Cytat:
Napisał Mal Zdaje się, że podobne słowa nagminnie dane było słyszeć braciom Wright, ale nie poddali się i zbudowali samolot. |
Popraw mnie, jeśli się mylę, ale bracia Wright chyba nie zaczynali od zapytania na forum internetowym "Jak zbudować samolot?".
Przykład o tyle chybiony, że brak w nim związku przyczynowo-skutkowego. Dlaczego rzucenie kamieniem miałoby spowodować zgaśnięcie gwiazdy? W kwestii skali mikro i makro, załóżmy teoretycznie, że jest to możliwe. Ale powiedz mi: czy jest to grywalne? Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie sesję, w której elf, snajper i bóg uczestniczą i dobrze się bawią? Ty nie dość, że chcesz zmieszać różne poziomy (szczegółowości, mocy etc.) to jeszcze różne konwencje. Jedyne rozwiązanie jakie widzę, to multiwersum (trochę a'la plany DnD), w którym istnieje możliwość podróżowania między światami i w dziwny sposób elfowie ze Śródziemia, SSmani i jacyś obcy trafiają do jednego świata. Ale ktoś będzie wyrwany ze swojego "ekosystemu", a co za tym idzie straci połowę swojej atrakcyjności. Takie jest przynajmniej moje zdanie.
Wrócę jeszcze na moment do skal mikro i makro: mówi się, że machanie skrzydeł motyla ma wpływ na huragan po przeciwnej stronie globu. Czy jesteś w stanie sobie wyobrazić sesję, w której MG każdą akcję graczy rozpatruje pod kątem jej wpływu na populację motyli, decyduje jak wpłynie to na warunki pogodowe i nie wychodzi z tego groteska?
Reasumując: moim zdaniem nie da się tego zrobić. Jak zobaczę, to uwierzę. Jeśli potrafisz wymyślić historię, w której gracze mają takie postaci jak wymieniłeś na początku, to możemy się bawić w wymyślanie do tego szczegółów settingu i mechaniki.