14-04-2021, 13:02 | #1 |
Reputacja: 1 | Dawna Wiara - WFRP Ostatnio zdarzyła mi się okazja zagrania druidem w pierwszej edycji. Musze powiedzieć, że byłam bardzo zawiedziona. Opisy wszystkich kultów dostępne w książkach są wystarczające i w miarę drobne, umożliwiają zrozumienie mechaniki i ciekawe zfabularyzowanie postaci kapłana i zawierają również konkretne informacje. Z kapłanami druidzkimi jest inaczej. Właściwie poza dodatkiem do IIed nie ma o niej żadnych informacji. Więc granie wyznawcami dawnej wiary, zarówno w tej edycji jak i w pozostałyc jest dość uciążliwe. Pojwiają się też problemy czysto narracyjne, bo nie ma żadnych wytycznych według których można dzałać. Oczywiście umożliwia to pewna swbodę, ale na dłuzszą metę utrudnia rozgrywkę. Może ma ktoś informacje skąd można wytrzasnąć jakieś informacje, alo może ma właśny pomysł na urozmaicenie tej profesji? Ostatnio edytowane przez Vashti : 15-04-2021 o 10:48. |
15-04-2021, 23:09 | #2 |
Wiedźmołap Reputacja: 1 | A informacje z Podręcznika Głównego do I edycji przejrzałaś? Strona 206. Nie ma tego za dużo, ale zawsze to jakieś informację.
__________________ "Inkwizycja tylko wykonuje obowiązki, jakie na nią nałożono. Strach przed nią jest zbyteczny; nienawiść do niej, to herezja." - Gabriel Angelos, Kapitan 3 Kompanii Krwawych Kruków. |
18-04-2021, 17:33 | #3 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Chociażby związku druida z duchem opiekuńczym albo z samą religią. Informacje zawarte w podręczniku dają tylko nikłe pojecie o całej dawnej wierze, a dodatek do 2ed jest ciut przekombinowany i nadaje się do wykożystania tylko w tej konkretnej edycji. Z tego powodu stworzyłam ten temat, częściowo jako pomoc dla samej siebie jako gracza i MG, a cześciowo dla osób które też są niezadowolone z tych szczątkowych informacji dostępnych w podręcznikach i internecie. | |
19-04-2021, 09:52 | #4 |
Reputacja: 1 | https://docplayer.pl/23270158-Wersja...ony-ragan.html wprawdzie do II ed, ale może coś tam znajdziesz dla siebie. Chyba, że to ten dodatek o którym wspominasz... |
19-04-2021, 10:19 | #5 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
__________________ Jakoś radziła sobie z edukacją, ale miała wrażenie, że szkoła cały czas próbuje jej w tym przeszkadzać - Terry Pratchett ,,Muzyka Duszy,, | |
19-04-2021, 10:57 | #6 |
Reputacja: 1 | @Vashti A co właściwie chciałabyś rozwinąć? Wydaje mi się, że mechanika jest przedstawiona w podręcznikach doś dosłownie. Chyba że chcesz rozwijać ten kult fabularnie? Jeśli tak to zależy to w zupełności od gracza/mistrza gry. Wydaje mi się, że każda postać może mieć inny sposób odrywania druida. Może jeśli ktoś ma jakąś własną koncepcje funkcjonowania dawnej wiary może ją tu wysłać do wykożystania dla innych użytkowników, ale nie ma co wymyślać dla druida więcej zasad mechanicznych. |
19-04-2021, 11:12 | #7 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Więc to jest miejsce do zadawania pytań na temat dawnej wiary i zapisywanie autorskich projektów na jej temat
__________________ Jakoś radziła sobie z edukacją, ale miała wrażenie, że szkoła cały czas próbuje jej w tym przeszkadzać - Terry Pratchett ,,Muzyka Duszy,, Ostatnio edytowane przez Vashti : 20-04-2021 o 12:24. | |
29-04-2021, 22:04 | #8 |
