Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > WIEŚCI
Zarejestruj się Użytkownicy

WIEŚCI Nowinki w dziedzinach fantastyki, science-fiction i wielu innych. Również Ty możesz dodać tutaj jakąś ciekawą informację.


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->D&D 5.0 Podręcznik Gracza<!-- google_ad_section_end -->
D&D 5.0 Podręcznik Gracza
Autor artykułu: Warlock
20-08-2014
D&D 5.0 Podręcznik Gracza


Z dniem dzisiejszym trafił na półki sklepowe Player's Handbook do piątej edycji legendarnego Dungeons & Dragons. Pojawiły się też pierwsze opinie i recenzję, które są bardzo pozytywne.

Podręcznik można nabyć obecnie w sklepie Amazon (za $29.99), a na Rebel.pl i inne sklepy trzeba będzie jeszcze kilka dni poczekać. Wersji elektronicznej (PDF) w sprzedaży jeszcze nie ma.

Załączam też opis produktu ze sklepu Rebel:

Cytat:
Wszystko czego gracz potrzebuje aby stworzyć swoją postać w heroicznym świecie Forgeotten Realms!

Player's Handbook (podręcznik gracza) to jedna z głównych ksiąg piątej edycji D&D. Znajdziesz w niej zestawienie zasad i reguł służących tworzeniu, rozwojowi i nadawaniu charakteru Twojej postaci. Tła, zdolności, walka, ekwipunek, zaklęcia i wiele, wiele więcej...

Najnowsza edycja była testowana przez wiele miesięcy przez wolontariuszy rozsianych po całym świecie, a wszystko po to, aby nowe D&D mogło sprostać wymaganiom przeróżnej maści graczy, wciąż pozostając w klasycznym high fantasy.

Wizards of the Coast jak i testerzy nowego systemu uznają, że jest to wzięcie wszystkiego co najlepsze z wszystkich poprzednich edycji systemu, uproszczone jednakże dające wciąż multum możliwości w kreacji postaci i przygód. Dla grających we wcześniejsze edycje, przeniesienie się na piątą edycję nie powinno stanowić żadnego problemu, ponieważ podstawa systemu pozostała niezmieniona.

Zapomniane Krainy potrzebują bohaterów. Czy Ty staniesz się jednym z nich?

Data wydania pozostałych podręczników głównych:
Monster Manual - 30 Wrzesień 2014
Dungeon Master's Guide - 18 Listopad 2014
  #1  
psionik on 21-08-2014, 14:37
Dodam, że podstawowe zasady można legalnie i za darmo pobrać stąd.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Mr Miracle on 24-08-2014, 14:18
Czytałem, znacznie lepsza gra pod względem 4 edycji. Doskonała jeśli chcemy zagrać z żoną, dziećmi lub kolegami i koleżankami którzy nigdy w rpg lub bardziej ambitne planszówki nie grali.

Pozostali spotkają się tylko z frustracją i brakiem ciekawych elementów.

Dla zainteresowanych dodam, że podręcznik aż kipi od wzmianek w kierunku głównie Forgotten Realms, ale też innych światów i ciężko oprzeć się wrażeniu, że jest jednym wielkim listem z przeprosinami dla Ed'a Greenwooda i R.A. Salvatore chociażby gdy Drizzt Do Urden zastępuje obrazek podstawowego Elfa.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Ogryzek Szatana on 25-10-2014, 18:54
Nie będę ukrywał, pobrałem skan i przeczytałem w całości. Od dawna szukałem takiego systemu rpg, lekkiego, przywodzącego na myśl stare dedeki (które znam głownie z Baldur's Gate), do tego kładzenie nacisku na setting Forgotten Realms jest mi jak najbardziej na rękę.

Zasady zostały wyczyszczone do połysku, dla mnie to jest krok w jak najbardziej dobrym kierunku, są znacznie uproszczone, gracze i mistrz gry nie są przytłoczeni mechaniką, a opcje nadal pozostają, chociaż to sama podstawka, jest ich raczej mało, ale na przykład dwóch wojowników spokojnie można zrobić odmiennych.

Magiczne przedmioty wydają się być teraz czymś naprawdę specjalnym, a nie czymś, czym przeciętny poszukiwacz przygód podciera sobie tyłek, jak mu papieru braknie. Pełnie zasady pojawią się dopiero w podręczniku Mistrza Podziemi, jednak na przykładach z przygody Hoard of the Dragon Queen widać, że są one pomysłowe, złożone i ciekawe.

