Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 15-07-2005, 18:46   #1
Meechaw
 
Reputacja: 1 Meechaw ma wyłączoną reputację
OpenRPG - z czym to się je?

(cały artykuł można pobrać na http://members.chello.pl/e.januszewska/OpenRPG.rar)

OpenRPG by Meechaw

Zacznijmy od początku. Co to jest OpenRPG? ORPG jest to program służący do rozgrywania sesji pen&paper przez internet na żywo. Sesje takie różnią się od sesji forumowych, gdyż MG ma dostęp do mapy segmentowej, ikon (np. wrogów, graczy) wraz z oznaczeniami kierunku poruszania, chatu, potężnego generatora rzutów kostkami, systemu bazy danych kart postaci i innych ciekawych ułatwień. Rola gracza sprowadza się do studiowania mapy (ewentualnie wycinku mapy, gdyż MG ma opcję ukrywania danych części i odsłaniania), słuchania do MG ma do powiedzenia, oraz wreszcie do opisywania działań swojej postaci. No dobrze, przejdźmy do konkretów

1. Instalacja
• Ściągamy plik http://python.org/ftp/python/2.3.2/Python-2.3.2-1.exe i instalujemy go.
• Ściągamy plik http://prdownloads.sourceforge.net/w...4.2.4-Py23.exe i instalujemy go w DOMYŚLNEJ lokacji
• Ściągamy plik http://prdownloads.sourceforge.net/o...nrpg-1.6.1.exe i instalujemy go gdzie chcemy

2. Uruchomienie programu
Program uruchamiamy domyślnie poprzez:
Menu Start -> Programy -> OpenRPG 1.6.1 -> OpenRPG Client - no console
Po starcie programu ukaże nam się mniej więcej taki ekran:



Krótkie wyjaśnienie:
• DRZEWO GRY - tutaj właśnie są zebrane karty postaci jak i inne obiekty.
• LISTA GRACZY - tutaj jest o dziwo lista graczy. Kolor mówi o roli danej osoby. Czerwony - Mistrz Gry. Niebieski - gracz. Czarny - 'wolny słuchacz'.
• MAPA - no tego chyba nie trzeba wyjaśniać
• PASEK DO WPISYWANIA TEKSTU - tutaj wpisujemy wypowiedzi postaci jak i komendy w stylu /roles (pokazuje wszystkie role, czyli kto jest MG a kto graczem)
• OKNO CHATU - tutaj się będzie toczyć większość rozgrywki. W oknie czatu widoczne będą wypowiedzi innych graczy jak i rzuty kości, opisy lokacji (podpowiedź dla przyszłych MG ^^ )

3. Opcje
Do ekranu opcji można dotrzeć poprzez menu OpenRPG -> Settings lub po prostu skrótem CTRL+S. Opcji jest bardzo dużo, dlatego też wyjaśnię teraz tylko te najważniejsze. Większość opcji proponuję zostawić takimi jakie są.
• player (zakładka Chat) - tutaj wpisujemy swój nick, albo imię postaci
• TypingStatusAlias (Chat) - gdy coś piszemy, to nasz status zmienia się na właśnie taki, jaki tutaj wpiszemy
• IdleStatusAlias (Chat) - gdy nic nie piszemy, to status mamy właśnie taki, jak tutaj jest napisane

4. Łączenie się z serwerem, pokoje sesji
Łączenie się z serwerem, przez który odbędzie się sesja to bardzo prosta sprawa. Klikamy na opcję w menu: Game Server -> Browse Servers, albo po prostu wciskamy CTRL+B. Ukaże się nam takie okno:



Wyjaśnienia:
• ADRES WŁASNEGO SERWERA - tutaj możemy wpisać adres serwera który nie jest na liście, np. adres serwera założonego przez kolegę MG (o tym za chwilę)
• LISTA SERWERÓW - lista zarejestrowanych (czytaj: widocznych publicznie) serwerów
• POŁĄCZ - po połączeniu z serwerem trzeba będzie jeszcze wybrać pokój
• LISTA POKOJÓW NA SERWERZE - tutaj są przedstawione pokoje, a pamiętajmy, że jeden pokój to jedna, oddzielna sesja. "Lobby" to pokój uniwersalny, w którym nie prowadzi się sesji - służy jako chat-room dla każdego
• STWÓRZ POKÓJ - służy do stworzenia własnego pokoju na serwerze. Możemy zarówno ustalić normalne hasło dla MG/graczy, jak i hasło dla admina, które jest potrzebne przy nadawaniu praw użytkownikom pokoju, wykopywaniu itp, itd

No dobrze, ale co zrobić, gdy ktoś chce mieć własny serwer na komputerze? Nic prostszego. Klikamy na opcję w menu: Game Server -> Start Server. Pojawi się nam okno serwera. Teraz musimy jeszcze kliknąć (w tym nowym oknie) na opcję: Server -> Start. Program zapyta nas jeszcze o nazwę serwera. Gdy serwer jest już uruchomiony, można jeszcze zdecydować, że będzie widoczny publicznie. W tym celu klikamy Registration -> Register. W celu ponownego schowania: Registration -> Unregister. Proste, nie? Teraz tylko potrzeba przekazać graczom nasz numer IP. Robimy to tak: Menu Start -> Uruchom... -> wpisujemy 'cmd' i wciskamy ENTER. Pojawi się nam czarne okno DOS-u. Teraz piszemy tam 'ipconfig'. Pojawi się nam szereg adresów, ale my potrzebujemy tylko tego o nazwie 'Adres IP'. Podajemy go graczom. Pamiętajmy, że potrzebny jest jeszcze port, którym zwykle jest 6774. Tak więc ostateczny adres to np. 54.231.56.4:6774

