lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Archiwum rekrutacji (http://lastinn.info/archiwum-rekrutacji/)
-   -   Dungeons & Dragons - dla początkujących. (http://lastinn.info/archiwum-rekrutacji/9573-dungeons-and-dragons-dla-poczatkujacych.html)

Aschaar 25-12-2010 11:59

Dungeons & Dragons - dla początkujących.
 
Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie sesja w DDki dla początkujących. Zebrałem jakieś doświadczenia podczas pierwszysch warsztatów, które się niestety zapadły, ponieważ gracze wykruszyli się z forum, a ciągłe wprowadzanie do gry nowych postaci jest...

Postanowiłem więc zmienić podejście i skorzystam z pomysłu deMausa.

Postacie graczy zostaną predefiniowane - znaczy zostaną w pełni stworzone przez MG i potencjalni gracze po prostu wybiorą gotową postać. Jeżeli komuś się sesja znudzi lub przestanie odpisywać - kolejna osoba będzie mogła wcielić się w tą postać i kontynuować przygodę (oczywiście biorąc pod uwagę wcześniejsze wątki).

Tu pojawia się właśnie pytanie ankiety. Aby nie było niejasności:
- ankieta dotyczy D7D w edycji czwartej (stąd opcja - edycja 3.0/3.5);
- historia to życiorys postaci;
- karta to statystyki i ekwipunek postaci


Dyskusja nad pomysłem jak najbardziej wskazana.

Gettor 25-12-2010 17:26

Jeśli to ma być sesja dla początkujących, to sądzę że powinna być w systemie 3.0 lub 3.5, ponieważ jest o nim o wiele łatwiej zebrać informacje niż o 4.0
Jak choćby - The Hypertext d20 SRD (v3.5 d20 System Reference Document) :: d20srd.org

Ponadto niektóre osoby mogą już znać ten system z takich gier jak Icewind Dale 2, albo Neverwinter Nights 2. Dla początkujących graczy zastosowanie mechaniki w sesji PBF jest moim zdaniem wystarczającym "krokiem naprzód" jak na jedną z pierwszych rzeczy na forum, w myśl powiedzenia "małymi krokami naprzód".

Aschaar 25-12-2010 17:40

Mawiają również, że jak masz uczyć - ucz rzeczy aktualnych, chyba, że uczysz historii. Edycja 4 nie jest wymysłem ostatnich dni, a nawet ostatnich miesięcy. Ma już kilka lat. Bardziej bym zrozumiał gdybyś skierował do dokumentu po polsku, ale po angielsku - sorry - równie dobrze, szybko i łatwo znajduje się dokumenty do 4E. Trzeba tylko trochę chcieć, albo wejść na stronę systemu i ściągnąć choćby quickstart...

Zresztą rozmawiamy o sesji dla początkujących - co oznacza, ze wszystko co potrzebne będzie powiedziane.

Anonim 25-12-2010 19:32

Edycja 4 jest po prostu dla dzieci do lat 14, a jako, że jestem trochę starszy to jednak proponuję 3,5. Pomysł bardzo fajny, bo zawsze chciałem pograć w D&D3,5, ale nigdy nie umiałem stworzyć postaci. I właściwie to nadal nie umiem, nie wiem po co komu tak trudny system.

No właściwie to zgłosiłbym się do każdej sesji, do której wystarczy się zgłosić. Ech, nawet w edycji 4, więc zagłosuję na tą pierwszą opcję, ale pamiętajcie, że mój głos to tak bardziej na 3,5.

Gettor 25-12-2010 19:50

Aschaar, jest jeszcze jeden "argument" za wersją 3.0/3.5
Skoro to sesja dla początkujących, to domyślam się że po to, aby mogli grać w inne tego typu sesje na naszym forum.

Gdyby Twoja sesja była na 4.0...
To tylko pospieszny wniosek, poparty przeglądnięciem aktywnych sesji DnD, jednak sądzę że dla hipotetycznego "początkującego" będzie podobny: znaczna większość sesji dnd rozgrywanych teraz na forum to 3.0 lub 3.5

Po co więc uczyć kogoś systemu, który co prawda jest aktualny, ale nikt w niego nie gra?

Aschaar 25-12-2010 21:03

Cytat:

Napisał Anonim
Edycja 4 jest po prostu dla dzieci do lat 14

Piszesz to z jakiegoś doświadczenia z systemem? Czy podpinasz się pod jakiegoś "znawcę"?


Cytat:

Napisał Gettor
Skoro to sesja dla początkujących, to domyślam się że po to, aby mogli grać w inne tego typu sesje na naszym forum.
(...)
znaczna większość sesji dnd rozgrywanych teraz na forum to 3.0 lub 3.5

Należałoby się zastanowić dlaczego tak jest? Może po prostu ludziom nie chce się zapoznać z nowym systemem. Może nie chcą inwestować w nowy podręcznik. Może nie chcą się samotnie przez ten podręcznik przegryzać. Może...
Motyw "stare było lepsze" i "nowe jest do dooopy" jest ciągle obecny. Obecny i ciągnięty przez ludzi, którzy nowy system widzieli przez szybę na wystawie. Moim zdaniem mechanika 4E jest znacznie prostsza i szybsza, choćby przez wywalenie listy pojedyńczych umiejętności i zgrupowanie ich.


Cytat:

Napisał Gettor
Po co więc uczyć kogoś systemu, który co prawda jest aktualny, ale nikt w niego nie gra?

Może właśnie po to, aby zaczął w niego grać?

A poważnie - zgodzimy się chyba co do tego, że RPG to nie mechanika. Jeżeli ktokolwiek chce nauczyć się grać - niezależnie czy jest to jego pierwszy system czy kolejny - musi przede wszystkim zrozumieć świat, a dopiero potem zajmować się mechaniką. Zwłaszcza na forum, gdzie siłą rzeczy mechanika jest okrajana i modyfikowana.

Początkujący gracze mają problem z historią i kartą postaci. NIe wiedzą jak napisać historię, co w niej powinno być. Jak przekuć historię na kartę... Mają równiez problem z mechaniką, ale ten problem ich nie dotyczy bezpośrednio - GM zawsze im powie: "rzuć d20 i dodaj modyfikator ze zręcznosci". Z punktu widzenia sesji zaterm mechanika mogłaby być nawet 4.5 (w playtestach od sierpnia).

Gettor 25-12-2010 23:24

Cytat:

Napisał Aschaar (Post 277354)
Początkujący gracze mają problem z historią i kartą postaci. NIe wiedzą jak napisać historię, co w niej powinno być. Jak przekuć historię na kartę... Mają równiez problem z mechaniką, ale ten problem ich nie dotyczy bezpośrednio - GM zawsze im powie: "rzuć d20 i dodaj modyfikator ze zręcznosci". Z punktu widzenia sesji zaterm mechanika mogłaby być nawet 4.5 (w playtestach od sierpnia).

Skoro mechanika ma tutaj grać "taką" rolę, to nie widzę sensu by była w ogóle - jeśli sesja ma być tutorialem dla początkujących graczy to mogłaby być również storytellingiem. Mechanika tutaj byłaby raczej dodatkiem dla MG, niż gracza.

Bo skoro GM może im powiedzieć "rzuć d20 i dodaj mod ze zręczności" to może równie dobrze sam to zrobić i napisać tylko rezultat - wtedy w sesji nie pojawiłaby się krzta mechaniki i byłby to faktycznie storytelling ;)

Można by jeszcze inaczej zrobić: na początku (powiedzmy pierwsze dwa miesiące grania) prowadzić taki właśnie storytelling z MG wykonującym rzuty, a potem zacząć graczy edukować w zakresie DnD. Żeby nie rzucać na nich wszystkiego naraz - prowadzenie postaci i ogarnianie mechaniki.

Aschaar 26-12-2010 09:13

Gettor, a która sesja na forum ma PEŁNĄ mechanikę??? Nawet jeżeli MG stosuje pełną mechanikę to rzuca przed moinitorem i mówi co wyszło, zamiast pozwalając rzuczać graczom. I mechanika gra "taką" rolę bo takie są ograniczenia forum i gry przez PBF. To nie DDI czy Fantasy Grounds.

Usiłujesz mi udowodnić, że mechanika powinna być 3.x albo żadna; byle nie - pod żadnym pozorem - 4E. To wnioskuję z twojej ostatniej wypowiedzi. Napiszę szczerze - nie przekonują mnie twoje argumenty. Rozumiem je, ale po prostu są dla mnie słabe.

Powiem więcej - jeżeli chciałbym stosować pełną mechanikę to 4E jest lepsze bo daje większy margines "autosukcesu" i relatywnie rzadziej się rzuca niż w 3.x - a to już ma znaczenie.

Anyway: dyskusja zaczyna się uskuteczniać o tym JAK a nie o tym CZY.
Po to jest opcja mechanika 3.x - aby dać możliwośc wypowiedzienia się i przedstawienia argumentów. Jeżeli POCZATKUJĄCY gracze też będą zdania, że chcą w tej mechanice startować to będę brał pod uwagę ich zdanie.

Qumi 28-12-2010 19:38

Bo system kostek na forum kuleje, jest strasznie nieestetyczny. Ale są te kostownice czy jak im tam i pamiętam że w jednej sesji sami rzucaliśmy <mysli>

To może zamiast Dnd 3.5 lub DnD 4 wziąć DnD 3.75, czyli Pathfinder?

Aschaar 29-12-2010 09:00

Definitywnie NIE.

Pathfinder - przypomnę - nie ma loga D&D i nie jest systemem powiązanym - jest osobnym systemem RPG opartym o mechanikę OGL d20 (podobnie jak dziesiątki innych).


Bez wnikania skąd w ogóle wziął się Pathfinder. System co prawda stara się być zgodnym z edycją 3.5 (i tym samym "podpinać się" pod materiały do niej wydane), ale - dołożono kilkanaście zasad, co powoduje, że systemy jednak zgodne nie są. Flagowy przykład - "chracter conversion guide". Po drugie - Pathfinder zawiera elementy mechaniki nieobecne w D&D (dodatkowe wskaźniki). Po trzecie - zdecydowana większość "plusów" Pathfindera jest w 4E D&D, bez wprowadzania dodatkowych zasad i atrybutów.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 17:16.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172