lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Autorskie systemy RPG (http://lastinn.info/autorskie-systemy-rpg/)
-   -   Tworzymy własny System RPG Porad garść (http://lastinn.info/autorskie-systemy-rpg/10243-tworzymy-wlasny-system-rpg-porad-garsc.html)

one_worm 09-07-2011 11:08

Tworzymy własny System RPG Porad garść
 
Witam!
Tutaj zamieściłem kilka porad ogólnych, dla usystematyzowania robienia Autorskich systemów RPG. Wypadałoby się z tym zapoznać ;) Zatem przeczytajcie i odpowiedzcie sobie na pytania poniżej i...weźcie ołówek na ten przykład :) i kartkę papieru! Gotowi? Jedziemy!

1.Co to za system ma być. Fantasty, SF,Horror etc.
2. Jakie rasy żyją i ile ich jest i jakie są relacje np. Rasizm, których jest najwięcej.
2a. Skoro danej rasy jest najwięcej, a np. rasizm jest widoczny, to dlaczego inne rasy jeszcze żyją? A jeśli już żyją, to w jakich warunkach? Służą tylko za niewolników?
3.Na jakim etapie jest rozwój techniki, magii i ogólnie medycyny dnia codziennego? Są jacyś alchemicy albo coś? Na czym się skupiają etc. Przykład:
Cytat:

Są alchemicy, a medycyna jest na poziomie wbijania gwoździ w żebra? Ci alchemicy robią drinki, czy może jeszcze coś poza tym? Jakieś napary z ziół, czy coś? I czy nikt nie zainteresował się anatomią poszczególnych ras? Nie ma żadnych znachorów, nic z tej beczki?
4. Władza jakaś? Podział administracyjny? Co kto komu i jakie królestwa?
5. Dlaczego gracz ma nie mieć możliwości gry orkiem? Jakie są orki w Twoim świecie? A może ma taką możliwość? Jakie są rasy grywalne i konsekwencje tego?
6. Wiara w istoty wyższe? Istnienie i manifestacja istot wyższych? Tradycje, zabobony?
7. Duchy, wampiry, smoki, teściowe? Istnieją? Mają się dobrze? Jakie są, dlaczego są?A może to zbuntowane roboty? A dlaczego i przeciw komu się zbuntowały?
8. Jakieś organizacje "pozarządowe" mające duży wpływ na społeczeństwo? A może takich nie ma?
9. Czy społeczeństwo może istnieć i poprawnie funkcjonować, gdy prawie połowa to żebracy lub niewolnicy? A może nie ma w ogóle żebraków i niewolników i jest to utopia? Co trzymałoby ewentualnych niewolników w ryzach etc.
10. Wojny? Konflikty zbrojne? Bandyctwo i sposoby zapobiegania i zwalczania?
11. Magia wyuczona, czy wrodzona? A może nie ma w ogóle? Innych pytań zadać tutaj nie mogę, bo to główni zależy od mechaniki...
12. Czy musisz robić tyle błędów?
14. Czy wymyślisz tu coś ciekawego, nietuzinkowego, wyróżniającego twój system spośród masy innych, wymyślonych na poczekaniu, światów fantasy, SF, Horrorów?

Na razie jest to szkielet większości światów fantasy, SF, Horrorów etc. na którym powinieneś wznieść coś oryginalnego. Choćby ciekawy pomysł, to może forumowicze pomogą Ci go rozwinąć.

Oraz najważniejsze na sam koniec:
15. Czy wyważasz otwarte drzwi? Może system, który chcesz opracować już istnieje? Może to być kolejna wariacja DnD albo dowolnego systemu RPG. Istniejącego. Zanim zaczniesz coś robić, sprawdź czy nie ma tego już gdzieś indziej ;) Czego przykład mamy tutaj

Pragnę podziękować Baczemu za pomoc w opracowaniu tekstu :).

