Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 13-01-2015, 13:12   #1
Googolplex
 
Googolplex's Avatar
 
Reputacja: 1 Googolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputacjęGoogolplex ma wspaniałą reputację
Prestidigitation/Kuglarstwo czyli świat według Googola odcinek 1

Witajcie zbłąkani, żądni wiedzy wędrowcy w pierwszym odcinku świata według Googola!

Bez zbędnych i przy długich wstępów przejdźmy do meritum.
Kuglarstwo (ang. Prestidigitation), czar poziomu zerowego zwany inaczej sztuczką, czar którego potencjał ogranicza tylko wyobraźnia gracza a który jest często pomijany i niedoceniany.

Przejdźmy jednak do konkretów. Cóż takiego można osiągnąć za pomocą tej sztuczki? Bardzo wiele, oto przykłady:

Aromatyzowanie lub przyprawianie: Pod względem fabularnym jest wspaniałym efektem. Można w ten sposób tanie wino zmienić w trunek godny boga (co prawda tylko jeśli idzie o smak i zapach), paskudny posiłek przygotowany przez drużynowego kapłana zamienia się w prawdziwą ucztę dla podniebienia. I w druga stronę, najlepszemu daniu czy napojowi możemy nadać tak okropny smak, że zjeść mógłby go tylko ork a i to dopiero po przymusowym miesięcznym poście.
Efekt ma też potencjał czysto mechaniczny, można ukryć w posiłku truciznę tak aby jej smak i zapach stały się całkowicie niewykrywalne, w tym wypadku jedynie czar Wykrycie Trucizny może pomóc.

Brudzenie: Wspaniała opcja jeśli chcemy by jakieś miejsce wyglądało na od dawna opuszczone lub jeśli chcemy komuś zrobić mały złośliwy żarcik. A nawet jeśli nasz MG jest otwarty na podobne działania można zabrudzić ostrze miecza w pochwie. Wprawdzie nie uszkodzi to ostrza ale może się ono zaklinować i przeciwnik będzie potrzebował więcej czasu i siły by dobyć swego oręża.

Kolorowanie: Niewiele jest rzeczy na świecie które rozwścieczają krasnoluda bardziej niż zmiana koloru jego młota/topora na jaskraworóżowy. Pomocne również gdy chcemy w tłumie zgubić pościg, wystarczy zmienić kolor ubrania i większość prześladowców zgubi trop.

Nawilżanie: Również to o czym pomyśleli co bardziej perwersyjni. A dodatkowo pozwala nawilżyć przedmiot który dzięki temu zyska dwa punkty odporności na ogień. To jednak, że przedmiot zyska odporność nie znaczy, że nosząca go osoba również, mokra rękawiczka nie spali się w ognisku ale jeśli włożysz w niej rękę do ognia to i tak się poparzysz!

Osuszanie: Bo zawsze warto mieć suche buty i ubranie! Dodatkowo pomaga rozpalić ognisko, suche drewno zapala się znacznie łatwiej.

Ochładzanie/Ocieplaie: W ten sposób niczego się nie ugotuje ani nie zamrozi ale pomyślcie o tym w ten sposób. Zawsze ciepły posiłek w zimowe dni i doskonale schłodzone piwo na upalnej pustyni!

Oczyszczanie: Po co prać skoro można oczyścić ubranie magicznie? Innym zastosowaniem jest na przykład usuwanie niemagicznych zapisków, lub jeśli MG się zgodzi tylko ich części, warto mieć czysty zwój zawierający jedynie podpis lokalnego władcy.

Podpalanie: Kuglarstwo może podpalić łatwopalne przedmioty, jak pochodnia czy oliwa do lamp. Pamiętajmy jednak, że jest zbyt słabe aby taka drobna iskierka wyrządziła komuś krzywdę czy chociażby rozproszyła koncentrację. Nie mniej kiedy brakuje innych możliwości rozpalenia ognia ta sztuczka się przydaje.

Polerowanie: Niby nic niezwykłego ale... tym efektem można zabić wampira lub meduzę! W pierwszym przypadku polerujemy ściany, podłogi i sufity w wampirzej siedzibie tak aby światło słoneczne dotarło do jego dziennego miejsca spoczynku. Resztę, czyli jak pozbyć się meduzy, pozostawiam czytelnikowi jako zadanie domowe.

Szkicowanie: Po prostu, czarownik może rysować na dowolnej powierzchni lub nawet tworzyć dwuwymiarowy obraz w powietrzu! Taki rysunek (lub pismo jeśli komuś zamarzy się użyć sztuczki w ten sposób) utrzymuje się zaledwie przez godzinę ale zwykle tyle wystarcza.

Wiązanie: To zastosowanie zostało zaczerpnięte z podręcznika "Księga i Krew" do edycji 3.0, podaje on, iż można za pomocą Kuglarstwa zawiązać magiczny supeł tak jakby czarujący wziął 10 w teście stosowania liny.

Zbieranie: Można w ten sposób zebrać z obszaru o promieniu do 3 metrów przedmioty rozmiaru filigranowego lub mniejszego o łącznej masie nie przekraczającej 0,5kg do jakiegoś pojemnika lub w stosik. Najciekawszą właściwością takiego zbierania jest to, że może ono mieć charakter selektywny!
Innymi słowy nic nie stoi na przeszkodzie by zebrać drobinki wody z otoczenia i napełnić nimi półlitrowy pojemnik (0,5L wody ma masę 0,5kg) lub przesiewać odczynniki alchemiczne.

Zmienianie: W końcu za pomocą Kuglarstwa można zmienić jeden filigranowy przedmiot w inny. Przykładem niech będzie złota moneta zmieniona w złoty pierścień. Oczywiście pierścień będzie dość topornie wykonany i po upływie godziny wróci do swej oryginalnej formy. Można również zmienić kawałek putna czy nawet kartkę papieru w różę i odwrotnie ale już nie w monetę.

Magiczne iskierki/drobne dźwięki: Kuglarstwo potrafi tworzyć drobne (znacznie mniejsze niż te stworzone przez czar Tańczące Światła) magiczne światełka i dźwięki (tu również znacznie słabiej niż Widmowe Odgłosy). Świetny efekt by zabawiać dzieci i może wieśniaków z zakątków świata które z magami mają bardzo rzadko do czynienia. Dźwięki są zbyt ciche i nie określone (chwilowo nie znalazłem lepszego słowa) by mogły imitować cokolwiek, choć utalentowany bard zapewne mógłby za ich pomocą tworzyć muzykę, to już zostawiam bardom i ich MG.

Tworzenie: Wprawdzie przedmioty tworzone za pomocą Kuglarstwa są bardzo delikatne i topornie wykonane jednak... Czy na wszystkich bogów D&D jest w którymś ze światów lepszy sposób na uzyskanie papieru toaletowego? Nie sadzę a uwierzcie jeśli MG poniesie wyobraźnia to papier jest cenniejszy od złota!
No właśnie, złoto też można w ten sposób tworzyć, a przynajmniej substancję imitująca złoto. Ta sama masa, ten sam wygląd ale niestety bardzo kruche wiec trzeba być niezłym łgarzem by płacić monetami stworzonymi przy pomocy Kuglarstwa.

A teraz gwóźdź programu!
Wielu graczy i MG popełnia prosty błąd uważając, iż Kuglarstwo pozwala stworzyć jeden z wymienionych efektów podczas jednego rzucenia czaru. Otóż NIE!
Cytuję podręcznik (Podręcznik Gracza strona 214):
"Rzuciwszy niniejsze zaklęcie, możesz przez 1 godzinę tworzyć proste efekty magiczne."
Tak moi drodzy wszystkie powyższe efekty i co tylko wam jeszcze się uda wymyślić są dostępne przez całą godzinę od rzucenia czaru! Nic was nie powstrzymuje by jednym czarem zebrać wodę z otoczenia, ochłodzić ją, nadać jej kolor, smak i zapach wina, lub piwa, lub pieczonego kurczaka z borówkami jeśli macie taką fantazję.

Mam nadzieję, że chociaż jednej osobie przydały się zgromadzone tu informacje. Większość z nich pochodzi z moich własnych doświadczeń, pozostałe zaczerpnąłem z podręcznika "Księga i Krew" s.80 a także forów i blogów poświęconych D&D.

Jeśli ktoś ma inne ciekawe pomysły jak wykorzystać kuglarstwo lub inne uwagi niech pisze w temacie, zarówno z jednymi jak i drugimi chętnie się zapoznam. Jeśli ktoś ma pytanie dotyczące Kuglarstwa również chętnie odpowiem na miarę swej wiedzy.
 
Googolplex jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem