Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 29-12-2012, 00:22   #46
Sierak
 
Sierak's Avatar
 
Reputacja: 1 Sierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłośćSierak ma wspaniałą przyszłość
Namierzanie mnie na GG to dość trudna sprawa, bo zdarza mi się (dość często) przeoczyć powiadomienie i potem ono przepada :P.

Ad. 1 Dlaczego zaś nie? Pisałem już na początku, że kiedyś uczestniczyłem w kampanii ze strony Gracza, strasznie mi się spodobała, uważam że jest cool i dlatego chciałbym to poprowadzić. Co do prowadzenia gotowców nie zgadzam się, przynajmniej z kilku powodów:
a) Szufladkowanie gotowych przygód jako tylko dla początkujących jest wg. mnie niesprawiedliwe, zauważ że w ostatnim czasie kilku doświadczonych MG (Qumi, Tadeus, Antara) zabrało się za gotowe scenariusze do Pathfindera i z tego co widzę, niejedna "autorska" sesja mogłaby pozazdrościć im tempa, oprawy i zaangażowania Graczy.
b) Oprawa, tutaj kryje się bardzo istotna kwestia - mając gotowe rozpiski stworzeń, niektóre grafiki i mapki MG może skupić się na przygotowaniu innych rzeczy pokroju mapek, dodatkowych materiałów i tak dalej, nawet to że będzie częściej postował nie musząc na szybko rozpisywać mechanicznie NPC, którego jednak Gracze zdecydowali się zgładzić.
c) Rzecz jasna nie każdemu musi się podobać i przypuszczam kwestia prowadzenie gotowców, a prowadzenie autorskich sesji może być tak bezdennym tematem, jak prowadzenie z mechaniką, czy bez? Poza tym dlaczego to dykryminować? Skoro scenariusz jest dobry fabularnie i solidnie rozpisany, to czemu szufladkować go jako ten gorszy? Przypuszczam, że sam miałbym problem wymyślić coś lepszego i bardziej dopracowanego niż akurat ta przygoda.

Ad. 2 Jako doświadczona MG powinnaś odpowiedzieć sobie na pytanie sama. Nie istnieje coś takiego jak dokładnie zaplanowana od dechy do dechy przygoda, chyba że za Graczy chcesz wziąć osoby grająca na odwal się i nie wykazujące się absolutnie żadnym myśleniem. Najlepszym przykładem moja sesja Na Szlaku Najemników, gdzie mój dokładny plan szlag trafił, bo Gracze praktycznie zaczęli przechodzić przygodę od połowy do początku, całkowicie odwracając bieg wydarzeń. Owszem, skoro mam stworzenia, ich motywacje, cele i ambicje ładnie rozpisane na papierze - po co na siłę to zmieniać? Jasne jak coś mi nie przypasuje, spłonie w męczarniach, a znając siebie będę chciał coś dodać, aczkolwiek tak jak napisałem - nie mając nawet listy Graczy nie mogę i nie chcę czegoś takiego planować.

Ad. 3 Generalnie zaznaczam to średnio co pół swojego postu - zwracam uwagę na "kompletność" mechaniczną drużyny i postaci, ponieważ jest dużo walk, dużo pułapek, często trzeba się ostro nagłówkować, żeby pójść dalej. Jest naprawdę dużo dungeon crawlu, jednak to kwestia Graczy, jak chcą to przejść. Prawda jest taka, że myśląc i kombinując da się wielu walk uniknąć, socjalami można nawiązać przymierza, a pod koniec uwikłać się nawet w regularną batalię. Dlatego m.in. zrezygnowałem z pełnej mechaniki, która bardzo spowalniałaby rozgrywkę i zdecydowałem się na rzuty w postach i dość uproszczone podejście do tematu. Inna rzecz, źle robisz zamykając gotowy podręcznik jako Railroad Tycoon i prowadzenie Graczy po szynach do końcowej stacji. Już we wstępie zaznaczono, że nikt nie ma zamiaru pisać "macie zrobić tak i tak", bo sam podręcznik zaprojektowano w sposób pozwalający zmieniać i dostosowywać jego treści. Równie dobrze może być to rekrutacja do kampanii nie dobrych postaci (jak ma miejsce tutaj), a grupy złych do szpiku kości drowów prowadzących dochodzenie dlaczego Lolth zamilkła, a jedno z ich większych miast urwało kontakt.

O to się akurat nie martwię, Gracze swój rozum mają, ja zaś nie próbuję ukryć faktu, że to gotowiec. Jeżeli chcą grać, zapewne ich to nie zrazi.
 
__________________
- Alas, that won't be POSSIBLE. My father is DEAD.
- Oh... Sorry about that...
- I killed HIM :3!
Sierak jest offline