Mógłbym wymieniać poszczególne elementy, które zostały zmienione na plus, jak system magii czy umiejętności, ale nie w moim zamiarze było pisanie artykułu

Kiedy tylko pojawi się zestaw trzech podstawowych podręczników, biegnę do sklepu kupić. 13th Age leci do kosza
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
Cedryk on 10-12-2014, 15:34
Dungeon Master's Guide właśnie miał już go ktoś w łapkach. Jak wyglądają zasady tworzenia przedmiotów czyli rzemiosło oraz tworzenia magicznych przedmiotów?
I co ogólnie w nim jest może dodatkowe opcje dla klas, takie jak np magiczny łotrzyk z podstawki dla złodzieja.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
ObywatelGranit on 12-12-2014, 22:58
Cytat:
I co ogólnie w nim jest może dodatkowe opcje dla klas, takie jak np magiczny łotrzyk z podstawki dla złodzieja.
Na pewno są opcje dla złego kleryka i paladyna.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #6  
Clutterbane on 23-12-2014, 01:44
Moim zdaniem opcji jest tyle, ile trzeba - gracze przyzwyczajeni do trójki będą pewnie smutni, że nie mogą odróżnić swojego łotrzyka atutem dającym +1 do sytuacji-pojawiającej-się-raz-na-20-sesji w celu nadania mu "indywidualnego wyrazu" (co chyba powinno być osiągane za pomocą innych środków, nieprawdaż?), ale tych zapraszam do Pathfindera. Natomiast cała reszta powinna być zadowolona.

Zostawiajac sprawę zasad (które, jak wiadomo, działają) na boku - muszę przyznać, że jak dla mnie D&D 5 to bardzo dziwny produkt, który w sumie nie wiem do kogo jest adresowany ani jaki miał cel. Z założenia miał być edycją "modułową", w którą da się grać na wzór ulubionej edycji poprzez dobranie odpowiednich wariantów reguł pod siebie. Tylko czy w takim razie nie lepiej byłoby udostępnić dodruków poprzednich edycji? W końcu istnieje Print On Demand i podobne. Nie wierzę, że piątka będzie miała własne pokolenie fanów na tyle duże, żeby była opłacalna sama w sobie - sprzedaże z wydania na wydanie malały, a kto będzie chciał grać w swoje ulubione D&D, sięgnie po starszą grę. Czy jest to produkt komukolwiek potrzebny? Widzę jedno zastosowanie - chcę grać po mojemu, ale nie chcę zrazić potencjalnych graczy wyciągnięciem z plecaka podręczników z czasów świetności Azteków.

Zbudowaniu jakiejkolwiek tożsamości nie pomagają także takie wtopy, jak zamieszczenie mniej lub bardziej przepisanego z edycji Basic Moldvaya spisu "inspirującej literatury" odwołującej się do wielu poważnych nazwisk fantastów z pierwszej połowy XX w. i jednoczesne umieszczenie Zapomnianych Krain jako settingu wyjściowego (który sam w sobie jest bardziej zainspirowany wytworzoną przez lata własną "mitologią D&D" niż Howardem, Dunsanym, Leiberem, Burroughsem czy Lovecraftem - come on, ta literatura już lepiej pasowałaby do Golarionu Pathfindera), czy quasiwielkanocnych wtrętów w stylu "Bree-Yark!" przy opisie goblina w Monster Manual, którego młodsi gracze nie zrozumieją, a starsi stażem lub miłośnicy retro odbiorą jako ikonoklazm pod przykrywką szacunku dla historii.

Innymi słowy - kup podręczniki i naucz się nowych reguł, by zagrać w swoje ulubione D&D (które już pewnie masz na półce).

Z takich bardziej subiektywnych to gdyby za okładkę wziać scenkę ze wstępu opisaną jako przykład sesji, efekt byłby o wiele lepszy. Okładka Podręcznika Gracza dla mnie wysyła tylko jeden komunikat - to gra o siekaniu wielkich potworów. Za to wspomniana scenka - badanie otoczenia nawiedzonego zamku (czyli wiecie, "żywe" gargulce, niezbyt stabilny most i te sprawy) od razu ewokuje grę drużynową, podejmowanie trudnych wyborów, niepewność graczy - dla mnie kwintesencję D&D.
Ostatnio edytowane przez Clutterbane : 23-12-2014 o 02:11.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #7  
ObywatelGranit on 23-12-2014, 12:12
Dobrze jest usłyszeć opinię Grognarda, ale pozwolę sobie osłodzić lekką kwaśność pozostałą po poprzednim poście.

Cytat:
Okładka Podręcznika Gracza dla mnie wysyła tylko jeden komunikat - to gra o siekaniu wielkich potworów.
Niektórzy przedkładają oszczędną symbolikę nad dosłowność - prawda. IMO okładeczka bardzo przyjemna i dająca przedsmak ślicznych ilustracji, które zawiera PHB 5 ed.

Cytat:
jak dla mnie D&D 5 to bardzo dziwny produkt, który w sumie nie wiem do kogo jest adresowany ani jaki miał cel
Trochę za wcześnie imo na taką ocenę. Niech to to obrośnie nieco w opinie graczy, dodatki, autorskie rozwiązania. Na razie nie ma nawet settingu, a aż się prosi dostosować coś ciekawego do 5 tej edycji. (swego czasu widziałem jakąś autorską próbę dopasowania Maztici). No i może niekoniecznie FR, który i tak dla mnie zamyka się w okolicach 1373 RD.

