Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > DnD i systemy d20 > Zrujnowana Twierdza
Zarejestruj się Użytkownicy

Zrujnowana Twierdza Niegdyś wielka i przyciągająca wielu podróżników z czasem została zapomniana i rozszabrowana. Jednak może właśnie wśród tych ruin znajdziesz coś, co cię zainteresuje... (Archiwum wątków.)


 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 29-08-2011, 13:09   #1
 
ImperatorK's Avatar
 
Reputacja: 1 ImperatorK nie jest za bardzo znany
Powergaming vs. Anty-Powergaming

W moim wcześniejszym temacie powstał offtop, więc przenoszę go do nowego wątku.

Cytat:
Gdybyś robił wojownika to byś nie pakował wszystkiego w charyzmę i nie zmniejszał zdolności bojowej swojej postaci.
Aha. Czyli według ciebie miałem zrezygnować z konceptu fabularnego na rzecz optymalizacji? Czyli zrobić to o co zostałem oskarżony przez MG, czyli Powergamować? To jest twoja sugestia?

Cytat:
Niepotrzebnie zrobiłeś manewr antypowergamingu, żeby potem zrobić coś co zostało uznane za naciąganie zdrowego rozsądku, żeby przypakować postać (i nie PRZEpakować tylko dorównać do poziomu innych).
Nie rozumiem. W jaki sposób dokonałem Anty-Powergamingu, skoro ja najzwyczajniej w świecie wybrałem sobie koncept fabularny i próbowałem dopasować mechanikę do niego w taki sposób by nie być bezużytecznym ciężarem dla reszty drużyny?

Cytat:
To normalne, że MG sam wybiera z kim chce grać.
Nie odpowiedziałeś na postawione pytanie.

- "Ogólnie -- za okropną i bezsensowną "dyskusję"" - Yzurmir
 

Ostatnio edytowane przez ImperatorK : 07-10-2011 o 23:50.
ImperatorK jest offline  
Stary 29-08-2011, 13:46   #2
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 1 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
Ten wątek powinien zostać przeniesiony do: Rozmowy ogólne na temat RPG. I zresztą ma złą nazwę, bo nazwa "antypowergaming" została użyta w konkretnym kontekście, który teraz został zatracony.

Granie wojownikiem, który ma współczynniki typowe dla wojownika nie jest "powergaming" tylko normalność.

Na ten koncept fabularny to nawet nie wiem co odpowiedzieć. Może to, że DnD to nie jest system gawędziarstwa? Byś był bezużytecznym ciężarem dla drużyny - no chyba, żebyś wybrał jakąś klasę prestiżową (np War Chanter), która sprawiłaby, że twoja postać miała jakikolwiek sens. Zresztą wyjaśniłem ci to w poprzedniej wypowiedzi - mogłeś wszystko zacytować i dopiero odpowiedzieć.

I odpowiedziałem na postawione pytanie.

To normalne, że MG sam wybiera z kim chce grać. = To normalne, że gracz jest "banowany" z rekrutacji z jakiegokolwiek powodu lub bez powodu przez MG. Nawet jak jest w błędzie, ma trąd i nie umie jeździć na rowerze. Ja tam nie pamiętam, żebym kogoś wyrzucił z rekrutacji kiedykolwiek - ale za to pamiętam, że i były selekcje zatem nie wszyscy zawsze się dostają.

Na tym forum jest sporo rekrutacji - sporo również do DnD z tego co widzę. Nie wiem skąd u ciebie panika.
 

Ostatnio edytowane przez Anonim : 29-08-2011 o 13:50.
Anonim jest offline  
Stary 29-08-2011, 14:06   #3
 
ImperatorK's Avatar
 
Reputacja: 1 ImperatorK nie jest za bardzo znany
Granie wojownikiem który ma współczynniki najlepsze dla wojownika, brew temu jaki chciałbym aby był fabularnie jest Powergamingiem. Wybieranie lepszych opcji mechanicznych kosztem konceptu fabularnego to właśnie Powergaming.
Ty nazwałeś Anty-Powergamingiem zwykłe trzymanie się konceptu fabularnego, który nie jest optymalny mechanicznie.

Nie wydaje mi się by było czymś normalnym wyrzucenie gracza z rekrutacji przez to, że MG się myli.
 
ImperatorK jest offline  
Stary 29-08-2011, 14:42   #4
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 1 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał ImperatorK Zobacz post
Granie wojownikiem który ma współczynniki najlepsze dla wojownika, brew temu jaki chciałbym aby był fabularnie jest Powergamingiem. Wybieranie lepszych opcji mechanicznych kosztem konceptu fabularnego to właśnie Powergaming.
Ty nazwałeś Anty-Powergamingiem zwykłe trzymanie się konceptu fabularnego, który nie jest optymalny mechanicznie.

Nie wydaje mi się by było czymś normalnym wyrzucenie gracza z rekrutacji przez to, że MG się myli.
1. Luz, ale nie chciałbym być osłanianym przez wojownika, który jest mocny tylko w gębie. Jak było w Świętych z Bostonu: "Co chciałeś zrobić z pozostałymi dwoma? Zaśmiać ich na śmierć Śmieszny Człowieku?!" Podejrzewam, że ponad 95% rycerzy średniowiecznych była "powergamerami", reszta miała swoich ludzi, którzy byli "powergamerami" - no ale to tylko moje podejrzenia.
2. A gdyby tak wszyscy trzymali się takiego konceptu fabularnego to co by to było? No co? Umięśniony czarownik A znający jeden czar. Charyzmatyczny i wychudzony wojownik B. Bard C, który jest wytrzymały, ale nie umie śpiewać. Praktycznie ślepy tropiciel D, który jest za to zwinny. No i nie zapominajmy o mądrym złodzieju E, który nie radzi sobie ani z otwieraniem drzwi ani skradaniem się. Wystarczyłoby, żeby A był wojownikiem, B bardem, C barbarzyńcą, D złodziejem, a E czarownikiem. Wystarczyłoby, żeby żaden z nich nie odrzucał zdrowego rozsądku na rzecz niewiadomo czego.
3. W porządku. Nie wyrzucaj graczy z rekrutacji, gdy będziesz się mylił.
 
Anonim jest offline  
Stary 29-08-2011, 14:55   #5
 
ImperatorK's Avatar
 
Reputacja: 1 ImperatorK nie jest za bardzo znany
Co to się na tym świecie porobiło. Jestem, że się tak przesadnie wyrażę, "jechany" za to że nie powergamowałem...

Cytat:
2. A gdyby tak wszyscy trzymali się takiego konceptu fabularnego to co by to było? No co? Umięśniony czarownik A znający jeden czar. Charyzmatyczny i wychudzony wojownik B. Bard C, który jest wytrzymały, ale nie umie śpiewać. Praktycznie ślepy tropiciel D, który jest za to zwinny. No i nie zapominajmy o mądrym złodzieju E, który nie radzi sobie ani z otwieraniem drzwi ani skradaniem się. Wystarczyłoby, żeby A był wojownikiem, B bardem, C barbarzyńcą, D złodziejem, a E czarownikiem. Wystarczyłoby, żeby żaden z nich nie odrzucał zdrowego rozsądku na rzecz niewiadomo czego.
A więc wszyscy muszą być tacy sami? Wojownicy silni, Złodzieje zręczni, Czarodzieje inteligentni?
Wybacz, ale jest różnica między Czarodziejem, którego jedyna i najważniejsza zdolność polega na jednym konkretnym atrybucie, a Wojownikiem który może być słaby a mądry i nie być przy tym słabeuszem w walce. Do tego służy optymalizacja.

Pozwól, że o coś zapytam, Anonimie. Do której grupy należysz: Powergamerów czy Roleplayowców?

- "powergamerzy czy roleplayowcy" - no tak, albowiem gra w grę wyklucza RPG. - Mansfeld
 

Ostatnio edytowane przez ImperatorK : 12-10-2015 o 08:06.
ImperatorK jest offline  
Stary 29-08-2011, 15:36   #6
 
Yzurmir's Avatar
 
Reputacja: 1 Yzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie coś
Według mnie błąd, jaki popełnia ImperatorK nie polega na tym, że tworząc postać, nie uległ stereotypom. Błąd polega na tym, że chciał równocześnie stworzyć postać słabą i silną. Nie na tym polega dopasowywanie bohatera do konceptu fabularnego — nie chodzi o to, by stworzyć kogoś, kto będzie wojownikiem kiepskim, ale i tak najlepszym. Chodzi o to, aby stworzyć kogoś, kto będzie kiepskim wojownikiem, ale ciekawym charakterem.

Przykładowo załóżmy, że wymyśliłem sobie postać wojownika-szaleńca, który uważa, że nie potrzebna mu broń i rzuca się na wrogów z gołymi pięściami. Warto zauważyć, że to postać, która mogłaby wykorzystać klasę mnicha, ale równocześnie nie pasuje to do niej, jeśli chodzi o otoczkę fabularną. Teraz — to, co ty robisz, to mówisz: "ok, mam zajefajny koncept postaci, ale jest ona niegrywalna. Więc chcę dodatkowych manewrów/zdolności klasowych mnicha/specjalnych magicznych przedmiotów" — czegokolwiek, nawet nie znam się na D&D na tyle, żeby stwierdzić, co byłoby dobrym oszustwem. Więc, w efekcie, specjalnie wybierasz niestandardowy i zwyczajnie nieefektywny styl walki, ale równocześnie robisz to tak, żeby twój bohater wciąż był świetnym wojownikiem. Jaki jest w takim razie sens tworzenia postaci, która z oczywistych względów powinna radzić sobie gorzej — nie tylko ze względu na mechanikę, ale na zdrowy rozsądek?

