WÄ…tek: Man down, man down!
Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 01-02-2014, 16:29   #2
Autumm
 
Autumm's Avatar
 
Reputacja: 1 Autumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputacjęAutumm ma wspaniałą reputację
Cytat:
Aż tu nagle ktoś dostaje kulkę w łeb i pada na ziemię. W takiej sytuacji gracze zazwyczaj korzystają z niespodziewanej odmiany losu, spowodowanej twoją łaską, albo wykorzystaniem punktów przeznaczenia. Jednak w teraźniejszości punkty przeznaczenia są lamerskie. Nie wyglądają fajnie.
Wydaje mi się, że mocno spłycasz ideę PP'ków (punktów przeznaczenia, losu, farta etc.). Bo owszem, ratowanie się (lub kogoś) od zgonu jest jednym z możliwych ich użyć, ale nie jedynym. I nawet - zaryzykowałabym - nie najczęściej wykorzystywanym.

Po pierwsze, zadaniem PP'ka jest na początek *nie doprowadzić* do sytuacji w której tą "kulkę w łeb" można zebrać. BG miał pecha, wypadło tak, że strzał wroga będzie śmiertelny. Wydaje więc PP'ka - i nie "wstaje z martwych", ale można to kreatywniej rozwiązać - np. broń się zacina, przeciwnik obrywa rykoszetem, BG w ostatniej chwili robi unik i i dostaje krytyczną ranę - ale żyje, ktoś go obala na ziemię etc. Tak samo z każdą inną sytuacją - w ostatniej chwili bierzesz zakręt motorem, ładunek okazuje się niewypałem, lawina schodzi bokiem, dziki tygrys ucieka, bo nadchodzi coś groźniejszego, albo przybywa kawaleria i ratuje Ci tyłek.

Po drugie (i dla mnie ważniejsze), PP'ki dają też możliwość *stworzenia* przewagi fabularnej czy mechanicznej. "Postawienia" beczki, za którą możesz się schować, "fartownego" znalezienia akurat potrzebnego typu amunicji w kieszeni poległego wroga, "zobaczenia" źródła wody na pustyni, wyciągnięcie 6 asów w pokerze, sprawienie, że urocza blondynka w barze przypomni sobie nasze imię w dobrym świetle etc. I to jest mega siła, jaka tkwi w tych - rozsądnie używanych - punktach. Pozwalająca graczom na chwilę "zabrać kamerę" MG'owi, wykreować kawałek świata, zrobić coś, co zwykle dla postaci jest niemożliwe, trudne lub niedozwolone.

Owszem, można traktować je jako "instant rev", ale jest to faktycznie "słabe". Nie warto jednak wymieniać ich na jakieś środki, które mają tylko jedno zadanie. Bo co w wypadku, kiedy na drużynę leci lawina kamieni, a oni mają tylko te magiczne strzykawki? Z PP'kiem w garści mogą "odnaleźć" nawis czy jaskinię, w której się schronią, albo uznać, że lawina idzie gdzie indziej, obok. A z EpiPenem nie zrobią nic, skoro wszystkich pokryje równa warstwa gruzu. Tak samo w innych sytuacjach - bo wielkim zagrożeniem nie zawsze dla graczy jest śmierć: może być to choćby utrata czegoś cennego z ekwipunku, plama na honorze, wplatanie się w jakiś kiepski deal. Sytuacje, których PP'k pomoże uniknąć, a "strzykawka życia" - nie.

Sam pomysł na przedmiot jest bardzo ciekawy i nośny - ale nie zastępowałabym nimi uśmiechu losu. Dochodzi wszak jeszcze jedna, trywialna sprawa - PP'ka nie da się graczowi "zabrać". Jest na karcie, i zawsze tam będzie (chyba że go wykorzystamy). A EpiPen - cóż, to tylko przedmiot. Podatny na zgubienie, zniszczenie, kradzież. Potężny, ale jednak ograniczony.

Chyba tyle

PS: Polecam wszystkim mechanikę, w której PP'ki są główną siłą napędową rozgrywki. Podry są za darmo a nawet jak nie będzie chcieli prowadzić w niej sesji, to na pewno zmieni to Wasze spojrzenie na PP'ki i rolę światotworzenia na sesji.

FATE
 
__________________
"Polecam inteligentną i terminową graczkę. I tylko graczkę. Jak z każdą kobietą - dyskusja jest bezcelowa - wie lepiej i ma rację nawet jak się myli." ~ by Aschaar [banned] 02.06.2014
Nieobecna 28.04 - 01.05!

Ostatnio edytowane przez Autumm : 01-02-2014 o 16:39.
Autumm jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem