Skromnym zadaniem Witam przygladam sie od jakiegos czasu waszej dyskusji. Sam tworze system autorski juz berdzo dlugi czas, mysle, ze nawet stracilem juz zapał, ale 12 lat to durzo. Z mojego doswiadczania wiedze, ze zapał tworczy jest naprawde potrzebny, ale i upór.
Co do opisu ras, cywilizacji, zachowan to zgadzam się z przedmowcą. Jest to berdzo istotne. Niemal nie zbedne. Bo jak maja gracze wcielic sie w postac rasy której cech, zachowań, temperamentu, uwarunkowań społecznych, kulturowych i religijnych nie rozumie. Spotkałem sie z graczami, którzy świetnie sobie z tym radzili, ale mysle, ze to raczej indywidualne predyspozycje graczy, niź typowe zachowanie graczy.
Jak nie wiesz czy twoja postać to wirtuoz w sztuce, czy prosty z grupsza ociosany kulturalnie barbazyńca to nie zagrasz fajnie na sesju choc byś chiał.
Miałem tez pomysł na współ tworzenie świata z graczami. To nie działa.
może z MG dało by radę, ale jakies ramy muszą być, bo inaczej pojawia się w systemie konwencje na które napewno nie chiał byś pozwolić.
Chieli byscie spotkać kosmonautów w swpim świecie fantasy?
Albo zagrac przygode komedyjna w horroze. choc to mogło by sie skończyc trałma zbyt okrutną...
W karzdym razie jednostrzaowe sesje sa fajne, ale nie ma co mowic o powstaniu z tego systemu.
W swojej karierze MG miałem kilka takich wypadków, i uważam że były swietne jak na opowieść, historie ktora sie milo wspomina. Niemozna mowic tu o rozwiajaniu postaci, czy kontynulowaniu kolejnych przygod. Jest to bardzo trudne, bo zawsze harakterystyki wtedy sa nie sistotne, realia machaniki czasto sie nagina do samej opowiesci. W centrum jest historia, a nie bonusy z umiejetnosci, cech specjalnych i czego tam jeszcze mozna sobie wymysleć.
Zatem przychylam się do stwierdzenia. System autorski winien byc raczej systemem dopracowanym przynajmiej pod 3 wzgledami. Mechanika, Świat, Rasy - charakteystyka, cechy, zachowania. |