To, co powinieneś zrobić (czy raczej: powinien zrobić hipotetyczny gracz kierujący tym wojownikiem), to pokazać, że z powodu swojego charakteru nie potrafi on zaakceptować tego, że nie jest taki potężny, jak by chciał, i jakie są konsekwencje tego zaślepienia — albo może odwrotnie, przedstawić proces, w wyniku którego filozofia tej postaci ewoluuje, aż w końcu nasz wojownik zaczyna znowu stosować miecze, bo dochodzi do wniosku, że nie liczy się tylko surowa siła, ale także zdolność wykorzystania wszystkiego, co może dać przewagę nad wrogiem.

Spójrz po prostu na to, co chciałeś zrobić z tym barbarzyńcą. Najpierw dajesz mu wysoką charyzmę, a później dodatkowe korzyści, które mają mu pomóc w walce. Więc nie dość, że zyskujesz przewagę nad innymi graczami (którzy mają na przykład albo charyzmę, albo zdolności walki), to jeszcze sprawiasz, że twój pomysł na postać traci sens, bo po co robić barbarzyńcę, który zamiast walczyć — gada, skoro i tak będzie najlepszy w walce?

Jesteś więc "jechany" — przynajmniej przeze mnie — właśnie dlatego, że powergame'owałeś.
 
Yzurmir jest offline  
Stary 29-08-2011, 15:38   #7
 
Nemo's Avatar
 
Reputacja: 1 Nemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumnyNemo ma z czego być dumny
Cytat:
Przykładowo załóżmy, że wymyśliłem sobie postać wojownika-szaleńca, który uważa, że nie potrzebna mu broń i rzuca się na wrogów z gołymi pięściami. Warto zauważyć, że to postać, która mogłaby wykorzystać klasę mnicha, ale równocześnie nie pasuje to do niej, jeśli chodzi o otoczkę fabularną.
Wtedy gram Unarmed Swordsage. Na temat reszty wypowiem się potem.
 
__________________
A true gamer should do his best to create the most powerful character possible! And to that end you need to find the most gamebreaking combination of skills, feats, weapons and armors! All of that for the ultimate purpose of making you character stronger and stronger!
That's the true essence of the RPG games!
Nemo jest offline  
Stary 29-08-2011, 15:41   #8
 
ImperatorK's Avatar
 
Reputacja: 1 ImperatorK nie jest za bardzo znany
Nie rozumiesz, Yzurmir. Ja nie chce grać słabym wojownikiem. Ja chcę grać wojownikiem, który jest słaby ponieważ moje wybory fabularne są słabe w tym systemie. Czy mam zrezygnować z fajnego konceptu, ponieważ system go nie wspiera?

Cytat:
Wtedy gram Unarmed Swordsage.
Tak, między innymi miałem poziomy Swordsage'a, lecz nie Unarmed.
 
ImperatorK jest offline  
Stary 29-08-2011, 15:44   #9
 
Yzurmir's Avatar
 
Reputacja: 1 Yzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie coś
Nemo — nie piszę w moim poście o zawiłościach D&D i setkach klas prestiżowych (zresztą kiepsko się na tym znam); piszę o tym, że należy się trzymać swojego konceptu postaci, zamiast na siłę wszystko ulepszać. Gdyby ImperatorK wybrał klasę prestiżową, która wykorzystuje charyzmę jego barbarzyńcy, to zapewne nikt by nie miał obiekcji. Istnieje z pewnością jakieś uzasadnienie, dlaczego ta klasa wykorzystuje charyzmę. W przypadku ImperatoraK wszystko rozbija się o to, że rozwijał cechę niepotrzebną swojej postaci pomimo braku uzasadnienia (w opisie klasy) albo jakichkolwiek bezpośrednich korzyści, a później, rekompensując to, zaczął się uciekać do śliskich interpretacji zasad.

EDYCJA
ImperatorK — zawsze uważałem, że D&D nie nadaje się do odgrywania postaci, i dyskusje takie jak ta tylko utwierdzają mnie w tym przekonaniu. Niezoptymalizowana postać z pewnością boli tutaj dwa razy tak bardzo jak w innych systemach. Jednak nie widzę tego jako usprawiedliwienia. System jest, jaki jest, i skoro go sam wybrałeś, to się z tym pogódź. Albo robisz silną, lecz zwyczajną postać, albo robisz postać ciekawszą, ale słabszą. Próby zgarnięcia obu tych zalet są według mnie nie w porządku.
 

Ostatnio edytowane przez Yzurmir : 29-08-2011 o 15:48.
Yzurmir jest offline  
Stary 29-08-2011, 15:50   #10
 
ImperatorK's Avatar
 
Reputacja: 1 ImperatorK nie jest za bardzo znany
Nie było żadnych śliskich interpretacji zasad. Wszyściutko było z nimi zgodne. To po pierwsze.
Po drugie - jeśli chciałbyś wiedzieć to miałem jeden poziom w klasie, która daje Cha do KP.
BTW. Nie wiem czy zauważyłeś, ale zarzucasz mi nie robienie czegoś co ja właśnie robiłem, trzymałem się mocno konceptu. Anonim sugeruje zmianę konceptu na taki mniej słaby. Zgodziłbyś się z nim?
 

Ostatnio edytowane przez ImperatorK : 29-08-2011 o 15:56.
ImperatorK jest offline  
 



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 17:55.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172