Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > DnD i systemy d20 > Wioskowa Akademia
Zarejestruj się Użytkownicy

Wioskowa Akademia Jedyna w okolicy i najlepsza aż do stolicy! Akademium zaprasza na kursa wszelakie: jak zupę gotować i skarpetę cerować. Jak dziewczę zapoznać i strzygę rozpoznać. (Masz pytanie, fabularne czy mechaniczne - zadaj je tutaj!)


Zamknięty Temat
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 22-01-2005, 22:32   #1
 
Kos(A)'s Avatar
 
Reputacja: 1 Kos(A) ma wyłączoną reputację
D&D Magazine #6: Witaj w systemie D&D

D&D – Witaj w systemie


W numerze:
Wprowadzenie do systemu Dungeons & Dragons:

Pięć pytań i opdpowiedzi



Co to jest DUNGEONS & DRAGONS??

Dungeons & Dragons jest prawdopodobnie najpopularniejszym systemem RPG na świecie. Zostały wydane cztery (a właściwie trzy i pół) edycje tego systemu, z których najbardziej rozpowszechniona w Polsce jest aktualnie edycja trzecia, autorstwa Monte Cooka Jonathana Tweeta i Skipa Williamsa. Na podstawie Dungeons & Droganos zostało wydanych wiele znanych gier komputerowych jak Neverwinter Nights lub Icewind Dale. System ten ma niezwykle dużo cenionych zalet oraz, czasem wręcz fanatycznych, zwolenników. Istnieją także jego, całkiem spore, rzesze krytyków i zagorzałych przeciwników. Mimo wszystko, ja, jako redaktor D&D Magazine, serdecznie polecam zabawę w tym niezwykłym systemie.

Dungeons & Dragons należy do typu heroic fantasty. To znaczy, że grupa śmiałych i odważnych poszukiwaczy przygód, będzie podróżować po fantastycznym świecie szukając wielkich skarbów zakopanych w grotach legendarnych smoków, zabijając potężnych magów, i machając lśniącymi mieczami w kierunku stada rozwścieczonych orków. Postacie są obdarzone tutaj niezwykłą potęgą, i z łatwością przychodzi im zbieranie kosmicznych sum pieniędzy oraz kolekcjonowanie całych arsenałów magicznych przedmiotów. Bohaterowie są o wiele potężniejsi niż przeciętny mieszkaniec świata, w którym się obracają. Mistrz gry stara się o jak najtrudniejsze spotkania dla swoich graczy. Nieustannie utrudnia im życie i zapewnia rejs po nieskończonym morzu rozrywki.

Co musze posiadać aby ROZPOCZĄĆ GRĘ??


Istnieją trzy podstawowe podręczniki, będące niezbędnym źródłem do rozpoczęcia gry. Są to: „Podręcznik Gracza ” zawierający opis wszelkich zasad i podstaw mechaniki gry, „Przewodnik Mistrza Podziemi” w którym opisano wszelkie zasady oraz porady dotyczące prowadzenia gry i „Księga Potworów” w której znajdziemy mnóstwo ciekawych potworów i monstrów będącymi skutecznymi przeszkodami dla graczy (graczowi niezbędny jest sam „Podręcznik Gracza”). Fundamentem Dungeons & Dragons są rzuty k20 (kością dwudziestościenną), lecz niezwykle istotne są też rzuty wszelkimi innymi rodzajami kości, tak więc aby rozpocząć grę należy zaopatrzyć się w pełen komplet (podana w Podręczniku Gracza optymalna liczba to 2k4, 4k6, 1k8, 1k12 i 1k20, lecz mało kto się do tych zaleceń stosuje).

Jaką rolę w grze pełni GRACZ??


Podczas sesji, każdy gracz kieruje swoją postacią (zwaną BG czyli bohater gracza), którą charakteryzuje seria statystyk. Podstawowe z nich to sześć atrybutów: siła, zręczność i budowa (zaliczane do atrybutów fizycznych) oraz intelekt, roztropność i charyzma, (czyli atrybuty mentalne). Wartość każdego z atrybutów odpowiada za inną zdolność postaci. Następne ważne statystyki to rasa raz klasa. Na wstępie mamy dostęp do jedenastu podstawowych klas począwszy od inteligentnego i twórczego czarodzieja, do bezmyślnego, machającego toporem barbarzyńcy. Każda klasa ma swoje odrębne właściwości, które reprezentuje. Może to być zdolność do rzucania czarów, (których potęga jest zależna od poziomu postaci), bądź nabywania specyficznych zdolności charakteryzujących postać. Mamy także do dyspozycji jedną z siedmiu, znanych nam z inych fantastycznych opowiadań bądź systemów, podstawowych ras. Możemy wcielić się w pełnego gracji, inteligencji i powagi elfa, bądź rozśpiewanego i szalonego gnoma. Mamy możliwość prowadzenia powściągliwego i wojowniczego krasnoluda bądź tępego i silnego orka. Z biegiem czasu, gdy gracz zacznie zagłębiać się w otchłani podręczników liczba klas podstawowych rozciągnie się, do co najmniej dwudziestu a liczba ras do niemal nieskończoności. Następny ważny element to zdolności bohatera. Tutaj mamy takowych dwa rodzaje: umiejętności i atuty. Umiejętności to podstawowe zdolności, których liczba i zakres jest ściśle uzależniona od klasy postaci. Są to wszelkie czynności (jak na przykład pływanie, skakanie czy dyplomacja), które postać wykonuje za pomocą rzutu k20. Wynik określa skalę sukcesu (bądź porażki). Każda czynność posiada określoną Skalę Trudności (zwaną ST), czyli wartość, jaką trzeba osiągnąć aby podołać wyzwaniu. Zasady określają, że im wyższa wartość w teście tym lepiej wykonano czynność. Liczba umiejętności jest stała, rzadko kto dodaje bądź tworzy nowe, jednak w wielu podręcznikach i źródłach podaje się ich nowe zastosowania (patrz: D&D-M #1). Atuty to pojedyncze zdolności, które każda postać wybiera co jakiś czas. Zwykle każdy z nich posiada jakieś wymagania, które trzeba spełnić, aby dany atut posiąść. Są atuty wspomagające zdolność walki postaci a są i takie, które w ten czy inny sposób ułatwiają wykorzystywanie umiejętności. Każdy z nich jednak jest przeznaczony dla bohatera o odpowiednich parametrach. W „Podręczniku Gracza” wypisano ciąg podstawowych, uniwersalnych atutów. Jednak z czasem zaczęły powstawać tak ogromne ich ilości, że nikt nie zdoła ich policzyć. Podzielono je na wiele różnych grup, w zależności od wymagań i zastosowania. Każda postać powinna znaleźć w odpowiednich źródłach co najmniej milion odpowiednich dla siebie atutów. W końcu ostatnia, zarazem najważniejsza wartość, czyli poziom doświadczenia postaci. Przy zabiciu potwora, bądź wykonaniu określonego zadania, bohaterowie otrzymują daną liczbę Punktów Doświadczenia (PD) zależną od Skali Wyzwania (SW), jakiej podołał. Im wyższe SW tym więcej PD otrzymasz. Skala podstawowego rozwoju postaci rozciągnięta jest na 20 poziomów, na każdy kolejny trzeba „nabijać” coraz więcej PD. Na każdym poziomie parametry postaci zostają powiększone. Ich zdolność do ataku, unikania niebezpieczeństw, poziom umiejętności oraz liczba atutów zostają wzmocnione i przystosowane tak, aby bohater mógł stawić czoła coraz to trudniejszym wyzwaniom. Tak przedstawiają się statystyki BG. Po ich odpowiednim przygotowaniu i zestawieniu na karcie postaci. Możesz (graczu) zacząć odgrywać swoją postać z aktorskim oddaniem i perfekcją. Będziesz miał okazję wzięcia udziału w pomniejszych, krótkich przygodach pełnych intryg i zakłamań, bądź wyprawienia się wraz z drużyną na wielką kampanię trwającą wiele lat i kosztującą wiele wysiłku.

W końcu twoja postać dojdzie do prawdziwej potęgi.

Jaką rolę w grze pełni MISTRZ PODZIEMI??



Mistrz gry, zwany w D&D mistrzem podziemi czy MP, tworzy świat dla swoich graczy, wplątuje ich (bądź wyplątuje) w fantastyczne przygody i kampanie. Na jego barkach spoczywa ciężar kontroli całego świata, w jakim obracają się gracze. Ma do dyspozycji pełne zestawienie zasad (przedstawione w Przewodniku Mistrza Podziemi), które sprowadza każda wykonywaną przez postacie czynność do rzutu kością i przełożenia na mechanikę gry. To od niego zależą losy całej przygody oraz utrzymywanie klimatu i jak najlepsze zestawienie przygody graczom. Może kontrolować każda postać poza graczami. Wciela się w postacie, z którymi spotykają się BG w przygodach (takie postacie nazywane są BN – bohaterowie niezależni). Jednym zdaniem, MP jest wszystkim tym, czym w grze nie są gracze. Kropka.

Jedyne co ogranicza Mistrza Podziemi to jego wyobraźnia

CO MÓWIĄ D&D??


Przeciwnicy D&D argumentują swoją pozycję przesadnie szczegółową i sztywną mechaniką tego systemu. Jednak moim zdaniem to właśnie największy urok tej gry. Dungeons & Dragons to dla wielu jest to punkt wyjściowy do innych RPG, od niego zaczynają swój kontakt z tym typem gier. Ważną wadą tego systemu jest fakt, że taka przyjemność kosztuje, i to całkiem sporo. Podręczniki do D&D wydawane w Polsce przez wydawnictwo ISA są najdroższymi i najliczniejszymi pozycjami na półce. Jak by nie patrzeć mamy do czynienia z prawdziwą legendą RPG, której grono zwolenników stale będzie się powiększać.

Tyle jeśli chodzi o kwestię wprowadzenia do systemu na życzenie użytkowniczki Milly. Serdecznie pozdrawiam.

Pozdrawiam, Kos(A)
 
__________________
ROCK'N'ROLL AIN'T NOISE POLLUTION

Ostatnio edytowane przez daamian87 : 21-04-2011 o 22:04.
Kos(A) jest offline  
Zamknięty Temat



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 08:00.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172