Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > WIEŚCI
Zarejestruj się Użytkownicy

WIEŚCI Nowinki w dziedzinach fantastyki, science-fiction i wielu innych. Również Ty możesz dodać tutaj jakąś ciekawą informację.


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
D&D 5.0 Podręcznik Gracza
Warlock
20-08-2014

Z dniem dzisiejszym trafił na półki sklepowe Player's Handbook do piątej edycji legendarnego Dungeons & Dragons. Pojawiły się też pierwsze opinie i recenzję, które są...
  #10  
Lord Cluttermonkey on 23-12-2014, 14:59
Właśnie DMG jest warte dla tych +/- 80 stron wariantów zasad (na które, jak np. "Background Proficiency", można wpaść instynktownie). Reszta to w dużej mierze pogadanka skierowana do albo początkujących Mistrzów Gry albo do szukających inspiracji. Mnie najbardziej była potrzebna tabela skarbów i zasady do tworzenia nowych potworów. Mam nadzieję, że WotC umieści takie rzeczy w jakiejś zaktualizowanej wersji podstawowych zasad, bo płacić 170 zł za kilka przydatnych stron...

Błędy poprzednich edycji - tu można pójść w dużą subiektywność. Innymi słowy, niektórzy mają problemy z liczeniem THAC0, niektórzy nie. Moim zdaniem jest to na pewno najlepsza edycja z tych publikowanych przez WotC.

Plastyczność - w gruncie rzeczy każda edycja taka była, tylko że na tle edycji wydanych przez WotC piątka wypada najlepiej pod względem dopasowania zawiłości reguł pod siebie. Jednak miałbym duży problem, gdybym chciał wybrać między piątką, a AD&D 2. (tym bardziej, że do AD&D wszystkie podręczniki settingowe już na mnie czekają i nie muszę nikomu tłumaczyć, że w moich Zapomnianych Krainach nie ma dragonbornów )
Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 23-12-2014 o 15:07.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #11  
Cedryk on 23-12-2014, 17:30
Z pewnością została polepszona magia. Już nie ma problemu barkiem czarów.
Cantertripy można rzucać w nieograniczonej ilości, a dodanie rytuałów mocniejszych czarów obłożonych czasem rzucania znacznie wzmacnia wszechstronność rzucających czary. Jednocześnie zmniejszono ilość znanych czarów jakie można rzucać dziennie. Przedtem ograniczona była do ilości komórek na czary teraz do wartości cechy wiodącej dla danych czarów plus poziom postaci.
Dało to efekt wzmocnienia klas nieczarujących, już czarodzieje na wysokich poziomach nie odbiegają tak do innych klas.

Zostało też załatwione tworzenie klas prestiżowych do każdej organizacji co było ogólnie mówiąc, największą wadą, moim zdaniem systemu 3,0 i 3,5.

Trochę brakuje niektórych klas prestiżowych np tancerza cieni lecz zapewne zostanie to rozwiązane dodane do klasy możliwości stworzenia tak skierowanego złodzieja czy też barda. Podobnie z kilkoma innymi klasami.
Teraz organizacje są organizacjami i mechanicznie niczego nie dają dają tylko fabularnie. Jeśli jednak jakiemuś MG brakuje czegoś w organizacjach zawsze może to załatwić przez dodanie kolejnego backgroun'a zdobywanego przy wstąpieniu do organizacji, Oczywiście jest to mój pomysł i trzeba by to traktować jako zasadę domową.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #12  
Ereb on 23-12-2014, 19:17
Ja po krótkiej przygodzie z DnD 5.0 w sesji Clutterbane'a na pewno jeszcze wrócę do tej wersji. Mechanika nigdy mnie jakoś specjalnie nie pociągała, ale po wstępnym zapoznaniu się z zasadami i tym co było na sesji widzę, że polepszono wiele zarówno względem wersji 3,5, jaki i koszmarnej moim zdaniem czwórki.
Z zasad wieje prostota i możliwość dostosowanie mechaniki do swoich potrzeb. To, co pisze o magii Cedryk potwierdza i moje obserwacje. To chyba największa pozytywna zmiana w tej wersji.
Zapewne w grze na żywo wyszłoby o wiele więcej kruczków i detali, zwłaszcza jak się ma na sesji graczy lubujących się w cyferkach i różnych mechanicznych trickach.
Ogólnie więc piątka zrobiła na mnie pozytywne wrażenie.

Na pewno kolejne podręczniki i scenariusze powiedzą nam więcej o tej wersji dedeków.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #13  
Lord Cluttermonkey on 24-12-2014, 21:28
Cytat:
I asked Mearls about prestige classes on Twitter a little bit before the PH released, and he said basically that, with feats being so much 'bigger' now, they ate a lot of the design space for prestige classes, and the team was going to wait a while after release to see what the landscape looked like before trying to dial in where prestige classes fit in 5e, if anywhere.
Podejrzewam, że projektanci piątej edycji poprzez wprowadzenie backgrounds chcieli powrócić do kits z AD&D 2, które były zorientowane bardziej w stronę fabuły i roli społecznej postaci w świecie niż powierzchownej indywidualizacji postaci jakimiś atutami i specjalnymi mocami o wąskim zastosowaniu jak klasy prestiżowe z poprzednich edycji WotC. Piątka wydaje się bardzo nastawiona na zasady domowe i mocną rolę arbitra - gracze z doktoratem z trzecioedycyjnego prawoznawstwa stosowanego mogą mieć kłopoty z przestawieniem niektórych trybików. A Mistrzowie Gry z trójki i czwórki muszą się podszkolić - z większą mocą wiąże się większa odpowiedzialność.

Z drugiej strony - jak nie zamierzają zarabiać na settingach ani prestiżówkach, to na czym?

Osobiście traktuję piątkę jako skodyfikowanie najczęściej pojawiających się zjawisk na sesji (ale nie najbardziej interesujących - rzut na trafienie nie jest interesujący; interesujące jest zwabienie ogra w wilczy dół pełen węży!) - brak skomplikowania zasad i "brak opcji" może wydawać się na pierwszy rzut oka nudny, ale chyba o to chodziło - zasady mają być daleko w tyle, żeby nie zamulać tych ciekawszych i rzadszych sytuacji. Nie wiem, czy dostatecznie jasno się wyraziłem. Innymi słowy po przeczytaniu i stosowaniu zasad ma się wrażenie, jakby PHB i DMG krzyczało do Arbitra: "hej, to nie my tu jesteśmy najważniejsi, tylko Ty!". Jak dla mnie duży plus właśnie za ten feeling - wolę to, niż nadmierną fetyszyzację reguł.

Zmieniając temat - nie podoba mi się ilość klas czarujących ani zafiksowanie edycji na jednym poziomie magicznym, a raczej jednej ustalonej "magiczności" świata czy też światów. Jak już wspominałem, nie ma żadnych wytycznych do gry z większą ilością magicznych przedmiotów. (W drugą stronę działa to zdecydowanie lepiej, bo przedmioty magiczne są całkowicie opcjonalne - CR ich nie uwzględnia.) Ale to nie wszystko. Gdyby człowiek chciał sobie zagrać w naprawdę low-fantasy kampanię, gdzie postacie graczy nie czarują albo czarują w małym stopniu (weźmy choćby świat Nehwonu), to do wyboru ma... Barbarzyńcę, wojownika i łotrzyka? Trochę słabo - przydałyby się chociaż jakieś wytyczne co do umniejszania magii w innych klasach (na wzór np. defiler magic z Dark Suna, "corruption effects", itd.) - sam nie lubię babrać się w takich zasadach, bo pewnie byłyby mocno niewyważone. Dlatego szkoda, że w DMG nie ma jeszcze więcej praktycznego mięcha.

