9 grudnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha będzie gościłLech Majewski - reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta i malarz, z którym odbędzie się spotkanie autorskie i warsztat filozoficzno-filmowy zatytułowany „W poszukiwaniu kamienia filozoficznego”. Punktem wyjścia do Mistrzowskiej Lekcji będą nie tylko wybrane filmy Lecha Majewskiego prezentowane podczas festiwalu, ale także literatura i poezja Lecha Majewskiego. Cykl spotkań z Lechem Majewskim będzie dopełnieniem i podsumowaniem wcześniejszych wydarzeń z udziałem reżysera, a zarazem próbą spojrzenia na jego twórczość w kontekście filozoficznym. Spotkanie poprowadzą:dr Urszula Tes i Michał Oleszczyk. Projekcje: 17.00, Master Class z Lechem Majewskim 19.15. Zwiastowanie rok produkcji: 1978, czas trwania: 50 min. Wielka inwestycja przemysłowa ogarnia coraz rozleglejsze tereny, pochłaniając równane
z ziemią wsie. Trwa właśnie ekshumacja starego wiejskiego cmentarza - pracę potężnego spychacza obserwują wszyscy mieszkańcy. Jeden z nich podejmuje rozpaczliwą walkę z molochem: nocą oblewa spychacz benzyną i podpala. Bez ruchu, w milczeniu wpatruje się w płomienie, nie reaguje na krzyk przerażonego operatora, który spał w kabinie, a teraz tłumi ogień. Stary rozumie, że popełnił błąd. Wraca do domu, sprząta chałupę, ubiera się odświętnie, raz jeszcze ogarnia spojrzeniem stare kąty i opuszcza rodzinny dom. Jedzie do pobliskiego miasteczka, by pożegnać się z synem. Małej wnuczce opowiada jeszcze baśń nie baśń o spotkaniu ze śmiercią, która przyszła jakoby zabrać go do nieba, synowi wyjaśnia, że wybiera się do sanatorium. Nocą wraca do swej wsi: wybiera najbardziej elegancką taksówkę, każe się wieźć powoli i w skupieniu obserwuje rozrastanie się potężnej budowy...
Stary podchodzi do spychacza, budzi śpiącego w kabinie operatora, częstuje go otrzymanym od synowej ciastem. Prosi go tylko o zburzenie chałupy, którą przecież i tak za kilka dni trzeba będzie rozwalić - sam chce być sprawcą śmierci starego domostwa. Jest dokładny, każe zaskoczonemu operatorowi poprawić robotę, by nic z chałupy nie pozostało. Kiedy chłopak wykona polecenie, starego już nie zobaczy - w pustce kołysać się będą tylko gałęzie starej jabłoni... [filmpolski.pl: Polska kinematografia, filmy i ich twórcy] Rycerz rok produkcji: 1980, czas trwania: 81 min. W pewnym średniowiecznym królestwie panuje chaos i bieda. Król wyalienowany żyje
w wysokim zamku i nie interesuje się swoimi poddanymi. Pewien rycerz zniecierpliwiony tą sytuacją wyrusza w poszukiwaniu legendarnej "złotostrunnej harfy", zatopionej w morzu, która ma przynieść zmianę i szczęście. W jej poszukiwaniu spotyka mnichów, bandytę
i rabusiów. Strudzony podróżą choruje, a po odzyskaniu sił uczestniczy w orgii na cześć natury. Poznaje znaczenie Dobra, Zła, Chciwości, Zakłamania, Rozsądku. Gdy pod koniec załamuje się, nagle słyszy dźwięki harfy wydobywające się z jego serca. Jest to średniowieczna ballada rycerska z doskonałą obsadą i klimatem rzadko spotykanym
w polskim kinie. Piękne zdjęcia na zamku w Ogrodzieńcu. Na projekcję filmów Angelus i Ogród rozkoszy ziemskich zapraszamy do Domu Norymberskiego. Szczegóły na: O festiwalu 2010 Wydarzenie towarzyszące Epizod - Ama – zatopiona pamięć Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiekj Manggha Zakończenie Festiwalu i performans 11.12. 2011, godz. 18.00. Autorzy: Jan Burnat, Andrzej Stembarth Sawicki. Muzyka: Mariusz Koluch Wydarzenie to ma charakter interaktywnego performansu z towarzyszeniem muzyki ściśle skorelowanej z akcją sceniczną, w którym zgromadzona publiczność bierze czynny udział.
Epizod Ama jest dedykowany japońskim poławiaczkom pereł. Słowo Ama w języku japońskim oznacza „kobietę morza” lecz bywa utożsamiane z zawodowymi poławiaczkami pereł. Ideą performansu jest interakcja pomiędzy wykonawcą a zgromadzoną publicznością zachęcaną do wzięcia czynnego udziału w pokazie, jako „poławiacze”. Na wydzielonej i specjalnie do tego celu zaadaptowanej przestrzeni sceny widowiskowej muzeum Manggha (kwadrat o boku 5 m) znajdzie się tysiąc wykonanych z materiału kul; wszystkie zawierają "perły", "perły fałszywe", lub "czarne perły". Akcja polega na "zbieraniu perłopławów" i odbywa się w określonych koncepcją i muzyką interwałach czasowych. Po zakończeniu połowu następuje ocena wyników: uczestnicy otrzymują opieczętowane certyfikaty: "uczestnika połowu", "poławiacza pereł" lub "zdobywcy trofeum czarnej perły". Zdobywca trofeum, dostaje dodatkowo nagrodę w postaci ręcznie wykonanej kaligrafii japońskiej. |