Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 26-12-2013, 14:44   #2
Warlock
Konto usunięte
 
Warlock's Avatar
 
Reputacja: 1 Warlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputację
Oj, już sobie wyobrażam nadchodzącą wojnę między fanbojami obu systemów.

Prawdę mówiąc jestem fanem obu systemów i najlepszym rozwiązaniem wg. mnie byłby zakup obu - jak się znudzi pierwszy to gracie w drugi i na odwrót. Rozumiem jednak, że nie masz zamiaru wydawać podwójnie pieniędzy, więc przybliżę Ci zalety tychże RPGów i sam wybierzesz co uważasz za ciekawszą pozycję.


WFRP 2:
Warhammer ma jeden setting (Stary Świat), które cechuje się mrocznym klimatem. Porównując go do naszego świata technologicznie jest gdzieś w późnym średniowieczu (lub wczesnym renesansie), ale mentalnie większość społeczeństwa siedzi gdzieś w XI-XII wieku. Więcej rozpisywać się o settingu nie będę, gdyż pewnie sam co nieco wiesz, a jeśli nie to polecam w google wpisać "Stary Świat" lub "Old World". A tu (Świat Warhammera) na naszym forum znajduje się artkuł dla nieobeznanych ze światem WarMłotka.

Przejdźmy jednak do prawdziwego mięcha, czyli gameplay. W Warhammerze zaczynasz jako postać przedstawiająca raczej przeciętne z punktu widzenia społeczeństwa zawody (tu nie ma klas znanych z D&D, są tylko profesje jakie Twoja postać opanowała przed staniem się awanturnikiem) - no może z kilkoma wyjątkami. W każdym razie z mechanicznego puntku widzenia w większości przypadków jesteś niewiele lepszy od reszty społeczeństwa, więc aby przetrwać wyzwania trzeba nieco kombinować. Tak to wygląda przynajmniej na początku, bo wraz z nabytym doświadczeniem i awansowaniem na kolejne profesje Twoja postać może już nie mieć sobie równych. Więc o ile Warhammer na starcie jest wyjątkowo mroczny i przepełniony nastrojem niepewności (często życie zależy od wyniku rzutu na kostce) to wraz z czasem postacie nastawione na walkę potrafią zmienić się w półbogów karmionych krwią przeciwników, których na ich drodze stawia sfrustowany Mistrz Gry. Nie mniej jednak styl gry ,,od zera do bohatera" sprawdza się tu bardzo dobrze i choć przeżyć na początku jest dość trudno to już rozwój bohatera jest bardzo wynagradzający. Jednym z dużych plusów Warhammera jest ogromna liczba profesji, co przekłada się na ich różnorodność. Można odgrywać chłopa, mieszczanina, maga, kapłana, hienę cmentarną, żołnierza, banitę, szurołapa itd. Do wyboru do koloru - jeśli jesteś osobą, która ceni różnorodność (chociaż w cenie dużych dysproporcji między profesjami) i mroczny klimat to WFRP jest dla Ciebie.

D&D 4.0:
Najnowszy wydany Dungeons & Dragons to przede wszystkim nastawienie na balans, prostotę i wsparcie dla Mistrza Gry. Jeśli znasz Angielski i zamierzasz "mistrzować" to ten system będzie idealnym wyborem dla Ciebie. Ilość materiałów dla MG przytłacza liczbą - jest ponad sto numerów czasopisma Dungeon dla samego tylko DnD 4.0 w którym znajdziesz średnio trzy nowe przygody na pojedyńcze wydanie numeru, które możesz ruszyć bez wcześniejszego przygotowania (pod warunkiem, że masz Podręcznik Gracza i Bestiariusz). System został mocno uproszczony względem edycji 3.5 co przekłada się na łatwe zrozumienie zasad i szybką rozgrywkę. Klasy są dobrze zbalansowane i nie ma już widocznej przewagi magów nad wojownikami. Ma to tez pewną wadę - klasy zostały zaprojektowane od nowa, co wiąże się z tym, że strukturalnie nie wiele od siebie się różnią. Siłą napędową postaci są ich moce (z ang. Powers), czarodziej dalej będzie miotał zaklęcia, a wojownik siekł toporem, ale ich możliwości poza walką są już nieco bardziej ograniczone względem edycji 3.5. Dawniej mag miał sporo użytecznych poza walką czarów, ale teraz ich liczba została zredukowana na rzecz tzw. rytułałów, które działają podobnie, ale potrzeba o wiele więcej czasu i nakładu finansowego by je użyć. DnD nie ma swojego settingu, sam system to zbiór zasad o który możesz stworzyć swój własny świat i jeśli jesteś pomysłowy to jest on stworzony dla Ciebie. Istnieją też oficjalne settingi będące ciekawą alterantywą dla leniuchów takich jak ja. Jednym z bardziej znanych jest Forgotten Realms, ale są też inne takie jak DragonLance, Eberron, Brightright, Planescape, Greyhawk i jeszcze kilka innych.


Oba systemy są przyjazne początkującym, więc wybór to już tylko kwesta gustu.
 

Ostatnio edytowane przez Warlock : 26-12-2013 o 14:46.
Warlock jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem