Spójrzmy...
"Zakhara is a peninsula on the continent of Faerûn in the world of Toril, the locale of the Forgotten Realms campaign setting, although Al-Qadim is designed to stand on its own or be added to any existing campaign setting." Za wikipedią. Brak informacji, żeby Al'Quadim miał kanoniczny związek z Greyhawkiem (poza tym że jest tak skonstruowany żeby dało się go wrzucić wszędzie).
Podróżowanie między światami owszem, jest możliwe. W metasettingach. Nie uznawałbym BG za wiarygodne źródło informacji - drużyna z Dragonlance (nie pamiętam ich - ale z drugiej strony nie czytałem żadnych książek z tego świata, więc nawet jakbym spotkał to bym nie rozpoznał) mogła być wrzucona tam tylko by dodać dodatkowy smaczek dla koneserów. Jak zbieranie pantalonów. A uznanie że ta drużyna kanonicznie została przeniesiona do FR miałoby taki sam sens jak uznanie że nasz potomek Bhaala zabił Drizzta.
- Wszystkie książki z Wojny pajęczej królowej mają znaczek FR na okładce, odwołują się do miejsc z podmroku kanonicznych dla FR (jak Menzoberranzan) nie słyszałem jeszcze żeby miały jakikolwiek związek z innym światem. O Wojnach Demonów nie słyszałem.
- Podobieństwo bóstw... Tak, to jedyna bardziej skomplikowana sprawa. Faktycznie, niektóre z nich powtarzają się w obydwu światach. Ale jednak - zakładanie, że zbieżność imion i funkcji jest dowodem na fakt że światy się przeplatają (pomimo tego że inni bogowie się nie powtarzają) byłoby błędem.
A więc odpowiedź ogólna - nie, nie istnieje jakakolwiek arbitralna metoda na obliczenie zależności pomiędzy czasoprzestrzeniami tych światów. Według kanonu są całkowicie odrębne, Campaign setting jednego nie wspomina o drugim.
A gdy to już mamy za sobą, to oczywiście jeśli tak zażyczy sobie MG, to nie ma żadnych przeszkód (mechanicznych - ale i fabularnie nie wymaga to wielkiego wysiłku) by te światy się zazębiały. I wtedy dla wygody można przyjąć że czasoprzestrzeń zazębia się tak, że w "tym drugim" jak i w "tym pierwszym" czas jest taki z jakim MG czuje się komfortowo.
__________________ if (Youre_Happy && You_Know_It)
{
Clap_Your_Hands;
} |