5. Rozmowy, rzuty kośćmi
W OpenRPG rozmawia się dokładnie tak samo, jak na chatach wszelkiej maści, a więc klikamy na pasek komend, bądź też wciskamy CTRL+H, a potem piszemy co nam się podoba. Kolor zmieniamy klikając na takie 'C' zaraz koło obrazku dyskietki w prawym dolnym rogu. Pogrubienie, kursywa oraz pismo pochyłe - tak samo jak w Gadu-Gadu, czyli też odpowiednie ikony. Idąc dalej w lewo widzimy symbole odpowiednich kości. Wpisując liczbę w to białe pole po prawej od kości, ustalamy dodatni, bądź też ujemny (jeśli wpiszemy liczbę z minusem) modyfikator do wyniku. Białe pole po lewej służy do ustalania ilości rzutów daną kością. Sam rzut wykonujemy po prostu klikając na symbol kostki.
Przykład: Po lewej wpisujemy 4, po prawej " -6 " i klikamy na symbol d20.
Powinno wyjść coś takiego:



W tym momencie muszę wspomnieć o systemach rzutów kośćmi. W OpenRPG jest ich kilka. System rzutów określamy poprzez komendę /dieroller <system>. Domyślnym systemem jest "std" czyli standardowy. Istnieją jeszcze: "d20", "wod", "hero", "shadowrun", "hackmaster".
A zresztą, listę można zobaczyć po prostu wpisując samo /dieroller

Pozostała jeszcze sprawa szeptów, czyli pisania wiadomości tylko do jednej osoby. Aby to zrobić, klikamy prawym przyciskiem na jeden z nicków w liście graczy po lewej, poczym wybieramy opcję "whisper". W pasku komend pojawi się coś w guście /w <numer>= - po tym wpisujemy treść wiadomości i wysyłamy. Proste

6. Mapa
Mapa to bardzo fajne narzędzie ^^, szczególnie użyteczne w grach typu D&D. Muszę zaznaczyć, że tylko MG ma prawo do obsługi mapy. Jest jeszcze jedna sprawa:
BARDZO WAŻNA WIADOMOŚĆ!
Mapa przyjmuje tylko adresy obrazków z internetu! Musimy więc wgrać nasze obrazki na jakiś serwer. Dla zaawansowanych - nic nie stoi na przeszkodzie, by uruchomić jakiś mały web serwer u siebie na komputerze ^^

Na razie pokrótce określę wszystkie zakładki, by można było grać, ale proponuję samodzielnie poeksperymentować w domu :P. Wszystkie zmiany zatwierdzamy przyciskiem Apply.
• BACKGROUND - określa tło całej mapy. Możemy wybrać jeden obrazek, teksturę (powiela obrazek), kolor (wybieramy go klikając na taki przycisk zaraz po prawej od tego paska na adres obrazka) bądź też w ogóle brak tła
• GRID - siatka mapy. Można określić jej rozmiar, typ linii (brak - tak by szybko moża było ją wyłączyć, proste, kropkowane), geometrię (kwadratowe, sześcioboczne, izometryczne) oraz kolor. Opcja "snap" daje to, że miniatury wrzucone na mapę będą starały się dostosować do siatki.
• MINIATURES - główna część mapy - obrazki. W dane pole wpisujemy adres obrazka i klikamy Add Miniature. Opcja Auto Label daje to, że OpenRPG automatycznie podpisuje obrazki, ale wygląda to beznadziejnie, więc odradzam ^^. Po wrzuceniu obrazka proponuję kliknąć go prawym przyciskiem myszy i trochę poeksperymentować z opcjami. Heading to kierunek ruchu, Facing - kierunek patrzenia.
• WHITEBOARD - bardzo fajne narzędzie - wybieramy grubość linii, tryb rysowania (ręczny lub punktowe linie), kolor i... rysujemy do woli
• FOG - nowość w wersji 1.6.1. Mgła pozwala MG zakryć fragment mapy, poczym powoli go odsłaniać wedle własnego życzenia (bądź odwrotnie). Aby zakryć całość mapy, klikamy prawym przyciskiem myszy na mapę. Z menu wybieramy "Hide All". Jak widzimy, cała mapa stała się ciemna (dla MG, bo gracze nie widzą nic). Teraz z tego menu u dołu wybieramy opcję "show" i obrysowujemy obszar, który chcemy pokazać. Generalnie zalecane są eksperymenty z domowym zaciszu :P
• GENERAL - tutaj określamy szerokość i wysokość mapy (ma to wpływ na tło oraz siatkę, które są tym ograniczone). Dla wygody jest też przycisk "Default Map", który ustawia od razu nową, czystą, całkiem przyjemną mapkę.

No cóż, tyle na razie musi wystarczyć. Oczywiście zaleca się eksperymentowanie we własnym, domowym zaciszu. Miłej zabawy

Meechaw
 
Meechaw jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem