09-01-2011, 12:03 | #1 |
Reputacja: 1 | Zmiany systemu Witam Przed laty prowadziłem WFRP I Ed. System ten modyfikowałem wielokrotnie, niestety po owych modyfikacjach nie pozostał zbyt wielki ślad. Mam teraz znów chęć zasiąść do tego, ale tu rodzi się moja wątpliwość. Czy warto? Czy warta jest skórka za wyprawkę? Czy to nie para w gwizdek. No i rzecz jasna, czy aby mój pomysł na tę modyfikację znajdzie uznanie innych. Sama modyfikacja opierać się ma na systemie „point buy” z dowolnością rozwoju BG. Z czym to jeść. Podstawa tworzenia BG była by podobna do samego „szkieletu” BG w WFRP. Wybór rasy [w swoim zamyśle tworzył bym coś innego niż świat WFRP stąd i pewne zmiany, ale to nie pora by o tym pisać], określenie „bazy” cech, umiejętności i zdolności. Dalej już point buy. Za punkty kupowane rozwinięcia, umiejętności nowe i ich apgrejty, zdolności. Bez znanych nam z WFRP zawodów i ścieżki rozwoju. Taki wstępny mam zamysł, choć nie jestem pewien, czy to ma sens. Co Wy o tym sądzicie? I, jeśli jakieś stosowaliście własne modyfikacje, to jakie? Podzielcie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pomórzcie początkującemu. Pozdrawiam Bulion . |
09-01-2011, 12:20 | #2 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Wyszły już dwie kolejne edycje WFRP z lepszą, poprawioną mechaniką. Więc po co zakładać dinozaurowi siodło i używać jako wierzchowca, skoro w międzyczasie pojawiły się już konie, a nawet samochody?
__________________ Jestem Polakiem, mam na to papier i cały system zachowań. | |
09-01-2011, 12:22 | #3 |
Reputacja: 1 | Ty i początkujący, ta... Nieco zasabotuję cały ten pomysł już na samym początku, wychodząc z prostym pytaniem: po co? Co da nam modyfikacja mechaniki Warhammera? Bo nie do końca to rozumiem, nie do końca Ty także przedstawiłeś swój pomysł. Obecnie (mówię raczej o 2 niż o 1 edycji, która już swoje lata ma) jest to bardzo proste, szybkie i przyjemne. A że niedokładne, oszukańcze i mające sporo błędów, to także oczywiście inna sprawa - kwestia tego, jak kto chce grać. Na PBF moim zdaniem mechanika i tak jest zbędna i mogę sprawy załatwiać kośćmi choćby k6. Na żywo zaś wszystko zależy od tego jak się prowadzi. Dlatego lubię mechanikę wfrp, że przy lekkim uproszczeniu takie walki lecą błyskawicznie i sprawnie, w przeciwieństwie do np. D&D, chociaż rozumiem, że niektórzy lubią bawić się w obliczanie cyferek zamiast w opisy. Także wracając: po co? Co da zamiana przydzielania doświadczenia i likwidacja zawodów (moim zdaniem bardzo fajnego i przyjemnego pomysłu z tego systemu, w przeciwieństwie do innosystemowych czystych "wojowników" "łotrzyków" etc). No i jak sobie wyobrażasz cały ten point buy. Zamianą WW na współczynnik trafienia? Czy rozdzielaniem punktów niezależnie od wcześniejszych ścieżek rozwoju? Bo z drugiej strony dostawanie tylko tego, co się trenuje także nie jest głupim pomysłem i spotkałem się z tym zarówno na żywo jak i na forum. Dlatego najlepiej wyłuszcz swoje racje, dlaczego powinno się w ogóle to robić. Znam Cię, dlatego wiem, że lubisz kombinować. Tylko czy kombinowanie często nie przynosi zwyczajnie klęski?
