Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > WIEŚCI
Zarejestruj się Użytkownicy

WIEŚCI Nowinki w dziedzinach fantastyki, science-fiction i wielu innych. Również Ty możesz dodać tutaj jakąś ciekawą informację.


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
Fantasy Flight Games zamyka publikację gier na licencji Games Workshop
Krieger
11-09-2016
https://www.fantasyflightgames.com/e...-path-forward/

Od 28 lutego 2017 roku FFG oficjalnie zrywa z Gee Dubs, pozostawiając publikację gier RPG, planszówek i karcianek osadzonych...
  #30  
Warlock on 22-09-2016, 22:02
Wracając do tematu...

Najbardziej w tym wszystkim boli mnie to, że wraz z utratą praw przez FFG nie mogę kupić jedynego dodatku (na DriveThruRPG), który brakował w mojej kolekcji - kampanii The Thousand Thrones. Zabolało tym bardziej, że odwlekałem ten zakup w nieskończoność, tłumacząc sobie, że jak będę mieć nieco mniej innych wydatków to sobie go kupię, a tu nagle okazuje się, że PDF został ściągnięty z wirtualnych półek sklepowych.

W tym jednym FFG miało duży plus u mnie, że pomimo szybkiego porzucanie drugiej edycji, wciąż sprzedawali PDFy.

Z drugiej strony jestem skłonny machnąć na to ręką. Jakiś czas temu odkopałem mój podręcznik do BRP i szykuję własną konwersję zasad, które będą powierzchownie przeze mnie modyfikowane w zależności od stylu prowadzonej sesji. Podobieństw względem WFRP jest cała mnogość (k100, profesje, umiejętności, brak poziomów itd.), zaś mechanika jest bardziej precyzyjna, nieporównywalnie bardziej uniwersalna, a zarazem równie intuicyjna. Mnie to wystarczy, mam swoją czwartą edycję z zasadami pozwalającymi wcielić się w każdą rasę czy profesję ze świata Warhammera, nie tracąc przy tym na unikalnym klimacie i czerpiąc całymi garściami z fluffu poprzednich edycji, a jeśli jednak wyjdzie czwarta edycja WFRP to nie omieszkam rzucić na nią okiem, choć wątpię, abym dał się naciągnąć na kolejny zakup. Może w innym życiu
Ostatnio edytowane przez Warlock : 22-09-2016 o 22:10.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #31  
kinkubus on 22-09-2016, 22:13
Cytat:
Napisał Fyrskar Zobacz post
A tak na marginesie - ktoś z wypowiadających się tutaj na temat nadmienionej edycji (cytat akurat z koleżanki) grał w nią kiedyś, tudzież zerknął w zasady? Tak się akurat składa, że ja swego czasu to zrobiłem i stąd moja teza, że dla większej części polskiego fandomu głównym grzechem tego systemu jest to, że nie jest identyczny z poprzednim, jak to miało miejsce przy wydaniu edycji drugiej. Wprowadzenie nowej mechaniki pozwoliło między innymi uporać się z wieloma podstawowymi wadami poprzednich odsłon, takimi jak np. niewielka zdawalność testów. Minusem tego wydania jest warstwa fabularna, która jest albo okrojona względem poprzedniczek, albo nie wnosi nic nowego. Nadal daleko jej do miana faktycznie dobrego systemu, ale na pewno nie jest kaszanką. Nie prowadziłbym na niej, bo wolę połatać mechanikę którejś z poprzednich odsłon; też lubię kość k100 mimo wszystko, ale sama w sobie 3ed. WFRP jest o wiele lepsza niż opinia na jej temat w środowisk polskich graczy.
Czytałam, grałam, nie prowadziłam.

Większość wad drugiej edycji da się zreperować w bardzo łatwy sposób, jak wspomniana niska zdawalność: dodanie modyfikatora +20% do każdego rzutu, ale obniżenie rozwoju z profesji o połowę. Ostatecznie skończymy na tym samym, a zaczniemy wyżej. Wymyśliłam to dosłownie przed chwilą (albo gdzieś przeczytałam, sama nie wiem).

Warstwa fabularna mi nie wadziła, ale znam drugą edycję. Dla nowego gracza, jest no słabe wprowadzenie do świata, chociaż dzięki temu jednocześnie bardziej na luzie.

System rzutów mi się podobał (bo inny, niekoniecznie dobry), żetony były nawet przydatne, pionki i niektóre karty też. Problem, że jednocześnie pokomplikowali coś tak prostego, jak Warhammer, a karty umiejętności oraz pasywne (nie pamiętam jak to się nazywało) to była kompletna pomyłka. Karta drużynowa to może nie był taki zły pomysł, ale wykonanie kuleje na każdej linii. Nie przypadła mi do gustu również postawa postaci, zbędny system (a ja lubię prostotę).

Przyszłam na sesję tworzyć postać, MG wyciągnął chudy podręcznik. Cieszę się, mało informacji. Potem wyciągnął karty profesji. O, jakie fajne usprawnienie. Potem wyciągnął te dziwaczne, małe karty postaci (to jest tak niewygodne, że po pierwszej sesji wydrukowaliśmy własne), a za nimi stos żetonów, pionków i kart.
Dostałam stos kart z których miałam wybrać sobie umiejętność. Nie wiem o co chodzi, karty są jakoś zakodowane słowami kluczowymi i ikonami.

Ostatecznie zbudowałam interfejs postaci (bo kartą tego nazwać nie można), miałam puzzle, pionek, garść żetonów, karty, kartki duże i małe... Nie, po prostu nie. To jest piekielnie niewygodne, na podłodze nie dało się w to grać, ciągle gubiliśmy elementy, sklejały nam się karty (zakoszulkowane oficjalnymi koszulkami FFG), mnie osobiście zlewały się pstrokate elementy.

MG wyglądał, jakby miał dużo zabawy i nawet widziałam dlaczego. Napada nas potwór, MG wyciąga kartę i nam pokazuje stwora. W ogóle dużo dodatkowych elementów było, które usprawniały rozgrywkę, jednocześnie jednak było ich za dużo, przez co ją w efekcie bardziej spowalniały.
Pierwszą przygodę skończyliśmy na mechanice drugiej edycji, a z trzeciej zostały same pomoce dla MG.

To był chyba ostry off-top...
Odpowiedź z Cytowaniem
  #32  
Fyrskar on 22-09-2016, 23:23
Cytat:
Większość wad drugiej edycji da się zreperować w bardzo łatwy sposób, jak wspomniana niska zdawalność: dodanie modyfikatora +20% do każdego rzutu, ale obniżenie rozwoju z profesji o połowę. Ostatecznie skończymy na tym samym, a zaczniemy wyżej. Wymyśliłam to dosłownie przed chwilą (albo gdzieś przeczytałam, sama nie wiem).
Bardziej eleganckim rozwiązaniem jest odwracalność dziesiątek i jedności przy rzucie k100. Daje to efekt identyczny do twojego rozwiązania (szansa na zdanie tekstu zwiększa się niemal dokładnie o 20%).

Ponieważ jestem leniwym wujem i nie chce mi się więcej pisać z telefonu, to tylko przyznam ci rację. Wolf, autor bloga 'Fear and loathing in the Old World', stworzył bardzo solidną fuzję drugiej i trzeciej edycji, która brała z obu to, co najlepsze. Ale i tak nie ukrywam, że wolę grać z użyciem wspomnianej powyżej zasady, albo na mechanice BRP. A poza tym, jest jeszcze Zweihänder.

Do moderacji - ta rozmowa to nie offtop, a dyskusja na temat mechanicznych założeń systemu i podstaw, które pozwoliłyby na sukces systemu w dalszej perspektywie. Ponadto, przypominam, że swego czasu walczyłem z Bakcylem o wolność waszą i naszą oraz o dobre imię forumowej ojczyzny w blogosferze, no i w ogóle taki wyklęty jestem.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #33  
Gveir on 23-09-2016, 00:15
Chwila, chwila - jakie problemy z zdawalnością rzutów? Umówmy się, bohaterowie tworzenie choćby w mojej kochanej 1ed nie byli koksami. Fakt, nazywam to kuźnią, ale nie w sensie wyskakiwania gotowego produktu. To, że człowiek mógł mieć maksymalnie te 40% szans na zdanie testu było fair, elfy były strasznie OP, bo już po samych statystykach początkowych wychodzili metaludzie.

Z resztą, żaden system nie był idealny. WH tym bardziej. Cenię 2ed za to, że podręczniki są napisane językiem spójnym, Świat jest ciekawie opisany, a same opisy dotyczą wielu aspektów, choć zapewne wyskoczy tutaj zaraz Clutterbane z linkiem do mało znanego dodatku pierwszoedycyjnego dot. czegoś tam Fakt, to są wspaniałe smaczki, choć 1 edycja miała tą wadę, że wszystkie dodatki nie były spójne, nie wychodziły pod szyldem jednego wydawnictwa.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #34  
Warlock on 23-09-2016, 09:16
To prawda. Wszystkie edycje WFRP miały w sobie coś interesującego (choć w chwili wyjścia trzeciej edycji wiedziałem, że nie byłem w grupie docelowej, ale przynajmniej miałem przyjemność zagrać kilka razy), a ich stosunkowo banalne zasady były motorem napędowym wielu wspaniałych przygód, których próżno szukać w jakimkolwiek innym systemie. Nie chodzi tu nawet o oficjalne przygody, takie jak legendarny już Wewnętrzy Wróg, ale klimat Starego Świata ma w sobie coś co sprawia, że nawet z pozoru banalny dungeon crawl, który w każdym innym systemie jest wesołym czyszczeniem lochów, tutaj pełny jest tajemniczości, starożytnych sekretów, czy nawet intryg, a życie garstki hien cmentarnych, która ośmieliła się plądrować stary grobowiec w noc Geheimnisnacht, niejednokrotnie wisi na włosku.

A co do niskich szans na zdawalność testów to myślę, że problemem większym jest czasochłonność spotkań (szczególnie w drugiej edycji). Walka BGów z dobrze uzbrojoną strażą rzeczną może się przeciągać przez wiele tur bez rozstrzygnięcia i niby nie ma w tym nic złego, bo mechanika k100 w WFRP ma za zadanie rozwiązywać sporne sytuacje, a nie bawić (jak np. 4 edycja D&D, gdzie każda postać, nawet zwyczajny wojownik, ma jakieś unikalne moce), ale gdy porówna się z BRP, gdzie pierwszy cios często bywa decydujący, a startowa szansa na trafienie jest zazwyczaj większa (50-75% dla kogoś kto stawia na walkę) czy nawet z Zweihanderem, w którym w każdej turze coś się dzieje, to widać pewną infantylność mechaniki. Nie jest to oczywiście nic czego nie da się poprawić drobnymi modyfikacjami, jak chociażby wyżej podane, ale pewien niesmak pozostaje.

Szczerze mówiąc nie zdziwiłbym się jakby czwarta edycja WFRP wcale nie powstała, bo w porównaniu do bitewniaków czy planszówek są to jednak grosze. Co prawda wydaje mi się, że wydawanie szerokiej gammy solidnych produktów pod jedną marką nie szkodzi biznesowi i przynosi nie tylko pieniądze, ale też rozpoznawalność, to jednak menadżerowie GW mogą myśleć inaczej.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #35  
Clutterbane on 04-11-2016, 11:21
Cytat:
Napisał Krieger
Dobrze, że jest Zweihander!
I jest szansa na polskie tłumaczenie - wypełniałem dzisiaj jako backer ankietę na ten temat i zaskoczyło mnie, że j. polski był brany pod uwagę jako jedna ze standardowych opcji ankiety, a nie jako "Other (please specify)".

Cytat:
Napisał Gveir Zobacz post
choć zapewne wyskoczy tutaj zaraz Clutterbane z linkiem do mało znanego dodatku pierwszoedycyjnego dot. czegoś tam Fakt, to są wspaniałe smaczki, choć 1 edycja miała tą wadę, że wszystkie dodatki nie były spójne, nie wychodziły pod szyldem jednego wydawnictwa.
Nieprzetłumaczone na język polski nie jest równoznaczne z mało znanym.

Cytat:
Napisał Warlock Zobacz post
Z drugiej strony jestem skłonny machnąć na to ręką. Jakiś czas temu odkopałem mój podręcznik do BRP i szykuję własną konwersję zasad, które będą powierzchownie przeze mnie modyfikowane w zależności od stylu prowadzonej sesji. Podobieństw względem WFRP jest cała mnogość (k100, profesje, umiejętności, brak poziomów itd.), zaś mechanika jest bardziej precyzyjna, nieporównywalnie bardziej uniwersalna, a zarazem równie intuicyjna. Mnie to wystarczy, mam swoją czwartą edycję z zasadami pozwalającymi wcielić się w każdą rasę czy profesję ze świata Warhammera, nie tracąc przy tym na unikalnym klimacie i czerpiąc całymi garściami z fluffu poprzednich edycji, a jeśli jednak wyjdzie czwarta edycja WFRP to nie omieszkam rzucić na nią okiem, choć wątpię, abym dał się naciągnąć na kolejny zakup. Może w innym życiu
Been there, done that (nawet na forum prowadziłem, sesje Księstwa Graniczne). Najlepiej działa na BGB lub Legend + Classic Fantasy, tyle że takie podejście do zasad bardzo odbiega od WFRP - choćby wielu wrogów pozostanie poza zasięgiem możliwości PCs niezależnie od doświadczenia, więc gracze oczekujący typowej dla WFRP szansy na wygraną mogą się srogo rozczarować (nie pamiętam, żeby krasnolud Roran utrzymał się długo w którejkolwiek z walk ). Zbyt jesiennogawędowe jak dla mnie, dlatego w trzeciej części wróciliśmy do drugiej edycji WFRP. BRP zresztą nigdy za dobre w emulacji fantaziaków nie było - taki RuneQuest czy Stormbringer jest dosyć specyficznym i bardzo realistycznym systemem.

All in all, jako odskocznia od WFRP fajnie, czwartą edycją bym tego nie nazwał.
Ostatnio edytowane przez Clutterbane : 04-11-2016 o 12:40.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #36  
Campo Viejo on 28-01-2017, 16:35
Cubicle7 wykupiło licencję na WFRP! Yay! Mój ulubiony wydawca! Lepiej to się nie mogło skończyć. Teraz Stary Świat będzie miał się dobrze. Nareszcie.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:41.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166