JohnyTRS 09-07-2011 12:04

Jedno pytanko: Co się stało z punktem 13.? Jakoś go nie widzę, a sytuacja podchodzi pod punkt 12. :|

tweet 09-07-2011 12:38

Jeśli chodzi o tworzenie gry fabularnej, polecam zajrzeć na blog RPG Kepos

Skryba przetłumaczył tam serię notek Socratic Design autorstwa Troya.

magellan 01-08-2011 10:06

Andrzej Stój, Światotworzenie - pozycja opisuje tworzenie settingu do Savage Worlds, ale śmiało można wykorzystać ją do tworzenia gier fabularnych. Od razu mówię że książka nie jest dla każdego.

Co do punktów one_worm`a należałoby zacząć od końca:

Cytat:

Napisał one_worm
15. Czy wyważasz otwarte drzwi? Może system, który chcesz opracować już istnieje? Może to być kolejna wariacja DnD albo dowolnego systemu RPG. Istniejącego. Zanim zaczniesz coś robić, sprawdź czy nie ma tego już gdzieś indziej Czego przykład mamy tutaj (Pomysł na...)

oraz

Cytat:

Napisał one_worm
14. Czy wymyślisz tu coś ciekawego, nietuzinkowego, wyróżniającego twój system spośród masy innych, wymyślonych na poczekaniu, światów fantasy, SF, Horrorów?

Po co wymyślać rasy, religię, królestwa, potwory itd. skoro dzieło ma się nie wyróżniać?

one_worm 01-08-2011 11:53

No dobrze, będę szczery. Nie wiem o co ci się rozchodzi Magellanie. Mogę rozrysować ;)

Obrazowo:
Siedzę sobie w domu/pubie/grillu/gdziekolwiek bądź. Wpadam na genialny pomysł stworzenia jakiegoś systemu RPG. Oprę go na kości d20, wrzucę tam potwory, smoki, nazwę sobie miasto np. Neverwinter, dodam koboldy, dodam jakieś inne potwory, dodam sobie też krainę Amn i prestiżowe klasy i levele do 40. Za expa. Brzmi znajomo?
Jak wyżej ale przesunę czas o siedemdziesiąt lat w przyszłość i do rozwoju techniki dodam magię, rasy z krain fantasty i elfa z obrzynem. Do tego będą wykonywać zlecenia za pieniądze jak skrytobójcy, ale nie będą to tylko zadania dla skrytobójców. Nie tylko zabijać kogoś...no niech szukają zaginionych itd. Brzmi znajomo?
To jest punkt 15-nasty.

Wymyślam jakiś system o wampirach. Nie WoD'a, ale inny. Nie będzie podziałów na klany jak tam, będą inne organizacje będzie ich więcej czy też mniej. Będzie to się działo w tym, a tym roku. Będzie to, a to. Będzie można tamto i siamto. A teraz pytanie: Co spowoduje, że inni będą chcieli zagrać w mojego wampira, a nie WoD'a. Jakie pomysły rzucę, żeby zainteresować potencjalnych graczy i mistrzów gry, co ma mój system, co wyróżnia go z innych systemów.
To jest punkt 14 i w moim skromnym mniemaniu nie kłóci się z logiką ani czymkolwiek innym.

A dlaczego taka kolejność? A nie odwrotnie?
(14)Bo możesz mieć pomysł na bestiariusz i cały świat z systemu X. Dasz pełno ciekawych rozwiązań, genialnych i wspaniałych...
(15)...Ale okaże się, że ktoś, kiedyś na to wpadł, a system nazywa się tak i tak i już istnieje.

Mam nadzieję, że rozjaśniłem o co chodzi ;)

Prabar_Hellimin 02-08-2011 12:18

Po pierwsze - te dwa punkty mówią o tym samym, po drugie - od tego powinno się zacząć porady. To miał chyba na myśli magellan

Minty 02-08-2011 15:07

IMO ten temat jest zupełnie niepotrzebny. Dopóki porządnie tego nie rozwiniesz, to raczej nikomu tym nie pomożesz, przykro mi.

magellan 14-08-2011 01:50

A nawet możesz zaszkodzić.

Zrobię to:
Cytat:

Napisał one_worm
1.Co to za system ma być. Fantasty, SF,Horror etc.
2. Jakie rasy żyją i ile ich jest i jakie są relacje np. Rasizm, których jest najwięcej.
2a. Skoro danej rasy jest najwięcej, a np. rasizm jest widoczny, to dlaczego inne rasy jeszcze żyją? A jeśli już żyją, to w jakich warunkach? Służą tylko za niewolników?
3.Na jakim etapie jest rozwój techniki, magii i ogólnie medycyny dnia codziennego? Są jacyś alchemicy albo coś? Na czym się skupiają etc. Przykład:
Cytat:
Są alchemicy, a medycyna jest na poziomie wbijania gwoździ w żebra? Ci alchemicy robią drinki, czy może jeszcze coś poza tym? Jakieś napary z ziół, czy coś? I czy nikt nie zainteresował się anatomią poszczególnych ras? Nie ma żadnych znachorów, nic z tej beczki?
4. Władza jakaś? Podział administracyjny? Co kto komu i jakie królestwa?
5. Dlaczego gracz ma nie mieć możliwości gry orkiem? Jakie są orki w Twoim świecie? A może ma taką możliwość? Jakie są rasy grywalne i konsekwencje tego?
6. Wiara w istoty wyższe? Istnienie i manifestacja istot wyższych? Tradycje, zabobony?
7. Duchy, wampiry, smoki, teściowe? Istnieją? Mają się dobrze? Jakie są, dlaczego są?A może to zbuntowane roboty? A dlaczego i przeciw komu się zbuntowały?
8. Jakieś organizacje "pozarządowe" mające duży wpływ na społeczeństwo? A może takich nie ma?
9. Czy społeczeństwo może istnieć i poprawnie funkcjonować, gdy prawie połowa to żebracy lub niewolnicy? A może nie ma w ogóle żebraków i niewolników i jest to utopia? Co trzymałoby ewentualnych niewolników w ryzach etc.
10. Wojny? Konflikty zbrojne? Bandyctwo i sposoby zapobiegania i zwalczania?
11. Magia wyuczona, czy wrodzona? A może nie ma w ogóle? Innych pytań zadać tutaj nie mogę, bo to główni zależy od mechaniki...
12. Czy musisz robić tyle błędów?

A dzięki punktom 14 i 15 wywalę do kosza, bo załóżmy takie coś istnieje.

Minty 14-08-2011 12:29

Cytat:

Napisał one_worm (Post 313025)
Wymyślam jakiś system o wampirach. Nie WoD'a, ale inny. Nie będzie podziałów na klany jak tam, będą inne organizacje będzie ich więcej czy też mniej. Będzie to się działo w tym, a tym roku. Będzie to, a to. Będzie można tamto i siamto. A teraz pytanie: Co spowoduje, że inni będą chcieli zagrać w mojego wampira, a nie WoD'a. Jakie pomysły rzucę, żeby zainteresować potencjalnych graczy i mistrzów gry, co ma mój system, co wyróżnia go z innych systemów.
To jest punkt 14 i w moim skromnym mniemaniu nie kłóci się z logiką ani czymkolwiek innym.

Wiesz, niektórzy grają w autorki, zamiast dnd, czy woda, bo to pierwsze po prostu łatwiej im ogarnąć. Nikt rozsądny nie tworzy własnego systemu z myślą o komercjalnej przyszłości, dlatego powstaje milion takich samych fantasy, etc.
Zazwyczaj to bardziej, niż o wyróżnienie się znakomitym systemem, chodzi zwyczajnie o to, aby móc osadzić przygodę w świecie, który sami znamy na wylot/jest doskonale dostosowany do scenariusza.

Indoctrine 14-08-2011 13:09

Dużo ludzi tworzy systemy z myślą o ich wydaniu :)
Nawet w Polsce :)
Problemem jest tylko czas, fundusze, ludzie itp ;)


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 03:27.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172