację lub PW do MG, przesłania karty, dopracowanie bohatera, ciekawy pomysł na postać itp.)
- sposób prowadzenia sesji (czy kostki przed monitorem, czy storytelling - czyli swobodne snucie opowieści, czy inny twór, który powinien być podany);
- dodatkowe informacje dotyczące sesji, które mogą być istotne dla jej prowadzenia
To zależy od MG jak to umieści i co zawrze. Dla gracza już samo to powinno stanowić wskazówkę, czy będzie mu się na takiej sesji podobać czy nie. Jeśli masz wątpliwości to przejrzyj sesje danego MG – poczytaj komentarze oraz popatrz na oceny, jakie zebrały sesje. Po takim przejrzeniu wszystkiego będziesz już wiedział, czy to jest właśnie to i czy ten MG ci odpowiada.
Mistrz Gry ma również zadanie wybrać sobie graczy, którzy się zgłaszają do sesji. W wymaganiach może znaleźć się chociażby to:
- jaka jest wymagana znajomość systemu (w jakim stopniu trzeba znać świat gry i mechanikę systemu);
- wymagania odnośnie karty postaci (czy taka karta jest w ogóle potrzebna, skąd ją wziąć – MG powinien wskazać takie miejsce lub napisać co potrzebuje by kartę postaci wypełnić);
- częstotliwość pisania na sesji - MG określa co jaki czas oczekuje wpisów na sesji i jaki jest jego pogląd na "spóźnialskich"
itd.
W rekrutacji potencjalni gracze zgłaszają się, dopytują o szczegóły i ustalają wszystko to, co chcą wiedzieć na temat sesji lub samego Mistrza Gry. Kiedy tenże stwierdzi, że ma już komplet graczy, umieszcza stosowną informację w temacie rekrutacyjnym, który zostaje zamknięty. Obie strony powinny pamiętać o jednej podstawowej rzeczy – mierz siły na zamiary. I nie chodzi tutaj o to, że nie potrafisz. Chodzi o chęć prowadzenia tudzież grania. Jeśli rzeczywiście chcesz grać i nie jest to kaprys tygodnia, to zapisuj się jako gracz. Jeśli nie jesteś tego pewien – nie zapisuj się. Pamiętaj, że grasz z innymi ludźmi, którzy poświęcają swój czas na bycie tutaj i nie będą czekać tygodniami na Twój wpis. Chyba nie muszę dodawać, że dla MG to założenie jest absolutnie konieczne – sesja bez MG po prostu się rozpada.
Rekrutacja jest pierwszą okazją dla Mistrza Gry by zachęcić graczy do grania właśnie u tego MG-ka. Często rekrutacje traktowane są po macoszemu, ale tak naprawdę odgrywają bardzo ważną rolę. Więcej o tym aspekcie gry formowej znajdziesz
(Pimp my recruitment!)tutaj .
A jako podsumowanie niech posłuży ta oto lista Grzechów Głównych, których należy się wystrzegać zakładając rekrutację lub się do niej zgłaszając:
1) Jako MG postarasz przekazać wszelkie niezbędne informacje dla graczy, tak by ewentualne pytania
dotyczyły jedynie niuansów gry a nie jej podstaw;
2) Jako MG
nie zostawisz rekrutacji i graczy w niej piszących na pastwę losu i nie zaczniesz innej;
3) Jako MG
nie obrażaj graczy;
4) Jako gracz nie dopytuj się, kiedy będzie sesja czy też pisał posty: „Wysłałem kartę” lub „Nie mogę się doczekać sesji” a nawet „MG chyba opuścił tą rekrutację”
To niezbędne minimum i jeśli chociaż to będzie spełnione, to rekrutacja powinna spełnić wszelkie wymogi rekrutacji do sesji RPG.