Cytat:
Innymi słowy - kup podręczniki i naucz się nowych reguł, by zagrać w swoje ulubione D&D (które już pewnie masz na półce).
No i o to chyba chodzi w "modułowości".
Odpowiedź z Cytowaniem
  #8  
Clutterbane on 23-12-2014, 12:42
Na Grognarda jestem za młody i nie z tego kontynentu. Wolę po prostu miłośnik retro. Z drugiej strony wiele nowszych rzeczy mi się podoba, bo się na nich wychowałem i mają swe plusy (AD&D 2, WoD, WFRP, D&D 3, itd.).

Tak, tylko ta modułowość jest chybiona, jeśli nie ma żadnej wartości dodanej w sobie w stosunku do poprzednich edycji. Ponadto modułowość pewnych rzeczy nie obejmuje - dla przykładu co, jak chcę grać z masą magicznych przedmiotów? Tabelki z DMG lecą do kosza i muszę robić niestety własne (chyba że coś pominąłem, proszę o korektę). Challenge Raiting pewnie wtedy też nawala, a wraz z nim metody tworzenia nowych potworów, itd. itp.

Z kolei przy DMG bardzo mi się podoba to, że nie jest w gruncie rzeczy niezbędny do gry.

O, przemyślałem trochę swoją wczorajszą opinię i widzę jedną oczywistą zaletę - dostajesz pakiet, który na swój sposób pozwala na szybką zmianę reguł pod inną edycję. Tylko pytanie, ile jest osób oblatanych w kilku różnych edycjach i czy potrzebna im jest taka modyfikowalność (sądzę, że z reguły ludzie wolą grać na jeden sposób przez całe życie, ew. zmieniając regułę czy dwie pod dany setting, przy np. przejściu z Zapomnianych Krain do Dark Suna).

Pytanie, czy settingi będą? Mam podejrzenie, że WotC będzie próbował wydać podręczniki, które kupią wszyscy niezależnie od settingu, zamiast dzielić i tak małą bazę fanów na jeszcze mniejsze segmenty. W końcu już do czwórki były tylko Zapomniane Krainy, Dark Sun i Eberron.

Z moich nierealnych marzeń to chciałbym mieć akurat Golarion na piątce - dlatego, że "3.75" mnie odstrasza i dlatego, że świat duchowo przystaje do wspomnianych wzorców z literatury (co same Paizo wspiera publikując w ramach Planet Stories całą tę klasykę fantasy).

Odnośnie wspomnianego "Bree-Yark" przypomniała mi się jeszcze zabawna sytuacja, gdy WotC dał do playtestów piątki staroszkolny moduł, kładący nacisk bardziej na myślenie graczy niż cyferki. Wielu ludzi w raportach uskarżało się na ciągłe TPK. Tak kończą się próby zadowolenia wszystkich.
Ostatnio edytowane przez Clutterbane : 23-12-2014 o 13:08.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #9  
ObywatelGranit on 23-12-2014, 13:11
Cytat:
Pytanie, czy settingi będą?
Wedle mojej wiedzy - nie. Słyszałem, że wiadomości o światach mają być przemycane w ramach gotowych scenariuszy, czy coś takiego.
Mam oczywiście nadzieję, że się mylę.

Niestety PMP nie czytałem (wciąż kiszę kasiorę - święta etc.), ale wiem, że zawiera część zatytułowaną warsztatem MP - czy coś takiego. Porządne uniwersalne narzędzie, wspierające kreatywnych Mistrzów.

Cytat:
Tak, tylko ta modułowość jest chybiona, jeśli nie ma żadnej wartości dodanej w sobie w stosunku do poprzednich edycji.
Nie do końca zrozumiałem, ale postaram się instynktownie ustosunkować

Moim zdaniem wartością dodaną 5 ed. jest jej plastyczność. W stopniu większym niż poprzednie wersje gry, nadaje się ona do zastosowania w różnych settingach, dla różnych drużyn i dla różnych prowadzących. Ponadto 5te dedeki jakby "wyciągają przed nawias" wszystkie ciekawe elementy swych poprzedniczek, jednocześnie unikając błędów tychże.

Czytając PHB odczuwałem, iż mam do czynienia z książką, która w sposób świeży przestawia mi znane już treści.

Ponadto uważam, że 5 te DeDeki można śmiało zaklasyfikować jako produkt nowoczesny, jednak w sposób ewolucyjny, a nie rewolucyjny. To super sprawa, że Wizardsi poszli o krok do przodu wyrastając ze swych korzeni, a nie przesadzając stare już drzewo.

Tak to wygląda z mojej beznadziejnie nieobiektywnej i urzeczonej obrazkami perspektywy
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:18.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166