Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Pozostałe systemy RPG > Savage Worlds > Wasze Savage > Wasze światy
Zarejestruj się Użytkownicy

Wasze światy Tutaj można umieszczać pomysły na swoje światy.


 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 13-05-2013, 12:41   #1
 
JPCannon's Avatar
 
Reputacja: 1 JPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputacjęJPCannon ma wspaniałą reputację
Corona Regni Poloniae

Kopia tematu ze starego forum

Corona Regni Poloniae

Postprzez Mruf » 6 lut 2011, o 19:46
Co tam, zakładam temat

Przed kilku laty pracowałem nad autorką o nazwie Corona Regni Poloniae, osadzoną w moim ulubionym okresie historycznym, czyli w czasach Kazimierza Wielkiego. System wspierało kilku moich graczy, niemniej nie udało mi się go skończyć - utknąłem na etapie dłubania w mechanice. To był zły czas umiłowania złożonych, realistycznych mechanik. Dziś inaczej na to patrzę - pojawiła się mecha SW. Tym samym pomysł powrotu do Corony sam się nasunął. O co tu chodzi? Oto malutki szkic:

CORONA REGNI POLONIAE

1. Tytułem wstępu
Setting nie rości sobie pretensji do idealnego odzwierciedlenia realiów historycznych. Nie jestem historykiem, więc moje poruszanie się w epoce, mimo sympatii i pewnej znajomości tematu, jest skażone licznymi błędami. Mało mnie to obchodzi, wszak chodzi o dobrą zabawę. To, na ile dany dany zespół będzie sztywno nawiązywał do faktów, zależy od MG (zwanego tu Kronikarzem - Kr). Faktografia i RPG to coś zupełnie innego. Realia są historyczne, ale nie da się uniknąć ambitnych posunięć graczy, którzy mogą zechcieć usunąć z panoramy dziejowej pewne mroczne postacie i tym samym skręcić Wozem Historii w bok... I słusznie.
Spotyka się tu też zjawiska nadnaturalne - jak magia, nieumarli czy postacie z baśni. Odniesienie czysto historyczne byłoby na dłuższą metę nudne a magia litewskich guślarzy, leśnych bab, nimfy, skrzaty, wodniki, dziad borowy, czy utopce w miejscach bitew, dodadzą krztynę tego jakże pożądanego smaczku fantasy.

2. Wprowadzenie
W marcu (2-go) 1333 roku, dwa lata po wieńczącej pracowite życie koronacji, umiera król Władysław Łokietek. Dzieło zjednoczenia zostaje przerwane. Jedyny syn Kaźko otrzymuje w spadku państwo okrojone, złożone z dwóch tylko dzielnic - Wielkiej i Małej Polski. Dawne ziemie etniczne dzierżą drapieżni sąsiedzi. Szukają okazji by wydrzeć jeszcze więcej. Śląsk od dziesięcioleci pozostaje w rękach Luksemburgów, Mazowsze jest władztwem niezależnym ze stolicą w Płocku, Pomorze Gdańskie zostało utracone po koniec pierwszej dekady wieku na rzecz zachłannych i zdradzieckich Krzyżaków. Wyczerpujące wojny z Brandenburgią o Santok i Drezdenko na ścianie zachodniej, z Litwą i Tatarami na wschodnie i przede wszystkim z Krzyżakami na rubieży północnej pozostawiły kraj naznaczony kikutami spalonych wiosek. Ludność w pasach przygranicznych jest przerzedzona i wystraszona, grasanci bezwzględnie korzystają ze słabości państwa, handel podnosi się niemrawo. Na domiar złego Korona wciąż nie ma pokoju z Zakonem a termin rozejmu mija w bieżącym roku. Wątły organizm może nie przetrwać kolejnych przemarszów stalowych hufców rycerzy NMP. Krajna nie tak dawno została doszczętnie splądrowana a trasę przemarszu Krzyżaków znaczą dziś nieokopcone belki i świeże więźby a gdzieniegdzie zwęglone kikuty domostw.
Czy w tej dramatycznej sytuacji młody książę podoła stojącym przed nim wyzwaniom? Czy utrzyma w ręku dwie niechętne sobie, skłócone dzielnice? Czy może liczyć na baronów królestwa, członków Rady zmarłego króla? Ci pewnie zechcą wykorzystać status interregnum by umocnić stan swojego posiadania i zwiększyć prerogatywy, jak to drzewiej bywało. Wreszcie - czy obroni kraj przed agresywnymi sąsiadami? Wydaje się, że szansa na siłowe rozwiązanie problemów Korony jest mierna, bo czyż słabe i wewnętrznie mało zwarte państwo może się mierzyć z monarchią Luksemburgów lub potężnym Zakonem? Hmm, raczej nie. Nikt tak dobrze jak książę Kazimierz tego nie rozumie. Czego nie da się osiągnąć ostrością mieczy należy dokonać przy pomocy rozumu. Kanclerz otrzymuje zadanie powołania nowej komórki w służbie wywiadowczej. Książę jest zaabsorbowany uroczystościami pogrzebowymi i jednocześnie szykuje własną koronację. Umarł król... niech żyje król!
Jest jeszcze jedna grupa - wymierająca ale wciąż silna - od której Kazimierz może oczekiwać wsparcia. Są to kapłani dawnych bogów, i ich wyznawcy. Nieduże grupki pozostały po 350 latach "ewangelizacji", rozsiane po lasach, nieużytkach, górach i bagnach. Niemniej skrycie wspierani i nigdy nie tępieni przez książyca będą wspierać wszystkie jego działania i ludzi będących w jego służbie. To samo dotyczy inteligentnych stworów z puszcz. Kazimierz skrycie akceptuje działania pogańskich żerców, bo chrześcijan uważa za hipokrytów i okrutników (trudno nie przyznawać mu racji kiedy patrzy się na efekty działań zbrojnego ramienia Maryi Dziewicy - Krzyżaków). Nie darzy przyjaźnią biskupów i hierarchii, ale uważa jednocześnie, że dla utrwalania ładu i dla dążenia do centralizacji kraju, a także dla dobrych relacji ze światem chrześcijańskim musi podtrzymywać a nawet karmić obficie tę farsę zwaną Kościołem Chrystusa. BG jednak już nie muszą...

3. Bohaterowie
Postacie graczy zostają zwerbowani w szeregi nowej organizacji. Jej celem jest, poza naturalnie gromadzeniem informacji wywiadowczych, także likwidowanie wyjątkowo wrogich koronie osobników - w kraju i poza jego granicami. Warunkiem jest bezwzględna lojalność, nagrodą - 3 miesiące w roku do pełnej dyspozycji i skromne uposażenie. Bohaterowie graczy dostają kolejne zlecenia, listy kontaktów, środki potrzebne do działania i wykonują zadanie. W wolnych chwilach, których wprawdzie jest niewiele, można oddawać się błogiemu lenistwu, polować, ucztować czy podróżować. Bohaterowie graczy pełnią niezwykle odpowiedzialne funkcje, znają wiele wywiadowczych i strategicznych tajemnic. Nic więc dziwnego, że są też sprawdzani raz na jakiś czas przez służby kanclerskie. Prowokacja, próba przekupstwa, ot co pomoże upewnić się kanclerzowi w słuszności swoich decyzji co do zasadności werbunku...
W jaki sposób BG może znaleźć się w szeregach tajnych służb Korony? Sposoby mogą być różne i w dużej mierze są uzależnione od stanowiska Kr. Niemniej zasugeruję jeden z nich:
Bohaterowie startują w lochu stołecznego Krakowa. Siedzą społem w cuchnących uryną, piszczących szczurami kazamatach w oczekiwaniu na litościwy katowski pieniek. Startują w tym miejscu niezależnie od funkcji. Przyczyna tego niekomfortowego status quo może być istotna dla dalszej kariery BG, ale Kr nie musi jej narzucać. Może wynikać z historii i założeń gracza. Więc może to być zuchwała kradzież, pobicie szlachcica, zabójstwo, fałszowanie monet lub dokumentów, krzywoprzysięstwo, głoszone publicznie herezje, śmierć zadana w pojedynku w trakcie targu (mir książęcy obowiązuje wówczas nawet szlachtę), oszustwo, kłusownictwo, etc. Powód trzeba dopasować do statusu postaci - rycerza nie skażą na śmierć za kradzież bochna chleba na targu... Ostatecznie zostają jednak przeniesieni do izolowanej części lochów i tam od kogoś szacownego i ważnego otrzymują propozycję nie do odrzucenia. Muszą odsłużyć co najmniej 5 lat w szeregach szpiegów, potem umowa samoistnie wygaśnie. Pierwszym etapem będzie szkolenie w Sączu, gdzie zapoznani zostaną z najistotniejszymi tajnikami funkcjonowania w szeregach służby królewskiej. Potem pierwsza misja.
Inne - przez znajomego rycerza pozostającego już w służbie (metoda na kumotra), przez zasługi ("toż to sławny rycerz Mirko z Niekłaja, onże to narzezał białych płaszczy!"), i jeszcze inaczej - jak tylko sobie to wyobrazi Kr.
Drużyna powinna rekrutować się z możliwie jak najszerszego spektrum funkcyjnego i społecznego - ułatwi to działanie w szerokim świecie. Powinni znać języki, w ich szeregach musi być herbowy (poruszanie się w kręgach rycerstwa, nieodzowny warunek w tym świecie).
Funkcje do wyboru: 1. Rycerz 2. Najemnik (np. czeski, śląski) 3. Zakonnik 4. Rybałt 5. Złodziej 6. Wędrowny kramarz 7. Kupiec 8. Myśliwy 9. Znachor 10. Wiedzący - Guślarz (Litwin lub Rusin, Mazur) 11. Zielarz 12. Kapłan starych bogów - Żerca


