Jak pisać dobre posty Jak napisać dobrego posta Oto i pierwszy z ogólnych poradników, które pojawią się w ramach warsztatów. Można sobie już teraz podczytywać, czekając na koniec rekrutacji :) Zaczynamy od kwestii decydującej, z którą początkujący często miewają problemy. Co właściwie napisać, by dobić do tych przykładowych 20tu wierszy? Z grania na żywo przyzwyczajeni jesteśmy do prostych deklaracji, przerywanych odpowiedziami MG. Tutaj takiej możliwości nie ma. Post gracza musi być więc zamkniętą całością, radzącą sobie bez ciągłych konsultacji z prowadzącym. Zawarte w nim treści muszą też starczyć na całą turę sesji, więc muszą być na tyle obszerne, by stanowić odpowiednik naprawdę wielu krótkich deklaracji w sesji na żywo. Jeśli do tego wszystkiego post musi być jeszcze dobry (a chciałbym, byśmy do takich dążyli) musi podobać się czytającym i stanowić powód do dumy dla samego gracza. Nie ma bowiem większej motywacji do dalszej gry, niż satysfakcja z własnej twórczości. Jak to zrobić? Prosta sprawa. Gramy, by poodgrywać sobie wybraną przez nas postać. Chcemy też, by inni, poznając jej losy, czerpali z lektury przyjemność. Bo nawet jeśli nie będziemy mieli zewnętrznych obserwatorów, to czytać nasze wypociny będą przymusowo inni gracze i MG. Czego się spodziewają? Przede wszystkim chcą poznać naszą postać. Priorytetem jest więc zabarwienie naszych postów perspektywą naszej postaci. Co jeszcze jest ważne? Nasz post będzie ciekawy jedynie wtedy, gdy nie będzie powtarzał zapisanych wcześniej treści. Bo czytanie u piątego gracza z rzędu o dokładnie tym samym, co napisał już w poście nasz MG jest mocno zniechęcające. Trzecią rzeczą jest atrakcyjność treści. Mimo, że nie jesteście MG, wasze posty powinny zawierać jakąś historię. Tworzyć same z siebie plastyczne sceny. Choćby w przemyśleniach waszych postaci. Zwykłe deklaracje działań po prostu nie są ciekawe dla czytających. Ale jak się do tego wszystkiego zabrać? Tutaj na szczęście mamy starą i sprawdzoną metodę podziału naszego posta na trzy części. Zobrazuję ją na poniższych przykładach: Przykładowy post MG Cytat:
1. Pierwsza część to przeszłość, czyli to, co się już definitywnie zdarzyło. Tutaj to podróż w deszczu i dotarcie do miasta. 2. Druga część to teraźniejszość, czyli to, co dzieję się w momencie zakończenia akcji przez MG. Tutaj, scena żegnania się z kupcem. 3. Trzecia część to przyszłość. Czyli to, co wydarzy się po zakończeniu tej sceny. A oto przykłady wszystkich trzech części w poście gracza: Przeszłość Opcja 1 - Uzupełnianie detali z perspektywy postaci (odczucia): Cytat:
Opcja 2 - Wspomnienia: Cytat:
a) Zdradza sekrety przeszłości naszej postaci, których w innym przypadku nikt by nie poznał. b) Pasuje do prawie każdej sytuacji, bo praktycznie wszystko może coś naszej postaci przypomnieć. Nie musimy tu opisywać jedynie faktów, które zawarliśmy już w historii naszej postaci. Możemy zrobić to kiedy tylko będziemy mieli jakiś fajny pomysł. Ważne jedynie, by nie był sprzeczny z tym, co już wcześniej o postaci pisaliśmy. Opcja 3 - Dialog między graczami: Cytat:
Oczywiście można też zastosować wszystkie trzy techniki. Zależy to od tego ile materiału już mamy/ ile całościowo potrzebujemy/ i czy mamy w ogóle dobry pomysł. Teraźniejszość Cytat:
Przyszłość Opcja 1 Cytat:
Opcja 2 Cytat:
Komentarz końcowy: Zaznaczam, że poradnik ten powstał na bazie moich preferencji. Można się z nim nie zgadzać i robić to inaczej, a także mieć inne priorytety. Tutaj podsumowanie w punktach - dla wzrokowców. - Uzupełniamy zarys akcji MG naszymi detalami. - Używamy perspektywy naszej postaci i jej zmysłów. - Wykorzystujemy (jeśli to możliwe) wszystkie trzy "czasy". W następnym odcinku: "Najczęściej popełniane błędy". |
Kiedy kolejny odcinek? |
Cytat:
Czemu "Tutaj takiej możliwości nie ma."? Są fora, na których powstają długie i ciekawe RPG będące po prostu tekstową formą grania na żywo dla tych, którzy z jakiegoś powodu nie mogą grać na żywo. Krótkie deklaracje przerywane odpowiedziami MG. |
Ponieważ czas odpisywania na większości sesji na Lastinn i na wielu innych stronach o tej tematyce jest nieadekwatny do krótkiego postowania. Adaptacja klasycznej sesji z "reala" jest de iure bardzo mało prawdopodobna (de facto prawie niemożliwa). Sesję gdzie jedna seria postów zamyka się w 3-5 dniach tutaj uznaje się za szybką, która wielu graczom nie odpowiada (brak czasu na pisanie w tygodniu). Często optymalny czas na serię postów to +/- siedem dni. Pisanie krótkich postów mija się z celem. Jak już coś piszesz raz na tydzień, to niech to coś ma "pałera". |
Cytat:
Twoją odpowiedź, pomimo mojego zrzędzenia i pisania o wyjątkach, traktuję jednak za jak najbardziej satysfakcjonującą. |
Muszę powiedzieć, że podszedłem do tematu na maksa sceptycznie, bo wydawało mi się, że to będzie takie (ciach!) o niczym, ale muszę oddać Ci sprawiedliwość, że w zwięzłej formie ukazałeś chłopie główna myśl pbfów. Gratuluję i dziękuję za artykuł, na pewno polecę go znajomym, którym chce nasz sport przedstawić. Przypominam o tym, że NIE przeklinamy. Jest to zapisane jasno i wyraźnie w Regulaminie pkt. 5. Penny |
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 01:46. |
Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
artykuły rpg