Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 01-06-2009, 20:04   #7
Matyjasz
 
Reputacja: 1 Matyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemuMatyjasz to imię znane każdemu
Widać starania i obmyślenie wszystkiego. Szacunek i podziw dla pracy.
Tylko jest to encyklopedia, suchy opis.
Brakuje przykładów co może wciągnąć graczy w fabułę. Oczywiście mogę zostać zbójami na traktach Horany czy innego państwa, ale to mogą w każdym fantasy. Oraz będą potrzebować mechaniki a ta jest do kupienia z gotowym settingiem więc czemu nie wybrać tamtego.

By nie być bezsłownym pomysły na sesje: (Lecz brak informacji w tym kierunku boli)
-Konflikt między wiarą jednego boga a kultami. Skoro jest to panująca religia Nidaris to jak reagują na to inne państwa? Jakaś krucjata, embargo handlowe, prześladowanie mieszkańców, rajdy graniczne? Czy słowo proroka Hertela jest dalej głoszone w świat? Co się dzieje z misjonarzami? Czy zostanie męczennikiem uświęca? Jeden z graczy może być fanatycznym wyznawcą i chce zbawić świat, oczywiście pakując drużynę w kłopoty. Tylko jakie? Jest pomysł brak informacji do wykonania.
Konflikt magia-religia. Jak to wygląda, czego może bać się mag, panuje zimna wojna czy otwarty konflikt? Czarodzieje ukrywają się? Jeżeli tak to gracze mogą pracować dla maga nie wiedząc o tym, a od tej chwili ściga ich kościół.
Organizacje magów. Walczą z sobą? Współpracują. Na walce szkół magii można oprzeć motyw.
Okres burzliwej magii, najazd Czarnoskrzydłych. Coś zostało wartego uwagi? Jakieś ruiny, przedmioty nasycone mocą? (Poza mieczami, opisz je, jakie mają znaczenie dla kogą będą cenne) Opłaca się prowadzić ekspedycje do ruin budynków dawnych kongregacji? Co się w nich może czaić?

Państwa są źle opisana. Funkcja informacyjna, ale to za mało. Z kim się żrą. Na której granicy jest najwięcej walk? Stałe walki graniczne (Jurand z Spychowa i jego rajdy na zamki krzyżackie mimo pokoju) czy cywilizacja i spokój?
Wydarzenia ostatnich lat. Susza, powódź. Ceny jedzenia w górę, głód ludzie się burzą, liczba band w lesie rośnie.
W ostatnim roku wilków się namnożyło. Czy innego ścierwa, i trza mieczem oczyścić.
Intrygi, są informacje o sprawowaniu władzy ale brak o głównych intrygach. Główne rody i ich podejście do spraw państwa. Patrioci, czy samolubni oligarchowie? jakie mają poglądy? Co to może dla graczy oznaczać?
Społeczeństwo. Zwyczaje. Przykład: Rębacz Okarius przyjeżdża do wsi w, której widzi podobającą mu się kobietę. Stosuje do niej końskie zaloty. Teraz czy wsioki nabiją go na drzewo, czy jest to norma obyczajowa? Święta, i ich znaczenie. Za picie wina trzeciego marca sto batów. Czy 3 marca wszyscy chleją i odmowa kielicha jest traktowana jako obraza?

Ciekawe miejsca. Typu jakieś dziwne miasto, ważne ruiny czy coś innego co tworzy klimat. Warhammer ma np. kraj wampirów czy miasto gdzie z ziemi potrafi wyrosnąć ręka i cię zabić.

Problemy globalne. Apokalipsa nadchodzi czy jest sielanka i możemy tłuc się między sobą. To nie musi być jakaś inwazja czegoś. To może być zaraza jak nasz AIDS, proroctwo jak "Czas białego zimna" u Sapkowskiego. Czy bezpośredni chaos młotka. Każdy taki problem zmienia podejście do świata.

Odwaliłeś dość sporo roboty, tylko uważam, że w złym kierunku. Wybrałeś encyklopedie, zamiast spojrzenia "Co oferuje graczom?"

Takie luźne spostrzeżenia. Traktuj jak krytykę. Jeżeli chcesz to wyciągnij wnioski i naprzód. Jak nie to olej i też naprzód.
Powodzenia!

Edit bo zapomniałem:
Mechanika. Nie musisz o niej (jeszcze) pisać ale zacznij ją obmyślać.
Wnioskuje, że magia niesie ryzyko. Odtwórz to w kostkach. Bo co z tego, że mag nie powinien ciskać czarów jeden za drugim skoro nie ma żadnych konsekwencji.

Gracz: To ja ciskam w niego 6 kul ogna za 15k6 obrażeń!
MG: Nie możesz magia jest niebezpieczna!
Gracz: Mam 2 sloty na czary. Ciskam!
MG: Dobra, ale twój mag otrzymuje k6 obrażeń od nadmiaru magii w ciele.
Gracz: To pokaż mi tą regułę!
(przykład ekstremalny, lecz na 100% ma szansę trafić się)
I sesja w diabły, zaczyna się wertowanie podręcznika i kłótnia. A inaczej mechanika zabroni mu tej kuli ognia lub dowali mu sprężeniem zwrotnym ujętym w prostą tabelkę. Klimat zachowany, kłótni brak i jazda dalej.
 

Ostatnio edytowane przez Matyjasz : 01-06-2009 o 20:16.
Matyjasz jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem