|
Warhammer Fantasy Role Play Warhammer Fantasy Role Play |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
28-11-2007, 12:35 | #1 |
Podręczniki dodatkowe do Warhammera. Większość graczy wyznaje pogląd, że do uskuteczniania gry w WFRP wystarczy Księga Zasad. Jest to w gruncie rzeczy prawda. W tym temacie jednak chciałbym przybliżyć o czym traktują i czy opłaca się kupić dodatkowe podręczniki. Polecam tutaj również pisać innym użytkownikom w celu zweryfikowania moich poglądów ich własnymi na tę kwestię. Im więcej opinii, tym bardziej można będzie temu działowi zaufać. To przecież taki sam mechanizm jak z sondażami - im większa próba, tym mniejszy błąd. Ostatnio wszedłem w posiadanie kilku nowych dodatków - są to: Księga Spaczenia Baronia Przeklętych Rycerze Graala Karak Azgal W drodze do mnie: Dziedzictwo Sigmara Jako że robotem, ani Schwarzeneggerem z komedii "Twins" nie jestem, to dobrze zdążyłem się zapoznać na dzień dzisiejszy tylko z Księgą Spaczenia. Dodatek ten bardzo inspiruje i dokładnie opisuje poszczególne elementy składające się na Hordy Chaosu. Mamy rozpisane wszystkie rodzaje Większych Demonów. Profesje Akolitów i Wtajemniczonych poszczególnych kultów Chaosu, profesje norsmenów. Akolici i Wtajemniczeni to nie jedyne profesje jakie dają nam mozliwość wcielenia się w chaośników z prawdziwego zdarzenia - mamy też Wojowników Chaosu, Wybrańców Chaosu, Wywyższonych Wybrańców Chaosu etc. etc. Dla Magów Chaos również oferuje bardzo ciekawe profesje tj. Złowróż z trzema następnymi, które kończy Katakalizator - odpowiednik Arcymaga po stronie Chaosu. Ciekawy jest też system nagród od Niszczycielskich Potęg, który umożliwia awans na następne profesje, a także może znacznie zwiększyć potęgę naszej postaci - Zbroja Chaosu, czy Chaotyczny Miecz, to już naprawdę potężna sprawa. Jest też cały plik właściwości, które owe oręże chaosu mogą posiadać. Księga oczywiście oferuje też znacznie rozszerzoną liczbę mutacji chaosu - Black Industries nie chce chyba, by się one powtarzały . Dodatek bardzo polecam i choć nie wymieniłem pewnie wszystkiego i wszystkiego też nie zapamiętam/wykorzystam, to z dużej części korzystał będę na pewno. W Księdze tkwi ponadto wiele pomysłów na przygody, które można z powodzeniem rozbudować w prawdziwe kampanie. polecam wszystkim maniakom Młotka jej zakup - wnosi więcej niż można by się było spodziewać. Ostatnio edytowane przez homeosapiens : 28-11-2007 o 17:06. | |
28-11-2007, 17:52 | #2 |
Reputacja: 1 | Jestem zdania, że większość dodatków do młotka przeznaczona jest głównie do Mistrzów Gry. Królestwo Magii jawi się natomiast jako jeden z najbardziej przydatnych graczowi dodatek do Warhammera, co oczywiście nie oznacza, że MG nie powinien mieć go w swojej kolekcji. Ba! Powinno to być raczej obowiązkiem, dla każdego kto choć po części chce związać swoje przygody z magią. Mamy opis dziejów magii na przestrzeni wieków, dowiadujemy się czym tak właściwie jest magia i jak w stosunku do niej odnoszą się mieszkańcy Imperium. Takie informacje powinien posiąść każdy MG, już nie mówiąc o graczu, który pragnie się w magistra magii wcielić. Dalej opis Kolegiów, zasad ich działania a nawet krótkie rysy psychologiczne przedstawicieli poszczególnych tradycji magii. To chyba najbardziej przydatna, dla gracza, część podręcznika. Później są jeszcze opisy magii czarnoksięskiej i nota o łowcach czarownic. Spis zaklęć, poszerzony o kilka nowych, spory rozdział o chowańcach, magicznych miksturach i przedmiotach. Na koniec obszerny opis magii runicznej, w tym profesja kowala run. I przygoda jeszcze. Nie jest może najwyższych lotów, ale to trzymające, łatwe do poprowadzenia mięso armatnie. Fajnie się czyta, przydatna, ładnie wydana, brak literówek, mało nieścisłości. Słowem cud miód orzechy.
__________________ Nie ma to znaczenia, że zasypiamy byle gdzie, oddychamy tym co jest na 't' i od niechcenia mamy te marzenia gdzie, trochę jaśniej robi się i trochę cieplej też. |
28-11-2007, 18:59 | #3 |
Reputacja: 1 | No więc (nie zaczyna się od "no więc" ) moze ja napiszę co nieco o Rycerzach Graala. Dodatek jak najbardziej opłacalny jeśli MG ma ochotę poprowadzić sesję w realiach zachodniego sąsiada Imperium. Dokładna historia Bretonii szczegółowy opis każdej z prowincji w których zawsze znajduje się : charakterystyka ludności, coś o znaczących miejscach, przykład mieszkańca i pomysły na przygody związane z daną prowincją. Do tego dochodzi jeszcze opis prawa i wierzeń bretończyków i o obyczajach tam panujących (chociaż troszkę mało jest o Pannach Graala, które mogą używać czarów z kilku Tradycji). Na deser zostaje nam kilka profesji typowych dla bretończyka, których nie ma w Księdze Zasad a także przygoda do poprowadzenia. Dla mnie najciekawszym dodatkiem pozostaje: Bestiariusz (może dlatego, że nie mam Księgi Spaczenia?). mamy tam nie tylko opisane potwory ale ogólnie przeciwników, których mogą napotkać gracze. Wrogowie ci zostali podzieleni na: Siły Chaosu, Zielonoskórych, Mieszkańców Athel Loren, Dzieci Rogatego Szczura, Bandyci i Bestie oraz Nieumarłych. Najpierw mamy ogólny opis podzielony na : Powszechne wyobrażenie, Uczonym Okiem, Sami o Sobie (najciekawsze fragmenty) Następnie jest cześć przeznaczona tylko dla MG, gdzie możemy znaleźć: - rozszerzoną listę mutacji - o czarach magii szamanów i o samej profesji - szczegółowy opis, łącznie ze statystykami Na końcu możemy przeczytać o wierzchowcach (także o demonicznych i niumarłych), zwierzętach zwykłych, znajdziemy tam też tabele lokacji trafień dla stworzeń czworonożnych, latających itd.
__________________ Jeśli masz zamiar wznieść miecz, upewnij się, że czynisz to w słusznej sprawie. Armia Republiki Rzymskiej Ostatnio edytowane przez John5 : 28-11-2007 o 19:18. |
29-11-2007, 03:38 | #4 |
Co się tyczy bestiariusza to wg mnie ma on pozytywy i wady. Podstawowym pozytywem jest, że podręcznik jest potrzebny - jeżeli tylko chcesz użyć w kampanii jakichś dzikich potworów, to nic innego ci nie pozostaje. Wadą jest według mnie, że nie jest to za ciekawe - to jest typowy podręcznik, prawie jak do szkoły. Same informacje, bardzo mało humorystycznych wstawek. Najlepszy do użycia "Znajdź i Zamknij". Oczywiście są gusta i guściki, więc komuś innemu może się spodobać. Jeżeli chodzi o Królestwo Magii, to zgadzam się w 100% . Cud, miód, orzechy i jeszcze rodzynki bym dodał . Opisy wspaniałych artefaktów i magicznych mikstur pozwalają poszerzyć swoją wiedzę o Młotku i zauważyć, że on też może być heroic. Nie pisałem o tych podręcznikach, ponieważ nie pomyślałem o nich - mój spaczony Chaosem zapewne umysł odebrał je jako podstawowe, a nie dodatkowe... Zaraz więc wypełnimy ubytki. Almanach Mistrza Gry - nie polecam nikomu. Nie napisze o nim wiele, ponieważ wg mnie nie ma za bardzo czego. Bardzo mało nowych informacji - tylko same porady dla MG, których prawie w 100% średnio-inteligentna osoba nie potrzebuje. Jeżeli ktoś nie posiada, to jest tam dość duża mapka Imperium, ale jeżeli ktoś jej wyjątkowo potrzebuje, to polecam raczej Dziedzictwo Sigmara, które już nie raz przeszło mi przez ręce. Przeczytałem może raz i nigdy więcej nie otworzyłem(Almanachu). Jeśli ktoś chce się nad tym podręcznikiem rozdrabniać, to proszę bardzo. Zbrojownia Starego Świata - tę książkę również twórcy nie napisali do czytania jako lektury. Wprowadza dużo nowych rodzai broni i zbroi - np. zbroję ćwiekowaną, z Ithrilmaru, czy z Gromrilu. Opisuje też lepiej niż Bestiariusz rodzaje wierzchowców, ponieważ możemy tu znaleźć Bretońskiego Rumaka Bojowego - najlepszego konia dostępnego dla bohaterów. Drogi jest, ale się opłaca (Rumak). Nie piszę od siebie z domu, więc opis nie jest bardzo dokładny - jak wrócę, to dopisze więcej szczegółów. Kandydat na opiekuna powinien używać polskich czcionek (a tu chyba w 10-15 wyrazach ich zabrakło) i nie popełniać tak rażących błędów. Polecam Worda. K. Ostatnio edytowane przez Kutak : 29-11-2007 o 15:45. | |
29-11-2007, 20:45 | #5 |
Reputacja: 1 | Istnieje też jeszcze Niezbędnik Gracza , który szczerze mówiąc nikomu potrzebny nie jest. Prawie wszystko co tam można znaleźć to co jest zawarte w Księdze Zasad + zestawienie zaklęć (tabelki ile mocy wymaga konkretne zaklęcie i ile trwa rzucenie go) + tabelka z wróżbami. A no tak jeszcze jest galeria bohaterów, która jak dla mnie jest średnich lotów. Innymi słowy strata pieniędzy. Trzeba dodać, że są też inne dodatki, które w Polsce jeszcze nie zostały wydane czyli: Tome of Salvation Opisuje szczegółowo historię religii w Imperium, bóstwa (także chaosu, elfie czy krasnoludów). Zawiera nowe profesje, kalendarz świat religijnych, rozbudowany spis czarów kapłańskich a także co nieco o nowych rytuałach i artefaktach. Cena w Polsce jak na razie nieznana. Children of the Horned Rat- Dzieci Rogatego Szczura (premiera 4 grudnia) Czyli wszystko o skavenach, ich historii, klanach, magii i technologii. Renegade Crowns Gdzie głównie o tym jak stworzyć własne miasto, region itp. Night's Dark Masters Mówiący nam o wampirach dodatek. Zawiera: historię krwiopijców, porady dla łowców, wady i zalety poszczególnych klanów wampirzych, opis 5 głównych klanów oraz kilka nowych potworów. Realm of the Ice Queen Wreszcie dodatek, traktujący o Kiselvie, jego historii, ludności, prawie. Czy równie dobry co Rycerze Graala przekonamy się kiedy zostanie wydany. The WFRP Companion Suplement do Księgi Zasad, wnoszący sporo o piratach, szlakach wodnych, medycynie, astrologii, festiwalach. Jest też sporo nowych potworów do wykorzystania przeciw graczom
__________________ Jeśli masz zamiar wznieść miecz, upewnij się, że czynisz to w słusznej sprawie. Armia Republiki Rzymskiej |
08-12-2007, 17:15 | #6 |
Reputacja: 1 | Przydatne też są '''sciezki przeklętych' (popioly Middenheim, wieze Altdorfu, kuznie Nuln) mamy tam dokładne opisy trzech najwiekszych miast imperium oraz ciekawą kampanie.Gorąco polecam te dodatki, szczególnei wieze altdorfu |
08-12-2007, 22:26 | #7 |
Reputacja: 1 | Może nie są to dodatki do WFRP ale jak dla mnie znacznie urozmaicają sesje no i jest w nich zawartych multum arcyciekawych informacji: Liber Chaotica napisana przez m.in. Polaka który wydaje pod pseudonimem Marijan von Staufer. Ta księga składa się z pięciu tomów: Liber Chaotica: Khorne, Liber Chaotica: Nurgle, Liber Chaotica: Tzeentch, Liber Chaotica: Slaanesh i Liber Chaotica: Chaos Undivided i opisuje ona Chaos we wszystkich jego aspektach, od mutacji przez zwierzoludzi, dzikie plemiona północy, magię i opis ziem splugawionych Chaosem po różnego rodzaju przepowiednie i proroctwa. Najlepszym smaczkiem jest to że Liber Chaotica stylizowana jest na księgę ze Starego Świata, na bokach są dopiski autora który z każdą stroną swego dzieła pogrążał się w coraz głębszym szaleństwie. Polecam! Liber Necris została napisana wyłącznie przez Marijana von Staufera i jest świetnym kompedium wiedzy o nieumarłych w świecie Warhammera. Jest tam ich szczegółowa historia, od początków państwa Nehekhary, przez panowanie Nagasha i Wampirze Wojny o Panowanie po aktualną sytuację w Sylvanii, tak jak Liber Chaotica jest stylizowana na Imperialne dzieło i jego autorem jest Manfred von Carstein. The Loathsome Ratmen and all their ville Kin to także księga stylizowana na dzieło ze Starego Świata, reszta tzw. background booki. Ta księga jest spisem badań pewnego Imperialnego uczonego dotyczących skavenów, Leiber zebrał informacje o ich historii i społeczeństwie a także prowadził różne badania anatomiczne. Blood on the Reik to zbiór szkiców i komentarzy pewnego człowieka oraz jego wspomnień z podróży po Imperium, naszkicował stroje mieszkańców tego państwa i opisał ich styl życia. Life of Sigmar w zamyśle miała wyglądać jak wszelkiego rodzaju żywoty świętych z naszego świata i spełnia to zadanie w 100%! Książka jest świetna, składa się z paru przypowieści opisujących życie i dokonania Sigmara, od jego narodzin do śmierci. Świetna rzecz. Darkness Rising to księga o niedawnej wojnie z siłami Chaosu - o Burzy Chaosu, są tu zebrane wszelkie informacje o wojnie, siłach które brały w niej udział i o stoczonych bitwach. Witch Hunter's Handbook to podręcznik którego lektura jest obowiązkowa dla każdego Imperialnego łowcy czarownic. Znajdziecie tam informacje o Świętym Zakonia Rycerzy Sigmara zwanym popularnie Inkwizycją, o odwiecznych wrogach Imperium i człowieka takimi jak mutanci, nieumarli i heretycy oraz sposoby ich eksterminacji. Empire at War to książka której jeszcze nie miałem okazji przeczytać, opowiada ona o wojnach stoczonych przez Imperium i sposobie w jaki są prowadzone a także o Imperialnej Armii. Za dwa miesiące swą premierę także będzie mieć księga pt. Grudgelore która ma opisywać historię krasnoludów i ich twierdz.
__________________ Poznaj mroczne tajemnice czterdziestego millenium Ostatnio edytowane przez Macharius : 08-12-2007 o 22:29. |
09-12-2007, 18:21 | #8 |
Reputacja: 1 | Te książki są wydane po polsku ? |
09-12-2007, 18:38 | #9 |
Reputacja: 1 | Napewno nie z tego co się orientuję pewnie są poza oficjalnym kanonem czyli są to tak zwane dodatki fanowskie, po angielsku.
__________________ Choć kroczę doliną Śmierci, Zła się nie ulęknę. Ktokolwiek walczy z potworami, powinien uważać, by sam nie stał się potworem. gg 643974 Cedryk vel Dumaeg czasami z dopiskiem 1975 |
09-12-2007, 21:01 | #10 |
Reputacja: 1 | Cedryk ma racje i nie ma. Te książki są tylko po angielsku i raczej nie ma szans żeby je wydano po polsku, tak więc trzeba znać angielski, dla pociechy jednak dodam że nie ma tam zbyt wielu skomplikowanych słów tak więc jeśli dobrze się uczysz j.ang w szkole to będziesz rozumiał wszystko. Druga sprawa to ta w której Cedyk się myli. Są to oficjalne produkty wypuszczone do sprzedaży i sygnagowane logiem Black Library czyli filii Games Workshop od książek, komiksów i powieści.
__________________ Poznaj mroczne tajemnice czterdziestego millenium |