Cytat:
Jeśli coś robi się szybko podstępnie lub szybko pomysłowo, to zauważyłem, że to "szybko" dominowane jest przez pozostałe postawy
|
Coś w tym jest, ale to wynika z tego, że w sytuacji dynamicznej (walka, wyścig, pościg, etc.) wszystko robi się szybko.
"Błyskawicznie wyprowadzam potężny cios chcąc rozłupać czaszkę". Szybka? Nie, siłowa. Wiadomo, że ciosu nie wyprowadzasz leniwie drapiąc się po rzyci - "błyskawicznie" jest tutaj tylko ozdobnikiem. Wszak skoro cios ma być potężny a celem jest rozłupanie czaszki, to znaczy, że postawa jest przede wszystkim siłowa.
Inaczej "Zamiast sięgać po miecz, błyskawicznie dźgam go trzymanym w ręku widelcem" - tutaj widać, że "błyskawicznie" nie jest tylko ozdobnikiem. Opis akcji wskazuje, że priorytetem i głównym narzędziem czynu jest szybkość. Zatem szybka. Rozpisałem się nie do Ciebie Campo Viejo, tylko tak ogólnie, żeby pokazać na przykładzie użycie postaw.
Inny przykład. Wyobraźmy sobie akcję przezwyciężania - przeszkodą są zamknięte drzwi. Jeśli gracz powie "z dzikim okrzykiem uderzam drzwi nogą tak, żeby otwarły się na oścież" to będzie widowiskowa. Jeśli "rozpędzam się i uderzam barkiem", to siłowa. Jeśli "bierzemy we dwóch leżącą nieopodal ławkę i uderzamy nią z rozpędu", to będzie pomysłowa. Jeśli "krzywym końcem mojej laski delikatnie podważam drzwi a kiedy zeskoczą z zawiasów, to łapię, żeby nie narobić hałasu", to podstępna.
Owszem, nie jest tak, że każda postawa pasuje do każdej sytuacji (i dobrze!) i owszem czasem postawy się przenikają i akcję można zinterpretować na dwa sposoby. W sytuacji fifty-fifty staram się wybrać korzystniejszą dla postaci postawę (uwaga: to nie zawsze oznacza wyższą!).