26-07-2008, 14:19 | #1 |
Reputacja: 1 | Mount & Blade Mount & Blade jest grą którą ciężko zaklasyfikować do jednego typu gry. Jest to gra akcji z elementami RPG, no tak mieszanka wybuchowa, ale trzeba dodać również, że jest to symulator. - Trudno sobie to wyobrazić prawda? I tak właśnie jest , Mount & Blade , jest pierwszą grą w swoim rodzaju. Chciałbym na początku porównać ją do jakiegoś innego tytułu , lecz nic mi nie przychodzi na myśl, nie ma podobnej gry. Rozgrywka w Mount&Blade osadzona jest w świecie fikcyjnym , nie fantastycznym brak tutaj typowych dla gatunku RPG czarów czy mitycznych stworów. Gra jest idealna odskocznią od RPG, które w większości stawiają na kolorowe sztuczki magiczne. Tu nasuwa się pierwszy i chyba jeden z największych plusów Mount & Blade, gra jest realistyczna, realistyczna aż do bólu. Gracz zostaje rzucony w ciemne realia średniowiecza gdzie jego problemy będą rozwiązywane mieczem , kuszą lub całkiem zgrabną szabelką. Po wybraniu nowej gry wybieramy postać, jaką przyjdzie nam kierować. Kolejno wybieramy: płeć, klasę postaci ( odpowiadamy na pytania typu: kim jest twój ojciec- po weryfikacji odpowiedzi dostajesz odpowiednią klasę). Jeśli wybraliśmy szlachcica do wyboru mamy jeszcze herb rodu, który będzie widniał na zamkach oraz na zbrojach przynależnych do Ciebie wojsk. Na końcu pokazuje nam się okienko gdzie wybierzemy wygląd naszej postaci.W tym samym okienku wpisujemy imię naszego przyszłego bohatera. Po ustaleniu kim jesteśmy pierwsze co przyjdzie nam ujrzeć to mapa strategiczna, na której decydujemy gdzie się udamy kogo zaatakujemy, jakie miasto, zamek podbijemy. Poruszanie na mapie strategicznej odbywa się w czasie rzeczywistym ,czas zatrzymuję się tylko wtedy kiedy gracz stanie, i nie będzie wykonywał , żadnych ruchów. Za zasięg widzenia, szybkość poruszania się, czytanie ze śladów pozostawionych przez inne grupy odpowiada kilka umiejętności. Przez całą grę rozwijamy swoje umiejętności, podnosimy współczynniki siły, zwinności, inteligencji, charyzmy i poziom władania różnymi rodzajami broni (jednoręczna, dwuręczna, łuki, kusze, broń miotana, obuchowa oraz drzewcowa). Umiejętności są różnorakie i o nich najlepiej poczytać sobie w osobnym dziale na stronie, ja powiem tylko, że jest ich sporo. Dynamika walki przyprawia o pozytywną palpitację serca i jest piękna do granic. Gdy staje naprzeciw siebie po 50 chłopa by za chwilę biec na siebie wrzeszcząc i wydając inne straszliwe dźwięki, każdy włos na ciele ma prawo stanąć dęba. Mamy też do wyboru szereg ciosów bronią białą- pchnięcie, cięcie,uderzenie znad głowy co wzbogaca jeszcze realizm bitwy. I potem to całe pole bitwy zasłane trupami…niesamowite wrażenie. Zwieńczeniem gry jest stworzenie własnego suwerennego państwa. Chociaż, droga gracza może być różna , może on pozostać wyłącznie wasalem lub nawet wieśniakiem. Wszystko sprowadza się do wojny. Gracz może stworzyć własne państwo lub dołączyć się do jednego z istniejących. Każde państwo ma swoje unikalne jednostki np. Nordowie mają bardzo mocną piechotę, natomiast Khergici mają dobrych konnych łuczników. Gracz może ingerować we wszystkie nacje , może niszczyć , wspomagać - opcji jest tak wiele , że nie sposób opisać je wszystkich. Gracz może dołączyć do 4 nacji. Królestwa Nordów: nacja ta osiadła na północno-zachodniej części Carladi. Nordowie mogą pochwalić się bardzo mocną piechotą oraz dobrymi łucznikami, których wbrew przekonaniom, można porównać do łuczników Khergickich. Królestwa Swadian: zajmuję ona centralną cześć Carladi. Potęga militarna tego państwo oparta jest na kawalerii która bez problemu , przebija się przez znacznie liczniejszą grupę nieprzyjaciela. Chanatu Khergitów: Pustynna południowo- wschodnia cześć krainy. Specyfika wojsk oparta jest na lekkich pancerzach oraz najlepszych łucznikach w całym świecie gry. Konni łucznicy potrafią na pełnej szybkości wypuścić setki celnie zaadresowanych strzał. Dodać do tego szybkie konie i już możemy powiedzieć: nie przyjemny w walce wróg. Królestwo Veagirów: łączy w swojej armii wszelkie formacje. Mają zarówno przyzwoitą piechotę i łuczników jak i dobrą kawalerię. Jak łatwo można się domyślić, formacja Veagirów np. piechoty nie dorówna formacji piechoty Nordów, biorąc jednak ogół wojsk Veagirów możemy dojść do wniosku, że jest to równie niebezpieczne szanse się wyrównują. No i kwestia towarzyszy podróży, których rekrutujemy w karczmach, odbijamy wrogom jeńców lub szukamy ochotników w wioskach. Na początku gry mamy określoną ilość możliwych do rekrutacji towarzyszy, każdemu musimy płacić żołd, a górną granicę ilości możliwych kompanów podnosimy wraz z charyzmą i umiejętnością przywództwa (leadership). W karczmach zazwyczaj możemy rekrutować mocne jednostki , są one jednak drogie w utrzymaniu dlatego pozwolić sobie na takich kompanów mogą tylko najbogatsi. Powiedziałem o możliwości odbicia jeńców np. idzie sobie patrol Swadianów prowadzących w charakterze jeńców 4 Vaegirskich rycerzy, rozgramiamy patrol (co nie będzie łatwe przy pomocy wieśniaków, ale może się udać, czemu nie…) i wcielamy do naszego oddziału za darmo (w karczmach należy uiścić opłatę początkową każdemu nowozatrudnionemu wojakowi), chociaż oczywiście żołd trzeba będzie rycerzom płacić- 39 denarów na tydzień, dla porównania wieśniak dostaje 2. Ale jest za co płacić, szczególnie polecam opcję sformowania kompanii jeźdźców i rycerzy, wtedy bardzo szybko będzie się można przemieszczać i bez problemu nękać nieprzyjaciela. Mount & Blade jest grą przyszłości , sama może nie osiągnie światowego (obym się mylił) poziomu , jednak jest kamieniem milowym który daje początek zupełnie nowemu rodzajowi gry. Opis zaczerpnięty z fanowskiej strony Mount&Blade - Tawerna "Four Ways" Gra jest na razie w fazie beta testów ale już teraz można ściągnąć wersję trialową w której jest ograniczenie do 6 lvl postaci. Trochę zdjęć z gry: Czy ktoś grał w tą grę? Podajcie swoją opinię, uwagi na temat tej gierki Maciass0 |