Z wyłapanych kruczków mechanicznych: druid lub kapłan z domeny natury, posiadający cantrips Shillelagh i atut Polearm Mastery powinien być zakazany.
Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 25-12-2014 o 00:10.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #14  
Cedryk on 25-12-2014, 00:44
Oczywiście przesadzasz co do wyżej wspomnianego nie jest to żaden błąd, a z czasem wojownik posiadający Polearm Mastery będzie znacznie mocniejszy od druida z tym cantripem w/w atutem na tym samy poziomie.
Na pierwszym zaś jest niemal równy.
5 poziomowy druid z w/w zestawem przegrywa zawsze z 5 poziomowym wojownikiem z takim samym zestawem wzbogaconym o Great Weapon Fighting, zdolność stałą wojownika a nie brałem żadnych zdolności specjalnych czy też atutów które mogły by być przydatne przy tym wojownikowi.
Owszem w/w jest to fajny zestaw lecz jego moc jest mocno ograniczona i szybko traci na wartości.
Ostatnio edytowane przez Cedryk : 25-12-2014 o 00:46.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #15  
ObywatelGranit on 25-12-2014, 10:39
Nie wiem czy DeDeki dobrze sprawowałyby się w wyjałowionym z magii uniwersum. Nie na darmo część PHB poświęcona czarom zajmuje więcej niż ekwipunek, tło i mechanika walki razem wzięte. Wydaje mi się, że akurat ten system jest tak zrośnięty z czaromiotami, że próby wycinania ich (poza ograniczaniem, które z powodzeniem można wprowadzać) sprawiają, że staje się on kadłubkowy.

Cytat:
Z drugiej strony - jak nie zamierzają zarabiać na settingach ani prestiżówkach, to na czym?
Hej, 159 zł + przesyłka to dla ciebie mało?
Zobaczymy, Wizardsi udowodnili, że potrafią wydać produkt bardzo dobry oraz że nie braknie im pomysłów.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #16  
Ereb on 31-12-2014, 13:27
Ostatnio gdzieś w komentarzach czytałem na temat tej edycji dobre podsumowanie systemu. Gość twierdził, że piąta to nie jest następca 3 i 4, ale doskonały kontynuator drugiej edycji.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #17  
Lord Cluttermonkey on 05-01-2015, 11:50
Pozostaje się podpisać pod tym wszystkimi mackami.

E.
Zapowiedź nowych podręczników, a wraz z nią odpowiedź na pytanie, w jaki sposób WotC zamierza poszerzać materiał do D&D 5.

Cytat:
It's no surprise, Mike Mearls has long said that options will come in themed and campaign oriented books rather than generic splats.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #18  
Warlock on 15-03-2015, 00:44
Cytat:
Z takich bardziej subiektywnych to gdyby za okładkę wziać scenkę ze wstępu opisaną jako przykład sesji, efekt byłby o wiele lepszy. Okładka Podręcznika Gracza dla mnie wysyła tylko jeden komunikat - to gra o siekaniu wielkich potworów. Za to wspomniana scenka - badanie otoczenia nawiedzonego zamku (czyli wiecie, "żywe" gargulce, niezbyt stabilny most i te sprawy) od razu ewokuje grę drużynową, podejmowanie trudnych wyborów, niepewność graczy - dla mnie kwintesencję D&D.
Oj, tak... na okładkę znacznie lepiej nadawałby się ten:


Dla mnie to najlepszy art ze wszystkich podręczników D&D, ever! Ta chwila triumfu, kiedy to poszukiwacze przygód pozują przed pokonanym smokiem po prostu oddaje to o czym jest ta gra tak naprawdę.

Obrazek pochodzi z podręcznika AD&D 2.0 Player's Handbook.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #19  
Lord Cluttermonkey on 15-03-2015, 17:57
Świetny obrazek Warlock, jest i gra zespołowa; i bohaterowie nie wyglądają jak mangowe niewiadomoco; drapnięcie na udzie wojownika zdradza, że przygoda nie obyła się bez trudów...

Ale wystarczy ten obrazek i


pozamiatane.
Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 15-03-2015 o 20:17.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:15.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172