Jak lepiej poznam mechanikę to dopiszę nowe Moce i Przewagi oraz uzupełnię postać gracza o 2-3 umiejętności wynikające ze szkolenia w Sączu. Wreszcie gdyby setting spotkał się z jakimś sensownym oddźwiękiem na forum GRAmela czy na moim macierzystym, to opiszę to drobiazgowo. Kilka lat temu zapowiadało się dobrze, zdechło przez mechanikę.

Do szczegółowego opisania:
1. Bestiariusz - zwierzęta, nieco istot z mitologii słowiańskiej, choć częstotliwość ich spotykania będzie nikła. Ludzie są świadomi ich obecności, tylko te kryją się w otchłaniach puszcz i jezior. Standardowi przeciwnicy - knecht, rycerz zakonny, woj ruski, tatarski, litewski, ale i zwierzęta - tur, niedźwiedź, wilk. A z baśniowych - rusałka, wodnik, skrzat, dziad borowy, utopiec, skrzaty, mamuny, licha, wiły. "Tańcowały wiły w noc Kupały, lalala" (Reakcja pogańska jako muzyka obowiązkowa).
2. Magia kapłanów, wieszczy i bab jest realna. Niestety zakazana i piętnowana przez władzę i Kościół. Posługujących się nią karze się śmiercią. 3 rodzaje magii - wieszcząca, kapłanów i zaklinaczy.
3. Opis świata z mapami.
4. Realia świata - systemy monetarne, miar i wag, porządki w miastach, krajach, wsiach. Struktura społeczna - podział na stany, zobowiązania z tytułu poddaństwa. Prawo.
5. Kram Kronikarza - ceny artykułów i usług, ceny najmu przystawa, sługi, ochrony.
6. Bohater - opis funkcji, struktura służby królewskiej, dodatkowe przewagi i moce.
7. Dwa scenariusze wprowadzające w klimat settingu: "Krzyż dla Święca" (zabójstwo Piotra Święca - zdrajcy gdańskiego) i "W butach chąśnika" (polowanie na kuriera ze złotem dla Saksonów).
8. Opis życia codziennego w miastach, podróże, etc.
 
__________________
"Miłość której najbardziej potrzebujesz to Twoja własna do siebie samego"
JPCannon jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:46.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172