Reputacja: 1 | Na polterze swego czasu popełniono ciekawy artykuł na temat Druidów w oparciu o I edycję - poniżej link: https://polter.pl/wfrp/Druidzi-c26624 W same kwestie mechaniczne nie będę nawet próbował wchodzić, bo od samej mechaniki WFRP trzymam się z daleka Ale już kwestia samej religii jest bardzo ciekawa. Ogólnie rzecz biorąc taki Stary Świat to taki kocioł, do którego wrzucono wycięte fragmenty z różnych epok europejskiej rzeczywistości, żywcem wyjętego Tolkiena, a całość obficie podlano czynnikiem X, czyli chaosem - i tak powstały atomówki, tfu znaczy Warhammer Druidzi, Albion i Celtowie, czyli w rezultacie Dawna Wiara to konsekwencja wymieszanych składników w naszym warhammerowym kociołku. Stąd w pierwszej kolejności inspiracji na temat druidów najlepiej szukać w informacjach zawartych na temat kapłanów celtyckich, a potem można spróbować ich jakoś umiejscowić w Starym Świecie. U mnie Dawna Wiara była praktykowana przez dawne plemiona zamieszkujące między innymi Imperium. Nazywali się Aldowie, czyli Lud Drzew. Sytuacja się zmieniła, gdy ze wschodu napłynęły barbarzyńskie plemiona (wędrówka ludów, upadek krasnoludów, zagrożenie ze strony chaosu zmuszające masy ludzkie do migracji - a przynajmniej te które nie chciały się pokłonić bogom chaosu, jak Kurganowie i wiele im podobnych). Owi napływowi barbarzyńcy przynieśli nową wiarę (Taal, Ulryk, Morr itd.) oraz dali początek Imperium, a następnie nowej niezwykle ekspansywnej religii w Boga Imperatora Sigmara. O ile "Starzy Bogowie" potrafili koegzystować z Dawną Wiarą to pierwszą ofiarą nowo powstałej religii sigmaryckiej padła Dawna Wiara. Wojna i prześladowania doprowadziły do wyniszczenia Dawnej Wiary. Elfy żałowały, że nie uczyniły wówczas nic, aby temu zapobiec, a mieli dużo lepszy kontakt z Aldami niż kiedykolwiek później z ich następcami (niestety miały własne problemy na Wyspach), a zastraszeni Wyznawcy Starych Bogów biernie obserwowali rozlew krwi. W efekcie Dawna Wiara zachowała się w Albionie (w pewnej wersji w Norsce), a ci którzy pozostali zaszyli się głęboko w niedostępnych regionach. Taal w końcu przerwał milczenie i pod sam koniec przygarnął część wyznawców Dawnej Wiary pod postacią kultu Rhyi. Nastąpiła personifikacja matki ziemi, a kapłani Dawnej Wiary musieli wyzbyć się wielu starych "obrazoburczych" praktyk religijnych, aby pozostać pod opiekuńczymi skrzydłami kultu Taala. Stąd Taal i Rhya stali się od teraz nierozłączną parą Z czasem wielu kapłanów i wiernych kultu Rhyi zaczęło zapominać o swoich korzeniach (ale nie wszyscy). Ostatecznie okazało się, że z fanatyczną wiarą w Sigmara nie ma jak znaleźć porozumienia i doszło do wielowiekowych wojen domowych i religijnych (najgoręcej pomiędzy Taalem a Sigmarem), które rozdzierało Imperium na części przez 2300 lat, aż do czasów Magnusa Pobożnego, który w końcu położył kres wojnom religijnym zwołując pierwszą Wielką Konklawe i nadając oficjalny status Dziesięciu (albo Dziewięciu) wyznaniom Imperium, a tym samym kończąc okres wojen religijnych (nie żeby ten okres pokoju miał