Na blogu Johnna Four
Roleplaying Tips dedykowanemu pomocy dla Mistrza Gry, jest dostępny materiał z konkursu
„5 Room Dungeon”, czyli „Loch 5ciu Komnat”.
Materiał jest za darmo i myślę, że każdy (no może prawie każdy, weteranów rpg może nie zaciekawić, bo już zęby zjedli w temacie i wraz z nimi połknęli wszystkie rozumy
) znajdzie w nim, jeśli nie gotowy materiał do sesji, kampanii to może chociaż źródło inspiracji.
TUTAJ znajdziecie 18 części projektów do wykorzystania w przygodach, czyli łącznie 88 prac przeróżnego rodzaju lochów np. pałaców, świątyń, grobowców, jaskini etc. autorstwa kilkudziesięciu MG z całego świata. Można je pobrać jako oddzielne, spakowane pliki PDF lub jeden PDF zawierający wszystkie prace konkursowe na
Loch 5ciu Komnat.
Poniżej fragment artykułu o tym schemacie:
Cytat:
Dlaczego Loch 5ciu Komnat? autorstwa Johnna Four
Taki format, czy też metoda tworzenia lochu, ma kilka zalet: - Każda lokacja. – Mimo, że nazywam je Loch 5ciu Komnat, to w zasadzie pasuje ten schemat do każdej lokacji z pięcioma lub więcej przestrzeniami. Nie musi to być, ani fantasy, ani loch. Może przybrać formę małego okrętu kosmicznego, piętra w biurowcu, skrzydła rezydencji, obozowiska czy dzielnicy.
- Krótki. – Wielu graczy nie lubi długiego szwendania się po lochach, a i Mistrzowie Gry lubią często zmieniać otoczenie. W dodatku niektórzy gracze z zasady nie cierpią podziemi, lecz zagrają kiedy wiedzą, że to będzie krótka piłka. Pomaga to łagodzić konflikty między stylami gry i oczekiwaniami.
- Szybkość zaplanowania. – Z jedynie pięcioma pomieszczeniami do konfiguracji, projekt jest łatwy w organizacji i szybki.Kiedy następnym razem szukasz sposobu na zabicie czasu, zanotuj pomysły na motywy, miejsca, pomieszczenia. Wypisz najwięcej projektów jak możesz i wybierz najlepsze do ubrania, jak będziesz miał więcej czasu i do następnej sesji, którą prowadzisz.
- Łatwy do szlifowania. – Ogromne projekty często zabierają tak wiele czasu przy ich tworzeniu, że zazwyczaj przychodzi noc zanim zdążysz wrócić do początku i zrobić kilka szlifów czy podkręceń. Czas zaprojektowania Lochów 5 Komnatowych zostawia najwięcej miejsca na przygotowanie do sesji.
- Łatwy do przemieszczenia. – Loch 5ciu Komnat można wcisnąć w wiele różnych miejsc, gdzie tych większych projektów się nie da. Jeśli loch nie zostanie wykorzystany i zechcesz go użyć na innej ścieżce drużyny, to generalnie łatwiej będzie to zrobić, niż jakby miało to być te "większe" pełzanie po podziemiach.
- Elastyczny rozmiar. – Nazywają się Lochem 5 Komnat, ale to jest tylko wskazówka. Śmiało twórz 3-częściowe miejsca albo 10-cio grotowe jaskinie. Pomysł pasuje każdemu samowystarczalnemu miejscu.
- Łatwość integracji. – Dwu-czterogodzinny spacer po lochu podkręca tempo ciągnącej się kampanii i sesji oraz może być wpleciony w niemal każdy wątek przygody. To również gwarantuje szybki sukces (albo porażkę) aby trzymać graczy zaangażowanych. Taki układ jest łatwy do wrzucenia go w większość settingów z minimalnym problemem spójności.
(...)
|
W artykule każde pomieszczenie potraktowane jest symbolicznie jako konkretny etap w schemacie tworzenia przygody w lochu i do każdego podane są wyjaśniające przykłady i pomysły do rozwinięcia. Nie tłumaczę tego arta dalej, bo nie wiem czy materiał jest na tyle dla wam na tyle interesujący, abym poświęcał temu więcej czasu. Wspomnę tylko jeszcze w punktach o tych pięciu założeniach, na których opiera się taki schemat Lochu 5 Komnat.
- Komnata pierwsza: Wejście lub Strażnik
- Komnata druga: Zagadka lub wyzwanie do odegrania fabularnego
- Komnata trzecia: Sztuczka lub utrudnienie
- Komnata czwarta: Climax, wielka bitwa lub konflikt
- Komnata piąta: Nagroda, objawienie, zwrot akcji
Cały artykuł można przeczytać na ostatniej stronie pobranego pliku PDF z pracami konkursowymi
5 Room Dungeons.
Z kolei na stronie
Campaign Wiki DungeonMaps: One Page Dungeon Contest 2011 znajdziecie również wiele gotowych, darmowych materiałów w temacie podziemi.
Na szczególną uwagę zasługuje link, który jest zebranym zbiorem laureatów konkursu:
One Page Dungeon Contest 2011 Winners
Na stronie są też linki do darmowych PDFów na poszczególne lochy oraz zbiór wszystkich prac konkursowych, jakie wzięły w nim udział. Jest ich bardzo dużo w przeróżnych kategoriach, np na najlepszy/ą/e: piracki, projekt, mapę, horror, gangsterski, leże potwora, loch "old school", diabelski kult, sci-fi i inne. Sporo grafik.
Powyższe materiały z obu źródeł są w języku angielskim.