09-05-2018, 13:22 | #1 |
Reputacja: 1 | WFRP - początki Mam nadzieję, że ten temat już się nie pojawił, szukałem na forum ale jakoś nie mogłem go odnaleźć, no ale do rzeczy. Mam parę pytań. Mam nadzieję, że mi odpowiecie Chciałbym zagłębić się w Warhammera, moje początki były na przełomie wieków, gdzie jako nastolatek z pierwszym dziewiczym wąsem który ledwo umoczyłem w pierwszym piwie z biedronki zobaczyłem podręcznik edycji pierwszej. Były to luźno i nierówno skserowane kartki u kolegi który używał ich głównie jako podstawka pod herbatę siedząc i tłukąc Diablo II (najnowszą grę na rynku). Przeczytałem, zebrałem paru znajomych i zrobiliśmy to! Nikt z nas nie wiedział co robi, nikt z nas nie wiedział jak ale było fajnie (jak to przy pierwszych razach). Trochę pograliśmy (przy 4 spotkaniu komuś nawet udało się załatwić jakieś kości do gry) po czym lata zaczęły jakoś szybko mijać. Liceum, matura, studia, kobieta, praca, przeprowadzki... Lat minęło 10 (lub więcej) a ja odnalazłem przy wiosennych porządkach stare, wygniecione, umazane kawą i słabej jakości piwem kartki skserowane chyba przez ręczną kalkę z napisem "Warhammer Fantasy Role Play". W moim umyśle otworzyła się szuflada która chyba miała już pozostać zamknięta... Tyle tytułem wstępu, ale nawiązując do jego treści. Chciałbym znowu zacząć walczyć z chaosem, tylko jak tu zacząć po takim czasie. Wyszukałem, że edycji "młotka" narobiło się chyba 4. Tak więc: 1) Jaką edycje inwestować swój czas i pieniądze. 2) Jakie podręczniki kupić aby się dobrze bawić (nie licząc podręcznika podstawowego) a które, no cóż, pojechały po fantazji (czyt. są nieco naciągane i przesadzone). 3) Jakie książki, gry, nowele itd. inwestować czas i pieniądze aby lepiej pozać lore świata i klimat tam panujący. 4) Czy istnieje, a jeśli nie, to jak chronologicznie zacząć się w to bawić. Świat jest duży i skomplikowany i nie za bardzo wiem od której strony go mam ugryźć, więc mamy jakiś "pakiet świerzaka?" To chyba tyle, był bym wdzięczny za odpowiedź i nie bijcie za bardzo jeżeli już przerabialiśmy ten temat.
__________________ "If you want to know where your heart is, look where your mind goes when it wanders" |
09-05-2018, 15:03 | #2 |
Reputacja: 1 | Zaczynałem tak samo. Mieliśmy tylko skserowany rozdział o tworzeniu postaci i... tabelkę trafień krytycznych, które rzadko się zdarzały, bo z niewiedzy rzucaliśmy k4 na obrażenia zamiast k6. 1) Może poczekaj na czwartą? Chyba że nie lubisz się z j. angielskim, to druga. Pierwsza nieraz osiąga zawrotne ceny na Allegro, ale jest dostępna w .pdf (tyle że po angielsku). Zawsze jest też piracki WFRP by TofT, ale to kupa materiału na początek i raczej taki niezbyt strawny kogiel-mogiel. 2) Do drugiej jest dużo niewartych polecenia: kampania Ścieżki Przeklętych jest naprawdę słaba (choć ku mojemu zdziwieniu ma swoich fanów), Karak Azgal bym nie kupił, Zbrojowni Starego Świata też nie, Career Compendium czy Renegade Crowns raczej też nie. Almanach Mistrza Gry i Kartusz Bohatera to naciągactwo. Patrz też pkt. 4. 3) Do czytania wziąłbym "Zabójcę Trolli" W. Kinga, ale patrz pkt. 4. Gdybyś miał 16 lat w profilu poprzestałbym w tym miejscu, a tak dodam: Większość książek opartych o światy RPG jest w najlepszym razie taka sobie, bo wiadomo, że pisane są przez jakichś tandeciarzy a nie noblistów. Czy chcesz poznać "klimat" budowany przez szmirusów i bazgraczy zamiast samemu stworzyć coś bardziej dopasowanego do swoich gustów? Raczej nie. 4) Najlepiej kupić jak najmniej i się zacząć tym kreatywnie bawić - podręcznik podstawowy. Widzę, że masz albo przejąłeś od kogoś nawyk kolekcjonera lub wikipedysty, ale na Twoich sesjach ostatecznie Stary Świat to Twój świat, który będzie w najlepszym razie lustrzanym odbiciem tego oficjalnego (i to lustrzane odbicie wcale nie musi Ci odpowiadać). Chyba że masz ciągoty do publikowania swoich materiałów, wtedy trzeba się uzbroić w tyle lore ile się tylko da. Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 09-05-2018 o 15:12. |
10-05-2018, 01:00 | #3 |