__________________ If I can't be my own I'd feel better dead |
09-01-2011, 12:29 | #4 |
Banned Reputacja: 1 | System "buypointów" chyba przerabiał w swej karierze każdy, więc... nad nim nie będę się rozczulał (ma swoje zady i walety). Jest też wbudowany w kilka mechanik, więc - chyba do czegoś się nadaje. Ważniejsze pytanie - czy warto? Tu bym się poważnie zastanawiał. Moim zdaniem główne aspekty: - czy postać wylosowujesz, czy wybierasz? Jeżeli wybierasz to dostaje się "mniej więcej" to co się chce i łatanie postaci dodatkowymi umiejętnościami z punktów ma mniejszy sens. Jeżeli losujesz - to już trzeba kombinować, bo wylosować można potwora i tutaj system buypointów byłby błogosławieństwem (aby postać po prostu nadawała się do grania) - na ile tak naprawdę korzystasz z mechaniki - jak często rzucasz? Jeżeli trzymasz się mechanicznej części karty to oczywiście te umiejętności są bardziej potrzebne (cykl: nie masz nasłuchiwania, to nie usłyszysz), jeżeli "zdrowy rozsądek rulez" to powiedzmy sobie szczerze - w WH na jakieś straszne pompowanie postaci nie ma przeważnie czasu (bo na coś się zejdzie w tzw. międzyczasie) - jak długie prowadzisz kampanie? Ergo: ile postacie graczy będą się w stanie rozwinąć? Jeżeli prowadzisz bardziej jednostrzałówki, to rozbudowany system zdobywania umiejek jest na gwizdek - bo nie będzie na ten rozwój czasu. Jeżeli zaś wychodzą ci kampanie z cyklu "zaczynaliśmy to dwadzieścia lat temu" to ma ta modyfikacja już jakiś sens. Mnie osobiście się by nie chciało. Gracze u mnie tworzą postacie i one mają się "trzymać kupy". Nawet jak coś nie jest czyste mechanicznie to przeważnie przymykam oko. Wolę też ustalić jakieś dodatkowe zasady dla konkretnej postaci niż spisywać upgrade mechaniki, którego być może nigdy nie wykorzystam. |
09-01-2011, 13:06 | #5 |
Banned Reputacja: 1 | Mym skromnym zdaniem nie warto. To trochę jakby robić "usta-usta" trupowi i sztuka dla sztuki. Kto skorzysta z modyfikowanego WFRP I mając do dyspozycji 2 i 3 ? Musiałaby to być bardzo dobra modyfikacja(ale jestem w stanie uwierzyć że cie na to stać). Ale jednak para w gwizdek, że posłużę się twoimi słowami. Zbyt dużo wysiłku bez gwarancji, że ktoś po to sięgnie. |
09-01-2011, 13:11 | #6 |
Reputacja: 1 | Z większością Waszych zdań się zgadzam, ale mam własne "ale". System mechaniki WFRP oparty jest na świecie WFRP. Chcąc pobawić się w cokolwiek innego niejako nagle zostajemy z systemem, który wymaga szlifu. Bo i ścieżki rozwoju są tu powiązane ze światem mocno. To zaleta WFRP, gdy gramy w Starym Świecie. Gdy we własnym... Co do tego jak ja w duuuuuużym uproszczeniu widzę "Point Buy" jako system tworzenia i rozwoju BG to przedstawiam go tu niżej. W zarysie szczątkowym. Co do długości kampanii, zwykle prowadziłem wielosesyjne. Tyle, że zawsze modyfikowałem w trakcie. Teraz rozważam start czegoś opartego o wygodną mechanikę WFRP, bez "zawodów", które choć świetne, związane są jednak ze światem mocno. Mój świat byłby jednak inny od tego znanego z WFRP. Nieco inny. Stąd i proponowane zmiany. A na ile stosuję mechanikę? Zawsze w relacjach Gracz/Gracz których u mnie nie mało. Zawsze w kluczowych momentach sesji, których u mnie nie mało. I jeszcze czasem od przypadku. Teraz proponowane zmiany: Zmiana WFRP Ludzie: wszystkie postacie Graczy będą ludźmi. Sorry, ale to świat ludzki głównie. Walka Wręcz, Umiejętności strzeleckie, Krzepa, Odporność, Zręczność, Inteligencja, Siła woli i Ogłada określana jest poprzez rzut 8 razy po 2k10 i przyporządkowanie do w/w cech wedle swego uznania odpowiednich wyników dodając do wszystkich bazowe 20. Przykład: Chcemy mieć doskonałego wojownika, więc wybieramy nasz najwyższy wynik spośród 8 rzutów 2k10 [np. 18] i dodajemy doń 20. W ten sposób WW wynosić będzie 38. Pozostałe cechy określamy przydzielając wyniki wedle obranego przez się klucza. Ataki wynoszą standardowe 1 Żywotność określamy rzucając k4 i do wyniku rzutu dodając 10. Siła, równa się pierwszej cyfrze cechy Krzepa Wytrzymałość równa się pierwszej cyfrze cechy Odporność Szybkość równa jest 4 Magia na początku wynosi 0 Punkty obłędu na początku wynoszą 0 Punkty przeznaczenia na początku wynoszą 3 KażdyBG posiada 3 Zdolności losowe. Można wybrać je sobie wedle swego uznania. Każdy BG posiada następujące Umiejętności: Plotkowanie Wiedza lokalna Język powszechny Teraz przechodzimy do Point Buy. Rozpoczynając grę Gracz otrzymuje dla tworzonego BG do rozdania 500 pkt. Wedle swoich potrzeb i uznania. Ekwipunek BG określa w oparciu o historię swej postaci wspólnie z MG. Za 100 pkt. [Point Buy, Doświadczenia] Gracz może wykupić swemu BG następujące „rozwinięcia”: +5 dowolnej cechy % do poziomu 60pkt. +1 Żw do poziomu 16 pkt. 1 dowolna Umiejętność Za 200 pkt. [PB, D] Gracz może wykupić swemu BG następujące „rozwinięcia”: +5 dowolnej cechy % do poziomu 80pkt. +1 Żw do poziomu 20 pkt. 1 specjalizacja +10% do Umiejętności 1 dowolna Zdolność Za 500 pkt. [PB, D] Gracz może wykupić swemu BG następujące „rozwinięcia”: +5 dowolnej cechy % do poziomu 90pkt. +1 Żw powyżej poziomu 20 pkt. +1 Atak +1 Szybkość +1 punkt Magii 1 specjalizacja +20% do Umiejętności I tyle na początek. Pozdrawiam B . PS: zasugerowaliście się opinią o tym, że kiedyś zmieniałem WFRP I Ed. Może wyraziłem się średnio jasno. Proponowane zmiany dotyczą polskojęzycznej wersji WFRP II Ed. Trupów nie reanimujemy. P B . Ostatnio edytowane przez Bielon : 09-01-2011 o 13:13. |
09-01-2011, 13:30 | #7 |
Banned Reputacja: 1 | Jak rozumiem oczekujesz opinii ? Że Warh to świat w większości ludzki - podpisuje się obiema łapami. Co do rozdzielania ośmiu cech to nakazuje sama logika, sam tak robię. Ktoś chce silnego bohatera ? Uznaję że jego BG ćwiczył w młodości. Piękniejszego ? Widać czyści paznokcie i myje zęby regularnie. Druga część wygląda rozsądnie i jak dla mnie jest do przyjęcia Zobaczymy co dalej, ciekaw jestem zmian w walce ( bo to jest bubel) i magii (o ile takie będą). Mówiąc wprost. Jak dla mnie jeśli poprawisz system walki, można modyfikacje stosować, jeśli nie, to tylko kosmetyka będzie. Ostatnio edytowane przez Arango : 09-01-2011 o 14:02. |
09-01-2011, 13:37 | #8 | |
Banned Reputacja: 1 | Cytat:
To co zaprezentowałeś - załatwiam targami. Graczowi na czymś zależy, mnie na czymś zależy, każdy ma coś do przehandlowania... Starczają mi targi "wymienne" i dobra historia postaci, nie muszę do tego wprowadzać waluty buypointa... | |
09-01-2011, 14:04 | #9 |
Reputacja: 1 | No ja się zgadzam, możemy pochandlować. Tyle, że... nie gramy w Starym Świecie. Na grzyba nam to wszystko co tam w zawodach ze światem związane? Możemy stworzyć nowe, ale... po co? Świat nie jest nawet mnie na tyle znany, by ostateczny jego kształt mógł pozwolić mi na określenie już a priori wszystkich ścieżek rozwoju. Zatem ostaje się Point Buy. Inaczej się nie da moim zdaniem. Nad mechaniką walki zastanawiałem się już wiele razy. Tyle, że na potrzeby PBF stosowana jest szczątkowo, więc... Pozdro B . |
09-01-2011, 14:14 | #10 |
Reputacja: 1 | O, modyfikacje Warhammera, myślałem, że to już od co najmniej dziesięciu lat niemodne Jedyne co tam jest sensowne, to setting. Po co więc go odrzucać i do tego męczyć się z kulawą mechaniką, która jak sam stwierdziłeś - miała sens głównie w połączeniu z settingiem? ;] Co do propozycji. Wyglądają sensownie, choć nie załatwiają głównej bolączki systemu... 30% szans na sukces w większości rzutów... juhu. |