już trwać wiecznie, wszyscy zdają sobie sprawę, że dla sigmarytów ludzkość może wyznawać tylko jednego i słusznego Boga ) Tak to mniej więcej u mnie wygląda. Przy czym II edycja w ciekawy sposób przekazuje sugestie o emancypowaniu się Dawnej Wiary np. na przykładzie opisu Nordlandu w Dziedzictwach Sigmara. To tam żyją na terenie Imperium największe skupiska wyznawców Rhyi, którzy z uwagi na zaściankowość i odseparowanie tej prowizji od reszty Imperium (ludność Nordlandu to w zasadzie pół Norsmeni), zaczynają wracać do swojej pierwotnej formy w oderwaniu od nauk ojczulka Taala, a kultywują ją razem o zgrozo z elfami. Władze krzywo na to patrzą i pewnie szykuje się kolejny krwawy pogrom. Gdybym miał graczy zainteresowanych Dawną Wiarą prawdopodobniej wykorzystałbym ten wątek i uczynił z niej główną oś nowej kampanii pt. "Odrodzenie Dawnej Wiary" O ile mam pewien ogólny zarys wierzeń i sposobu wyznawania Dawnej Wiary, a musi być zdecydowanie odmienny od tego co reprezentują Stare i Klasyczne wyznania, to nie próbowałem jeszcze tego sobie dokładniej poukładać i spisać. Może warto zrobić to teraz Ostatnio edytowane przez Kal_Torak : 29-04-2021 o 22:13. |
30-04-2021, 13:02 | #9 |
Reputacja: 1 | Dziękuje Kal_Torak Kiedyś przeglądałam ten artykół a później gdzieś mi się on zapodział, więc teraz wreszcię mogę go dokładniej przeczytać. Co do koncepcji wyznania dawnej wiary myslę, że różni się ona w w zależności od miejsca. Np. w Norsce, składa się ziemi krwawe ofiary może nawet z ludzi, w starym świecie z kolei wyznanie może być łagodniejsze, opierać się na oddawaniu czci w kamiennych kręgach i wyprawianiu symbolicznych rytuałów
__________________ Jakoś radziła sobie z edukacją, ale miała wrażenie, że szkoła cały czas próbuje jej w tym przeszkadzać - Terry Pratchett ,,Muzyka Duszy,, |
30-04-2021, 21:45 | #10 |
Reputacja: 1 | Cieszę się, że mogłem pomóc. Jak napisałaś, że bazujesz i prowadzisz/grasz na bazie I edycji WFRP, to przeczuwałem, że ten artykuł może cię zainteresować. Norska to w ogóle osobny temat na dyskusję, bo posiada bardzo ciekawą historię i jeszcze inny system wierzeń (założycielami było plemię Norsi pierwotnie zamieszkujące tereny Nordlandu). W I edycji o ile pamiętam Norska to sojusznicy Imperium i przypominają klasycznych wikingów, ale już w II zaczynają ulegać chaosowi (głównie północne plemiona) i stają się coraz częściej sojusznikami chaosu. Ale w pełni się zgadzam. Dawna Wiara z pewnością nie ograniczała się do terenów Imperium i w zależności od miejsca oraz historii miała swoje liczne odmiany. W zasadzie patrząc jak bardzo autorzy WFRP czerpią z naszego świata to pod nazwą "Dawna Wiara" najprawdopodobniej kryją się całe systemy wierzeń i kultury upchane do jednego worka, czyli mitologia: celtycka, nordycka, germańska, słowiańska itd. Jedne będą się mieszać i zazębiać, inne przekształcać pod wpływem "warhammerowych" czynników. Jeśli zatem nie ograniczać Dawnej Wiary do kultury celtyckiej, to już ma się bardzo bogaty i urozmaicony system wierzeń, z której można czerpać pełnymi garściami i podlewać warhammerowymi czynnikami Dyskusja bardzo ciekawa, bo prowadzi do ciekawych konkluzji |