Reputacja: 1 | My nie mieliśmy k10, więc nakleiliśmy numerki 1-10 na k12 z Super Farmera. 1. Czwarta edycja niedługo będzie miała premierę, ale na początek raczej poleciłbym pierwszą lub drugą edycję. Trzecia nie cieszy się - niestety - popularnością w Polsce, więc trudno znaleźć graczy/ Pierwsza ma więcej fajnych dodatków, ale dwójka jest zdecydowanie popularniejsza - na forum, czy na żywo, w żaden inny system RPG u nas w kraju tylu ludzi nie gra. 2. Zakładając, że wybierzesz drugą edycję, to tak jak pisze wyżej Clutterbane - tutaj krucho z naprawdę dobrymi, potrzebnymi dodatkami. Poleciłbym Dziedzictwo Sigmara, bo to dosyć fajny opis Imperium (gdzie ma miejsce większość sesji WFRP), fajny gotowy scenariusz, kilka pomysłów na przygody i parę nowych profesji. Innym dodatkiem wartym pieniędzy jest dla mnie Groza w Talabheim. Mini kampania i bardzo fajny opis tytułowego miasta-państwa, z pomysłami na scenariusze, profesjami, itd. 3. Większość okołogrowej literatury to śmieciowe nowelki, ale z lepszych mógłbym polecić: - Posłaniec Śmierci i Miasto Śmierci - chyba najbliższe klimatem sesji RPG i przygodom zwykłych chłopków-roztropków - Pradawna Krew - Runiczny Kieł - i ewentualnie Inwazja! i Zimne ostrze zdrady - dwa zbiory opowiadań; problem z tymi jest taki, że są tam może po 2-3 dobre opowiadania, a reszta jest okrutnie słaba, nawet jak na standarty tego typu literatury 4. Informacje z podręcznika podstawowego wystarczą do 99% sesji, więcej wiedzy o świecie przyjdzie samo jak się pogra. Encyklopedyczne informacje potrzebne do zabawy raczej nie są. A tak, to raczej polecałbym strony na FB/blogi poświęcone Warhammerowi, więcej inspiracji będzie z kontaktu z grającymi, a nie suchymi podręcznikami. Ostatnio edytowane przez Fyrskar : 10-05-2018 o 23:30. |
10-05-2018, 02:41 | #4 |
Konto usunięte Reputacja: 1 | Jeśli zamierzasz prowadzić drugą edycję to polecam Bestiariusz Starego Świata. Da się obejść bez tego, ale ja osobiście często z tego korzystam. Dla mnie trzy najważniejsze podręczniki to podstawka, bestiariusz oraz Dziedzictwo Sigmara, jeśli prowadzę na terenach Imperium. Do pozostałych fajnych przetłumaczonych podręczników zaliczyłbym Królestwo Magii oraz Księga Spaczenia, choć to dość drogie pozycje, ale za to dobrze wykonane i bardzo inspirujące. Ja osobiście nigdy nie uważałem żadnego podręcznika do drugiej edycji za stratę wydanych pieniędzy, bo każdy był dla mnie źródłem informacji oraz inspiracji.
__________________ [URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019 |
10-05-2018, 16:04 | #5 |
Reputacja: 1 | A jak w waszych oczach zapowiada się edycja 4? Bo z komentarzy na temat trójki niestety wiele osób spodziewa się chyba klapy
__________________ "If you want to know where your heart is, look where your mind goes when it wanders" |
10-05-2018, 18:51 | #6 | ||
Reputacja: 1 | Cytat:
Jeśli chodzi o zasady C7 może się sprawdzić (dla mnie taki TOR czy Adventures in Middle Earth mają kilka dobrych punktów), ale wielki brat GW patrzy im na rączki i jakiejś rewelacji czy rewolucji względem edycji 2 i 1 się nie spodziewam. Za to ceny preorderów za odgrzewany kotlet wyglądają niezbyt rewelacyjnie. Nie śledzę wszystkich powiadomień, ale kurde: Cytat:
Jeszcze polecam się zainteresować Zweihanderem z anglojęzycznych gier. Dobre, nowoczesne zasady i jeden podręcznik starczy na całe życie, a to wciąż WFRP, tyle że z urwanym znaczkiem. Od fanów dla fanów. Wersja "early access" jest za darmo. Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 10-05-2018 o 19:05. | ||
10-05-2018, 19:30 | #7 | |
Konto usunięte Reputacja: 1 | Cytat:
__________________ [URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019 | |
10-05-2018, 23:21 | #8 |
Reputacja: 1 | Popieram towarzysza Fyrskara, poza tym z mojej strony polecam dodatek o Bretonii (aż się prosi by wybuchła w tej krainie rewolucja i kiedyś zrobię o tym kampanię). Co do "śmieszkowatości" grafik 4 ed. WH, to ten system od pierwszej edycji miał być pełen czarnego humoru, niestety w Polsce zabiła go (ten humor) "Jesienna Gawęda".
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. |
10-05-2018, 23:32 | #9 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
| |
10-05-2018, 23:40 | #10 |
Konto usunięte Reputacja: 1 | Myślę, że główny problem trójki leżał w liczbie akcesoriów potrzebnych do zabawy (przynajmniej na początku), co z kolei sprawiało, że ta edycja leżała poza zasięgiem moich zainteresowań. Mnie osobiście nie przeszkadza rework zasad, o ile jest sensowny, ale zdecydowanie wolę minimalizm ołówka i kartki ponad wszelkie efekciarskie dodatki.
__________________ [URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019 |