lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Wirtualna Tawerna (http://lastinn.info/wirtualna-tawerna/)
-   -   Chronicles of Elyria (http://lastinn.info/wirtualna-tawerna/18085-chronicles-of-elyria.html)

Dhratlach 09-09-2018 10:58

Chronicles of Elyria
 

Ahoy LIcze!

Dzisiaj chciałbym was zainteresować pewną ciekawą produkcją nad którą się łaszę. Jednak, jako, że samemu w wielkim świecie gry (...tak, tak, są obcokrajowce, ale to nie to samo...) smutno to może ktoś z naszej małej społeczności by rozważał?

Ogólnie im więcej poczytacie tym bardziej dojdziecie do wniosku, że "jest to zbyt piękne by było prawdziwe", ale powiem wam po szczerości, że rozmawiałem ze znajomymi programistami (dwóch ich było, ale było!) i pokrywa się to z moją wiedzą na temat tej ezoterycznej wręcz sztuki: jest to możliwe, ale rozpisanie kodu to ból! No, chyba, że ma się cholipne doświadczenie.

Żeby wam przybliżyć nieco tą produkcję to kickstarter wystartował w maju 2016, a skończył się miesiąc później z sukcesem. Wygląda to dobrze, właściwie to nawet bardzo dobrze. Ciągle pojawiają się usprawnienia, a sama rozgrywka jest całkowicie odmienna od wszystkiego co widzieliście wcześniej w produkcjach MMO. Prawdę mówiąc nie wiem od czego zacząć, bo jest tego od groma, ale zapoznanie się w pierwszej kolejności ze skrótowcami na stronie głównej powinno dać wam całkiem niezły pogląd. W drugiej kolejności, losowo, albo Dev Journals, albo Wiki. Osobiście jednak proponuje to pierwsze. Jest Głębia!

Szkopuł? Podstawowa opcja (Pledge) to 45$, ale przy zakupie droższych średnio zyskuje się 25$ na każdej (mniej więcej taka jest różnica między tego co jest w Pledge, a tego co bycie zyskali kupując wybiórczo w sklepi), a jeśli kupicie podstawkę i będziecie chcieli kupić wyższy Tier to płacicie różnicę. Co ciekawe, Sklepik jest tak skonstruowany, że w sumie niewiele tracicie nie korzystając z niego, itemy dają ułatwienie i łatwiejszy start, więc nie jest to jakieś Pay-to-Win.

Ciekawe jest to, że nie ma opłaty miesięcznej (ah ta zmora!), są za to Iskry Życia (Spark of Life), na najniższym Pledge dostajecie jedną sztukę i... wystarcza to na rok gry (52 lata gry = 52 tygodnie w realu). No, chyba, że ktoś was zbije do nieprzytomności, czy nawet "zabije" to wtedy część tej iskry "ulata" i traci się nieco na pozostałym do przeżycia czasie gry. Co ciekawe, gra się od lat młodzieńczych do starości z całą gamą bonusów i utrapień z tego płynących. Aha, właśnie jedna Iskra Życia to jakieś 25$, więc to gdzieś z ~112,50zł na rok.

Problematyczne mogą być też wymagania sprzętowe. Jeszcze nie ma wymagań opublikowanych, ale na mój chłodny analityczny umysł to pewnie procesor i7, jakieś 16Gb RAM i grafika dedykowana, 3Gb, albo i 4Gb. Nie pytajcie to luźne szacunki.

Tak czy inaczej, jest czas do namysłu, bo jeszcze faza rozwojowa, a pierwsze testy dla publiki (im wyższy Pledge tym wcześniejsze testy grasz i masz bardziej wpływową postać) już trwają, ale powiem szczerze nie znam nikoo kto by tyle wyłożył na blat. Tak czy inaczej, Roadmap jest na Wiki, a finalne wydanie gry (podstawowe, najtańsze Pledge) jest przewidywane najwcześniej w drugim semestrze 2019.

Linki do wglądu:
Strona główna
Wiki gry

Dajcie znać co o tym myślicie. Jak pisałem, ja się zastanawiam, ale... musiałbym zmienić laptopa na "młodszy model" i to u mnie robi największy ból, ale w rok? Powinienem coś wymyśleć. No, ale samemu też głupio grać.

P.S.
Właśnie, rejestracja na stronie jest darmowa i jeśli byście chcieli wziąć udział w życiu na forum (co nic nie kosztuje, a wiele można dopytać) to przy rejestracji proszę byście wpisali ten kod: D86C42 ; a ja będę wam wdzięczny ;)

Avdima 11-09-2018 00:52

tl;dr - paaaanie, daj pan spokój.

Gra nie jest p2w, ale "itemy dają ułatwienie i łatwiejszy start" oraz "im wyższy Pledge tym wcześniejsze testy grasz i masz bardziej wpływową postać" w produkcie, który chwali się limitowanym żywotem postaci? Hmm...

Sam koncept świata i rozgrywki brzmi tak, jakby autorzy nie wiedzieli, że w MMO grają ludzie. Griefing i pochodne, przed tym uratuje tylko bardzo wyselekcjonowane i małe grono graczy, skupiona i zwarta społeczność. Wiecie co jest złym wyznacznikiem MMO? Mała społeczność. Te gry zarabiają na tym, że gra w nie jak najwięcej ludzi (pieniądze = rozwój). A nawet, gdyby udało się to osiągnąć i jakoś by prosperowało, wraz z udowodnieniem, że gra jest dobra, zleci się do niej coraz więcej i więcej graczy. Czyli wracamy do punktu wyjścia: duża społeczność nie działa w tego typu grze.

Ale jest jeden sposób na kontrolowanie graczy. Bardzo skuteczny. Mają go takie gry jak EVE Online lub Albion Online. Sprowadza się do przerzucania się zasobnością portfela przez graczy - kto wyłoży więcej, ten wygrywa. Gry o złożonej ekonomii, która z dnia na dzień może się przekręcić (chociażby przez griefing, co miało miejsce w EVE na dużą skalę) a my stracić wszystkie wtopione w grę pieniądze. A z nami może nawet cała gildia.

Inna sprawa to płacenie za grę, która nawet nie ma porządnego gameplayu w sieci (nie zrobionego przez autorów gry). Same obietnice. Do tego zbiórka na KS... brrr... KS to nie jest środowisko na fundowanie dużych i ambitnych gier.

Z nazwy nie wymienię, ale było już kilka MMO, które reklamowały się tymi samymi hasełkami, co Kroniki Elyrii. Chyba wszystkie pozdychały i słuch o nich zaginął. Musiał zaginąć, bo ludzi nadal nęcą te hasełka otwartego świata i możliwości stania się królem (ten przykład to chyba był w każdym śp. tytule). Poważnie, to nie jest pierwsza taka gra i na pewno nie ostatnia. Mam wrażenie, że ten typ MMO powstaje na takiej zasadzie: robimy grę, ale jak się nie uda, to ogłosimy upadek i zamknięcie projektu i luz, mieliśmy utrzymanie od frajerów na rok czy dwa developmentu i mamy teraz w CV pozycję o doświadczeniu w pracy nad MMO, może weźmie nas Blizzard. A prezes popija drinki na Malediwach, sponsorowane przez te wszystkie Early Accessy na które był szał przed premierą.

Gra nie pokazała nic, co mogłoby mnie zainteresować, wręcz przeciwnie. Przerost ambicji, już teraz zalatuje mi niespełnionymi obietnicami (na te przyjdzie pora jak gra wejdzie w Early Access). KS to kolejna obawa, ten zebrany milion (dokładniej 1.3 miliona USD) niczego nie pokazuje, niczego nie zapewnia - równie dobrze mogą przepalić go bez żadnego postępu nad grą, bo dali ciała i okazało się, że stary silnik jest do bani i trzeba przejść na nowy (taki przykład).

Gram w MMO od jakiś dziesięciu lat. Widziałem wiele projektów które z dobrym budżetem i doświadczonym developerem okazywały się padalcem (Age of Conan lub Warhammer Online niech będą najlepszym przykładem, za czasów, kiedy pojęcie „hype” jeszcze na mnie działało). Nie mam podstaw uważać, że tak nie będzie w przypadku Kronik Elyrii.

Najlepiej poczekać na premierę i absolutnie nie rzucać się na EA. Strata pieniędzy. To nie będzie nowy, młody bóg MMO. Zajrzałem w moją kryształową kulę i tak mi pokazała.

Dhratlach 11-09-2018 15:46

Eh, towarzyszu, wszystko co napisałeś świadczy o braku znajomości tematu.

1. I muszę sprostować, model jest Earn-to-Play, lub Pay-to-Play jak kto woli.

2. Sens tej produkcji jest ograniczona żywotność postaci. Średnio 52 lata w grze co przekłada się na rok (52 m-c) w realu. Postać umiera i wraca do Kronik Akaszy, gdzie z całym swoim doświadczeniem może wcielić się w nowe ciało (np. potomka twojej postaci, jeśli się dochowałeś...) i ma z automatu lepszy start niż świeża dusza, bo już ma doświadczenie (bonusy do nauki dawnych umiejętności, achivementy i talenty) co więcej, jeśli to twój potomek to dziedziczysz cały dorobek poprzedniej postaci (z wyjątkami).

3. Aha, i wyższy pledge daje dostęp do Bet i Alf, ale serwery są czyszczone, więc nie masz lepszej postaci (ale masz okazję brać udział w rozwoju i masz doświadczenie w mechanice gry). Mój błąd. Gdy gra wystartuje wszyscy zaczynają z jednego pułapu swieżymi duszami (choć ponoć mają się zdarzyć uber-rzadkie losowo przyznawane rodzynki, co już mają doświadczenie z poprzedniego wcielenia. Nie, nawet devy nie wiedzą kto ma), a jeśli ktoś chce dołączyć do gry nawet x lat po oficjalnym starcie to wtedy ma duszęna poziomie odpowiadającym tym którzy zaczynali przy starcie.

Przykładów mogę sypać jak ryżem na weselu, ale jest tego tak cholernie dużo, że czasami mi się plącze.


Ah, właśnie, drogi Avdima, wiem, że mnie nie lubisz, ale chociaż ograniczyłbyś się najpierw do zapoznania się chociaż z Dziennikami Rozwoju na Forum Gry. To jest, nim zaczniesz robić flame i hate oparty czysto na spekulacjach i nietrafionych porównaniach. Gra ma wielki potencjał, co z tego wyjdze? Nie wiem, ale trzymam kciuki by im się udało.



Tak czy inaczej, czekam na merytoryczną dyskusję i ewentualne pytania jeśli ktoś by był zaciekawiony ;)

Avdima 30-09-2018 02:50

Nie lubię, ale jakie ma to znaczenie? Krytykuję grę, bo tak się składa, że nie tylko jestem graczem (więc zaglądam na to pod-forum), to jeszcze wciągniętym niegdyś w gatunek MMO i aktywnie szukającym nowej gry.

Odniosłeś się dosłownie do samego wstępu mojego postu. Ok. Co dalej?

Cała reszta mojej wypowiedzi to wieloletnie doświadczenie z gatunkiem. Będę ostrzegał przed każdym nowym MMO, które zapowiada się tak nijak, jak Kroniki. Powody już podałem. Dodam, że grałem w różne syfy, które zapowiadały się znacznie lepiej od Kronik.

Ogólnie polecam wylanie zimnego wiadra wody na głowę przed zakupem dowolnej gry MMO lub takiej crowdfundowanej. I nie kupowanie przed premierą najlepiej, po premierze tak poczekać z miesiąc czy dwa, poczytać opinie graczy (filtrując psycho-fanów gry, bo tacy zawsze się znajdą). Ostatnio zapoznałem się z dwoma "zbawcami gatunku", których nazw już nie pamiętam - poczekam do premiery, po co zaprzątać sobie głowę wcześniej?


Odpisałem po tak długim czasie, bo zapomniałem zasubskrybować temat.

Xar 10-03-2019 22:06

Więcej pewnie będzie można powiedzieć dopiero po oficjalnej premierze gry. Ale trzeba przyznać, że wstępnie zapowiada się to ciekawie. Trudno o MMORPG, które mocno stawiałoby na klimat i byłoby przyjazne graczom lubiącym Role Play. A przy tym tytule ewidentnie zdają się celować właśnie do takich osób.

Wyjdzie w praniu :)


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:21.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172