Broń Palna
Na czarnym rynku pojawiły się pierwsze egzemplarze broni palnej. Jest ona bardzo droga, nieprzewidywalna, ale też wyjątkowo mordercza. Sprzedaż tej eksperymentalnej broni jest zakazana w wielu miastach Faerunu, także w Neverwinter.
Magia
Po śmierci Mystry, bogini magii, odrodziła się Mystral, by na powrót zapanować nad splotami magii. Mimo to niektóre zaklęcia przestały funkcjonować jak dawniej, a inne przestały tak bardzo wyczerpywać umysł czaromiota o czym niżej.
Rasy
Świat jest mroczny, brutalny, wręcz apokaliptyczny. W odróżnieniu od czwartej edycji D&D nie ma tu jednak Dragonbornów, Eladrinów, czy też licznych społeczności Tieflingów. Elfy (z wyjątkiem jednej podrasy - dzikie elfy) nie są zdziczałą rasą kryjącą się w lasach. Niektóre społeczności bywają ksenofobiczne i wyizolowane (szczególnie po Spellplague), ale księżycowe elfy wciąż są znane ze swej gościnności i skłonności do podróży.
Geografia
Geograficznie wszystko mniej więcej wygląda tak jak jest to ukazane na oficjalnych mapach. Jest kilka mniej istotnych zmian (w mojej wersji Neverwinter jest jeszcze mur oddzielający dzielnicę Czarnystaw od Rzecznego Kwartału), ale na ogół starałem się pozostać wierny oryginałowi.
Pathfinder & D&D 3.5
Grając postacią z D&D 3.5 mamy dostęp do wszystkich materiałów z tejże edycji, ale aby ograniczyć min-maxing proszę o nie mieszanie Pathfindera i D&D 3.5 - przy tworzeniu i rozwijaniu bohatera trzymamy się tylko i wyłącznie jednej wybranej edycji.
W przypadku Pathfindera dostępne są wszystkie materiały z wyjątkiem dodatków zatytułowanych Player Companion.
Point Buy
- Postacie z D&D 3.5 otrzymują 32 PB na start (wg. kalkulatora D&D 3.5).
- Postacie z Pathfindera otrzymują 20 PB (wg. kalkulatora Pathfindera).
Punkty Wytrzymałość
Bohater startuje z pełną Kością Wytrzymałości (+ modyfikator z budowy) na pierwszym poziomie, a na każdym kolejnym bierze 1/2 KW i dodaje modyfikator z budowy.
Cechy i Wady bohatera
Każda postać musi mieć co najmniej jedną
wadę oraz jedną
cechę.
Take 10 or Take 20
Podróżując przez miasto, dzicz lub podziemia każdy bohater stosuje zasadę 10 + Spostrzegawczość i 10 + Nasłuchiwanie. Jeśli gracz zadeklaruje osobno akcje spostrzegawczość lub nasłuchiwania, wtedy rzuca kością. W przypadku, gdy jego postać nie jest zagrożona i nie spieszy się, może zastosować zasadę 10 + bonus z umiejętności do testu umiejętności.
Zasada Take 20 działa podobnie co w przypadku Take 10, lecz w tym wypadku czas potrzebny na wykonanie testu pomnożony jest dwudziestokrotnie, a 20 nie oznacza automatycznego sukcesu.
Hero Points
Każdemu bohaterowi przysługują trzy hero pointy, z których może skorzystać w dowolnym momencie gry. Można je wykorzystać m.in. w celu uniknięcia śmierci lub wzmocnienia wyniku rzutu na kości.
Wound Thresholds Zdrowy
Bohater, który posiada więcej niż ¾ wartości Punktów Wytrzymałości nie podlega żadnym karom.
Zadraśnięty
Bohater, który posiada Punkty Wytrzymałości powyżej ½ , ale nie więcej niż ¾, otrzymuje karę -1 do testów ataku, rzutów obronnych, testów umiejętności, testów atrybutów, a także do Klasy Pancerza oraz Poziomu Czarującego (Caster Level).
Lekko Ranny
Bohater, który posiada Punkty Wytrzymałości powyżej ¼ , ale nie więcej niż ½, otrzymuje karę -2 do testów ataku, rzutów obronnych, testów umiejętności, testów atrybutów, a także do Klasy Pancerza oraz Poziomu Czarującego (Caster Level).
Ciężko Ranny
Bohater, który posiada Punkty Wytrzymałości poniżej ¼ otrzymuje karę -3 do testów ataku, rzutów obronnych, testów umiejętności, testów atrybutów, a także do Klasy Pancerza oraz Poziomu Czarującego (Caster Level).
Atut
Endurance zmniejsza karę o 1.
Miniony
Zasada zaczerpnięta bezpośrednio z czwartej edycji. W sesji pojawia się nowy typ przeciwników; są to tzw. minions, czyli sługi lub po prostu mięso armatnie. Od zwykłych potworów różnią tym, że dają 1/4 PD, a także tym, że do zabicia ich wystarczy po prostu zdać test ataku (mają tylko 1 HP). Obrażenia i większość innych statystyk zwykle nie ulega zmianie względem pierwowzorów.