AD&D odradzam początkującym, chyba, że Ty i Twoi gracze znają już jego zasady. Kiedyś chciałem poprowadzić sesję tu na forum w tym systemie, ale ogrom zasad, które musiałem wytłumaczyć innym mnie całkowicie przytłoczył. Poza tym o podręczniki trudno.
Dla początkujących graczy o wiele lepszym rozwiązaniem jest 4.0, bo ma łatwo przyswajalne zasady, a klasy postaci mają wiele ciekawych mocy i zdolności, które potrafią urozmaicić każde starcie. Niestety jest to system, który raczej wymaga mapki bitewnej (można nawet markerem nakreślić kwadraty), a tych nie każdy jest fanem. Największą jednak wadą tego systemu jest dosyć małe urozmaicenie postaci. Wojownik strzelający z łuku nie jest już tak skuteczny jak ten w 3.5, i chociaż wiadomo, że jeśli ktoś chce postrzelać sobie z łuku to powinien wziąć sobie łowcę, to takie narzucone ramy mocno w moim odczuciu usztywniają rozgrywkę. Na pocieszenie jest fakt, że oficjalnych klas jest ponad 30 i wszystkie są dobrze zbalansowane (nie ma magów i kapłanów rozwalających wszystko co im rzucisz). Dużym atutem edycji 4.0 jest zestaw narzędzi, które WotC stworzył dla MG, a które znacząco uproszczają budowę przygody, a w szczególności potyczek. |