Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > WIEŚCI
Zarejestruj się Użytkownicy

WIEŚCI Nowinki w dziedzinach fantastyki, science-fiction i wielu innych. Również Ty możesz dodać tutaj jakąś ciekawą informację.


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->D&D 5e SRD<!-- google_ad_section_end -->
D&D 5e SRD
Autor artykułu: Warlock
13-01-2016
D&D 5e SRD

Stało się coś czego nie spodziewałbym się po Czarodziejach z Wybrzeża po tym jak Pathfinder przegonił sprzedaż D&D 4.0 ładnych parę lat temu; WotC wypuściło SRD do 5 edycji D&D!

Dla nieobeznanych z D&D: System Reference Document to zbiór opublikowanych zasad Core (z trzech głównych podręczników D&D), wraz z legalnym zezwoleniem na sprzedaż własnych produktów do 5 edycji D&D.

System Reference Document do pobrania w formacie PDF znajdziecie pod tym adresem.

Nie wiem jak dla was, ale mnie ta decyzja przekonała do zainwestowania w książki i poprowadzenia (kiedyś) przygody na forum, opartej o zasady 5 edycji D&D.
  #1  
Ulli on 13-01-2016, 22:15
Mnie to by zaskoczyli gdyby się zgodzili na konwersję podręczników na języki narodowe. Chociaż na pewno udostępnienie PDFów należy zapisać na plus.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Komtur on 14-01-2016, 13:20
Wczytuję się powoli, ale jakoś chyba bardzo nie odeszli od trójki.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Cattus on 14-01-2016, 16:20
No a jak ta piąta edycja? Co jakiś czas mam ochotę na jakieś fajne, bardziej lightowe fantasy, ale zawsze odbijam się od "strasznego" rozbudowania dedeka.

Może jak kiedyś ogarne się z obecnymi sesjami to trafi się jakaś fajna rekrutka dla której zechce się zaangażować?
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
Zapatashura on 14-01-2016, 17:50
DnD 5 jest w mojej opinii bardzo dobrym systemem, zgrabnie łączącym rozwiązania ze swoich trzech poprzedników (AD&D, 3 ed i 4 ed). Spora część mechaniki, która do tej pory była integralnym zapychaczem miejsca, nad którym trzeba było poświęcić masę czasu, teraz została zepchnięta do reguł opcjonalnych. Zasadniczo, jeśli ktoś nie chce czarować, to postać może zrobić w przysłowiowe 5 minut i się bardzo dobrze bawić.

A wydanie srd jakoś nie szokuje, biorąc po uwagę, że podstawowe reguły zostały wydane za darmochę jeszcze przed premierą Podręcznika Gracza, o ile mnie pamięć nie myli.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
Lord Cluttermonkey on 14-01-2016, 18:18
Cytat:
ta decyzja przekonała do zainwestowania w książki
To powinno działać w drugą stronę.

Osobiście do prostych D&D wolę jednak starsze edycje albo retroklony, a D&D 3.5 lub Pathfinder ma swój odmienny urok, którego nie da się podrobić (jeśli gra się by the book), więc D&D 5 jest dla mnie grą nijaką, ale pewnie ta edycja będzie miała swoich fanów ze względu na dostępność i substytucyjność.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #6  
Komtur on 14-01-2016, 19:33
To uproszczenie zasad się chwali, tylko że... No właśnie wygląda to jak zabieg marketingowy (zmienić kosmetycznie stary produkt, ładnie opakować i wypuścić na rynek). Gdyby wykombinowali mieszankę mechaniki D20 z mechaniką Apocalypse World to byłoby coś, a tak wyszły zasady-edycja 3,75.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #7  
Warlock on 14-01-2016, 19:34
Od samego początku byłem zdania, że jeśli nie wydadzą SRD lub nie wypuszczą podręczników w formacie PDF to nie wydam na nich złamanego grosza. Tego drugiego wciąż nie zrobili (poza przygodami), więc jest to dla mnie spory hamulec, ale informacja o SRD naprawdę mnie ucieszyła choćby ze względu na granie PBF.

Teraz już trochę ochłonąłem i ostatecznie nie wiem czy zainwestuję kiedyś w książki, czy też dalej będę prowadził w tym w czym prowadzę.
Ostatnio edytowane przez Warlock : 14-01-2016 o 19:47.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #8  
Lord Cluttermonkey on 14-01-2016, 19:43
Cytat:
Napisał Komtur Zobacz post
To uproszczenie zasad się chwali, tylko że... No właśnie wygląda to jak zabieg marketingowy (zmienić kosmetycznie stary produkt, ładnie opakować i wypuścić na rynek). Gdyby wykombinowali mieszankę mechaniki D20 z mechaniką Apocalypse World to byłoby coś, a tak wyszły zasady-edycja 3,75.
Z ładnym opakowaniem dyskutowałbym - w porównaniu do czwórki, która spośród WotCowych edycji miała największy budżet (ilustracje na całą lub na 3/4 strony, itd.) - piątka to graficzna bieda, ale pozostaje się już do tego przyzwyczaić - to martwa marka (M:tG zarabia 20 razy tyle).

W zasadzie całe D&D 5 sprawia wrażenie wydanego przez kilku neckbeardów z piwnicy, co w sumie odpowiada rzeczywistości (Mike Mearls i przyjaciele ).

No i zasady faktycznie - po co się znów uczyć rzutu na trafienie, jak wkoło tyle świeżych tytułów. Tutaj za to nic nowego albo udziwnienia. Łatwe zasady nie są już żadnym wyróżnikiem.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #9  
Warlock on 14-01-2016, 19:47
Z trikiem marketingowym nie będę się spierał, bo w końcu wydali ten system, aby móc go sprzedać, ale ja nie dziwię się decyzji WotC. Po doświadczeniach z czwartą edycją (którą wciąż uważam za dobrą, ale wiele osób jest przeciwnego zdania) było pewne, że nie będzie w tej materii większych zmian. Z tego co wiem, to WotC chciało z piątej edycji zrobić takie Monopoly, ale w wersji RPGowej, czyli kompletny system RPG, którego będą rozprowadzać przez cały czas, bez inwestowania w nowe edycje i tysiące must-have podręczników. Te owszem będą, ale będą w takiej formie jak teraz - cały kontent poza Core jest już oficjalnie opcjonalny. Większość nowych klas i ras przychodzi wraz z wydawanymi kampaniami oraz settingami. W tym wypadku chcą zarabiać w podobny sposób jak Paizo ze swoimi Adventure Pathami do Pathfindera, które się świetnie sprzedają i doczekały się masy nieoficjalnych konwersji na inne systemu, bo wiele z nich jest naprawdę dobra (wbrew powszechnej opinii o gotowcach).

Klasy zostały mocno uproszczone; posiadają znany z 3 edycji tabelę rozwoju, ale (bardziej ograniczone) możliwości konfiguracji bardziej pasują do AD&D 2e. Z drugiej strony gra bardziej opiera się na decyzjach MG (choćby przez advantage & disadvantage system), a to również bardziej nawiązuje do starszych edycji. W połączeniu z dość szerokim arsenałem magicznych przedmiotów i nie najgorszymi możliwościami konfiguracji postaci (tworzenia tzw. buildów) daje to obraz bardzo solidnego RPGa.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 20:06.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172